МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
«Використання сервісів Google та сайту викладача в навчальному процесі»
Спеціальність 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка»
форма навчання: денна
м.Кам’янське
2019
Методична розробка «Використання сервісів Google та сайту викладача в навчальному процесі».
Укладач Устименко Ю.В. – викладач електротехнічних дисциплін Придніпровського державного металургійного коледжу – 2019 р. Рецензент Сохіна Ю.В. - доцент, кандидат технічних наук ДДТУ.
Методичний посібник обґрунтовує необхідність впровадження сучасних форм та методів навчання метою формування професійної компетентності при підготовці фахівців у вищих навчальних закладах освіти І-ІІ рівня акредитації. У методичному посібнику описано практичне створення та користування обліковим записом Google. Сервіси Google для навчальних закладів викладач активно впроваджує у своїй роботі, а саме Google пошта, Google диск, YouTube для навчальних закладів, форма Google, Google сайт, Google Classrom та інші. Вони підвищують інтерес студентів до навчання, створюють умови для саморозвитку, активізують пізнавальну діяльність, формують вміння сприймати та обробляти інформацію, розвивають спостережливість, сприяють розвитку уваги, формують компетентність щодо пошукової та науково-дослідної роботи. Педагог та здобувач освіти отримують інструменти для спільної роботи: створення веб-сайтів, ведення блогів, виконання проектів у групах, проведення лекцій та семінарів дистанційно тощо.
Розглянуто і схвалено ЦК Розглянуто і схвалено електротехніних дисциплін ПДМК методичною радою ПДМК Протокол № 3 від 13. 11. 2019 Протокол № 2 від 16. 10. 2019 ЗМІСТ
1 ВСТУП ……………………………………………………………………4
2 ОСНОВНА ЧАСТИНА…………………………………………………...7
2.1 GoogleAppsforEdurftion…………………………………………………7
2.2 Google пошта……………………………………………………………9
2.3 Google диск……………………………………………………………..10
2.4 Календар………………………………………………………………...11
2.5Google чат………………………………………………………………..12
2.6 Документи Google……………………………………………………...13
2.7Сейф……………………………………………………………………...13
2.8YouTube для навчальних закладів……………………………………..13
2.9 Форма Google…………………………………………………………...14
2.10Google фото…………………………………………………………….15
2.11Google сайт……...……………………………………………………...15
2.12 Карти Google…………………………………………………………..22
2.13 Дистанційне навчання за допомогою Classrom……………………..23
3 ВИСНОВКИ………………………………………………………………26
4 ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ ПОСИЛАНЬ……………………………………….29
ДОДАТОК А………………………………………………………………..30
1 ВСТУП
Сучасному викладачу, який вирішує завдання навчання і виховання людей, які будуть жити і працювати у світі, абсолютно не схожому на наш, потрібно сьогодні використовувати інструменти та технології, які не були відомі навіть десять чи двадцять років тому. Сучасний навчальний процес вимагає формування у здобувачів освіти критичного мислення, умінь оперативно і ефективно знаходити потрібну інформацію, працювати в проектних командах, вирішувати нестандартні завдання. Освіта сьогодення спрямована на соціалізацію особистості, новітні науково-інформативні технології. Сьогодні студенту потрібні не тільки знання, але й достатній рівень життєвої компетентності, вміння жити й працювати в сучасному світі. Ми повинні сформувати у студента навички інформаційної безпеки, вміння постійно вчитися, самостійно опановувати нові знання, орієнтуватися у сучасних мережевих та комп’ютерних технологіях. В останній час роль INTERNET технологій постійно зростає в багатьох областях людської діяльності, розширилася сфера їх використання. Важко назвати сучасні професії, які б не потребували знань і навиків роботи у мережі INTERNET. Не виключення й професія викладача. Творчий викладач завжди в пошуку нових форм та методів роботи, сучасних інструментів та технологій.
Цифровий світ, в який ми, навіть не помітивши цього, перемістилися в останні роки, вимагає від викладача нового підходу до викладання своєї навчальної дисципліни. Студентам вже не подобається традиційна система освіти, читати підручники їм не цікаво. Сучасний світ дуже динамічний. Як заставити підлітка вивчити свою дисципліну, якщо більшість здобувачів освіти зустрічали в мережі інтерактивні навчальні онлайн курси, тести, анімаційні завдання, відео лекції із застосуванням сучасної наочності тощо. Пройшовши онлайн навчання та витримавши іспити в центрі тестування, здобувач освіти вже в 16 років може отримати сертифікат CiscoSystems, Microsoftабо Oracle, що дасть йому можливість влаштуватись на престижну роботу та отримувати достойну заробітну платню.
Розвиток інформаційного суспільства передбачає певні зміни у сфері освіти, реформування її з тим, щоб кожен хто навчається мав би вільний доступ до інформації та знань, а також міг би обирати власно траєкторію навчання, реалізувати власний потенціал.
З появою хмарних технологій користувачі набули можливостей власноруч редагувати й змінювати вміст сайтів, публікувати в мережі власні роздуми, розміщувати особисті фотографії, відео файли, зберігатиматеріали, одночасно й спільно працювати над одним документом, налагоджувати інтерфейс веб-сторінок відповідно до власних уподобань. З іншого боку до користувача «пристосовуються» веб-сайти – пошукові системи запам’ятовують ключові слова, введені користувачем; рекламні оголошення часто співвідносяться з вмістом матеріалів, що шукає користувач [1].
Традиційна освіта потребує змін, змінилися студенти, потрібно змінюватися і викладачам. Завдяки мережевим технологіям викладач, маючі мінімальні навички роботи з комп’ютером, може створити власне інформаційно-освітнє середовище. Для моделювання навчального процесу, що задовольняє всім цим вимогам, необхідне інформаційно-освітнє середовище, що дозволяє учасникам освітнього процесу ефективно взаємодіяти і досягати спільних цілей.
Таким середовищем, на мій погляд, є сервіси Google та пакет хмарних додатків Google Аррs для навчальних закладів. Цей продукт, розроблений компанією Google, є хорошим рішенням для коледжів, що вирішують завдання побудови ефективного інформаційно-освітнього середовища на основі сучасних хмарних технологій. Для всіх навчальних організацій будуть корисні сервіси Google, які спрямовані на допомогу викладачеві та студенту. Завдяки потрібним інструментам навчальні заклади можуть перейти на новий рівень використання інформаційно-комунікаційних технологій, знизити витрати на організацію і управління навчально-виховним процесом. Сформувати бачення перспектив розвитку власного навчального закладу через впровадження педагогічних та ІКТ інновацій. Підвищити рівень володіння основами ІКТ викладачів та співробітників.
Розпочавши застосовувати на практиці хоча б один із сервісів Google, творчий, допитливий педагог оцінить переваги цього інструменту. А це вже і розвиток інформаційної культури учасників навчально-виховного процесу, набуття таких необхідних у сучасному цифровому світі ІКТ-компетентностей як:
- створення облікового запису;
- профілю в соціальних мережах;
- участь в спільнотах;
- культура та етика мережевої взаємодії;
- вміння співпрацювати в одному текстовому документі, створювати анонси публікацій;
- ознайомлення з деталями створення календарів, сайтів та форм для опитування. Простота спільної роботи – головна риса Google Apps. Інструменти для створення веб-сайтів і документів забезпечують редагування в режимі реального часу, ефективні засоби контролю доступу та повну сумісність – ідеальні умови для навчання в ХХІ столітті. З Google Apps для навчальних закладів викладачі і студенти завжди будуть на зв’язку, дані автоматично зберігаються на хмарі, а вся робота ведеться через INTERNET. Це означає, що електронні листи, документи, сайти та календарі можна відкривати і редагувати практично з будь-якого мобільного пристрою або планшетного ПК в будь-який час і в будь-якому місці
[2].
2 ОСНОВНА ЧАСТИНА
Мережа в сучасному світі присутня усюди, практично в кожному куточку нашої країни, так або інакше, використовуються мережеві технології. Це і мережі мобільних операторів та провайдерів, локальні мережі в організаціях та домівках, глобальна світова мережа.
Звичайно, викладачам не варто стояти осторонь та бути простими спостерігачами, в наш час бурхливого розвитку науково-технічного прогресу, тим паче наші студентипочувають себе в мережі дуже впевнено та комфортно. Застосовуючи сучасні мережеві технології, ми привертаємо цікавість здобувачів освіти до навчання, говоримо з ними на одній мові.
Які ж можливі напрямки використання хмарних мережевих сервісів в професійній діяльності педагога? В своїй роботі я намагаюсь дати відповіді на ці запитання, зацікавити викладачів спеціальних дисциплін цією технологією, надати допомогу небайдужим, зацікавленим педагогам. Термін «хмарні технології» почав використовуватися у зв’язку із зображенням мережі INTERNET у вигляді хмари [1].
Google Apps for Education – це хмарне рішення від Google для роботи з електронною поштою (рис.1), календарем (рис.2) та чатом (рис.3). Набір основних сервісів можна доповнити іншими додатками Google, які дозволяють повністю задовольнити потреби користувачів.
Рисунок 1 – Електронна пошта викладача
Рисунок 2 –Google календар викладача
Рисунок 3 – Google чат викладача
Служби Google Apps допоможуть суттєво змінити систему навчання. Він надає для навчального закладу безкоштовні послуги, а саме електронну пошту, календар, засоби миттєвого зв’язку за допомогою голосових, текстових і відео повідомлень, онлайн відео-сховище та засоби групової роботи над документами. Віртуальні навчальні середовища відносно прості для користування і значно полегшують роботу зі створення дистанційних курсів, навіть якщо викладачі не мають глибоких знань мультимедійних і комунікаційних засобів. Можливості хмарних технологій, що використовуються для потреб освіти, можуть зробити серйозний вплив на проектування навчальних закладів, систем оцінювання і підсумковий навчальний багаж знань, що формується у студентів. Крім того, навчальні заклади можуть суттєво економити на ІТ-ресурсах і при цьому бути впевненими в надійності і безпеці сервісу, захищеного від спаму та реклами. Основні плюси Google Apps для навчальних закладів:
- Безпека та конфіденційність;
- Організація взаємодії між студентами, викладачами та робочими групами;
- Швидкий доступ до документів та курсів з будь-якого пристрою;
- Мінімалізація витрат на обслуговування ІТ-структури;
- Безкоштовне та безпечне віртуальне середовище для побудови дистанційного навчання.
Для початку роботи з цим середовищем потрібно зареєструватися та підтвердити права власності на доменне ім’я сайту. В моєму випадку це Юлія Устименко.
Після процедури реєстрації ми отримуємо:
- Поштовий домен;
- Доступ до Google Classrom;
- Google Drive сховище з необмеженим об’ємом для кожного користувача;
- Відсутність реклами [6].
Після реєстрації користувач (викладач) має можливість створити поштову адресу. На прикладі нашого доменного імені це juliajvustimenko@gmail.com. Це повноцінна поштова адреса Google (рис.4).
Рисунок 4 – Пошта Google викладача
Диск – це хмарне сховище даних, яке належить компанії Google Inc., що дозволяє користувачам зберігати свої дані на серверах у хмарах та ділитися ними з іншими користувачами хмар в INTERNET. Можливо надати доступ до файлів окремим людям або групам. Можна писати і відповідати на коментарі до файлів, щоб дізнатися про думку інших або поділитися своїми ідеями. Кількість місця на диску Google необмежена.
Google диск– єдиний простір для створення та збереження файлів і роботи з ними. Він дає змогу працювати над документами одночасно з іншими користувачами. За допомогою цього сервісу ви можете завантажити на хмару й мати постійний доступ до будь-яких файлів, в тому числі відеороликів, фотографій, PDFфайлів, тестових документів та багатьох інших – усього 30 типів. Цей інструмент може значно полегшити працю викладача, наприклад, завантажити файл з домашнім завданням або практичною роботою можна легко надати доступ до нього своїм здобувачам освіти, ось вам економія часу та паперу. Також, без всіляких зусиль можна зібрати домашні завдання зі студентів, які вони розмістять на своєму диску, а доступ нададуть викладачу. А в Classroom викладач має змогу не тільки швидко, за допомогою Google диску, зібрати та роздати завдання, але й організувати зворотній зв’язок із здобувачами освіти, виставити оцінки та прокоментувати їх.
Рисунок 5 –Google диск Устименко Юлії Володимирівни
Календарями можна ділитися з усіма користувачами навчального закладу або з окремими колегами. Широкий спектр засобів управління спільним доступом допомагає забезпечити безпеку та конфіденційність. Календар Google інтегрований в Gmail і сумісний з іншими популярними програмами-
календарями. За допомогою календаря Google простіше відстежити всі життєві події – дні народження, збори, спортивні заходи, відкриті години – все в одному місці.
Рисунок 6 – Календар викладача
За допомогою календаря Google можна легко призначити заходи й розсилати запрошення, надавати до них доступ, а також знаходити заходи, що цікавлять Вас у Internet. Календар Google допомагає упорядкувати справи. Календар відправляє нагадування про події через e-mail i SMS. Робота здійснюється у вікні браузера або веб-інтерфейс, дані зберігаються на централізованому сервері Google, тому одержати доступ до розкладу можна з будь-якого комп’ютера, підключеного до Інтернету. Зручна функція календаря - автоматичне занесення листів, таких як розклад. Одна з ключових переваг – можливість спільного використання календаря. Його можна зробити видимим для обраних користувачів, що дозволяє планувати спільні зустрічі [3].
Додаток Hangouts дозволяє відправляти і приймати текстові повідомлення і фотографії, спілкуватися в голосовому чаті, а також безкоштовно проводити індивідуальні та групові відео-зустрічі. Цей додаток ідеально підходить для організації семінарів з віддаленими учасниками, дистанційної роботи зі студентами. Наприклад, застосування Hangouts в закладі освіти:
- Консультації студентів у режимі реального часу;
- Організація відео-зустрічей з колегами, батьками;
- Надання можливості відсутнім здобувачам освіти віртуально бути присутніми за занятті;
- Організація вебінарів, конференцій тощо.
Рисунок 7 - Google чат викладача
Спільне використання документів, електронних таблиць, презентацій, спільна робота в межах групи або всього навчального закладу в режимі реального часу. Крім того, остаточні версії документів можна публікувати для користувачів у всьому світі. Це той же самий офісний пакет, який має текстовий редактор, редактор таблиць, редактор презентацій, редактор малюнків. І якщо, для придбання ліцензії на оfflinе офісні пакети доводиться тратити чималі гроші, ці додатки абсолютно безкоштовні та доступні в мережі.
Cейф надається додатково і дає можливості архівації, електронної передачі документів та управління інформацією. Повідомлення електронної пошти та чату архівуються і зберігаються відповідно до встановлених вами правилам, що запобігає їх випадкове видалення.
Гарний інтернет-сервіс для пошуку найрізноманітнішого відео, за допомогою якого можна зробити заняття набагато цікавішим, ніж усний виклад навчального матеріалу. За допомогою одного із сервісів Google+ можна швидко й легко ділитися улюбленими відеороликами на YouTube. Для цього потрібно натиснути значок Google+ у розділі «Надіслати» під відео. І всі ваші колеги та здобувачі освіти, які є у ваших колах побачать це відео. Викладач Устименко Ю. В. має свій канал на цьому сервісі.
Рисунок 8 – YouTube канал викладача
Форма Google – відмінний помічник викладача. За допомогою форми можна проводити різні опитування, вікторини, створювати різні анкети, тести. При створенні форми автоматично створюється таблиця Google, в якій накопичуються результати заповнення форми. Таблиця надає зручні можливості зберігання і обробки зібраних даних.
Приклади використання форми Google в освітній діяльності:
- реєстрація учасників навчальних проектів;
- проміжний контроль, вікторина, опитування, анкети;
- організація спільної роботи групи, самооцінка; - рефлексія.
Створити форму Google доволі не важко, кожен користувач, який має початкові навички роботи з офісними додатками, легко впорається з цією задачею. При проведенні тестування можливо автоматично оцінити роботи здобувачів освіти та надіслати їм на електронні адреси оцінки.
Рисунок 9 – Таблиця формиGoogle
Сервіс фото дозволяє зберігати фотографії та відео на хмарині, доступ до сховища можна здійснювати не тільки з комп’ютера, а й з мобільних пристроїв. Архів фотографій викладача надійно зберігається, не треба перейматися проблемами архівування та збереження даних.
Рисунок 10 - Google фото викладача
Викладачі та студенти можуть безкоштовно створювати свої сайти та блоги. Платформа для створення сайтів Google сайт. Це дуже популярна в даний час платформа, особливо тоді, коли йдеться про швидке створення легкого сайту, до якого необхідно підключити інші сервіси Google. При цьому від автора не потрібно спеціальних знань. Сайт можна створити в два кліка, обрати шаблон і оформлення з галереї і приступити до створення сторінок, не маючи ні найменшого уявлення про те, що таке HTML або CSS. Це дозволяє використовувати дану технологію всім бажаючим: викладачам будь-якої навчальної дисципліни і їх студентам.
При цьому ви можете детально налаштувати сайт і доступ до нього, переглядати історію змін і навіть отримувати повідомлення на пошту про кожну внесену на сайт зміну. Прикладів сайтів на платформі Google можна навести безліч. Сайт може бути використаний для створення віртуальної викладацької. За допомогою нього можна легко організувати роботу над проектом або навчальним курсом. Адже ваша увага буде сконцентрована не на тому, як технічно виконати ту чи іншу особливість, а на самому змісті. За допомогою сайтів можуть бути представлені результати проектних робіт здобувачів освіти.
Основні переваги використання сервісу Google Sites:
- Швидке створення сторінки.
- Відсутність необхідності знання мови розмітки HTML.
- Можливість зміни вигляду і функцій.
- Можливість установки доступу та спільного використання інформації.
- Безкоштовне використання сервісу.
- Відсутність плати за доменне ім’я й хостинг.
- Відсутність рекламних банерів [2].
Викладачем Придніпровського державного металургійного коледжу Устименко Юлією Володимирівною також використовується сервіс Google Sites в педагогічній діяльності: в цьому середовищі було створено сайт-навігатор з електронним навчально-методичним комплексом з навчальних електротехнічних дисциплін таких, як «Основи електроприводу», «Налагодження і надійність електроустаткування», «Електроустаткування машин і агрегатів металургійних підприємств», «Електричне устаткування плавильних цехів»(режим доступу: https://sites.google.com/view/navigatorustimenko/ ).
З кожної навчальної дисципліни викладач надала доступ здобувачам освіти до повного конспекту лекційного матеріалу (рис.11), тестових завдань для перевірки знань студентів (рис.12), відеоматеріалів дисциплін (рис.13), методичних посібників практичних і лабораторних робіт (рис.14, рис.15), методичного комплексу самостійної роботи здобувачів освіти (рис.16), повного переліку екзаменаційних теоретичних і практичних питань (рис.17), а також джерел посилань з навчальних дисциплін (рис.18).
Рисунок 11 - Конспект лекційних занять з навчальної дисципліни
Рисунок 12 - Тестові завдання для перевірки знань здобувачів освіти
Рисунок 13 – Навчальний відеоматеріал з каналу YouTube
Рисунок 14 – Практичні роботи з навчальної дисципліни
Рисунок 15 – Лабораторні роботи з навчальної дисципліни
Рисунок 16 – Самостійна робота здобувачів освіти з навчальної дисципліни
Рисунок 17 – Екзаменаційні теоретичні і практичні питання з навчальної дисципліни
Рисунок 18 – Джерела посилань з навчальної дисципліни
Викладач Устименко Юлія Володимирівна проводила у жовтні 2019 року відкрите лекційне заняття з навчальної дисципліни «Основи електроприводу» на тему «Регулювання швидкості обертання асинхронних двигунів». Під час донесення лекційного матеріалу до здобувачів освіти активно використовувався сайт-навігатор викладача, а саме: при демонстрації відеоматеріалів (рис.19), відео-слайдів (рис.20), викладені лекційних тез (рис.21).
Рисунок 19 – Відеоматеріал відкритого лекційного заняття з каналу YouTube
Рисунок 20 – Відеслайди відкритого лекційного заняття з основ
електроприводу
Рисунок 21 – Лекційний матеріал відкритого заняття
Ще один дуже цікавий сервіс від Google – платформа для ведення блогів Blogger. Блоги, розміщені на цій платформі, отримують доменне ім’я другого рівня в домені blogspot.com. Це безкоштовна платформа, проте по надійності вона може залишити позаду багато коштовних платформ. Робота з нею вкрай проста, а створити новий блог можна буквально за 2 хвилини. Ви можете вибрати шаблон оформлення з безлічі готових, а можете, володіючи деякими навичками, налаштувати шаблон під себе, зробити свій блог унікальним. Як і всі сервіси від Google, він легко взаємодіє з іншими: вставити відео, документ, картинки, альбом або опитування не складе ніяких труднощів. Зручна система тегів – практично обов’язкова частина будь-якої блог-платформи. І що відрізняє його від більшості безкоштовних платформ – відсутність реклами. Для чого можна вести блог? Це може бути персональний блог викладача для супроводу занять або колективний блог групи, або своєрідні конспекти студентів.
Рисунок 22 – Blogger викладача
І нарешті, сервіс, який дуже люблять використовувати викладачі та студенти в силу його наочності, це карти Google. Це цілий комплекс сервісів заснований на безкоштовному картографічному контенті.
На картах Google ви можете переглядати схеми і карти місцевості, супутникові знімки, фото і відео, прив’язаних до даних координатами, у всіх великих містах є можливість переглядати панорами, можна створювати карту зі своїми сітками і маршрутами на ній. Наприклад, можна створити карту за допомогою сервісу Google Maps, а потім вмонтувати її на сторінку свого сайту. За допомогою програм Sketch Up і Google Планета Земля ви можете істотно розширити свою роботу з картографічним контентом, а також створювати 3D моделі будівель і вивчати готові моделі [2].
Рисунок 23 – Карта Google викладача
Фактично Google Class дозволяє викладачам організувати повноцінне дистанційне навчання в мережі Internet:
- Можливо створювати курси навчання та додавати студентів;
- Створення завдань та розсилка їх здобувачам освіти;
- Робити оголошення, коментувати завдання, обговорювати їх із студентами; - Здобувач освіти отримує завдання, виконує його, відсилає на перевірку викладачу;
- Викладач бачить список виконаних робіт, може перевірити роботу, поставити оцінку, прокоментувати;
- Всі документи зберігаються на Google диску.
Також цей сервіс тісно інтегрований з іншими безкоштовними сервісами Google, такими як YouTube, Gmail, Документи. Classrom оптимізований для роботи з різними мобільними пристроями, що надає студентам більшої мобільності та зацікавленості при виконанні завдань.
Інтерактивний сервіс Classrom дозволить викладачеві при формуванні завдання обрати спільне використання документу або автоматичне створення копії для кожного здобувача освіти, побачити, хто закінчив виконання завдання, а хто ні, надати зворотній зв’язок і задати питання студентам в режимі реального часу як в аудиторії, так і поза ним.
У Classroom викладач електротехнічних дисциплін Устименко Ю. В. може легко і швидко створювати і перевіряти завдання в електронній формі. Завдання і роботи при цьому автоматично систематизуються в структуру папок і документів на Диску, зрозумілу і викладачеві, і здобувачам освіти. На сторінці завдань видно, що задав викладач. Студентам досить просто натиснути на завдання чи тест, щоб приступити до його виконання. Інформація про здані роботи оновлюється в режимі реального часу, і викладач може оперативно перевірити всі роботи, поставити оцінки і додати свої коментарі.
Рисунок 24 – Перелік здобувачів освіти, що приєдналися до online тестування
Даний сервіс має ряд переваг: просте налаштування; економія часу; організація матеріалів; ефективний навчальний процес; доступність і безпечність.
Використання даного сервісу на заняттях спеціальних дисциплін має більше переваг і доцільності, ніж на інших заняттях. По-перше, причиною цьому є матеріально-технічна база кожного навчального закладу, адже не всі вони оснащені додатково планшетами чи комп'ютерами, але майже кожен здобувач освіти має гаджет із виходом у мережу Internet, що є позитивною стороною для роботи з сервісом.
По-друге, використання інтерактивних вправ на заняттях дає кращий результат тоді, коли студенти виконують їх індивідуально за допомогою різних Internet-сервісів. Це підвищує ефективність роботи кожного здобувача освіти і дає можливість викладачу проконтролювати кожного з них. В Internet багато сервісів надають таку можливість, але якщо викладач хоче їх використати, то йому потрібно організувати доступ до них всіх студентів.
Особливо це актуально, коли на занятті використовуються завдання, створені, на різних сервісах. Саме тут у нагоді стає Classroom, адже в ньому можна прикріплювати посилання, завантажувати документи і різні завдання, які здобувачі освіти повинні будуть виконати на різних етапах заняття.
Рисунок 24 – Тестове завдання на сервісі Classroom
Третьою перевагою є те, що на данний момент не всі учбові заклади забезпечені підручниками. До того ж, самостійна робота студентів з навчальних дисциплін постійно змінюється, саме тому, при підготовці домашніх завдань зручно використовувати Classroom, де можна розмістити конкретні вправи для перевірки або ж основну інформацію, яку здобувачі освіти повинні будуть опрацювати та засвоїти.
Використання даного сервісу можливе на будь-якому ґаджеті, що має вихід в Інтернет, що спрощує роботу викладача та підвищує зацікавленість студента, адже він усвідомлює свою невідривність від навчальної дисципліни і бачить зв’язок з життям.
Google Classroom дасть змогу викладачеві працювати з творчими здобувачами освіти в позааудиторний час. Наприклад, на час канікул викладач може сформувати окрему ініціативну та креативну групу підлітків для дистанційних занять чи для підготовки до олімпіад, конкурсів та конференцій, слідкувати при цьому за виконанням роботи, виставляти годинні рамки та оцінки за виконане завдання.
Отже, використання елементів інформаційно-комунікаційних технології на заняттях зі спеціальних дисциплін, дає можливість поглибити та розширити знання здобувачів освіти про можливості використання на навчальних заняттях ґаджетів та розкриває цікаві можливості використання Internet на прикладі сервісу Google Classroom, який стане незамінним при підготовці творчих та цікавих занять. Це дасть змогу студентам цікаво навчатись, а викладачу контролювати роботу здобувачів освіти [6].
Таким чином, бачимо, що сучасний український ринок хмарних технологій знаходиться на стадії стрімкого розвитку. Існує шалений попит на використання цих технологій, накопичується первинний досвід користування цим інструментарієм. В найближчі роки сформується потужний сегмент у економіці України. Попит на фахівців і працівників, здатних працювати з цими технологіями, постійно зростає. Використання хмарних рішень вже не тільки дань моді, але й сьогоденні реалії. Ми всі розуміємо, що разом із розвитком «цифрового суспільства» потрібно вносити зміни і у сферу освіти. Інформаційне суспільство потребує людину нової формації, інформаційно освічену, яка володіє навичками та уміннями в сфері ІКТ та здатна обирати власну траєкторію навчання, оволодіння новими знаннями.
Нині вже накопичено певний досвід застосування інформаційних та мережевих технологій у навчальному процесі, передові викладачі активно користуються сервісами мережі Internetу своїй професійній діяльності, використовують також окремі можливості нових сервісів мережі Internet. Освітні сервіси розміщені на хмарах, це чудовий інструмент для діяльності викладача. Це і модно, і сучасно, і прогресивно. З кожним днем все більше освітніх установ починають використовувати Google Apps для навчальних закладів. Тому, я сподіваюсь, цей посібник стане в нагоді викладачам, адміністрації та здобувачам освіти [5].
Дані сервіси я активно застосовую в своїй професійній діяльності. Під час проведення лекційних занять з основ електроприводу, налагодження та надійності електроустаткування, електроустаткування металургійних підприємств я демонструю відеоматеріал навчальних дисциплін, користуючись каналами на сервісі YouTube, а також сервісом Google Sites під час супроводу лекції відео-слайдами та відео-роликами. Під час виконання самостійної роботи, підготовки до екзаменів, контрольних робіт здобувачі освіти на Google Sites викладача знаходять і опрацьовують весь необхідний матеріал. Студенти, які були відсутні на занятті теж мають доступ до сайту викладача, на якому знаходять методичні посібники до виконання практичних і лабораторних робіт, а також самостійно відпрацьовують лекційний матеріал. Устименко Ю. В. впроваджує у своїй навчальній діяльності дистанційне навчання за допомогою сервісу Classroom. У режимі online та ofline здобувачі освіти проходять тестування по пройденому матеріалу лекцій та отримують свої оцінки.
Завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів при правильній їх організації, зростає цікавість до навчання у здобувачів освіти. Інтегрування звичайного заняття з сервісами Google дозволяє зробити процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним.
На власному досвіді я переконалася, що впровадження сервісів Google та сайту викладача в навчальному процесі значно підвищили:
- рівень технічного і творчого мислення студентів;
- зацікавленість майбутньою професією;
- рівень розвитку мислення і здібностей здобувачів освіти (якість знань зросла з 36% до 49%);
- самостійність студентів (вміння знаходити і опрацьовувати у режимах online та ofline необхідний навчальний матеріал).
Звичайно, у своєму посібнику я не змогла охопити всі сервіси від Google, але, я сподіваюся, що змогла відкрити викладачам світ хмарних технологій та сервісів, пояснити як практично їх можна застосувати в своїй педагогічній діяльності. Маючи перед собою список цих сервісів та опис можливостей їх застосування, викладачі зможуть обрати собі ті, які найбільш підходять до їх потреб та можливостей. Розглянуті в посібнику способи застосування мною цих технологій у коледжі, стануть в нагоді усім учасникам навчально-виховного процесу [6].
1. Буртовий С.В. Хмарні технології в освіті: Microsoft, Google, IBM.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://oin.in.ua/osvitnihmarymicrosoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannya-osvitnohoseredovyschanavchalno-doslidnytskoji-diyalnosti-ditej/
2. Дронь В.В. Google-сервіси в навчальній діяльності викладачів: методичні рекомендації / В.В.Дронь // Економіка в школахУкраїни. – 2017. –№4.
3. Живіцька С.Ю. Формування пізнавальної самостійності учнів засобами сервісів Google у процесі вивчення іноземної мови / С.Ю.Живіцька //
Технологія фахової майстерності: електронні освітні ресурси та технології. – Кіровоград, 2015. – Режим доступу:http://management.kr.sch.in.ua/
4. Каштан Н.Б. Використання хмарних технологій в освітньому процесі сучасного навчального закладу / Н.Б. Каштан // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2016. – Вип. 13(2). – С. 135137.
5. Прохорова О.В. Хмарні технології в науково-дослідній діяльності магістрів педагогічних університетів / О.В. Прохорова // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2013. – Вип. 4. – С. 170-178. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2013_4_20
6. Сервисы Google [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/elektiv10/home/web-2-0-servisy-google ДОДАТОК А
РЕЦЕНЗІЯ
Автор:Устименко Ю.В.- викладач Придніпровського державного металургійного коледжу.
Назва роботи: «Використання сервісів Google та сайту викладача в навчальному процесі».
Об'єм роботи: 30 сторінок.
Рецензент: Сохіна Ю.В. - доцент, кандидат технічних наук ДДТУ.
Короткий виклад змісту роботи: У методичному посібнику для здобувачів освіти спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» подано тези застосування сучасних мережевих технологій в навчальному процесі для формування професійної компетентності при підготовці фахівців у вищих навчальних закладах освіти І-ІІ рівня акредитації. Викладач на навчальних заняттях спеціальних дисциплін використовує сервіси Google, такі як YouTube, Google сайт, Google Classromта інші, що підвищують інтерес студентів до навчання, створюють умови для саморозвитку, активізують пізнавальну діяльність, формують вміння сприймати та обробляти інформацію, розвивають спостережливість, сприяють розвитку уваги, формують компетентність щодо пошукової та науково-дослідної роботи. Новизна і актуальність роботи: Побудова ефективного інформаційноосвітнього середовища на основі сучасних сервісів Google, створення викладацького сайту-навігатору, на якому розміщено електронний навчальнометодичний комплекс з електротехнічних дисциплін; організовано повноціне дистанційне навчання в мережі Internet за допомогою Google Classrom. Науковість змісту роботи: Із сервісами Google педагог та здобувачі освіти отримують інструменти для створення веб-сайтів, ведення блогів, виконання проектів у групах, проведення лекцій та семінарів дистанційно тощо.
Відповідність вимогам основних принципів педагогіки, раціональність методичних прийомів вивчення навчального матеріалу або проведення виховних заходів, розвитку самостійності мислення і пізнавальної діяльності здобувачів освіти: На Google Sites в мережі Internetнадано доступ до повного конспекту лекційного матеріалу навчальних дисциплін, тестових завдань для перевірки знань студентів, відеоматеріалів, що доповнюють лекційний матеріал, методичних посібників практичних і лабораторних робіт, методичних посібників самостійної роботи здобувачів освіти, повного переліку екзаменаційних теоретичних і практичних завдань, якими студенти мають змогу користуватись без обмежень у часі.
Логічна і дидактична послідовність матеріалу: Матеріал викладено відповідно змісту посібника та засвідчує рівень володіння інформацією автора. Недоліки, допущені в роботі: В цілому методичнийпосібник виконано на досить високому педагогічному рівні, але може поступово доповнюватися необхідними навчальними матеріалами та рекомендаціями.
Рекомендації для подальшого використання даної розробки:
Вдосконалювати і активно використовувати під час навчального процесу.
"___"_____________20___р. ________________________
(дата) (підпис рецензента)