Методика навчання математичної освітньої галузі (Дудар Ольги, ПО-31)

Про матеріал
Тема 3. Загальні питання методики навчання нумерації чисел у початковому курсі математики. Методика навчання здобувачів початкової освіти у дочисловий період 1 Методика навчання окремих питань нумерації чисел 2 Методика навчання здобувачів початкової освіти у дочисловий період
Перегляд файлу

Тема 3

Змістовий модуль 2. Методика навчання нумерації чисел та арифметичних дій із числами:               перший цикл початкової освіти

 

Тема 3. Загальні питання методики навчання нумерації чисел у початковому курсі математики.              Методика навчання здобувачів початкової освіти           у дочисловий період

1

Методика навчання окремих питань нумерації чисел

2

Методика навчання здобувачів початкової освіти у дочисловий період

 

 Методика навчання окремих питань нумерації чисел

Нумерація

вивчає способи найменування чисел і позначення їх на письмі знаками.

Ми користуємося десятковою нумерацією.

Використовуємо лише 10 знаків-цифр для написання будь-якого числа.

Усна нумерація

Письмова нумерація

спосіб іменувати натуральні числа за допомогою небагатьох слів;

вчить називати числа.

спосіб позначати (записувати) їх за допомогою небагатьох знаків;

вчить розуміти значення чисел, використовувати числові поняття, виконувати математичні операції.

Число ‒ кількісна характеристика класу еквівалентних (рівнопотужних) скінчених множин.

Письмова нумерація цифри - це спосіб запису цифри за допомогою символів.

У початкових класах зміст навчання математики подається концентрично:

 

 

 

 

 

 

 

Методика навчання здобувачів початкової освіти у дочисловий період

Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні (2021 р.) Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» предметно-практична, технологічна компетентність; сенсорно-пізнавальна, логіко-матема-тична,  дослідницька компетентність (сформованість знань; навички).

На уроках підготовчого періоду:

  •   здійснюється узагальнення і систематизація математичного досвіду, набутого в передшкільний період;
  •   формується основа для вивчення нумерації чисел.

Предмети навколишнього світу характеризуються комплексом ознак - властивостей: формою, кольором, розміром, призначенням тощо.

Під ознаками розуміють усе те, в чому предмети схожі один з одним або що їх відрізняє одне від одного.

Програмовий матеріал дочислового періоду

Ознаки та властивості предметів

Форма:

       круглий;

       трикутний;

       чотирикутний;

       п’ятикутний;

       шестикутний.

Розмір:

       великий;

       малий.

Колір:

       3 кольори світлофора;

       червоний,

       синій,

       зелений,

       жовтий,

       коричневий,

       білий,

       чорний

Ознаки предмета

  • Спільні й відмінні

Властивості, за якими предмети/об’єкти відрізняються один від одного, називають відмінними властивостями.

 

  • Істотні та неістотні ознаки

Істотні ознаки – властивості, які є невід’ємними від певного кола предметів і які однозначно відрізняють предмет від будь-яких інших предметів.

Неістотні ознаки – це ознаки, що змінюються (колір, матеріал, розмір, призначення тощо).

Якщо змінити неістотні ознаки, предмет все одно буде відноситися до даного поняття, а якщо змінити істотні ознаки, предмет стає іншим.

Величина – це властивість об’єкта, яку можна виміряти.

        Довжина

 Порівнюємо предмети за:

        довжиною: довгі, короткі, однакові за довжиною;

      шириною: широкі, вузькі ;

      висотою: високі , низькі;

      товщиною: товсті, тонкі .

        Маса

         Порівняння на дотик. Цей спосіб є найпростішим і підходить для порівняння предметів, які мають невелику різницю в масі.

         Порівняння на око. Цей спосіб підходить для порівняння предметів, які мають велику різницю в масі.

         Порівняння за допомогою ваги. Цей спосіб є найточнішим і підходить для порівняння предметів з будь-якою різницею в масі.

        Об’єм (місткість)

       місткість, тобто кількість речовини, яку може вмістити об'єкт;

       плавучість, тобто здатність об'єкта плавати у воді;

       стійкість, тобто здатність об'єкта протистояти тиску;

       теплоємність, тобто здатність об'єкта накопичувати тепло;

  одиниці вимірювання.

 

֍   Вправи на:

  • визначення ознаки, яка змінюється в ряду об’єктів (колір, форма, розмір);
  • розгадування правила, за яким розташовані об’єкти в кожному ряду;
  • знаходження помилок в розташуванні об’єктів в даному ряду (порушена закономірність);
  • знаходження об’єкту, якого бракує в даному ряду або «магічному квадраті»;
  • продовження ряду фігур так, щоб наступна фігура відрізнялася від попередньої лише однією ознакою.

Розміщення предметів на площині та в просторі

  • Просторове розміщення предметів
  • відносно самого себе,
  • відносно іншого предмета.

Осмислюємо поняття праворуч, ліворуч, попереду, позаду, над, під, на, перед, за, в, поруч, зверху, знизу, між, усере́дині, навколо. Вводимо ці поняття в активний словник.

  • Розміщення предметів на площині: на дошці, на парті, у зошиті (сере́дина, центр; зверху, знизу; праворуч, ліворуч, усере́дині).

֍     Запитання:

На площині:

  • Який предмет розташований вище, а який нижче?
  • Який предмет розташований лівіше, а який правіше?
  • Який предмет розташований ближче, а який далі?
  • Який предмет перетинає інший предмет?
  • Який предмет повністю містить інший предмет?

У просторі:

  • Який предмет розташований попереду, а який позаду?
  • Який предмет розташований вище, а який нижче?
  • Який предмет розташований лівіше, а який правіше?
  • Який предмет перетинає інший предмет?
  • Який предмет повністю містить інший предмет?

֍     Практичні завдання:

На площині:

  • Розкладіть кілька предметів на столі так, щоб вони не торкалися один одного.
  • Розкладіть кілька предметів на столі так, щоб вони утворили певний малюнок.
  • Розкладіть кілька предметів на столі так, щоб вони були симетричні.
  • Розкладіть кілька предметів на столі так, щоб вони утворили певну фігуру.
  • Розкладіть кілька предметів на столі так, щоб вони були розташовані в певному порядку.

У просторі:

  • Поставте кілька предметів на підлогу так, щоб вони не торкалися один одного.
  • Поставте кілька предметів на підлогу так, щоб вони утворили певну фігуру.
  • Поставте кілька предметів на підлогу так, щоб вони були симетричні.
  • Поставте кілька предметів на підлогу так, щоб вони були розташовані в певному порядку.
  • Поставте кілька предметів на підлогу так, щоб вони утворили певний малюнок.

 

֍     Зорові диктанти

Зоровий диктант для початкового рівня:

  • На аркуші паперу намалюйте квадрат.
  • У верхньому лівому куті квадрата намалюйте коло.
  • У нижньому правому куті квадрата намалюйте трикутник.
  • З'єднайте коло і трикутник лінією.

Зоровий диктант для просунутого рівня:

  • Уявіть, що ви стоїте перед столом. На столі лежать олівець, ручка і книга. Олівець знаходиться лівіше ручки, а книга знаходиться праворуч від олівця.
  • Щоб дістати олівець, вам потрібно зробити два кроки вперед і один крок вліво.
  • Щоб дістати ручку, вам потрібно зробити один крок вперед і один крок вправо.
  • Щоб дістати книгу, вам потрібно зробити три кроки назад і один крок вліво.

 

֍     Графічні диктанти

Якщо здобувач освіти не допустив жодної помилки, то остання лінія повинна закінчитися в початковій крапці, утворюючи замкнену лінію. Дитина отримує візерунок-образ.

 

 

 

 

  • Розміщення предметів за двома координатами – назвою рядка і стовпця.

 

 

 

 

 

Лічба предметів

Кількісна

Порядкова

запитання «Скільки?»

запитання «Який за лічбою?»

Вимоги до проведення лічби

  1. Вправи доцільно добирати від простої до складної:
  • вправи на торкання (перелічуючи, торкаємося до об’єктів рукою);
  • вправи на споглядання (перелічуємо предмети, які бачимо навколо) ;
  • вправи за наявними предметами (на столі лежать олівці, порахуйте їх)  .
  1. Здійснювати лічбу предметів, які по-різному розташовані на площині: на одній прямій; по колу; хаотично.
  2. Здійснювати лічбу в різних напрямках:
  • Вперед: від 1 до кінцевого числа.
  • Назад: від кінцевого числа до 1.
  • Зростаючи: від меншого числа до більшого.
  • Зменшуючись: від більшого числа до меншого.
  • По колу: від одного числа до іншого, переходячи від першого до останнього і назад.
  • В шаховому порядку: чергуючи рахунки вправо і вліво.
  • Зигзагом: чергуючи рахунки вгору і вниз.

Правила лічби

Предмети можна лічити в будь-якому порядку, від цього результат лічби не зміниться (зліва направо і, навпаки, справа наліво тощо).

Не можна пропускати предмети або двічі називати один і той самий предмет.

Слово-числівник, яке називають при лічбі останнім, є відповіддю на запитання «Скільки?», тобто характеризує кількість предметів певної множини.

При порядковій лічбі має значення напрямок лічби – в

залежності від послідовності змінюється порядковий номер.

Геометричні фігури

   Точка

   Пряма лінія

   Крива лінія

   Промінь

   Відрізок

   Ламана лінія

   Трикутник

   Квадрат

   Прямокутник

   Коло

   Кут

 

 

 

Терміни теми

  Концентри

Лічба кількісна

Порядкова лічба

Нумерація усна

Письмова нумерація

Число

Цифра

Геометричні фігури

 

Для доповнення конспекту

  Концентри - це поняття, яке використовується для опису чисел, які відрізняються на певну величину. Наприклад, числа 1, 2, 3, 4, 5 утворюють концентр, оскільки кожен наступний номер відрізняється від попереднього на 1.

Концентри також можна використовувати для опису геометричних фігур, які мають однаковий розмір, але відрізняються за кольором, текстурою або іншим параметром. Наприклад, коло, квадрат, трикутник і зірка можуть утворювати концентр, якщо вони мають однаковий розмір, але відрізняються за кольором.

  Кількісна лічба - це процес визначення кількості предметів у множині. При кількісній лічбі ми називаємо числа, по черзі рахуючи кожний із предметів, які перераховуються, не пропускаючи жодного.

Кількісна лічба є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти кількість предметів, порівнювати кількості, а також виконувати арифметичні операції.

  Порядкова лічба - це процес визначення місця предмета в множині. При порядковій лічбі ми називаємо числа, по черзі називаючи номер кожного предмета, не пропускаючи жодного.

Порядкова лічба є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти порядок предметів, порівнювати місця предметів, а також виконувати арифметичні операції.

  Усна нумерація - це процес промовляння чисел у порядку. Вона є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти кількість предметів, порівнювати кількості, а також виконувати арифметичні операції.

  Письмова нумерація - це процес запису чисел у порядку. Вона є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти, порівнювати та виконувати арифметичні операції з числами.

  У математиці число - це абстрактна величина, яка використовується для позначення кількості предметів або подій. Числа можна використовувати для вимірювання, порівняння, обчислення та вирішення задач.

Основні види чисел:

  • Натуральні числа - це числа, які використовуються для позначення кількості предметів. Вони починаються з 1 і продовжуються до нескінченності.
  • Цілі числа - це числа, які включають в себе натуральні числа, а також негативні числа і 0.
  • Дробні числа - це числа, які можна представити як відношення двох цілих чисел.
  • Комплексні числа - це числа, які мають вигляд a + bi, де a і b є цілими числами, а i є уявним числом, яке дорівнює кореню з -1.

  У математиці цифра - це символ, який використовується для позначення числа. Цифри можуть використовуватися для позначення натуральних чисел, цілих чисел, дробних чисел і навіть комплексних чисел.

Основні види цифр:

  • Арабські цифри - це цифри, які використовуються в більшості країн світу. Вони складаються з 10 цифр: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
  • Римські цифри - це цифри, які використовуються в деяких країнах Європи. Вони складаються з 7 цифр: I, V, X, L, C, D, M.
  • Китайські цифри - це цифри, які використовуються в Китаї та інших країнах Азії. Вони складаються з 10 цифр: , , , , , , , , , .
  • Японські цифри - це цифри, які використовуються в Японії. Вони складаються з 10 цифр: , , , , , , , , , .\

 

  У початкових класах вивчення геометричних фігур є важливим етапом у формуванні математичної грамотності учнів. На цьому етапі діти знайомляться з основними видами геометричних фігур, їх властивостями та ознаками.

Основні види геометричних фігур, які вивчаються в початкових класах:

  • Точка - це геометрична фігура, яка не має розміру і не займає місця.
  • Лінія - це геометрична фігура, яка має довжину, але не має ширини.
  • Крива лінія - це лінія, яка не має рівних відрізків.
  • Пряма лінія - це лінія, яка не має вигинів.
  • Окружність - це геометрична фігура, яка складається з усіх точок, що знаходяться на відстані, рівному радіусу.
  • Круг - це геометрична фігура, яка складається з усіх точок, що знаходяться на відстані, рівному радіусу, від заданої точки, яка називається центром.
  • Прямокутник - це геометрична фігура, у якої чотири сторони, чотири кути і всі кути прямі.
  • Квадрат - це прямокутник, у якого всі сторони рівні.
  • Трикутник - це геометрична фігура, у якої три сторони і три кути.
  • Прямокутний трикутник - це трикутник, у якого один кут прямий.
  • Рівнобедренний трикутник - це трикутник, у якого дві сторони рівні.
  • Рівносторонній трикутник - це трикутник, у якого всі сторони рівні.
  • Многокутник - це геометрична фігура, у якої більше двох сторін.

Властивості геометричних фігур:

  • Кількість сторін - це число ліній, які обмежують фігуру.
  • Кількість кутів - це число кутів, які утворюються при перетині двох сторін фігури.
  • Радіус - це відстань від центра кола до будь-якої точки на колі.
  • Діаметр - це відрізок, який проходить через центр кола і з'єднує дві точки на колі.
  • Периметр - це сума довжин всіх сторін фігури.
  • Площа - це величина, яка характеризує розмір поверхні фігури.

 

 

 

 

 

 

1

docx
Додав(-ла)
Дудар Оля
Додано
18 жовтня 2023
Переглядів
878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку