Назва методичного тренінгу: «Реалізація тематично-інтегрованого принципу навчання в освітній практиці початкової школи»
Мета:
сприяти опануванню педагогами початкової школи сучасними методиками навчання учнів 1 – 4 класів шляхом практичного опанування способів організовації освітнього середовища на засадах компетентнісного, діяльнісного підходів та принципів «педагогіки партнерства»
Завдання:
МЕТОДИЧНИЙ ТРЕНІНГ
«Реалізація тематично-інтегрованого принципу навчання в освітній практиці початкової школи»
Структура методичного тренінгу
Вправа |
Час |
Матеріали |
Ранкове коло |
10 хв. |
|
Інформаційний лабіринт «Путівник по Державному стандарту початкової загальної освіти» (інтерактивна гра)
Додаток 1 |
40 хв. |
Тренер: фліпчарт, папір, маркери, кольорові моделі дитячих фігур. Учасники: картки «Тематичний підхід», «Діяльнісний підхід», «Інтегроване навчання», «Зв’язок між дисциплінами», «Знання і навички з кількох предметів» та шаблон Кругів Ейлера |
Презентація тематичного тижня «Люботин – перлина Слобожанщини» |
10 хв. |
Тренер: презентаційні матеріали (слайд-шоу, друковані зошити для учнів) |
Методична лабораторія «Конструктор модельної навчальної програми тематичного тижня «СПОРТ»
Додаток 2 |
45 хв. |
Тренер: фліпчарт, папір, маркери; презентація «Тематичний і діяльнісний підходи планування освітнього процесу» аркуші формату А1, кольорові маркери, навчальна програма |
Презентація тематичних днів |
20 хв. |
Учасники: магнітна дошка, магніти. |
Вправа «Педагогічна мозаїка»
Додаток 3 |
15 хв |
Тренер: план міста (закріплено на магнітній дошці) Учасники: аркуші кольорового паперу, маркери. |
Рефлексія «Все в твоїх руках»
Додаток 4 |
10 хв. |
Учасники: «кольорові дольньки», маркери |
Додаток 1
Інформаційний лабіринт
«Путівник по Державному стандарту початкової загальної освіти» (інтерактивна гра)
Вступне слово: мотивація до діяльності
Слайд 1: епізод 1 - корабель, Колумб, Америка, Новий Світ
Слайд 1: епізод 2 – методички, вчитель, НУШ, дитина покоління Альфа
Вправа «Займи позицію»
Учасники отримують паперові силуети дітей. Записують на них своє ім’я та одним словом свій емоційний стан, коли вони йшли до школи перший раз в дитинстві
Після того, як учасники «проголосували», обговорюємо з ними результати:
Підсумок: акцентуємо увагу учасників на тому, що інтегроване навчання для дитини є цікавим, природнім, таким, що розкриває взаємозв’язки між об’єктами навколишнього світу.
Проблемна бесіда
Міні-лекція
Головними елементами тематичного навчання є планування роботи, міні-уроки, спільне вивчення.
Планування роботи. На першому етапі планування вчителі визначають педагогічну мету та завдання для вивчення теми за такою схемою:
Міні-уроки. За цим методом проводиться фронтальна робота з учнями класу, а потім організовується самостійна робота в малих групах (бесіди, опитування, доповіді, презентації, рольові ігри тощо). Це час, коли учні вчаться добувати інформацію, правильно ставити запитання, проводити презентацію, складати доповіді тощо.
Спільне вивчення. За цим методом учні у невеликих групах працюють разом над якимось завданням, наприклад, воно може бути вирішенням проблеми, вивченням якого-небудь питання або набуттям практичного досвіду у певній діяльності, що безпосередньо пов'язані з головною навчальною темою. Протягом усього розгляду теми діти працюють у різнорідних об'єднаних групах. Вони вчаться планувати робочий час, працюючи разом, проводити короткі обговорення ("мозковий штурм"), обмінюватися думками та ідеями. Вимоги до дітей під час різних тематичних занять мають відповідати їхньому рівню розвитку і гарантувати можливість успіху для всіх учнів.
Таким чином, ефективність роботи за типом тематичного навчання залежить від: правильного планування, систематичного проведення міні-уроків, створення умов для спільного вивчення.
Вправа «Заповни пропуски»
Присутні в групах отримують картки «Тематичний підхід», «Діяльнісний підхід», «Інтегроване навчання», «Зв’язок між дисциплінами», «Знання і навички з кількох предметів» та шаблон Кругів Ейлера. Під час обговорення кожна група отримує опорно-логічну схему:
Додаток 2
Методична лабораторія
Конструктор модельної навчальної програми тематичного тижня «СПОРТ»
Вправа 1 «Карусель думок» - 15 хв
Обладнання: аркуш із завданням, маркери
Інформаційна хвилинка
Присутні об’єднані в 3 групи, кожна група отримує аркуш із завданням:
1 група «Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання тижня»
2 група «Завдання тижня»
3 група «Очікувані результати третього тижня»
На кінець тижня учні знатимуть:
та вмітимуть:
Впродовж 5 хвилин група записує своє бачення запропонованого завдання
По 1 хвилині – групи обмінюються аркушами із завданням та дописують, за наявності, власні пропозиції до пропозицій основної групи
Група отримує свій аркуш із пропозиціями інших груп, обговорює доцільність наданих пропозицій
Групи презентують роботу на задану тему
Вправа 2 «Гронування» - 5 хв
Обладнання: шаблон розкладу уроків у вигляді п’яти шкільних дзвоників (кожен на окремий навчальний день, на кожному є запис «Ранкова зустріч», «Рефлексія»), картки із назвами видів навчальної діяльності відповідно до проекту Державного стандарту початкової школи (математика – 3 шт, «Я досліджую світ (інтегрований курс, математика)» - 1 шт, українська мова – 5 шт, «Я досліджую світ (інтегрований курс, українська мова)» - 2 шт)
Інформаційна хвилинка
Учасник отримує картку із назвою одного із видів базової навчальної діяльності та розміщує її у відповідний день розкладу, пояснюючи вибір
Вправа 3 «Плануємо навчальну діяльність» - 25 хв
Обладнання: шаблон для орієнтовного планування навчальної діяльності, маркери, роздруковка-витяг із Державного стандарту щодо очікуваних результатів по освітнім галузям
Інформаційна хвилинка
Присутні об’єднані в 5 груп (за днями тижня) та складають план навчальної діяльності учнів 1 класу на день (відповідно до складеного в попередній вправі розкладу)
Групи презентують роботу
Додаток А
Освітня галузь |
Змістовні лінії |
МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА
|
|
МАТЕМАТИЧНА |
|
ПРИРОДНИЧА |
|
ТЕХНОЛОГІЧНА
|
|
СОЦІАЛЬНА І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖНА |
|
ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА |
|
МИСТЕЦЬКА
|
|
Додаток Б
День тижня _______________________________
Тема дня ____________________________________________________________
Навчальний предмет |
Приклади навчальної діяльності
|
|
Ранкова зустріч
|
||
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
Рефлексія |
Додаток 3
Вправа «Педагогічна мозаїка»
Обладнання: кольорові аркуші паперу для оригами, маркери, карта Люботина
Додаток 4
Рефлексія «Все в твоїх руках»
Обладнання: «кольорові дольньки», маркери
Великий – для мене було важливим і цікавим…
Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…
Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…
Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…
Мізинець – для мене було недостатньо…