МЕТОДИЧНИЙ ТРЕНІНГ
«Формувальне оцінювання вмінь і компетентностей учнів:
інструменти і методика використання»
Мета:
сприяти опануванню педагогами початкової школи технік формувального оцінювання, які використовуються для вимірювання навчальних досягнень учнів 1 – 4 класів на конкретний момент на даному етапі
Завдання:
Учасники методичного тренінгу
Очікувані результати
Структура тренінгу
Вправа |
Час |
Матеріали |
Ранкове коло «Самопрезентація» |
10 хв. |
|
Міні-заняття Формувальне оцінювання |
||
Вправа «Вимірювання температури», діагностування |
5 хв. |
Тренер: фліпчарт, папір, маркери
|
Перегляд відеоролика та вправа «Оцінювання в країнах світу» |
10 хв. |
Відео-додаток 1 |
Перегляд відеоролика «Оцінювання в Україні» |
5 хв |
Відео-додаток 2 |
Доповідь-презентація «Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів» |
10 хв |
Тренер: презентація |
Вправа «Народ скаже, як зав’яже», поле чудес |
10 хв. |
Учасники: аркуші паперу А4, маркери. |
Перегляд відеоролика «Формувальне оцінювання» |
10 хв |
Відео-додаток 3 |
Вправа «Оцінюємо без оцінки» |
15 хв |
Тренер: презентація Учасники: аркуші паперу, магнітна дошка, магніти. |
Рефлексія Вправа «Телеграма» |
10 хв |
Трененр: плакат «Телеграма» Учасники: паперові силуети голубів, кольорові маркери |
Ранкове коло «Самопрезентація»
Привітання тренерів
Доброго ранку, доброго дня,
Мої колежанки – весела рідня!
З новою зустріччю вас вітаю,
День цікавий обіцяю.
День сьогодні хоч й робочий,
Та на витівки охочий:
З нами попрацює,
З нами й пожартує!
Вітання від учасників тренінгу
Вправа «Самопрезентація»
Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної праці.
Вправа «Вимірювання температури», діагностування
На двох аркушах зображено термометри. На першому «Що я знаю про ФО» чотири позначки (- нічого не знаю, - щось чув, -знаю достатньо багато, - знаю все). На другому «Рівень застосування» зображено три позначки (- не застосовую, -застосовую інколи, -застосовую завжди). Учасники оцінюють власне знання, ставлячи галочки на шкалі термометра.
Міні-заняття № 1 Формувальне оцінювання
Вправа «Оцінювання в різних країнах»
Фінляндія
У фінських школах учні не отримують оцінок до 12 років. Вчителі слідкують за тим, щоб кожен учень прогресував у своєму особистому темпі. Вони вважають будь-яку оцінку перешкодою на шляху до освітніх досягнень учнів. При цьому двічі на рік батьки отримують звіт про навчання своїх дітей. У ньому описані досягнення дитини за семестр.
Якою має бути школа мрії: 9 прикладів з фінської освіти
Ще в початковій школі вчителі починають вчити дитину самостійно себе оцінювати, розуміти свої сильні і слабкі сторони, вміти використовувати власні навички та ресурси для досягнення конкретних результатів.
Перші оцінки з’являються лише в шостому класі — від 4 до 10 балів. Найменший бал отримують за повне незнання предмета, тоді учню необхідно заново пройти курс. До речі, чотири — невипадково найнижчий бал, адже фіни вважають, що не можна принижувати дитину цифрою 0. Решта оцінок розподілені так: 7 балів — середній, 8 балів — хороший, 10 балів — прекрасний результат.
Юло Вооглайд: «В Естонії оцінки ставлять тільки в старших класах, але вони взагалі не потрібні»
У старших класах оцінки ставлять у таких самих балах, але змінюється періодичність оцінювання. Тепер воно проходить кожні шість тижнів, коли в учнів починається заліковий тиждень. Вони пишуть тести протягом кількох днів.
Після закінчення школи учні складають іспити за змістом ⅔ навчального матеріалу. Тоді в них інша система оцінювання — від 0 до 7. Якщо учень отримав найнижчий бал — у нього є можливість перескласти іспит.
Японія
Тут немає традиційної системи оцінювання учнів. Вчителі не ставлять оцінок за наявність або брак домашнього завдання чи за те, наскільки учень готовий до уроку.
Якщо дитина готова, вчитель обводить завдання червоним кружком. Якщо ні — просто залишає його на майбутнє як борг.
10 текстів про найуспішніші освітні системи у світі
Така система діє, щоб не порівнювати учнів один з одним. Натомість вчитель просто описує вміння дитини, її активність і творчі здібності.
Хоча навіть в японській школі іноді перевіряють рівень знань за допомогою оцінок. Для цього періодично проводять тести з усіх предметів. Оцінки виставляють за 100-бальною шкалою.
Норвегія
До восьмого класу в норвезьких школах немає жодних оцінок. Замість цього вони роблять акцент на інших речах: «робота в команді», «обговорення», «прийняття рішень». Дітям пояснюють, що особистість кожної людини розвивається у взаємодії з іншими людьми.
Навчання організовано таким чином, щоб діти вміли разом оцінювати наслідки різних рішень. Наприклад, у першому класі весь рік вчать алфавіт і складають склади в ігровій формі. Також для дітей проводять багато різноманітних майстер-класів з виготовлення корисних для життя речей.
Маргрет Расфелд: «Навіть провал — це шанс навчитися чомусь новому»
Вчителі не говорять про здібності учнів, свою думку про їх поведінку й успішність вони тримають при собі. Тільки раз на рік є спеціальний день, коли вони розповідають батькам про успіхи їхньої дитини.
Якщо є якісь проблеми, вчителі повинні тонко натякнути, що деякі моменти потрібно доопрацювати. Якщо батьки погоджуються з цією думкою, то на кількох наступних уроках присутні фахівці з різних сфер, які намагаються зрозуміти, з чим пов’язані труднощі дитини. Потім з нею працюють окремо, намагаючись підтягнути її знання.
Франція
У Франції діє 20-бальна система оцінювання. Це допомагає вчителю бути більш неупередженим і поставити більш точну оцінку учневі. Рідко хто отримує більше ніж 17 балів: для цього потрібно видати цікаву оригінальну думку або рішення. Отримати найвищий бал, на думку учнів, може лише Господь Бог, а 19 — учитель.
7 методів шкільної освіти Франції, які варто застосувати в Україні
Батькам на пошту кожен семестр приходить табель успішності дитини з її оцінками з усіх предметів. Навіть більше, у документі є колонка, де показані оцінки за попередні семестри. Це дозволяє побачити всю картину в динаміці. Також для кожного предмета вказано найнижчий бал і найвищий. Це допомагає зрозуміти результати дитини порівняно із середніми показниками класу. У кінці табеля вчитель пише свою думку про учня, де зазначає його мотивацію, навички, поведінку тощо.
Канада
Тут немає звичних для України щоденних оцінок за відповіді біля дошки чи домашні завдання. Учитель лише перевіряє виконання і розбирає їх разом з дитиною. Вважається, що так учень не перебуватиме в постійному стресі з думкою про те, яку оцінку отримає, а розуміє, що все це робиться для покращення його знань.
Оцінки ставлять тільки за контрольні та самостійні роботи, а також за виконані проекти. Тести в Канаді з різних дисциплін проводять регулярно.
Оцінюють дітей буквами: А, В, С, D, F. Ставлять їх залежно від відсотка правильних відповідей. A+ можна отримати за результат у 95-100%.
Нова початкова школа: на які моделі орієнтується Україна
Двічі на рік учні отримують в заклеєному конверті звіт про свою успішність, який вони повинні показати батькам. Ніхто не забороняє дітям порівнювати свої результати з результатами однокласників, але рекомендується цього не робити.
У цьому документі не просто виставлені оцінки. У його першій частині описані характеристики дитини: організованість, здатність до самостійної і командної роботи, ініціативність, старанність і навіть самоосвіта.
У другій частині стоять оцінки за предмети. При цьому з кожної дисципліни може стояти кілька оцінок (за конкретну тему). Наприклад, на «мовних» уроках окремо оцінюють читання, письмо, розмовне спілкування, грамотність. Також вчитель пише про переваги та проблеми учня, про те, наскільки впевнено він показує свої знання, і рекомендує, що робити далі.
Перегляд відеоролика «Оцінювання в країнах світу» (7 хв)
Перегляд відеоролика «Оцінювання в Україні» (3 хв.)
Доповідь-презентація «Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів».
Вправа «Народ скаже, як зав’яже»( поле чудес)
Що саме під час оцінювання ми маємо сформувати в дитини? (ситуацію успіху)
Перегляд відеоролика «Формувальне оцінювання» (10 хв)
Вправа «Оцінюємо без оцінки»
Кожна група має записати приклади вербального оцінювання на певну букву алфавіту:
1 – дитина має зрозуміти, що її робота успішна, взірцева
2 –дитина має зрозуміти, що їй слід ще попрацювати над даним завданням
Рефлексія
Телеграми зачитують перед групою та прикріплюються на плакат «Телеграма».
Інформаційні джерела:
Розпорядження КМУ № 988-р від 14.12.16 року «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року
Державний стандарт початкової загальної освіти // Постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. № 87
Наказ МОН від 13.07.2021 № 813 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти”
[Електронний ресурс] Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=wyfb_7iukY8
Презентація «Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів». pdf
Кабан Л.В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів у новій українській школі // [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4471.
Основні положення щодо проведення тренінгів // [Електронний ресурс] – Режим доступу: osvita.ua/school/method/technol/598
Нова українська школа: порадник для вчителя / під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.