МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ПРАВОВИХ ІГОР
(НА ПРИКЛАДІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ПРАВОВОЇ ГРИ
«ХТО ЗВЕРХУ У ТРУДОВОМУ ПРАВІ»)
Гра проводиться на семінарському занятті як узагальнення вивченого матеріалу з курсу «Трудове право» так як містить в собі завдання, які охоплюють весь програмовий матеріал. Позитивним чинником цього є те, що дана гра є своєрідним підготовчим заняттям до екзамену, який студенти здають по закінченню курсу даної дисципліни. Крім цього, дана гра є прикладом інтеграції в освітньому середовищі шляхом інтеграції тематичних блоків навчальної дисципліни. Всі завдання та мета гри мають професійне спрямування. Суть полягає у тому, що студенти безпосередньо пов’язані із загальноправовим принципом змагальності, вирішують правові кейси, які найбільш націлені на реальні ситуації юридичної сфери, а також реалізується один з важливіших принципів проведення семінарських занять – практична реалізація теоретичного матеріалу.
Гра розрахована на одне семінарське заняття (2 академічні години). На початку заняття викладач доводить до відома студентів тему, мету заняття, цілі, які поставлені перед ним та кожним студентом та пояснює правила гри.
Підбиття підсумків кожного конкурсу доцільно проводити на дошці, щоб команди наглядно оцінювали своє становище на кожному етапі гри.
Тема для гри може бути будь-якою – за вибором викладача, проте доцільним є інтеграція декількох навчальних тем, так як гра є одним з найкращих варіантів проведення освітньої інтеграції. В даній грі темою було узагальнення вивченого матеріалу за курс навчальної дисципліни, своєрідним способом підготовки до підсумкового іспиту.
Правила проведення: запитання по черзі кожній команді (команда сама обирає собі запитання, витягуючи відповідну картку) – картки можуть бути розміщені в кошику, розкладені на столі чи в інший спосіб - 1 правильна відповідь – 1 бал. На роздуми та відповідь доцільно виділяти до 1 хвилини. Це зумовлено тим, що дана гра є прототипом опитування методом «бліц-криг» - швидка перевірка знань студентів, короткий проміжок часу на відповідь (до 30 секунд) унеможливлює списування та обговорення між студентами можливої правильної відповіді. Проте, викладач має розуміти, що даний метод не може бути єдиним засобом перевірки знань, так як за таксономією Блума він перевіряє лише знання та осмислення, що є низькими рівнями пізнання.
Мета цього конкурсу у грі – активізувати пізнавальну активність студентів та здійснити повторення теоретичного матеріалу. Питання у конкурсі обрані з усіх питань програмового матеріалу. Крім цього, деякі з них виконані у формі загадки, щоб студенти обдумували відповідь і мали змогу повторити самостійно більшу кількість інформації, розуміння сутності закону та його норми у сфері трудових правовідносин, володіння юридичною термінологією тощо.
Черговість відповіді між командами обирається шляхом правового жеребкування (за кожною буквою закріплені певні буки. З чисел складене слово, студентам необхідно замінити числа буквами і отримати правову дефініцію). Числа і букви, які вони заміняють, доцільно написати на дошці або надати у друкованому вигляді командам. Команда, яка першою знайде закодовану дефініцію отримає право розпочати гру першою.
ЖЕРЕБКУВАННЯ
2-Г, Д, Е
3-Є, Ж, З, И
4-І,Ї, Й, К
5-Л, М, Н, О
6-П, Р, С
7-Т, У, Ф, Х
8-Ц, Ч, Ш
9-Щ, Ь, Ю,Я
Джерело трудового права (ЗАКОН)
3 1 4 5 5
Зразки запитання до конкурсу 1:
КОНКУРС 2 – РІВНЯННЯ-ЕСТАФЕТА
Даний конкурс не є новим сьогодні, проте є ефективним способом перевірити знання студентів у випадку, якщо матеріал містить числові поняття. Трудове право безпосередньо з цим пов’язане так як регулює такі питання як тривалість робочого часу, відпустки, розміри заробітної плати тощо.
У звичне рівняння було додано зміни для вирішення його командою і з метою задіяння всіх членів команди до роботи на занятті.
Правила конкурсу: команді необхідно вирішити рівняння (одне на команду), проте шляхом поділу на етапи.
Рівняння містить 9 значень, кожному з яких надано запитання, відповідь на яке є одне число. Всього у конкурсі 10 етапів – 9 з яких – це надання відповіді на запитання та останні – безпосереднє вирішення рівняння математичним способом (дозволяється використовувати калькулятори).
У даному конкурсі студенти розділяються по одному і самостійно надають відповідь на одне із значень – тобто, кожен студент виконує індивідуальну роботу, залучення інших осіб для надання відповіді є недопустимим. Після того, як всі студенти нададуть відповідь команда в повному складі допускається до безпосереднього вирішення рівняння. Вирішення значень проходить по черзі – спочатку один член команди вирішує перше завдання і заносить числові відповідь у бланк, після чого передає естафету іншому і так доки всі значення не будуть вирішені.
Для зручності проведення конкурсу всі значення (вони в даній грі позначені буквами – А, Б і т.д.) необхідно роздрукувати та поділити, щоб у кожного члена команди був індивідуальне завдання.
Таблиця оцінювання конкурсу:
9 балів – за правильно вирішені значення (одне значення – 1 бал)
1 бал – за правильно вирішене рівняння
1 бал – команда, яка виконала завдання першою (незалежно від правильності наданих відповідей)
Максимальна кількість балів – 11.
Мета даного конкурсу – перевірка знань кожного із членів команди, задіяння до роботи всіх студентів, а також привити студентам навички відповідальності за власні дії, так як у кожного студента свій етап, і якщо він відповість неправильно – фінальна відповідь буде відповідно теж неправильною і команда не отримає максимальну кількість балів, здатність діяти з урахуванням соціальної відповідальності, вміння розв’язувати поставлені проблеми тощо.
Зразки рівнянь для проведення конкурсу:
А – максимальна тривалість відпустки (за загальним правилом) (59)
Б – нормальна тривалість робочого часу (40)
В- кількість сторін колективного договору (2)
Г – вік, з якого можна влаштовуватись на роботу (за загальним правилом) (16)
Д – кількість днів, за які працівник повинен повідомити власника про звільнення за власним бажанням ( 14)
Е – строк попередження про зміну істотних умов праці в місяцях (2)
Є – кількість видів матеріальної відповідальності (4)
Ж – мінімальна кількість разів виплати заробітної плати на місяць (2)
З – строк протягом якого працівник вважається таким, що не мав стягнення (за КЗпП) (1)
Відповідь:
А – мінімальна тривалість щорічної основної відпустки (24)
Б – тривалість робочого часу для Олекси, якому 17 років (36)
В – скільки годин (мінімально) необхідно бути відсутнім на роботі протягом робочого дня, щоб це вважалось прогулом (3)
Г – максимальна кількість днів за які власник повинен видати (оформити) трудову книжку для працівника, який приймається на роботу вперше (5)
Д – мінімальна тривалість щотижневого безперервного відпочинку (42)
Е – кількість видів дисциплінарних стягнень (2)
Ж – кількість видів відпусток (5)
Є – максимальний відсоток виплати заробітної плати у формі натури (30)
З – загальний строк випробування для працівників (3)
Відповідь:
КОНКУРС 3 - РІВНЯННЯ РАЗОМ
Завдання є тотожним до попереднього, проте в цьому конкурсі рівняння вирішується вже всією командою разом на швидкість. Оцінювання відбувається як і в попередньому конкурсі.
Мета цього конкурсу – групова робота – навчити студентів працювати разом як одне ціле, вміння реалізовувати норми законодавчих актів у сфері трудового права тощо.
Зразок рівняння для конкурсу:
(А+Б)+(В-Г)+(Д*Е)
А – вік до якого працівник повинен щорічно обов’язково проходити медогляд (21)
Б – мінімальна тривалість відпустки для неповнолітніх (31)
В – тривалість робочого часу для Палагеї, якій 15 років (24)
Г – максимальний термін відпустки без збереження заробітної плати за сімейними обставинами (15)
Д – кількість місяців за які необхідно повідомити працівників про зміну істотних умов праці (2)
Е – на скільки місяців допускається переведення працівників без їх згоди (1)
Відповідь: 63
КОНКУРС 4 - ХРЕСТИКИ-НУЛИКИ У ФОРМІ ДУЕЛІ
Хрестики-нулики є класичною правовою грою-змаганням, де студенти поєднанням всім відомої гри та власними знаннями здобувають перемогу. Так як переможцем в грі може бути лише один це стимулює студентів обдумувати питання та надавати правильні відповіді, а також вивчати необхідний матеріал для перемоги у наступній грі.
Проте, для правової гри правила були дещо видозмінені. Це зумовлено тим, що, по-перше, в грі беруть участь команди студентів, а не окремі особи. По-друге, гра має часові обмеження, тому відсутній час для того аби всі студенти грали в класичні хрестики-нулики.
Правила конкурсу: викладач попередньо має підготувати картки по кількості студентів, серед яких кожна половина повинна тотожні знакові символи (наприклад, буквене або числове позначення тощо). Крім цього, викладач готує картки із запитаннями із трудового права.
Кожний із членів команди тягне одну картку і розподіляються на групи з однаковими символами. Учасники з однаковими позначеннями обирають собі супротивника-дуелянта з іншим позначенням. Причому, дуелянта необхідно обрати виключно з протилежної команди. В результаті, утворяться пари дуелянтів з різних команд.
Дуелянти грають між собою у хрестики нулики: поділяють аркуш паперу на поля для хрестика-нулика, обирають картки з підготовленими викладачем запитаннями із всіх тем, що вивчались протягом курсу. Перевага першого ходу надається тому, кого обирали. Тобто, один студент має перевагу в обранні дуелянта, а інший у праві першого ходу.
Переможці першого етапу формують пари інших дуелянтів. Останні формуються доки не буде єдиного переможця.
Оцінювання: переможці міні-дуелей отримують по одному балу.
Мета конкурсу: формування навиків міжособистісного спілкування, здатність до критичного мислення, застосовувати правове мислення тощо.
КОНКУРС 5 – ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ
На столі розкладається 20 паличок (можна замінити карточками чи іншими елементами). Кожна команда делегує по одному гравцю, які будуть змагатися. Кожному учаснику дається право одного ходу, потім команда делегує наступного.
Правила гри: делеговані студенти від команд повинні відповісти правильно на запитання викладача (час роздуми – до 1 хвилини). При правильній відповіді він має право забрати 1,2 або 3 палички (за власним вибором). Програє той студент, якому залишиться остання паличка (незалежно від його відповіді). Якщо студент відповість на запитання неправильно – він не має права забрати палички.
Мета конкурсу: формування навиків логічного мислення, перевірка базових уявлень із сфери трудового права тощо.
Зразки запитань до конкурсу:
КОНКУРС 6 – ЗАДАЧА ВІД СУПРОТИВНИКА
Командам надається час (до 5 хвилин) для написання задачі з будь-якої теми, яка вивчалась раніше. Після цього, команда має вирішити задачу, яку їй підготувала інша команда. Час на вирішення – до 10 хвилин. Максимальна кількість балів – 10 (за повністю правильну відповідь).
Даний конкурс є дуже важливим, адже він надає змогу студентам піднятися на високий рівень пізнання – їм самостійно необхідно проаналізувати теоретичний матеріал, з нього виокремити проблемне питання, на якому буде ґрунтуватися їх задача. Створення задачі є практичним застосуванням теорії, яку студенти вивчали раніше. В даному завданні не достатньо лише запам’ятати правову інформацію (репродуктивний рівень), а застосувати їх, проаналізувати і знайти відповідне рішення, здатність працювати з інформацією та обґрунтовувати власні рішення, здатність орієнтуватись в системі права, здатність застосовувати законодавство.
Крім цього, в цьому ж конкурсі студенти повинні вирішити задачу – практично застосувати знання. Тобто, студенти поєднують відомі їм елементи у нові комбінації, щоб утворилась цілісність з новими властивостями, перебудовують відому структуру, складаючи частини по-новому, проявляючи найвищий рівень мисленнєвої діяльності.
По закінченню вирішення задачі викладач підводить підсумок, оголошує переможців. Доцільно проводити методом релаксації аби студенти мали змогу висловити свою думку щодо проведеної гри аби проаналізувати позитивні та негативні сторони та їх можливі шляхи вирішення.
1