Методичний посібник "У світі казкової Ейдетики"

Про матеріал
До даної збірки увійшли казки, опорні схеми, таблиці, вірші до уроків української мови та математики за технологією «Школа ейдетики». Запропонований матеріал сприяє підвищенню ефективності процесів запам’ятовування інформації різного ступеня складності. Збірка допоможе зробити навчання учнів цікавим, легким, різноманітним й дозволить здійснити комплексний вплив на розвиток кожної дитини. Посібник призначений для вчителів початкових класів, батьків та учнів.
Перегляд файлу

 

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ  ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ  ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ОКЗО «КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ САНАТОРНА ШКОЛА-ІНТЕРНАТ №8

I-II СТУПЕНІВ»

 

 

 

 

Н.В.Добрянська

 

 

 

 

В СВІТІ КАЗКОВОЇ ЕЙДЕТИКИ

 

Методичний посібник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг
2015

Укладач:

Добрянська Надія Василівна, вчитель вищої кваліфікаційної

                  категорії, вчитель початкових класів Криворізької

                    загальноосвітньої санаторної щколи-інтернату № 8

                       І – ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

До даної збірки увійшли казки, опорні схеми, таблиці, вірші до уроків української мови та математики за технологією «Школа ейдетики».

Запропонований матеріал сприяє підвищенню ефективності процесів запам’ятовування інформації різного ступеня складності.

 Збірка допоможе зробити навчання учнів цікавим, легким, різноманітним й дозволить здійснити комплексний вплив на розвиток кожної дитини.

Посібник призначений для вчителів початкових класів, батьків та учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА

 

4

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЗАСТОСУВАННЯ ЕЙДЕТИЧНИХ ТЕХНІК У РОБОТІ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

5

МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ЕЙДЕТИЧНИХ ТЕХНІК НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

9

Впровадження малюнкової наочності ейдетичного спрямування у процесі засвоєння нового матеріалу на уроках  мови

9

Застосування малюнкової наочності ейдетичного спрямування на уроках математики у процесі засвоєння нового матеріалу

22

ПІСЛЯМОВА

31

ЛІТЕРАТУРА

33


ПЕРЕДМОВА

На  початковому етапі процесу навчання основним завданням є динамічний розвиток та формування навичок. А корегування процесу навчання у напрямку інтеграції з ейдетичними прийомами призводить до підвищення ролі розвиваючого аспекту навчання, що веде до успішного засвоєння знань, умінь та навичок учнями.

 Відтворення отриманої інформації – це важливий аспект інтелектуальних можливостей учнів, що визначають результати їх вміння вчитися. Саме тому вміння відтворювати одержану інформацію є одним із найважливіших моментів навчального процесу, а невміння – викликає певну психологічну проблему, яка проявляється в невпевненості в собі та в своїх можливостях.

Одним із головних завдань є адаптація методів ейдетики до навчального процесу, намагання зробити процес засвоєння матеріалу якомога легшим та результативнішим. Це підвищення відчуття психологічного комфорту та впевненості дитини під час навчання в школі. За браком часу учитель не  в змозі допомогти кожній дитині опанувати весь матеріал, тому ще багато залишається на самостійне опрацювання. Такий підхід негативно впливає на бажання дітей вчитися і тому закономірно, що в початкових класах  діти з задоволенням ідуть до школи тільки тоді, коли їм цікаво.

Мислення людини не є механічною операцією, як у комп’ютера, а  є активною діяльністю, направленою на розвиток  пам’яті, уваги, інтелекту.  Допомогти може тільки одна сила – це сила творчості, а саме школа  «ЕЙДЕТИКИ». Казка і малюнок розвивають образне і творче мислення дитини, позитивно впливають на психічне здоров’я, відтворюють , зароджують яскраві емоції, надають наснаги, знімають емоційну напругу. 

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЗАСТОСУВАННЯ ЕЙДЕТИЧНИХ ТЕХНІК У РОБОТІ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Застосування ейдетичних технік у роботі з учнями початкових класів

Завдання сучасної національної школи – розвивати кожну дитину як неповторну індивідуальність. Під час роботи з дітьми початкових класів стає зрозумілим, що однією із проблем є погана память. Тому при засвоєнні навчального матеріалу хтось впадає у відчай і безнадію, опускає руки, а інший сприймає труднощі як виклик і обов’язково знаходить правильне рішення. Які ж риси необхідно мати, щоб виходити переможцем? Насамперед вміти нестандартно мислити, помічати найдрібніші деталі, логічно розробляти варіанти, бути впевненим у собі. Ми маємо розвивати ці здібності у дітей. Але спитаємо себе, чи маємо ми самі ці здібності, щоб формувати їх у дітей? Якщо ні, то варто почати працювати над собою.                                          

 У навчально-виховному процесі використовується велика кількість методів і прийомів, спрямованих на досягнення якомога кращого результату. Вишукуючи найбільш ефективні методи навчання, особливо зацікавив новий метод з цікавою назвою, що дає великі можливості для запам’ятовування будь-якої інформації – ейдетика (від грецького слова «Eidos» – образ). Це напрямок психологічної науки, який визначає ейдетизм як різновид образної пам`яті і можливості його практичного застосування у різних сферах життя людини. По-іншому, це ігрова методика запам’ятовування інформації, в основі якої лежить властиве кожній людині уміння уявляти різні образи та фантазувати.

 Як допомогти дитині запам`ятовувати необхідну інформацію і вчасно пригадувати її? Як пробуджувати інтерес, спонукати до мовленевої активності, дарувати відчуття успіху? На ці запитання відповідає ейдетика.

 Ейдетика – це не тільки розвиток уваги, уяви, пам`яті, різних видів мислення, а й спосіб подачі навчального матеріалу. Вона  залучає всі аналізатори дитини: дозволяє не лише побачити, а й помацати, почути, скуштувати, понюхати; подає нове через добре знайомі дітям образи. Ейдети стверджують, що не буває поганої пам`яті, а ми просто часто не вміємо нею користуватися. А причина цього – недостатньо розвинене асоціативне мислення. Відомий психолог Л. С. Виготський зазначав, що наукові поняття не засвоюються і не вивчаються дитиною, а виникають і формуються за допомогою величезного напруження її власної думки. За допомогою занять-ігор, розвиваючи асоціативне мислення, можна навчити малюка читати, писати. А головне мислити, спостерігати, розмовляти, доводити, розуміти, творити.

Метод ейдетики побудований на простих принципах:

Уява + позитивні емоції =  засвоєна інформація

Радісна, весела атмосфера

Мобільність і доступність ігрового матеріалу

Поділ інформації, відповідно до особливостей кожної дитини

Характерними особливостями розвивальних ігор ейдетичного напряму є:

 Кожна гра – це комплекс завдань, які дитина виконує за допомогою картинок, іграшок, тактильних карток, кубиків, цеглинок тощо.

 Завдання даються дитині в різних формах: у вигляді моделей, схем, площинного малюнка, письмових та усних інструкцій.

 Завдання розміщені в порядку наростання складності, тобто в них використано принцип народних ігор: від простого до складного.

 Більшість ігор не вичерпуються запропонованими зразками, а дозволяють дітям складати нові варіанти завдань, займатися творчою діяльністю.

 Ігри не сумісні з примусом, створюють атмосферу вільної та радісної творчості.

 Ігри слід повторювати, адже це – необхідна умова розвивального ефекту.

 У процесі ігор вдосконалюється фонематичний слух, гострота зору, сприйняття простору і часу, мовлення, мислення, пам’ять та інші психічні процесу.

Таким чином, система ейдетики - це гра, завдяки якій дитина швидко і легко      запам'ятовує слова, числа, вірші, а пізніше - дати, складні визначення, іноземні мови. Важливо постійно повертатися до цієї гри. Ейдетика пропонує прості й цікаві для учнів методики розвитку пам'яті, які ефективні і не дають нудьгувати навіть самим непосидючим дітям. Прийоми ейдетики застосовують не лише на гурткових, факультативних заняттях чи заняттях з психології, а безпосередньо на уроках. Важливо і необхідно допомагати молодшим школярам використовувати різні способи запам’ятовування необхідної інформації і допомогти опанувати ті з них, які видалися найефективнішими для кожної дитини. Методи навчання, які пропонує ейдетика, спираються на образне мислення дитини. Вони відповідають законам природи.  Ейдетика сприяє гармонійному розвитку обох півкуль головного мозку. Дитина  стає більш працездатною, краще вчиться, її  пам’ять  і здатність концентрувати увагу зростають. Сприйняття світу і оточуючих у учнів  стає більш позитивним, а психіка стійкіша. Також поліпшується взаємини дитини з оточуючими.

Ще одна важлива перевага ейдетичного навчання – дитина вчиться радісно. Радість навчання, так само, як і радість праці, робить дитину здоровішою. Пояснюється це тим, що коли людина знаходиться в стані радісної, позитивної напруги, в її організмі виробляється природний стимулятор ендорфін, який сприяє підвищенню імунітету  та  працездатності. Я представляю кольорові таблиці, які використовую на уроках мови та математики. Використання цих таблиць роблять різноманітними та більш емоційними форми проведення уроків,  сприяють глибокому та послідовному засвоєнню матеріалу, служать підмогою для закріплення умінь і навичок розвитку мовлення.


МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ЕЙДЕТИЧНИХ ТЕХНІК НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Впровадження малюнкової наочності ейдетичного спрямування у процесі засвоєння нового матеріалу на уроках  мови

 

Описание: DSCN3212
Описание: PICT0147
У першому класі, на початку вивчення літер, я впевнена, що художні образи елементів букв роблять цікавими для дітей монотонне тренування в їх написанні та живий образ букви у 6-річок створює позитивне відношення до освоєння вміння читати та писати.. Під час ознайомлення з новою писемною літерою, після аналізу її елементів та порівняння з іншими буквами, учні створюють образ під моїм керівництвом та малюють його на альбомному аркуші.

 

В своїй практиці, також,  при вивченні твердих і м’яких звуків, не один рік я успішно застосовую подушечки (10*10 см) та звичайні кубики. При вимовлянні м’яких звуків діти беруть в руки подушечки, а коли чують тверді звуки – кубики, це сприяє кращому засвоєнню при фонетичному розборі слова.

Ось таку наочність я використовую при вивченні голосних та приголосних (твердих і м’яких звуків).

Описание: ОДУГ ДО ЗВУКУ

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\МОВА 3.jpg
При вивченні парних приголосних (дзвінкі та глухі) та дзвінких приголосних звуків я використовую такі таблиці:

Ці таблиці сприяють розвитку асоціативного мислення.

Однією з важливих тем вивчення звуків є позначення буквами Я, Ю, Є, І на початку слова та після голосних – два звуки.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\1 (4).jpgОписание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\3 (3).jpg

 

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\4 (3).jpgОписание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\2 (3).jpg

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\Без имени-2.jpg
Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\Беамаи-2.jpg
І навпаки: дітям складно запам’ятати, що дві літери можуть позначати один звук. Малюнкові образи їм успішно допомагають це зробити.

При вивченні теми ІМЕННИК дітям даю таке пояснення:

  • Діти, подивиться ввечері на зоряне небо. Побачите безліч зірок – так безліч і слів придумали люди. Всі зірки складаються в сузір’я, а слова розподіляються на частини мови. Самою чисельною частиною мови – є іменник. Іменники  називають всі  предмети.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\4.1.png

Бачите в нього в руках чарівна паличка? Всі предмети, що є назвами істот відповідають на питання ХТО? А всі інші предмети – не істоти, відповідають на питання ЩО?

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\5 - копия.png
Ще чарівник іменник помістив всі іменники в три будиночки. Якщо до назви предмета можна додати слова «він мій», то вони будуть жити будиночком під назвою Чоловічий рід. Наприклад, стіл, пенал, планшет, комп’ютер… Якщо ж до слів можна додати слова «вона моя», ці слова живуть в будиночку під назвою Жіночий рід. А ще існують слова, які не відносяться ні до жіночого роду, ні до чоловічого. Це слова, до яких можна додати «воно моє». І живуть ці слова в будиночку під назвою «середній рід».

Тож, уявіть собі, його величність Іменник. Його слова поділяються на істоти і неістоти. На однину та множину. А ще всі іменники поділяються на три роди: чоловічий, жіночий та середній.

Ось такий він іменник!


При вивченні теми Прикметник, я розповідаю про те, що частина мови прикметник є ніби Художником. Без нього слова не мали б одягу, а були б прозорими. Наприклад: огірок, помідор, яблуко. Ви бачите тільки контури, а прикметник дає ознаки предмету: жовтий, зелений, спілий, великий, вузький, довгий та інші…

При вивченні теми Дієслово я пропоную таблицю з віршем. Діти з задоволенням сприймають віршований матеріал до уроку, якщо він малюнковий.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\DSCN3198.jpg
Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\PICT0186.JPG
При вивченні головних членів речення, я теж сприяю розвитку асоціативному мисленню. Головними посадами в країнах світу є Президент та Прем’єр-міністр, в школі – це директор та завуч, в сім’ї – це мама і тато, а в реченні – це підмет і присудок.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\6 - копия.png
При вивченні частини  слова -  я показую ілюстрації, що є основою слова: префікс, корінь, суфікс. Як немає рослини без кореня, так і немає жодного слова без кореня.

Префікс – це ніби квітка, суфікс – стебло. Закінчення – це змінна частина слова. На таблиці – це як насіння, воно проростає в різних куточках землі.

При ознайомленні з темою Синоніми, Антоніми, Омоніми я наочно демонструю приклади таких слів з цієї теми.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\Безымянный.jpg

Однією з провідних тем є Написання ненаголошених Е та И в коренях слів.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\мускам.jpg
Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\_3099194.JPG
На ілюстрації видно, як ненаголошена Е дивиться в своє відображення в дзеркалі і бачить себе, як И. Так і в житті. Ми вимовляємо:  З(е чи и)мля і використовуємо допоміжне правило.  Змінюємо слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним. З(е чи и)мля перевіряємо: зЕмлі. Наголошений звук не дає сумніву, яку літеру треба написати.

Вивчення  Апострофу та правила його написання  являється однією з самих складних тем в початковій школі. Я знайомлю з портретом Апострофа та розповідаю казку.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\МОВА 3 - копия - копия.jpg

КАЗКА

Жив-був собі в країні Абетці дуже важливий знак – його звали Апостроф. Він виділявся серед усіх інших літер та знаків – був сердитий і весь час намагався усіх посварити між собою. Літери його навіть побоювались – бо він міг і бійку влаштувати. Колись кома навіть думала, що це її родич, але він був повною протилежністю лагідній комі. Кома, навпаки, любила все ставити на свої місця – вона завжди стояла між частинами речення, або ж словами, підкреслюючи паузу за змістом. А апостроф був сам собі на умі. Аж раптом терпіння жителів Азбуки не витримало витівок апострофа і вони вирішили його провчити. Коли той увечері повертався додому, літери вирішили впіймати його та взяти під цілодобову охорону, аби той попросив вибачення перед усіма жителями за свої шкідливі вчинки. Але апостроф був дуже сильний і вправний – він відбивався як міг, і багато літер  не витримало бійки з ним, та залишилися декілька найдужчих, які і затримали порушника. Так Апостроф і опинився у пастці, вій йшов після літер Б, П, В, М, Ф та Р, яка грізно на нього ричала, аби той нікуди не втік, попереду Апострофа йшли літери Я, Ю, Є, Ї, які були двічі сильнішими, так як позначали на письмі два звуки (ЙА); (ЙУ); (ЙЕ); (ЙИ). Відтоді ця варта ретельно охороняє Апостроф і по сьогоднішній день, так як він виявився дуже гордим і ніяк не хоче просити вибачення, а досі намагається роз’єднати та посварити між собою своїх вартових, так як не може пробачити їм своєї поразки.

Це правило швидко вивчається, коли діти обводять свої ручки і на пальчиках записують, що Апостроф пишеться після Б, П, В. М. Ф перед Я, Ю, Є, Ї.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\_3099190.JPGОписание: D:\ЕЙДЕТИКА\Новая папка\АПОСТРОФ.jpg

 

Вивчення Мякого знаку є особливою темою. Адже – це знак, літера, а звука він не позначає. Але Королева Граматика нагородила його особливим талантом.

Якщо біля нього стоїть приголосний звук – він обовязково помякшується. Адже його величність МЯКИЙ ЗНАК – КОРОЛЬ. Його слухають літери-слуги і помякшуються перед ним.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\PICT0126.JPG

ВИВЧЕННЯ ВІДМІНКІВ

НАЗИВНИЙ

Описание: PICT0087Називний відмінок Нас

Хто що запитає

Жартівливо нині сам

Він розповідає:

На дереві висить що? – пампушка,

На заборі спить хто? – подружка.

З неба летить що? – подушка

На сосні сидить хто? – свинка

Розповіла нам все хто? – фантазерка.

Ось веселий він який - наш відмінок Називний.

 

 

РОДОВИЙ

Нині з дому я втікав

Описание: PICT0088І до вечора гуляв.

З дерева я в сніг упав-

Без уроків жити бажав.

Для колекції сніжинки

Язиком я підбирав.

Ще біля вогнища я танцював,

Навколо кота гасав.

Треба ще уроки вчити?

Я  це вже – не захотів.

Ось стою я біля дошки

Навіть червонію трішки

Бо відмінок Родовий

Не згадаю – стій – не – стій.

 

ДАВАЛЬНИЙ

Описание: PICT0089Якби я назви всім відмінкам роздавав -

Я б подарунковим Давальний відмінок би назвав.

А я в мріях ще як розвернусь,

Дідом Морозом одягнусь,

І подарунки всім принесу:

Брату, сестричці, навіть коту.

А ще кому?

Пташці, комасі, рибці, звірятам.

А також всім - всім  любим малятам.

Подарунки всім дарую Я,

Дуже всіх людей люблю Я.

ЗНАХІДНИЙ

Щоб відмінок наш Знахідний краще всіх запам’ятати

Я трудилась, як винахідник, і навчилася літати

Описание: PICT0090Як  злетіла я під стелю,

Та махнула через поріг -

Вилетіла за оселю -

Курс тримала на горіх.

Довго-довго я літала,

Все що бачила я називала:

Що побачила і кого –

Всіх назву до одного:

Бачу річку, бачу сад, бачу вишню, бачу сливу…

В долині коня пасуть, кошеня в руках несуть.

Ох, яке тут все красиве!

Досить1 В школу повернусь і

Про відмінок Знахідний

Всім-всім в класі я розповім !.

 

 

 

 

ОРУДНИЙ

Щоб прекрасно вчився я, і став дуже мудрим,

Описание: PICT0091Треба вивчити мені відмінок Орудний.

На питання Ким? Чим? він відповідає.

Вивчусь – стану вченим я,

Кожен з нас це знає.

Я малюю олівцем, на листку великім:

Перед чим кущ цвіте? Над чим сонце світить?

Прошу вас відповісти

І питання ще знайти.

 

Описание: PICT0092МІСЦЕВИЙ

        Ще відмінок є Місцевий -

Знають це в містах і селах.

Він питає нас: У чому ти приніс уроки з дому?

І на кому корона нова?

Де купується обнова?

І на чому я пишу?

Де щоденник я знайду?

 

 

 

 

Застосування малюнкової наочності ейдетичного спрямування на уроках математики

у процесі засвоєння нового матеріалу

З перших уроків в першому класі, мені стають в пригоді таблиці, де намальовані цифри, немов живі. Це дає змогу дітям звикнути до цікавого зображення цифр, дітям подобаються такі зображення і вони їх з задоволенням малюють.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\11.png

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\12 - копия.png
Для запам’ятовування знаків «більше» або «менше» та з чого складається задача, я використовую таку наочність:

А от при вивченні початкових понять з геометрії у дітей викликають  цікавість такі ілюстрації. Діти звертають увагу на те, що пряма лінія безкінечна-немає ні початку ні кінця. А відрізок утворився, коли ножицями пряму в двох кінцях перерізали. Пряму не можна виміряти з допомогою лінійки, а відрізок легко.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\_3099188.pngОписание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\_3099187.png

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\1 (3).jpg

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\_3099185.png

 

 

 

 

 

 

 

 

При вивченні назв компонентів при додаванні, відніманні, множенні та діленні я успішно використовую наочність, яка теж має Ейдетичне спрямування.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\13 - копия.png

При вивченні порядку дій, а саме: дія в дужках виконується першою. Я запропонувала дітям прослухати казку і розглянути малюнок до неї. Діти не тільки добре запам’ятали, а й самі склали казки та малюнок до них.

 

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\_3099195.JPG

 

 

 

КАЗКА

В одній чарівній країні, яка мала назву – «Цифроляндія» жили собі цифри. Жили вони дружно й весело, аж поки не сталося от що:

Одного разу в Цифроляндію приїхали дві дружки-подружки – (ОЛЯ і ЯЛО), вони були немов близнючки, але тільки навпаки – в однієї були косички зліва, а у іншої – справа. Та цифри не поспішали дружити з новими сусідками, так як вони не були схожі ні на одну з цифр.

Тоді дужки ОЛЯ і ЯЛО вирішили провчити дуже розумні цифри, й одного разу, коли ті гралися, схопили в полон трійку та п’ятірку. Дужки були сильними – вони взялися за руки й нізащо не хотіли випускати своїх полонених з кола. Даремно інші цифри просили визволити їх друзів – все було марно.

Тоді розумні цифри запропонували дужкам погратися в таку гру:

Дужки ловлять аби-які цифри, а інші цифри кажуть або ж суму, або ж різницю. Якщо відповідь правильна – дужки випускають полонених, і гра починається з початку.

Наприклад, дужки спіймали цифри 8 та 2, їх сума складатиме – 10, а якщо від восьми відняти два – буде 6.

Дужкам так хотілося потоваришувати з цифрами, що вони одразу погодились. Гра була дуже цікава й корисна. Відтоді цифри й дужки стали справжніми друзями й ніколи більше не сварилися.

 

Другий варіант

Жили собі в математичному королівстві дві дужки – Права та Ліва. Вони завжди були поряд, і одна без одної ніколи нікуди не ходили. Дужки дуже любили нести позаду фату королеви Математичного королівства. А ще вони були дуже охайними й слухняними – вранці робили зарядку, чистили зуби, складали свої ліжечка і ніколи не спізнювались на роботу. За це їх нагородили маленькими золотими коронами. Відтепер, коли цифри бачили, що йдуть дві дужки, цифри знімали свої капелюшки й низько кланялися, щоб виявити свою повагу до красунь у коронах.

З тих пір в Математичному королівстві вийшов Королівський указ про те, що всі цифри мають поважати дужки, завжди пропускати їх вперед, і йти далі тільки після того, як пройде Королівський екіпаж з дужками.

Однією з провідних тем є Знаходження невідомого компонента. Починаю зі знайомства з портретом (ІКС).

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\DSCN3278.jpg

А також серія таблиць допомагає запам’ятати, як знайти невідомий Доданок, невідоме Зменшуване, Від’ємник, а також невідомий Множник чи Ділене або Дільник.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\15.1 - копия.png

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\15.1 - копия (2).png
Склад числа – це одна із складних тем в першому класі. Учням важко уявити, що два – це один і один, шість – це три і три, вісім – це два і шість. Колір має величезне значення при усвідомленні цієї теми.

 

І як продовження: при вивченні теми Додавання та віднімання чисел з переходом через десяток, я успішно використовую такі таблиці, де велику роль відіграє колір. Діти запам’ятовують порядок розміщення кольорів. Необхідно додати або відняти число, щоб отримати десяток. А потім відняти число, що залишилося. Ці таблиці є одними із прикладів на додавання та Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\DSCN3284.jpg
віднімання чисел з переходом через десяток.

 

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\16.1 - копия.png
При вивченні теми Множення та Ділення на 10, 100, 1000 я використовую таблиці, які мають за мету усвідомити та знати ці правила. На ілюстраціях нулики, ніби живі. Вони успішно перебігають у відповід, якщо – це множення і зникають, коли відбувається дія ділення.

При множенні на нуль, цифра зображена так, ніби плаче. Адже у відповідь вона не попадає. А от при множенні числа на одиницю, будь-яке число переходить у відповідь.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\16 - копия.png
При діленні нуля на будь-яке число, цифра у відповідь не попадає. Цей зоровий образ запам’ятовується дуже легко.

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\DSCN3176.jpg
Вивчення формул для дітей в четвертому класі незвичне. А зображення формули, як знайти ЧАС шкивдко засвоюється, бо час зображений в вигляді годинника, відстань, ніби складений в літеру S – сантиметр, а спідометр замінює слово швидкість.

 

При вивченні багатоцифрових чисел я використовую таблиці, де поетапне множення записане різними кольорами.

Описание: D:\МЕТОДИЧКА\17 - копия.png

Описание: D:\ФОТОМЕТОДИЧКА!!!!!!!\DSCN3196.jpg
Знаходження Периметру

 

КАЗКА

В далекій Галактиці наук, яка називалась «Фігурація» жили відрізки. Вони любили братися за руки й утворювати різні цікаві фігури – Трикутники, Прямокутники, Квадрати та інші багатокутники. Так вони й проводили весь свій вільний час. Одного разу відрізки замислились: яка ж загальна довжина всіх відрізків, з яких склалася та чи інша геометрична фігура, але як це зробити – не знали. Тоді, на допомогу з іншої галактики прилетів видатний математик Периметр, він взяв свою помічницю – Лінійку, й виміряв довжину кожного відрізку, з якого складалася фігура, й сказав, що тепер треба додати довжини всіх відрізків, які утворили геометричну фігуру. Відрізки все зрозуміли й подякували видатному вченому. Відтоді, суму довжин всіх сторін геометричних фігур вдячні відрізки назвали на його честь «Периметром».

Діти є творчими виконавцями моїх задумів. Вони стають психологічно більш адаптованими, більш впевненими в собі. Адже в них є можливість проявити себе не тільки на словах, а й у поуку малюнку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІСЛЯМОВА

Переваги використання методики Ейдотехніки:

  • розширення можливостей об’єму пам’яти;
  • збагачення словесної та образної уяви, фантазії, багатогранність сприйняття світу;
  • розвиток творчого мислення, завдання учнями виконуються легко і з задоволенням;
  • розвиток уваги, вміння помічати деталі, пригадувати без напруження;
  • використання методів ейдетики розвивають позитивні емоції. Радість навчання, як і радість праці, роблять дитину здоровішою. А якщо дитина перебуває в стані радості, позитивної напруги, в її організмі виробляється природний стимулятор, який сприяє підвищенню імунітету та працездатності.

Заняття з молодшими школярами показали, що діти з цікавістю сприймають пропоновані школою ейдетики методи розвитку пам’яті, які ґрунтуються на уяві, фантазії, образних асоціаціях, оскільки мають привабливу ігрову форму. Методи ейдетики цілком прийнятні для роботи з дітьми молодшого шкільного віку. Вони підвищують ефективність процесів запам’ятовування інформації різної модальності та її відтворення, причому час навчання набагато скорочується. Мотивація до такої діяльності досить висока, що зумовлює швидкість і легкість перебігу процесів запам’ятовування та відтворення.

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Антощук Є. Учімося запамятовувати і пригадувати: Швидка пед. допомога від Укр. школи ейдетики "Мнемозіна" / Є. Антощук . – К. : Вирій,  2007. –

– 156 с.

2. Бесєдіна А. Вплив методів і завдань ейдетики на розвиток особистості учня /  А. Бесєдіна // Рідна школа. – 2009. – № 2-3. – С. 61- 62.

3. Зіганов М. Мнемотехніка / М.Зіганов, В. Козаченко.  М., 2000. 173 с.

4. Камангар М. Теоретичні засади інноваційних тенденцій розвитку сучасної освіти / М. Камангар // Дитячий садок. – 2009. – № 2. – С. 22-26.

5. Крутій К. Л. Термінологічне поле інновацій в дошкільній освіті / К. Л. Крутій             // Наук. зап. Психол.-пед. науки. – Ніжин: держ. ун-т ім. Миколи Гоголя. – 2006. – – № 5. – С. 6 – 9.

6. Лапп Д. Мистецтво пам′ятати і забувати / Д. Лапп. Санкт-Петербург, 2003. 216 c.

7. Матюгін І. Ю. Школа ейдетики. Зорова, тактильна, нюхова пам′ять. /

І. Ю. Матюгін. М. : Ейдос, 1994. 514 с.

8. Меженко Ю.С. Быстрое и эффективноеразвитиепамяти, внимания и

умственныхспособностей  / Ю.С. Меженко. – Донецк : ООО ПКФ «БАО», 2005. – 224 с.

9. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В.О. Сухомлинський // Вибр. твори: у 5-ти т. – К. : Рад. школа. – 1976. – Т. 3. – С. 303.

10. Чепурний Г. А. Серія "Як навчитися легко вчитися". Книга 1. Асоціативний зв′язок, цифри та творче мислення / Г. А. Чепурний, Ю. В. Палійчук // Навчально-методичний посібник. – Вінниця : ВМГО «Розвиток», 2006. – 80 с.

11. Чепурний Г. А. Серія "Як навчитися легко вчитися". Книга 2. Як вивчити вірші, тексти, табличку множення / Г. А. Чепурний, Ю. В. Палійчук, С. В. Ковальов // Навчально-методичний посібник. – Вінниця : ВМГО «Розвиток», 2006. – 80 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шиляева Наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
1697
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку