Тренінг для вчителів - Освітній потенціал гри з LEGO

Про матеріал

Методичний захід з вчителями, що має на меті ознайомити педагогів щодо впровадження ігрових та діяльнісних методів навчання від The LEGO Foundationв освітньому просторі НУШ.

Перегляд файлу

Тренінг для вчителів      

Освітній потенціал гри з LEGO

 

Вправа «Чарівна скринька» (блоки конструктора ЛЕГО)

Після відгадування кожен бере один блок ЛЕГО із скриньки

 

  • Назвіть слово-асоціацію: зелений блок – іменник, білий блок – прикметник, червоний блок – дієслово, жовтий блок – відобразіть емоцію-асоціацію.
  • Отже, сьогодні будемо говорити про гру з точки зору наший учнів та нас з вами – педагогів. А допоможе в цьому відомий конструктор ЛЕГО.

 

Вправа «Конструюємо качку» (блоки конструктора ЛЕГО)

Кожен учасник тренінгу займає місце в своїй групі.

 

В неї ноги - наче ласти, 

Дзьоб плескатий, червонястий, - 

Кря - кря - кря, - пливе по річці, 

Їсть зерно, скубе травичку. 

Ви вгадали цю босячку? 

Хто це, любі? Звісно, …

 

  • Історія культового бренду Lego бере свій початок в маленькій столярної майстерні данської селища Біллунд в 1932 році. Її засновник — простий тесля Оле Кірк Крістіансен — намагався звести кінці з кінцями, виготовляючи прасувальні дошки, драбини, стільці…
  • Крістіансен звернув увагу на те, що його син і перший помічник Годтфред збирає великі стружки, що віддалено нагадують різні фігурки, забарвлює їх і успішно обмінює в своїх приятелів на речі, що представляють дитячий інтерес. Кмітливість Оле Кірка підказала датському теслі розширити асортимент майстерні дерев’яними іграшками. Першопрохідцем у новій лінійці товарів стала качка на коліщатках.

 

Група із блоків кожного учасника складає макет качки - 1 хв

 

  • Розгляньте конструкції, що зібрали ваші колежанки в інших групах: чому маючи однакові елементи ви отримали різну модель качки?

 

Міні-заняття № 1 LEGO- конструювання

 

Витоки здібностей та обдарувань дітей – на кінчиках пальців.

Від пальців ідуть струмочки, які дають наснагу творчій думці…,

чим більше майстерності в дитячих долоньках, тим розумніша дитина.

В. Сухомлинський

Конструювання — це діяльність, що має моделюючий характер. Засоби LEGO- конструкторів дають змогу дитині моделювати навколишній простір в самих істотних рисах і відносинах. Така специфічна спрямованість своєрідно впливає на психічний розвиток дітей дошкільного віку.

Насамперед, конструювання сприяє розвитку у дитини образного й елементів наочно-схематичного мислення, формування у неї уявлень про цілісні образи предметів навколишнього світу. Адже під час створення конструкції, тобто моделі певного реального об’єкта, якість його сприйняття у дитини значно підвищується. У процесі розвитку конструктивних здібностей дитині доводиться розв’язувати цілу низку практичних проблем — як будувати, чому так, а не інакше, у якій послідовності виконувати завдання тощо. При розв’язанні цих проблем у дитини формуються початкові уявлення про простір, про мінливість просторових відносин, про переміщення, що спричиняють зміни в розташуванні об’єктів тощо.

Дитина вчиться сприймати і відтворювати просторові співвідношення між предметами та частинами предметів. При виконанні конструктивних завдань у дошкільників виникає потреба в орієнтуванні на форму та величину предметів, тобто формується специфічне уявлення про простір. Це дуже важливо, адже недостатність просторових уявлень може призвести у майбутньому до значних труднощів дитини у життєдіяльності дитини та у шкільному навчанні, зокрема у вивченні математики, фізики, географії та інших предметів, що потребують уміння орієнтуватись у просторі.

Дуже важливим є позитивний вплив конструювання на оволодіння загальними способами дій у різних видах діяльності, зокрема на розвиток і вдосконалення зорово-моторної координації. Діти вчаться планувати свою діяльність для досягнення певної мети, діяти двома руками під контролем зору, виконувати завдання до кінця, долаючи труднощі різного характеру, оволодіваючи прийомами виконання практичної діяльності. Навички, отримані на заняттях з конструювання, сприяють моральному вихованню дітей. Вони вчаться поважати дорослих та товаришів, ділитися матеріалами, допомагати один одному, вирішувати проблемну ситуацію спільними зусиллями. Усе це свідчить про величезні потенційні розвивальні можливості конструктивної діяльності.

 

Перегляд мультфільму «Істрія LEGO»

  • Під час перегляду знайдіть та запишіть ключові повідомлення для себе, як для професіоналів-педагогів і як до своєї особистості

 

Групи визначають спільні ключові повідомлення членів своєї команди та презентують їх

 

Вікторина за сюжетом мультфільму (відповідь – відповідний колір блоку ЛЕГО)

 

Фізкультхвилинка: «цеглинка» лежить на тильному боці руки – виконуються під команду різні фізичні вправи (наприклад, руки в сторони, руки вниз); ускладнюємо – «цеглинка» лежить на голові під час виконання вправ

 

Міні-заняття № 2 «ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК»

 

За результатами досліджень і спостережень, вчені зробили висновок, що складання конструктора позитивно впливає на дитину більше, ніж малювання і ліплення з пластиліну. Це пов’язане з тим, що під час малювання та ігор з пластиліном результат праці дитини не завжди виходить успішним. А ось при грі з конструктором LEGO, у дітей завжди виходить щось цільне і красиве. Завдяки своїм формам і кольору, яким чином би малюк не склав деталі, у нього завжди виходити щось схоже на справжні предмети. Досягнення хороших результатів при складанні конструктора формує у дітей впевненість у собі і навіть лідерські якості.

«ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК» — це практичний інструмент для навчання, це технологія навчання. Виконуючи веселі завдання і граючись набором з шести різнокольорових цеглинок LEGO® DUPLO®, діти тренують пам’ять, розвивають моторику і мислять творчо. Крім того, використання цієї технології дає можливість адаптувати і, звичайно, створювати власні завдання відповідно до вмінь та інтересів дітей.

Чого діти навчаються? Коли діти залучені до виконання завдань у грі — вони розвивають:

  • Мовленнєві вміння описувати детально свої дії, надавати чіткі і зрозумілі інструкції, пояснювати свої міркування, розповідати історії, які допомагають спілкуватися з іншими і виражати власні думки. 
  • Уміння вирішувати проблемні завдання, що включає в себе вміння зосередитись і запам’ятати завдання, вміння ставити цілі і розробляти план дій, уміння творчо мислити і розмірковувати над тим, що і як робити. 
  • Уміння співпрацювати, що виражається у вмінні працювати в парах чи групах, умінні ділитися матеріалами, вмінні вчитися у своїх однолітків, дослухаючись до їхніх ідей та пропозицій, умінні розподіляти ролі та обов’язки.

З чого почати?

Кожна дитина і дорослий повинні мати набір з шести цеглинок DUPLO. У будь-який час дня оберіть завдання або дайте можливість вибору дитині. Цей буклет містить 25 ідей для завдань, які можна виконувати у групах до 50-ти дітей.

Спочатку дайте можливість дітям познайомитися з цеглинками, виконуючи прості, недовготривалі завдання, наприклад, з розділу «ЗНАЙОМТЕСЬ: ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК» чи «ВІДПОЧИНОК З ЦЕГЛИНКАМИ».

Коли діти навчаться вправлятися з цеглинками, можна переходити до більш складних групових завдань з розділу «ІГРИ» чи «ВИПРОБУВАННЯ ДЛЯ КОМАНД».

Яка роль дорослого?

Діти вчаться, наслідуючи Вас. Ваші дії вселяють натхнення у дітей, яке проявляється у мовленні, вирішенні проблемних завдань, взаємодії один з одним. 
Ось деякі поради для підтримки дітей: 

  • Орієнтуйте дітей на самостійне виконання завдань; допоможіть їм, якщо вони не вірять у свої сили або просять про допомогу. 
  • Заохочуйте діток, даючи корисні поради та ідеї підбадьорюючим тоном. 
  • Сидіть біля дітей, спостерігайте за їхніми діями. Так ви будете бачити, чим можна допомогти дітям. 
  • Будьте допитливими, задавайте діткам відкриті питання, на зразок, «що ви робите?», «як ви це вирішили?» 
  • Давайте дітям можливість вибору і переконайтеся, що вони беруть активну участь у вирішенні завдання.

 

Завдання 1

  • Оберіть колір з яким асоціюється ваше ім’я?
  • А з яким ваш характер?
  • Який у вас настрій?
  • Скільки у вас цеглинок? (3)
  • А яка у нас гра-методика? (6)
  • А яка цеглинка асоціюється з вами, як педагог?  
  • Візьміть цеглинку яким ви хочете бачити свою відпустку?
  • Які у вас кольори?
  • Складіть так, щоб вони були всі різні.
  • Що вам це нагадує? (веселка, небо, море, травичка, вогонь, сонечко, апельсин)

 

Завдання 2

  • Викладіть чотири цеглинки.
  • Чи можете ви їх охопити зором? (Так. Поле зору 4 цеглинки)
  • А шість?

 

   Отже, головний принцип методики LEGO Education - це «навчання через дію». Навчання через дію відбувається тоді, коли дитина отримує можливість створювати реальні речі в матеріальному світі, паралельно отримуючи знання.

Кожне заняття з LEGO має циклічну модель, засновану на 4-х найважливіших освітніх складових: взаємозв'язок, конструювання, рефлексія і розвиток.

  • Взаємозв’язок - ключовий принцип навчання через дію. Доведено, що дитина краще засвоює інформацію, коли може об'єднати новий досвід, з уже отриманими раніше.
  • Конструювання - цей принцип передбачає створення моделей і генерування ідей. Діти об'єднують свої знання і розуміння. На заняттях їм пропонуються особливі завдання, які стимулюють їх планувати свої дії, а потім створювати моделі власної конструкції для вирішення поставленого завдання.
  • Рефлексія - осмислення того, що зроблено і створено. Це пошук словесного вираження отриманих знань.
  • Розвиток - підтримка творчої атмосфери, задоволення від успішно виконаної роботи, яке реалізуються у виконанні більш складних завдань. Це сприяє поглибленню отриманого досвіду, розвитку творчих і дослідницьких навичок.

 

 

Міні-заняття № 3 Вплив конструктора ЛЕГО на розвиток першокласників

 

Людина, яка здатна конструктивно мислити, швидко вирішувати логічні завдання, найбільш пристосована до життя, так як швидко знаходить вихід зі скрутних ситуацій, бере раціональне рішення. Вплив конструктивної діяльності на розумовий розвиток дітей вивчав А.Р. Лурія. Ним був зроблений висновок про те, «що вправи в конструюванні мають істотний вплив на розвиток дитини, радикально змінюючи характер пізнавальної діяльності».

Конструктивна діяльність займає вагоме місце в дошкільному вихованні і є складним пізнавальним процесом, в результаті якого відбувається інтелектуальний розвиток дітей: дитина опановує практичними знаннями, вчиться виділяти істотні ознаки, встановлювати відносини і зв'язки між деталями і предметами.

У педагогічній практиці широко використовуються різноманітні види конструювання - з деталей конструктора, великогабаритних модулів, з паперу, природних і непридатних матеріалів. З усього різноманіття конструкторів, які використовуються в дошкільному  закладі, мені хотілося б зупинитися на ЛЕГО конструкторі, який представляє собою яскравий, барвистий, поліфункціональний матеріал, що надає величезні можливості для пошукової та експериментально-дослідної діяльності дитини. З його допомогою важкі завдання можна вирішити за допомогою захоплюючої творчої гри, в якій не буде переможених, так як кожна дитина може з нею впоратися. Елементи конструктора ЛЕГО мають різні розміри, різноманітні за формою, прості варіанти скріплення з іншими елементами. Варіантів скріплення ЛЕГО - елементів між собою досить багато, що створює практично необмежені можливості створення різних типів будівель та ігрових ситуацій.

Для вихователів дитячого садка використання ЛЕГО- конструктора є чудовим засобом для всебічного розвитку дошкільників, що забезпечує інтеграцію різних видів діяльності.

За допомогою конструктора LEGO вирішуються завдання освітньої діяльності з дошкільниками за наступними напрямками:

1. Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загальне мовленнєвий розвиток і розумові здібності.

Сучасна педагогіка і дитяча психологія прекрасно простежила взаємозв'язок між розвитком мозку і розвитком моторики рук. Очі й вуха - органи, які сприймають інформацію, але закріплення цієї інформації проводиться методом дії. Діяльність мозку безпосередньо пов'язана з дією рук, зі здатністю точного і тонкого маніпулювання ними. Тому такі ігри, як конструктор ЛЕГО, є саме тими методиками, які розвивають мислення в прямому сенсі цього слова.

2. Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.

3. Отримання математичних знань про рахунок, форму, пропорції, симетрії.

4. Розширення своїх уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.

5. Розвиток уваги, здатності зосередитися, пам'яті, мислення.

Коли дитина намагається зібрати кубики конструктора в єдине ціле, він тренує і розвиває моторику рук. Одночасно задіються зорові рецептори, і координуються рухи. Так, відбувається розвиток мозкової діяльності, яка поступово розділяється на конструктивне і образне мислення.

Розвиваючі ігри, подібні ЛЕГО, значною мірою впливають на розвиток образного і конструктивного мислення саме з цієї причини. Але якщо цього роду ігри першого покоління мали вузьку специфікацію, спрямовану виключно на розвиток дрібної моторики, то барвисті кубики ЛЕГО, що випускаються за різними сюжетами, і мають різне спрямування, значно розширили діапазон впливу на мозок дитини.

Наприклад, ЛЕГО Дупла, призначені для дітей молодшого віку, і мають розміри , що в два рази перевищують стандартні, дозволяють розвивати і просторове мислення. А ті кубики ЛЕГО, які містять цифри, відносяться до навчальних. Використання поверхні кубика в навчальних цілях дає прекрасний ефект, тому що таким чином в кубиках поєднується відразу ж кілька функцій, корисних для розвитку всіх видів мислення. Розвиток конструктивного мислення дитини з раннього віку є запорукою швидкого засвоєння шкільного матеріалу в майбутньому.

6. Навчання уяві, творчому мисленню.

Один з проявів творчих  здібностей - вміння комбінувати знайомі елементи по-новому. Робота з ЛЕГО-елементами стимулює і розвиває потенційні творчі здібності кожної дитини, вчить його бачити і  руйнувати, що теж дуже важливо. Руйнувати неагресивно, не бездумно, а для забезпечення можливості творення нового. Ще В.В. Зеленський в класифікації ігор, наводячи приклади конструктивних і деструктивних ігор, говорив, що потреба в руйнуванні зберігається у дитини до кінця дошкільного віку. Але, ламаючи свою власну споруду з ЛЕГО, дитина має можливість створити іншу або добудувати із звільнених елементів деякі її частини, виступаючи в ролі творця!

7. Оволодіння умінням подумки розділити предмет на складові частини і зібрати з частин ціле.

Конструювання-це вид продуктивної діяльності дошкільника, що передбачає побудову предметів. Його успішність залежить від рівня розвитку мислення і сприйняття дитини. Щоб побудувати конструкцію з будівельного матеріалу, необхідно вміти обстежити об'єкт, розділити його на складові частини -деталі, оцінити їх розмір, просторове розташування, замінити одні деталі іншими в разі потреби. Також для успішності конструювання потрібно вміти представляти майбутній предмет в цілому - з усіх боків, спереду, збоку; особливо уявити невидимі деталі. Виділяють такі види конструювання:

  1. Конструювання за зразком полягає в тому, що дітям пропонують зразки будівель, виконаних з деталей конструктора і показ способів їх відтворення. У даній формі конструювання забезпечується пряма передача дітям готових знань, способів дій. У дітей формуються узагальнені способи аналізу об'єктів і узагальнені уявлення про них, необхідні для успішного здійснення конструювання. Велику роль в цьому відіграє засвоєння дітьми схеми обстеження зразків, побудованої за принципом: від загального - до частин - до загального.
  2. Конструювання за моделлю полягає в наступному: дітям у якості зразка пропонують модель, в якій обриси окремих її елементів приховано від дитини. Цю модель діти повинні відтворити з наявного у них конструктора. Таким чином, дитині пропонують певну задачу, але не дають способу її вирішення.
  3. Конструювання за задумом володіє великими можливостями для розгортання творчості дітей, для прояву їх самостійності: вони самі вирішують, що і як вони будуть конструювати. Але створення задуму майбутньої конструкції і його здійснення - досить важке завдання. Задуми дітей нестійкі і часто змінюються в процесі діяльності.
  4. Конструювання за умовами - вимогам, яким повинна задовольняти майбутня конструкція (наприклад, певний розмір) полягає в наступному: не даючи дітям зразка споруди, малюнків і способів її конструювання, визначають лише умови, яким споруда повинна відповідати і які, як правило, підкреслюють практичне її призначення (наприклад, сконструювати міст певної ширини для пішоходів і транспорту). Завдання конструювання в даному випадку виражаються через умови і носять проблемний характер, оскільки способів їх вирішення не дається.
  5. Конструювання за кресленнями і наочним схемами. З деталей конструктора відтворюються зовнішні та окремі функціональні особливості реальних об'єктів, можливості для розвитку внутрішніх форм наочного моделювання. Ці можливості найбільш успішно можуть реалізовуватися при навчанні дітей спочатку побудови простих схем-креслень, що відбивають зразки будівель, а потім, навпаки, практичному конструювання за схемами і кресленнями. В результаті такого навчання у дітей розвиваються образне мислення і пізнавальні здібності, тобто вони починають конструювати і застосовувати зовнішні моделі в якості засобу самостійного пізнання нових об'єктів.

6) Конструювання за темою. Дітям пропонують загальну тематику конструювання. Вони самі створюють задуми конкретних будівель з конструктора і способів їх здійснення. Основна мета конструювання по заданій темі - актуалізація та закріплення знань і умінь.

8. Навчання спілкуванню один з одним, повага свого і чужого праці.

Педагог керує практичною діяльністю дітей та їх взаємодією, орієнтує дітей на коректну взаємодію в процесі конструювання і в момент обговорення результату роботи. З одного боку, педагог спонукає дитину до активної позиції, ставить його в умови, які спонукають приступити до діяльності. З іншого - виховує відповідальність, вміння підкорятися вимогам колективу, проявляти взаємодопомогу, допомагати тим, кому важко, знаходити способи самовираження. Це дуже важливий результат спільної конструктивної діяльності. Інакше кажучи, педагог вирішує завдання формування і розвитку у дітей комунікативних та регуляторних здібностей і моделювання різних типів взаємодії дітей.

 

Фізкультхвилинка: учасники стоять у колі, тримаючи у лівій долоні праву долонь сусіда; в правій руці кожен учасник тримає «цеглинку»: 1 – переклали «цеглинку» у ліву руку, 2 – повертаємо праву руку назад та беремо «цеглинку» сусіда. Темп поступово прискорювати.

 

  • Щойно ми з вами відпрацьовували злагодженість та чіткість виконання інструкції

 

Завдання 3: Робота в команді

  • Побудуйте башту використовуючи всі ваші цеглинки. Потім порахуємо скільки склала, яка група. ( 3хв)
  • Що ви відчували коли збирали всі разом башту?
  • Що ви відчували коли якась цеглинка падала?

Отже, ця вправа не боятися перешкод.

Завдання 4: Побудуйте башту

  1. Колір жовтий
  2. Червоний
  3. Останній не зелений
  • Чи однакові вийшли башти?

 

Завдання 5

  • Оберіть цеглинку яка найбільше вам подобається.
  • Що у вас є вдома такого кольору?
  • А що є в кабінеті?
  • Розкажіть сусідові, що такого кольору ви бачили у прохожого?
  • Отже, що ми тільки, що робили? (досліджували, порівнювали)

 

Фізкультхвилинка: учасники стоять в парах (один обличчям до іншого); в правій руці кожен учасник тримає «цеглинку»: 1 – хлопок, під час якого перекладаємо «цеглинку» у ліву руку, 2 – хлопок по руках пари, під час якого відбувається обмін «цеглинок». Темп поступово прискорювати.

 

  • Щойно ми з вами знову відпрацьовували злагодженість та чіткість виконання інструкції. Крім того провели точений масаж наших долоньок.

 

Завдання 6

  • Виберіть ще одну цеглинку.
  • Об’єднайтесь за кольором.
  • Складіть речення, щоб усі слова починалися на першу букву кольору вашої цеглинки. А слів було стільки скільки учасників у вашій групі.

 

Завдання 7   Робота в групі

  • Побудуйте красивий, сучасний заклад освіти.
  • Опишіть його, використовуючи вірш або прозу.

 

Завдання 8

  • Знов оберіть цеглинку.
  • Об’єднайтесь у групи.

Кожна група на першу букву кольору придумує тваринку, та показує. Інші відгадують

Завдання 9

  • Побудувати міст, використовуючи найменшу кількість цеглинок.

 

Завдання 10 «Рахуємо та будуємо»

Учасники по черзі кидають кубик та «закривають» у нижньої цеглинки стільки пазів, яке число випало на кубику. Якщо це зробити неможливо, учасник пропускає хід.

2 – 3 кола

Дати назву утвореній конструкції та запропонувати її використання у побуті.

 

Завдання 11 «Музичний ритм»

Кожна цеглинка «отримує» своє музичне звучання (хлопок, притоп, слово, тощо)

Цеглинки викладаються у довільному порядку – учасники мають відтворити музичний ритм відповідно до викладених «цеглинок»

 

Вправа «Давайте спробуємо»

Кожна група складає своє завдання-вправу або фізкультхвилинку та проводить з іншими групами

 

Рефлексія

 

Заповнення «Щоденника вражень»

Теми:

  • ЛЕГО-конструювання – це…
  • Навчання через гру …
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
13 січня 2019
Переглядів
8284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку