ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ ІНФОРМАТИКИ
Використання методів активного навчання
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі освіти сприяло створенню так званої «комп'ютерної методології навчання», що орієнтована на застосування в навчальному процесі таких методів: комп'ютерне моделювання навчально-пізнавальної діяльності; інформування, програмування навчальної діяльності; тестування, активного навчання тощо.
Розглянемо докладніше психолого-педа-гогічні аспекти використання методів активного навчання під час вивчення шкільного курсу інформатики.
Виходячи зі ступеня активності учнів у навчальному процесі, методи навчання умовно ділять на два класи: традиційні та активні (далі МАН). Принципова відмінність цих методів полягає у тому, що при їх застосуванні учням створюють такі умови, за яких вони не можуть залишатися пасивними та мають можливість для активного взаємообміну знаннями й досвідом роботи.
Активне навчання припускає внутрішньо-групову та міжгрупову активність учнів і спрямованість дій (ініціативу):
фізична активність учнів полягає в просторовому переміщенні, зміні способу дій партнерів із взаємодії, наприклад, у діловій або рольовій грі (учні можуть змінювати робоче місце, пересідати, робити презентацію біля дошки або перед аудиторією, працювати в малих групах, говорити, писати, слухати, робити малюнки тощо);
соціальна активність учнів виявляється в тому, що вони ініціюють взаємодію один з одним, використовують різні прийоми й техніку обміну даними (ставлять запитання і відповідають на них, обмінюються думками, репліками, коментарями тощо);
пізнавальна активність учнів виявляється в необхідності самостійно формулювати і ставити проблему, визначати способи її розв'язання, пропонувати рекомендації, приймати рішення.
Характерні ознаки активного навчання:
Основні методологічні принципи активного навчання:
• програвання ігрових ролей («опонента», «песиміста», «реаліста», «адвоката», «компетентного судді» тощо) з урахуванням індивідуальних творчих та інтелектуальних здібностей учнів (наприклад, при програванні ситуації стимулювання конструктивного конфлікту).
Між двома моделями навчання (традиційною та із застосуванням методів активного навчання) існує багато відмінностей (табл. 1). Як об'єкти порівняння розглянуті: принципи навчання, етапи уроку, форми і методи навчання, вимоги до учнів та вчителя, змістове поле предмета.
У педагогічній літературі описано різні форми навчання з використанням методів активного навчання (табл. 2 на с. 14).
Для одержання ефективних результатів під час застосування технології активного навчання
й залучення учнів до активної діяльності необхідне дотримання таких умов:
Заняття, організовані за логікою активного навчання, передбачають такі етапи:
Етап 1. Входження в заняття, на якому вчитель (консультант) оголошує свої вимоги, підходи до організації та змісту заняття. На цьому етапі узгоджуються принципи майбутньої взаємодії, створюється позитивна емоційна атмосфера заняття.
Етап 2. Вхідна діагностика не тільки припускає визначення початкового рівня компетенцій, а й сприяє усвідомленню суб'єктами навчання своєї «Я-концепції», осмисленню мети своєї діяльності.
Етап 3. Діяльнісний етап — вивчення, закріплення, повторення навчального матеріалу в активній діяльності; в учнів формується розуміння того, що необхідно зробити, який повинен бути результат діяльності і як цього результату буде досягнуто.
Етап 4. Створення змістового поля предметної взаємодії через систему визначених активних форм.
Етап 5. Рефлексія, що допомагає учасникам навчального процесу усвідомити своє «зростання» , визначити своє знання-незнання, педагогові відстежити освітні ефекти.
Розглянемо основні структурні компоненти технології застосування методів активного навчання на уроках інформатики залежно від рівня навчання.
НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ
Нетрадиційна форми уроку—це одна з форм активного навчання. Під нетрадиційним уроком розуміють імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну (не встановлену) структуру.
Нетрадиційний урок передбачає нетрадиційні: підготовку й проведення уроку, структуру уроку, взаємини й розподіл ролей і обов'язків між учителем та учнями, підбір і критерії оцінювання навчальних матеріалів, методику оцінювання діяльності учнів, аналіз уроку. Проведення уроку в нетрадиційній формі складається з чотирьох етапів: задум, організація, проведення й аналіз уроку.
Розглянемо етапи проведення нетрадиційних уроків.
Задум уроку містить:
1. Визначення часових рамок. Визначаються часові рамки етапу підготовки уроку (від 2 тижнів до місяця) і уроку (окремий, спарений, серія уроків). Як приклад наведемо часові рамки для проведення уроків з кількох тем.
Урок-аукціон «Мови програмування». Учням за два тижні до уроку пропонується завдання — підготувати матеріал за планом: назва мови, що вивчається; у чому її відмінності, переваги, недоліки в порівнянні з іншими мовами, що використовуються. Підготовка вчителя зводиться до підбору необхідних атрибутів аукціону, підбору літератури для підготовки учнів.
Урок «Прес-конференція» (з елементами дискусії) з теми «Роль комп'ютера у сучасному суспільстві». Учням за два тижні до уроку видається список питань для обговорення, розподіляються рольові завдання.
Підготовка вчителя починається задовго до підготовки учнів: продумати питання для обговорення; підібрати матеріал і оформити стенд «Застосуваннякомп'ютера»; продумати розподіл ролей між учнями; підібрати необхідну літературу з теми (для оформлення виставки, надання допомоги учням при підготовці повідомлень); познайомити учнів із правилами проведення прес-конференції; підготувати разом з учнями демонстрації на ПК; проконтролювати виконання завдань учнями (повідомлення, питання, візитки, макет газети тощо).
Урок-сумнів «Процедури та функції користувача в мові Паскаль». Завдання учням дається за тиждень до уроку й зміст його традиційний: повторити теорію, закріпити практичні навички. Підготовка вчителя передбачає: визначення питань для сумніву; оформлення дошки (поетапна поява нової інформації); створення тестової програми; підготовка й тиражування завдань для перевірки теоретичного матеріалу; підготовка запитань для гри «Вірю — не вірю »; підготовка на ПК програми мовою Паскаль.
До таких уроків, як реалізація проектів (наприклад, засоби графіки мови програмування) завдання учням або групі учнів дається за 1-1,5 місяці до уроку. Підготовка вчителя полягає в розподілі завдань і поетапному контролі ходу роботи над проектом.
Доцільно проводити нетрадиційні уроки як підсумкові при узагальненні й закріпленні знань, умінь і навичок учнів, хоча не виключене й проведення уроків вивчення нового матеріалу.
4. Вибір класу. Визначається особливостями класу. Якщо в учнів класу не сформоване вміння працювати в групі (в учнів немає зацікавленості в успіхах товариша, учні не вміють відстоювати свою точку зору, вистуцати перед аудиторією), то в цьому класі у вчителя можуть виникнути труднощі під час проведення нетрадиційного уроку. Робота в таких класах починається з використання на традиційному уроці різних нетрадиційних завдань, де враховуються способи включення учнів в урок з урахуванням рівня розвитку навчальних навичок.
Організація уроку
1. Розподіл обов'язків (між учителем і учнями). У розробці нетрадиційного уроку беруть участь:
За необхідності заздалегідь оголошується тема уроку, розподіляються завдання між учасниками. Підготовка може бути індивідуальною або груповою залежно від форми уроку. Учитель виступає на даному етапі уроку в ролі консультанта й займається організацією уроку.
Важливо при підборі завдань до нетрадиційного уроку дотримуватись таких правил:
• цікавий характер завдань (за формою, змістом, сюжетом, за способом розв'язання або несподіваним результатом);
При підборі завдань ураховують форми навчальної діяльності: індивідуальна — всі учні одержують однакові завдання або однотипні завдання з різними даними або різні завдання (за формулюванням, способом розв'язання, складності) і групова — групам пропонується однакове завдання або завдання, однакові за рівнем складності, але різні за формулюванням, способом розв'язання, вихідними даними (якщо група однорівнева) або завдання, що відрізняються рівнем складності (якщо група різнорівнева, а на уроці вирішується складне завдання, яке можна розбити на кілька задач і розподілити їх у групах).
Відзначимо, що для створення захоплюючого сюжету уроку можна використовувати такий прийом: тема або мета уроку визначається учнями в ході практичного виконання завдань, підсумок уроку — у віршованій формі, учням пропонується придумати епіграф уроку.
4. Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів.
При розробці критеріїв оцінювання діяльності учнів на уроці доцільно дотримуватися таких принципів:
• Виставляє оцінку: учитель; консультант; самі учні (під час проведення індивідуальної роботи — учні аналізують виступи однокласників; або під час групової роботи — після обговорення роботи кожного члена групи).
Розглянемо урок — "кругове тренування" з теми «Розв'язування задач намові Паскаль». Протягом уроку йде обговорення розв'язувань завдань у групі, де кожний пояснює своє завдання. Через якийсь час відбувається зміна учасників групи (по колу) і робота відновлюється. Наприкінці уроку спільно обговорюється те, що залишилося незрозумілим, у чому учні зазнають труднощів.
Аналіз уроку відбувається в такий спосіб: учні відзначають, хто в ході уроку найбільше допомагав розібратися з труднощами, добре пояснював, а хто в групі не зміг активно виявити себе.
Заключним етапом проведення нетрадиційного уроку є його аналіз.
Аналіз — це оцінювання уроку, відповіді на запитання: що вийшло, а що ні; у чому причини невдач, оцінювання всієї проробленої роботи. Проводити аналіз уроку можна в різних варіантах: у ресурсному колі, виступає один із членів групи й висловлює думку групи про минулий урок; письмово (у формі анкетування), за допомогою ПК.
Аналіз уроку можна проводити відразу після уроку або через якийсь час, можна проводити двічі (для порівняння результатів).
Варіанти проведення аналізу уроків із таких тем:
• «Процедури й функції користувача на мові Паскаль». Використовується методика «недописаної тези». Учителем пропонується дописати учням пропозиції:
мені вдалося...;
мені сподобалося...;
не вдалося...;
не сподобалося...;
ясумніваюся...;
я б змінив...;
на уроці вийшло...;
мені було на уроці...тощо.
• «Електронні таблиці». До уроку учні відповідають на запитання закритої анкети «Що я очікую від уроку», відповіді заносять у таблицю. Наприкінці уроку на ПК заповнюють таблицю «Що я одержав від уроку».
Результатидослідження подають у вигляді діаграми. Причому аналіз уроку (точніше його графічне подання) пов'язане з темою уроку.
Найпоширеніші типи «нетрадиційних» уроків з інформатики
1. Уроки-КВК
При підготовці заходу необхідно врахувати такі організаційні моменти: підбір журі, відбір критеріїв оцінювання завдань, пояснення (коментарі) завдань для журі; визначення складу команд (оптимальна кількість 7 гравців у команді); вибір ведучого, помічників; підготовка капітанів, членів команди, уболівальників, консультантів, ведучих; вибір форми, теми заходу, розробка змісту заходу; облік можливих труднощів і вихід організаторів з даної ситуації.
Деякі завдання для КВК:
Як домашнє завдання можна запропонувати:
2. Уроки творчості
Наприклад, веселий іспит або абетка людських знань. Що таке іспит знають усі, найчастіше іспит складають індивідуально. Сьогодні учитель пропонує скласти іспит груповим методом. Кожній групі пропонується білет з одним словом, необхідно записати у відповідь, усе, що знає група про це слово (можна використовувати наукові факти, вірші, пісні тощо). Найбільшу кількість балів одержують групи за творчі та повні відповіді.
Для екзаменаційних білетів зі словами можна брати з одної теми або з кількох, наприклад, всі слова теми мають починатися на одну й ту саму літеру (Архітектура, Алгоритм тощо) або можна брати по одному слову на різні літери алфавіту (Алфавіт, Блок, Вінчестер тощо).
3. Уроки-конкурси
Конкурс рекламних презентацій. Теми «Мовипрограмування», «Транслятори», «ПК у нашому житті» тощо. Що таке реклама знає кожен. При написанні сценарію презентації необхідно врахувати, що у кадрі має міститися 2—3 фрази й графічний сюжет.
4. Уроки-аукціони
Мета: у цікавій формі повторити тему, показати практичне застосування знань.
Класу дається три спроби для відповіді на запитання. Пропонується відповідна оцінка у балах за правильну відповідь. Структура уроку: повторення основних питань теми; пояснення правил аукціону; «продаж» речей (лотів); музична пауза; підбиття підсумків.
Теми для аукціону: «Інформація й інформаційні процеси» (у якості лота — види інформації), «Характеристика мов програмування» (лот — види мов програмування), «Комп'ютерні віруси» (лот — види вірусів).
5. Уроки-заліки
«Теоретична перестрілка» — теоретичний залік, залік-гра, ігрове повторення. Учням заздалегідь (за 1,5-2 тижні) учитель дає питання, які будуть головним змістом гри. Клас поділяється на 2, 4, 6 команд (на розсуд учителя). Кожний учень має свій особистий номер.
Починає «перестрілку» гравець № 1 команди № 1 — він ставить запитання будь-якому гравцеві з будь-якої команди. Час на обмірковування 5 хвилин. Якщо гравець правильно відповів, то може задавати своє запитання будь-якому гравцеві з будь-якої команди. Якщо гравець не відповів на запитання або відповів не правильно, то він вибуває із гри й команда втрачає 1 бал. Час для гри 10—15 хвилин. Виграє та команда, яка втратить менше гравців. Можна визначати найкращого гравця серед усіх команд.
Ролі: секретар (дає слово, робить висновки); спостерігач (висловлює проблему); опонент; експерт; учений (доповідає теоретичний матеріал); лаборант (повідомляє результати досліду); журналіст.
8. Уроки-екскурсії. Наприклад, «По музеях і виставочних залах».
У нашому місті є кілька музеїв: музей археології, краєзнавчий музей, музей народної творчості... Але для такого великого міста, як наше, цього недостатньо. Пропоную створити музей, якого ще ніде не існує. Наприклад:
• музей комп'ютерних досягнень тощо.
Завдання: Придумати експонати для музею
й скласти текст екскурсії. Вступ ведучого щодо відкриття музеїв у місті. Кожна група презентує свою експозицію (виступ може бути серйозним або веселим залежно від форми заходу, його цілей).
Усі учасники таких уроків мають рівні можливості взяти найактивнішу участь, виявити ініціативу. Під час підготовки учнів до таких уроків здійснюється особистісно-орієнтований підхід до навчання. Кожний учень одержує індивідуальне завдання: виступ з теми, демонстрацію роботи програми, складання, кросворду, газети, тестової програми, розв'язання завдання (складання програми) за допомогою самостійно знайденого методу, написання твору на деяку тему, наприклад, «Інтелект і ПК» тощо. У той же час, з огляду на різнорівневу підготовленість учнів з інформатики, різну можливість доступу до ПК у позаурочний час, учитель може комплектувати групи для підготовки до уроків, даючи групам диференційовані завдання.
Крім того, для учнів нетрадиційний урок — перехід в інший психологічний стан, це інший стиль спілкування, позитивні емоції, відчуття себе в новій якості, можливість розвивати свої творчі здібності й особистісні якості, оцінити роль знань і побачити їх застосування на практиці, відчути взаємозв'язок різних наук.
Ділові ігри
У своєму дослідженні С.Л. Рубінштейн пише, діти «грають, тому що розвиваються, а розвиваються, тому що грають». С.А. Бешенков стверджує, що ігрова діяльність є таким процесом, коли мотив і предмет діяльності збігаються й перебувають у процесі діяльності, грати завжди цікаво, ефективність такої діяльності максимальна. Під діловою грою розуміють метод навчання, що використовують для розв'язання комплексних завдань засвоєння нового й закріплення вивченого навчального матеріалу, розвитку творчих здібностей, формування загально-навчальних навичок та умінь.
Результати досліджень показують, що використання ділових; ігор на уроках дає змогу зменшити час, що відводиться на вивчення деяких дисциплін, на 30-50% при більшому ефекті засвоєння навчального матеріалу.
Крім того, процес навчання стає більш творчим, захоплюючим. Важливий той факт, що гра емоційна сама по собі, а людині необхідне емоційно багате середовище (тим більше дитині), тому що звична повсякденність швидко втрачає емоційний потенціал і виникає «емоційне голодування», що може призвести до психічних розладів. У грі відбувається особисте переживання реальної ситуації, проявляється інтуїція — найважливіша складова будь-якої творчості, у тому числі й наукової.
Відзначимо, що творча активність особистості в діловій грі обумовлена тим, що гра дозволяє відчути значимість свого «Я», особливо у тих випадках, коли учень знаходить оригінальне рішення, що оцінюється; відбувається поступове зняття напруженості, нерішучості при роботі на персональному комп'ютері, що призводить до посилення інтересу до навчального процесу.
Як показує практика, для вчителя складним завданням залишається організація ділових ігор, тому розглянемо етапи проведення ділової гри.
Ділова гра починається з процесу конструювання:
4 етап: складання структурно-функціональної програми ділової гри (що відображає мету й завдання, опис ігрової обстановки, її організаційну структуру й послідовність, перелік учасників гри, їх функції, запитання й завдання, систему стимулювання).
У сценарії (у словесній або графічній формі) відображається загальна послідовність гри, основні етапи, операції й кроки гравців і ведучого. Графічна модель рольової взаємодії учасників відображає кількісний склад учасників гри, їх рольові функції, внутрігрупові й міжгрупові зв'язки, представляє структуру їх взаємодії на кожному етапі гри, а також дає уявлення про можливе просторове розташування учасників, що має істотне значення для створення ігрової обстановки й керування грою.
Визначимо етапи проведення ділової гри на прикладі узагальнюючого уроку з теми «Побудова моделей» 10 клас (табл. 4)
Таблиця 4
ЕТАПИ ПРОВЕДЕННЯ ДІЛОВОЇ ГРИ «МОДЕЛЮВАННЯ»
Етапи проведення ділової гри |
Ділова гра з теми «Побудова моделей» |
Попередня підготовка: лекційний виклад матеріалу з теми, самостійна робота.над рекомендованою літературою із самоконтролем та само оцінюванням за розробленим учителем переліком запитань |
Кожен учень готує невеликий розділ теми (постановка задачі, побудова моделі, складання сценарію, написання алгоритму), необхідно викласти інформацію іншим учасникам групи коротко, емоційно, з використанням опорних схем. Метод формування готовності сприймання. Активність відтворення та інтерпретації |
/ етап (організаційний) — обґрунтування теми та мети гри, формування 9 міні-груп по 4—5 осіб), створення експертної ради, інформування учасників про умови гри. Актуалізація знань гравців: кожна міні-група відповідає на поставлені їй запитання, представники інших міні-груп доповнюють. Відповіді і доповнення оцінюються експертами за рівнями: діловому, риторичному і етичному, що створює атмосферу змагальності. Система стимулювання спонукає кожного гравця максимально використати теоретичні знання та практичний досвід |
1. Нагадування про інформаційні моделі. Оголошення теми уроку «Побудова моделей».
2. Оголошення правил ділової гри. Усім учням необхідно показати свої уміння чітко формулювати задачу — реалізувати етап постановки задачі, звести її до
3. Учням пропонується на прикладі демонстраційної 4. Учням на уроці необхідно набрати як можна більше балів, щоб одержати залік.
5. На уроці кожен учасник виконує роль виступаючого і Метод створення навколо навчального матеріалу ігрового сюжету — входження гравців у роль. Проявляється активність інтерпретації |
2 етап (підготовчий) — самостійна робота міні-груп, вивчення ситуацій, розподіл ролей, збір додаткової інформації, оцінювання письмових робіт експертами |
Обговорення повідомлень у групах. Якщо група впорається швидше відведеного часу, то групі пропонуються додаткові запитання з теми, які допоможуть учням на наступних етапах уроку. Метод формування готовності сприймання. Прояв активності інтерпретації |
Етапи проведення ділової гри |
Ділова гра з теми «Побудова моделей» |
3 етап (ігровий) — імітація |
Групи обговорюють розв'язування задач (наприклад, |
підготовлених завдань, після відповіді |
1 група — транспортна задача, 2 група — задача про |
інші міні-групи доповнюють, |
пересування мухи, 3 група — задача про розповсюдження |
уточнюють або спростовують їх дії; |
чуток). Після обговорення у групах етапів розв'язування |
експерти вводять імпровізації, які |
задач, пропонується проаналізувати розв'язання і зробити |
розв'язуються в режимі стиснутого |
висновки про те, які фактори було не враховано при |
часу. Експертна рада фіксує усі |
розв'язуванні задачі. (Наприклад, у першій задачі при |
виступи, доповнення, оцінює за тими ж |
складанні моделі не враховувалися: хвороба водія, |
рінями |
несправності автомобіля, відсутність бензину, погодні |
|
умови, місткість транспорту тощо.) |
|
Учні формулюють висновки про те, що інформаційна |
|
модель містить не всю інформацію про моделюючий об'єкт, |
|
а тільки ту її частину, яка потрібна для розв'язуваної задачі. |
|
Якщо коло розв'язуваних задач розширюється, то |
|
доводиться розширювати і модель, включати у неї більше |
|
інформації. Модель необхідно постійно корегувати. Модель |
|
можна будувати багатьма способами. |
|
Для того, щоб група дізналася про наступне завдання, |
|
необхідно, наприклад, відгадати кросворд, відгадавши його |
|
група одержить ключ до наступного завдання. На |
|
наступному етапі уроку учням пропонується застосувати |
|
методику «мозкового штурму». |
|
Обговорення практичних завдань — 1 людина від групи. |
|
Приклад тематичного завдання: «побудуйте математичну |
|
модель для розв'язування такої задачі: на науковий |
|
симпозіум зібралися учені з 10 країн. Під час зустрічі вони |
|
обмінялися візитними картками. Всього виявилося 132 |
|
візитки. Визначити, скільки учених приїхало на симпозіум?» |
|
Метод створення ситуації творчого пошуку. Проявляється |
|
творча активність |
4 етап (аналізрозв'язків, підведення |
Коментарі до аналізу одержаних результатів: |
підсумків, рефлексія) — процес гри, |
1. Проаналізуйте складені сценарій, модель, алгоритм |
поведінка і активність учасників |
розв'язання задачі. Зробіть висновки. |
аналізується експертами, ведучим, |
2. Вкажіть можливі припущення, які змогли б вплинути на |
учасниками, звертається увага на |
зміну моделі розв'язування задачі. Зробіть висновок. |
помилки і правильні розв'язки, |
3. Чи можна модель для розв'язування однієї задачі |
підбиваються підсумки |
будувати різними способами? |
|
4. Якщо задачі, що розглядаються, розширюються, що |
|
відбувається з моделлю? |
|
5. Для чого потрібна чітка постановка задачі? |
|
6. Зробіть загальний висновок. |
|
Формулювання висновку уроку: на уроці групи розглядали |
|
три різних задачі (математичну, логічну, фізичну), які |
|
зводились до математичної моделі —розв 'язування |
|
квадратного рівняння. Багато різних об'єктів і процесів |
|
реального світу можуть описуватися одними і тими ж |
|
моделями. Моделі і методи розв'язування нарівні |
|
алгоритмів об'єднуються. Швидке визнання моделювання |
|
на ЕОМ одержало у тих галузях, де вже було достатньо |
|
формалізованих об 'єктів: в механіці, фізиці, техніці. Задачу |
|
математичного моделювання не можуть розв 'язати одні |
|
спеціалісти з обчислювальної техніки і математики — для |
|
складання моделі необхідний великий об 'єм знань про об 'єкт |
|
дослідження. Моделювання — складна міжгалузева |
|
діяльність, необхідно об 'єднати зусилля спеціалістів |
|
предметної галузі (фізики, математики, хімії) і |
|
програмістів |
1