Методика організації громадянського виховання учнів та учнівського самоврядування

Про матеріал

Пояснювальна записка

В поданому практичному занятті:

  • -запропоновані практичні завдання (2.2.-2.3.);
  • -запропоновані додаткові педагогічні задачі (2.3.);
  • -розроблена анкета для вивчення рівня громадянської активності старшокласників (2.1.);
  • -оновлено блок самоосвіти (список літератури);
подано «Структуру учнівського самоврядування»
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Криворізький державний педагогічний університет

Кафедра педагогіки

 

 

 

 

Практичне заняття  №12 з курсу «Методика виховної роботи» на тему:

 «Методика організації громадянського виховання учнів та учнівського самоврядування»

 

 

 

Підготувала:

магістрантка кафедри педагогіки

групи ЗПВШ - 17

Васильєва Олена Костянтинівна

   

Перевірила:

кандидат педагогічних наук,

доцент

Волощук Ілона Аркадіївна

 

 

 

 

Кривий Ріг – 2018

Пояснювальна записка

В  поданому практичному занятті:

  • запропоновані практичні завдання  (2.2.-2.3.);
  • запропоновані додаткові педагогічні задачі (2.3.);
  • розроблена анкета для вивчення рівня громадянської активності старшокласників (2.1.);
  • оновлено блок самоосвіти (список літератури);
  • подано  «Структуру учнівського самоврядування» (Додаток А).

 

Практичне заняття  №12

Тема:  Методика організації громадянського виховання учнів та учнівського самоврядування

План

1. Інформаційний блок

  1. Сутність, завдання та зміст громадянського виховання учнів на сучасному етапі.
  2. Критерії оцінки громадянської культури учнів різних вікових груп.
  3. Методика формування громадянської культури школярів.
  4. Учнівське самоврядування як дієвий засіб поєднання теорії та практики у вихованні громадянина демократичного суспільства. Моделі учнівського самоврядування.
  5. Методика проведення класних зборів, засідання ради класу, організації творчих об’єднань школярів.

2. Практичний блок

  1. Анкета для вивчення рівня громадянської активності старшокласників.
  2. Виховні заходи на одну із запропонованих тем.
  3. Опрацювання втілення соціальних проектів.

3. Рефлексивний блок

3.1. Підведення підсумків заняття.

3.2. З’ясування ставлення студентів до розглядуваної проблематики.

4. Блок вільного обміну інформацією

4.1. Розв’язання задач-ситуацій.

5. Блок самоосвіти

5.1. Список літератури

 

Мета: уточнити сутність та зміст поняття «громадянська культура», надати практичні навички, опрацювати прийоми та методики управління учнівським самоврядуванням у сучасній школі.

Інформаційний блок

  1.     Сутність, завдання та зміст громадянського виховання учнів на сучасному етапі.
  2.     Критерії оцінки громадянської культури учнів різних вікових груп.
  3.     Методика формування громадянської культури школярів.
  4.     Учнівське самоврядування як дієвий засіб поєднання теорії та практики у вихованні громадянина демократичного суспільства. Моделі учнівського самоврядування.
  5.     Методика проведення класних зборів, засідання ради класу, організації творчих об’єднань школярів.

Практичний блок

  1. Опрацювати анкету для вивчення рівня громадянської активності старшокласників.

Анкета

1.  Чи знаєте Ви свої права?

а) так; 6) ні; в) знаю деякі; г) не-знаю;

2. Звідки ви дізнаєтесь про права людини?

а) з підручника правознавства;       б) від вчителів;     в) від батьків, друзів

   г) від директора,       д) з інших джерел.

3. З яким із наступних тверджень Ви б погодилися:

а) Головне - забезпечити виконання кожною людиною її обов'язків;

б) Людина - найвища цінність, її права та свободи не можуть бути ніким
порушені;

в) Людина може бути і вільною особистістю, і достойним громадянином, а його права та обов'язки доповнюють одне одного.

4. Що значить ваш навчальний заклад для Вас?
(відповідь просимо дати на звороті)

  1.                                   Чи маєте Ви можливість знайомитися зі своїми оцінками?

а) так; б) ні; в) маю, але з ускладненнями;

  1.   Чи будете Ви оприлюднювати свою думку, якщо вона відрізняється від думки вчителя?

а) так; б) ні; в) не знаю;

7. Чи спостерігали Ви різницю у відношеннях вчителя до учня в
залежності від:

а) успішності;   б) національності;  в) зовнішнього вигляду;

г)  матеріального стану батьків;

8. Чи мають місце у школі, на вашу думку, випадки приниження
людської гідності?

а) так: б) ні; в) не знаю;

9. На яких принципах будуються відносини між учнями та
вчителями:

а) поваги;       б) покори; в) взаємної байдужості ; г) не знаю;

10. Чи дозволяють собі вчителі говорити з учнями в грубій
принизливій формі?

а) гак; б) ні; в) часто; г) не пригадую;

11.Чи використовують вчителі фізичну силу по відношенню до учнів?

а) так;          б) ні; в) часто; г) не пригадую;

12. Які обов'язки мають учні (записані в Статуті навчального закладу)?

     (відповідь просимо дати на звороті )

13. До кого Ви б звернулися у випадну несправедливого рішення вчителя?

а) до клас, керівника;  б) адміністрації; в) батьків;

г) у комісію з захисту прав дитини.

  1. Провести виховний захід на одну із запропонованих тем: бесіду «за круглим столом» «Азбука шкільної демократії»; усний журнал «Наш закон – наша сила», виховну годину «Свято української матері» тощо.

Наприклад, на «Свято української матері»:

  1.               оформити книжково-журнальні виставки:
  •              «Всіх у житті нас рятує мами безсмертна любов»;
  •              «Подаруйте мамі зайву вдячність»;
  •              Подаруй матусі казку;
  •              Материнське обличчя: до Дня Матері;
  •              Поклін матерям;
  •              «Мамо, тобі низесенько вклонюсь…»;
  •              Нехай Вам, любі, доля усміхнеться!: до Дня Матері;
  •              «Дякую, мамо, за підтримку!»: до Дня Матері;
  •              Материнська любов – найсвятіша;
  •              Берегиня роду нашого: до Дня Матері;
  •              Вічний і незабутній образ: до Дня Матері;
  •              Мамо, за Тебе Богу помолюсь!;
  •              За все, що маю, дякую тобі…: до Дня Матері.

епіграфи до книжково-журнальних виставок:

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син і буде мати.

І будуть люди на землі.

(Т. Шевченко)

«Якщо ти з дитинства не навчився дивитися в очі матері й бачити в них тривогу або спокій, мир та збентеження, – ти на все життя залишишся моральним неуком. Моральне невігластво, як і дикість у коханні, завдає людям багато лиха і суспільству – шкоди»

(В. Сухомлинський)

«Мамо моя рідна і єдина, ластівко добра і теплоти» (Геращенко В.)

«Хай щастить у Вашій хаті, мамо!» (Таран А.)

Вклоніться матерям своїм, вклоніться.

Завжди спішіть до мами на поріг.

І, коли ще не пізно, поверніться

З найдовших, найболючіших доріг.

(І. Доля)

Матусю добра,

То від тебе світло…

Якщо я нині щось у світі значу,

То це твоє терпіння неземне.

(Ганна Чубач)

  1.               для учнів провести бесіди на теми:
  •              «Мама – символ добра на землі»;
  •              Ми у мам – помічники;
  •              Весняне свято – свято Матусі!;
  •              Мати – берегиня родини;
  •              «Шануй матусю і в свято, і в будень».
  1.               провести бібліотечну годину для молодших школярів:
  •              «Ми з матусею разом».
  1.               провести вечір на тему:
  •              «…Аби мама на білому світі жила!»
  1.               для дошкільнят середнього віку:
  •                 сценка-гра «Киця-мама»;
  •                 розвага «Неслухняне козенятко».
  1.               організувати перегляд відео до Дня Матері:
  •              До Дня Матері[Електронний ресурс] // YouTube. – Режим доступу : https://www.youtube.com. – Назва з екрана. – (Дата звернення 14.04.2016).
  •              Кліп до Дня Матері [Електронний ресурс] // YouTube. – Режим доступу : https://www.youtube.com. – Назва з екрана. – (Дата звернення 14.04.2016).
  1. Кейс: Опрацювати втілення соціальних проектів. Орієнтовні теми: «Ініціатива добрих справ», «Милосердя», «Будинок без самотності» тощо.

Робота з  притчею.

    Прочитайте притчу в группах.

І ось один законник підвівся і сказав, випробовуючи його: Учителю, що маю зробити, щоб мати вічне життя? Він же відповів йому: Що в законі написано? Як читаєш? Той у відповідь сказав: Люби Господа Бога свого всім серцем своїм, і всією душею своєю, і всією силою своєю, і всією думкою своєю, і ближнього свого, як самого себе. Сказав же йому: Правильно ти відповів. Роби це, - і житимеш. А той, бажаючи виправдати себе, сказав до Ісуса: А хто є моїм ближнім?  У  відповідь Ісус промовив: Один чоловік ішов з Єрусалима до Єрихона і потрапив до розбійників, що обібрали його й завдали йому ран та й відійшли, залишивши його ледве живим. Проходив випадково один священик тією дорогою і, побачивши його,  обминув; так само ж і левит, бувши на тому місці, поглянув і обминув.  А якийсь самарянець, проходячи, наблизився до нього і, побачивши, змилосердився.  Підійшов, перев'язав його рани, зливши на них олію і вино. Посадовив його на худобину, привіз до гостиниці і подбав за нього.  А на другий день, [як відходив], вийняв два динарії, дав власникові гостиниці і сказав: Дбай про нього, а якщо більше витратиш, то віддам тобі, коли повертатимусь.  Кого з цих трьох ти вважаєш ближнім того, який попався розбійникам? Він відповів: Того, що змилосердився над ним. Сказав йому Ісус: Іди й роби так само.

Метод аналізу притчі.

Студенти працюють в групах і обговорюють відповіді на поставлені запитання.

  • 1 група.   Що відчував порожній, якого поранили та пограбували, коли люди проходили повз нього, не звертаючи на нього уваги?
  • 2 група. Що відчували   священик і  левіт,  коли проходили повз пораненого? Чому вони так вчинили?
  • 3 група. Які почуття були у самарянина, коли він побачив постраждалого? Що сприяло тому що, він зробив?
  • 4 група. Що було в серцях розбійників?  Чому вони пішли на злочин?

Запитання до притчі

Хто є ближній?

Який головний висновок притчі?

Висновки. Ближній є той, хто потребує допомоги. Щоб проявити милосердя, потрібно відкласти свої справи, прислухатися до проблеми, припинитися і допомогти. Милосердя не чекає похвали, воно безкорисливе.

Рефлексивний блок

  1.     Чи дістали змін зміст та завдання громадянського виховання на Україні упродовж останніх років? У чому саме? Підтвердить свою позицію прикладами.
  2.     Про які моделі учнівського самоврядування Ви дізналися протягом заняття?
  3.     Чи є сьогодні необхідність у впровадженні та педагогічному керівництві учнівським самоврядуванням? Які уміння та навички має набути вихователь для його успішного здійснення?
  4.     Як Ви ставитеся до суспільних доручень у класі? Як вони повинні розподілятися між учнями?

Блок вільного обміну інформацією

  1.     Завдання-ситуація (для ініціативних груп студентського колективу): класний керівник на початку року має створити актив класу, розподілити доручення між учнями. Підготуйте план діяльності класного керівника та запропонуйте прийоми, які слід використати для того, щоб створення органів самоврядування пройшло якнайбільш ефективніше.

 

Блок самоосвіти

  1.     Виховання громадянина: психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: Навч.-метод. посіб. / Ігнатенко П.Р, Поплужний В.Л., Косарева Н.І. – К. : ІЗМН, 1997. – 252 с.
  1.     Друзь З. В. Виховні технології в сучасній школі / З.В.Друзь. – КДПУ, 2005. – 256 с.
    1.     Друзь З.В. Хрестоматія з методики виховання особистості: Настільна робоча книга: У 3-х тт. - Т. 2.: Ч. 1: Методична конкретика основних напрямів виховання за кредитно-модульного підходу : Навч.-метод. видання / З.В. Друзь. – Київ, 2008. – 525 с.
    2.     Кацинська Л.П. Виховний процес в сучасній школі: Методичний посібник. – Рівне, 1997. – 159 с.
    3.     Красникова Е. А. Модели гражданского образования. Практические рекомендации преподавателям и школьным администраторам / Е.А.Красникова // Управление школой. – 1998. - № 14. – С.1.
  2.     Красовицький М. Ю. Виховна робота в школі : досвід і перспективи / М.Ю.Красовицький. – Х. : Освіта, 1992. – 183 с.
    1.     Лізинський В. М. Практичне виховання в школі / В.М. Лізинський. – Х : «Ранок», 2008. – 320 с.
    2.     Мистецтво шкільного самоврядування /упор. М. Голубенко. – К. : Ред. загальнопедагог. газ., 2004. – 120 с.
    3.     Панасюк О. Ф. Друг – це означає другий Я!  / О.Ф.Панасюк // Позакласний час.  – 2000. - №7. – С. 16-18.
    4.     Ученическое самоуправление в школе: сегодня и завтра / Сост. В.А. Жуков. – К.: Радянська школа, 1989. – 334 с.
    5.     Чорна К. Уроки громадянського виховання в старших класах / К.Чорна // Шлях освіти. – 2002. - № 1. – С. 27-30.
    6. Ягупов В. В. Педагогіка / В.В.Ягупов. – К.: Либідь, 2003. – 560 с.

 

Додаток А

Картинки по запросу модель учнівського самоврядування

docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
2379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку