Тема 3
Змістовий модуль 2. Методика навчання нумерації чисел та арифметичних дій із числами: перший цикл початкової освіти
1 |
Методика навчання окремих питань нумерації чисел |
2 |
Методика навчання здобувачів початкової освіти у дочисловий період |
Нумерація |
|
вивчає способи найменування чисел і позначення їх на письмі знаками. |
|
Ми користуємося десятковою нумерацією. Використовуємо лише 10 знаків-цифр для написання будь-якого числа. |
|
Усна нумерація |
Письмова нумерація |
спосіб іменувати натуральні числа за допомогою небагатьох слів; вчить називати числа. |
спосіб позначати (записувати) їх за допомогою небагатьох знаків; вчить розуміти значення чисел, використовувати числові поняття, виконувати математичні операції. |
Число ‒ кількісна характеристика класу еквівалентних (рівнопотужних) скінчених множин. |
Письмова нумерація цифри - це спосіб запису цифри за допомогою символів. |
У початкових класах зміст навчання математики подається концентрично:
Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні (2021 р.) → Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» → предметно-практична, технологічна компетентність; сенсорно-пізнавальна, логіко-матема-тична, дослідницька компетентність (сформованість знань; навички).
На уроках підготовчого періоду:
Предмети навколишнього світу характеризуються комплексом ознак - властивостей: формою, кольором, розміром, призначенням тощо.
Під ознаками розуміють усе те, в чому предмети схожі один з одним або що їх відрізняє одне від одного.
Програмовий матеріал дочислового періоду |
||
Ознаки та властивості предметів |
Форма: • круглий; • трикутний; • чотирикутний; • п’ятикутний; • шестикутний. |
|
Розмір: • великий; • малий. |
||
Колір: • 3 кольори світлофора; • червоний, • синій, • зелений, • жовтий, • коричневий, • білий, • чорний |
||
Ознаки предмета
Властивості, за якими предмети/об’єкти відрізняються один від одного, називають відмінними властивостями.
Істотні ознаки – властивості, які є невід’ємними від певного кола предметів і які однозначно відрізняють предмет від будь-яких інших предметів. Неістотні ознаки – це ознаки, що змінюються (колір, матеріал, розмір, призначення тощо). Якщо змінити неістотні ознаки, предмет все одно буде відноситися до даного поняття, а якщо змінити істотні ознаки, предмет стає іншим. |
||
Величина – це властивість об’єкта, яку можна виміряти. • Довжина Порівнюємо предмети за: ‒ довжиною: довгі, короткі, однакові за довжиною; ‒ шириною: широкі, вузькі ; ‒ висотою: високі , низькі; ‒ товщиною: товсті, тонкі . • Маса Порівняння на дотик. Цей спосіб є найпростішим і підходить для порівняння предметів, які мають невелику різницю в масі. Порівняння на око. Цей спосіб підходить для порівняння предметів, які мають велику різницю в масі. Порівняння за допомогою ваги. Цей спосіб є найточнішим і підходить для порівняння предметів з будь-якою різницею в масі. • Об’єм (місткість) місткість, тобто кількість речовини, яку може вмістити об'єкт; плавучість, тобто здатність об'єкта плавати у воді; стійкість, тобто здатність об'єкта протистояти тиску; теплоємність, тобто здатність об'єкта накопичувати тепло; одиниці вимірювання.
|
||
֍ Вправи на:
|
||
Розміщення предметів на площині та в просторі |
Осмислюємо поняття праворуч, ліворуч, попереду, позаду, над, під, на, перед, за, в, поруч, зверху, знизу, між, усере́дині, навколо. Вводимо ці поняття в активний словник. |
|
֍ Запитання: На площині:
У просторі:
֍ Практичні завдання: На площині:
У просторі:
֍ Зорові диктанти Зоровий диктант для початкового рівня:
Зоровий диктант для просунутого рівня:
֍ Графічні диктанти Якщо здобувач освіти не допустив жодної помилки, то остання лінія повинна закінчитися в початковій крапці, утворюючи замкнену лінію. Дитина отримує візерунок-образ.
|
||
|
||
Лічба предметів |
Кількісна |
Порядкова |
запитання «Скільки?» |
запитання «Який за лічбою?» |
|
Вимоги до проведення лічби
|
||
Правила лічби Предмети можна лічити в будь-якому порядку, від цього результат лічби не зміниться (зліва направо і, навпаки, справа наліво тощо). Не можна пропускати предмети або двічі називати один і той самий предмет. Слово-числівник, яке називають при лічбі останнім, є відповіддю на запитання «Скільки?», тобто характеризує кількість предметів певної множини. |
||
При порядковій лічбі має значення напрямок лічби – в залежності від послідовності змінюється порядковий номер. |
||
Геометричні фігури |
Точка Пряма лінія Крива лінія Промінь Відрізок Ламана лінія Трикутник Квадрат Прямокутник Коло Кут |
Терміни теми |
Концентри Лічба кількісна Порядкова лічба Нумерація усна Письмова нумерація Число Цифра Геометричні фігури |
Для доповнення конспекту
Концентри - це поняття, яке використовується для опису чисел, які відрізняються на певну величину. Наприклад, числа 1, 2, 3, 4, 5 утворюють концентр, оскільки кожен наступний номер відрізняється від попереднього на 1.
Концентри також можна використовувати для опису геометричних фігур, які мають однаковий розмір, але відрізняються за кольором, текстурою або іншим параметром. Наприклад, коло, квадрат, трикутник і зірка можуть утворювати концентр, якщо вони мають однаковий розмір, але відрізняються за кольором.
Кількісна лічба - це процес визначення кількості предметів у множині. При кількісній лічбі ми називаємо числа, по черзі рахуючи кожний із предметів, які перераховуються, не пропускаючи жодного.
Кількісна лічба є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти кількість предметів, порівнювати кількості, а також виконувати арифметичні операції.
Порядкова лічба - це процес визначення місця предмета в множині. При порядковій лічбі ми називаємо числа, по черзі називаючи номер кожного предмета, не пропускаючи жодного.
Порядкова лічба є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти порядок предметів, порівнювати місця предметів, а також виконувати арифметичні операції.
Усна нумерація - це процес промовляння чисел у порядку. Вона є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти кількість предметів, порівнювати кількості, а також виконувати арифметичні операції.
Письмова нумерація - це процес запису чисел у порядку. Вона є важливою математичною навиком, яка використовується в різних сферах життя. Вона допомагає нам розуміти, порівнювати та виконувати арифметичні операції з числами.
У математиці число - це абстрактна величина, яка використовується для позначення кількості предметів або подій. Числа можна використовувати для вимірювання, порівняння, обчислення та вирішення задач.
Основні види чисел:
У математиці цифра - це символ, який використовується для позначення числа. Цифри можуть використовуватися для позначення натуральних чисел, цілих чисел, дробних чисел і навіть комплексних чисел.
Основні види цифр:
У початкових класах вивчення геометричних фігур є важливим етапом у формуванні математичної грамотності учнів. На цьому етапі діти знайомляться з основними видами геометричних фігур, їх властивостями та ознаками.
Основні види геометричних фігур, які вивчаються в початкових класах:
Властивості геометричних фігур:
1