Методика проведення уроку-конкурсу з виробничого
за професією «Кухар», кваліфікація III розряд
Завданням сучасної системи професійно-технічної освіти є підготовка кваліфікованого та конкурентоспроможного фахівця, який не лише володіє певним рівнем знань, умінь і навичок, але й може практично та творчо застосовувати їх в своїй професійній діяльності. Тільки в процесі виробничого навчання можна сформувати професійні компетенції по напрямках підготовки. Саме тому організації виробничого навчання відводиться провідна роль. Специфіка виробничого навчання полягає в тому, що освітній процес здійснюється в ході продуктивної праці здобувачів. Ця особливість виробничого навчання визначає його зміст, форми, методи і засоби.
Для поліпшення підготовки здобувачів необхідний пошук нового, інноваційного підходу до організації виробничого навчання, одним з таких підходів можна вважати особистісно-орієнтований. Реалізація особистісно-орієнтованого навчання передбачає створення умов для розвитку і становлення пізнавальних сил здобувачів, забезпечення розширеного засвоєння знань і умінь, індивідуального підходу до особистості, як одного із шляхів гуманізації навчання. Мета даної методичної розробки: ознайомити з інноваційними методами та дидактичними засобами навчання, які можуть бути використані на уроці під час вивчення даної теми, формами та методами проведення заняття, обумовити взаємозв’язок матеріалу даної теми з іншими темами програми та іншими предметами курсу.
В методичній розробці показано які методи, форми та прийоми використовуються при вивченні даної теми, представлені рекомендації майстра виробничого навчання, щодо проведення вступного, поточного, заключного інструктажів та дидактичні матеріали у вигляді додатків, які використовуються для проведення даного уроку. Цей урок-конкурс має багатокомпонентну структуру і визначає різносторонність цілей. Важливим також є, що розвивається у здобувачів критичності, аналітичності мислення, самостійності та творчості при виконанні освітньо - виробничих робіт та комплексного застосування знань,умінь та навичок.
Методичні вказівки до проведення уроку виробничого навчання з професії «Кухар», кваліфікація третього розряду, тема уроку «Приготування вареників».
На даному уроці використовуються інформаційно-комунікаційні технології, ігрові методи, інтерактивні методики навчання. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання, навчання у співпраці, коли майстер і здобувачі – рівноправні суб’єкти навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає використання дидактичних і рольових ігор, моделювання життєвих ситуацій, створення проблемної ситуації, вирішення яких відбувається переважно в груповій формі.
Інтерактивні технології передбачають організацію кооперативного навчання, коли індивідуальні завдання переростають у групові, кожний член групи вносить унікальний вклад у спільні зусилля, а зусилля кожного члена групи потрібні та замінні успіху всієї групи. Проведення уроку розглядається на прикладі комплексного уроку-конкурсу. Урок у вигляді інтегрованого уроку-конкурсу з розбором конкретних ситуацій із застосуванням роботи в малих навчальних групах. Озвучує матеріал майстер. Використання інтерактивної дошки дає змогу зосередити увагу учнів на основних положеннях і сприяє кращому запам'ятовуванню інформації. При проведенні уроку використовується техніка інтерактивної презентації у вигляді електронного методичного посібника – діалог здобувача з комп'ютером .
Урок супроводжується презентацією на інтерактивній дошці, що висвітлює всі етапи уроку. Репродуктивний метод застосовується при виконанні здобувачами прийомів роботи. При виконанні самостійних вправ, що потребують прийняття самостійного рішення, застосовуються проблемні завдання та частково – пошукові методи. В ході проведення всього уроку застосовується інструктування.
Інструктаж – найважливіша форма методичного керівництва навчанням в ПТНЗ, в інструктажі поєднується різні методи навчання, але переважає словесний виклад у вигляді пояснення, вказівок і застережень від помилкових дій, разом з широким застосуванням показу прийомів при вирішенні виробничих цілей та здійснення мети уроку.
Методичні рекомендації щодо проведення вступного інструктажу
На уроці слід супроводжувати теоретичну частину вступного інструктажу демонстрацією прийомів роботи. Для найбільш якісного засвоєння матеріалу вступного інструктажу після демонстрації прийомів роботи майстром в/н пропонувати учням повторити ті ж самі прийоми. Необхідний дидактичний матеріал уроку підготовлений у вигляді роздавального матеріалу – це економить час заняття, і сприяє кращому сприйманню матеріалу. частина навчального матеріалу підготовлена в електронному вигляді, що дозволяє кожному здобувачеві працювати в своєму темпі, досягати своїх результатів відповідно до наявних можливостей.
Методичні рекомендації щодо проведення поточного інструктажу
При проведенні поточного інструктажу необхідно контролювати та допомагати у роботі кожному здобувачеві; розвивати в них здібності аналізувати свою роботу; заохочувати до самостійності; спостерігати за раціональним використанням робочого часу; заохочувати здобувачів до самоконтролю, формувати уміння знаходити причини помилок та засоби їх усунення; виховувати правильно організувати робоче місце та забезпечення безпечних умов праці.
Поточний інструктаж передбачає: видача завдань для самостійної роботи; пояснення послідовності виконання завдань; розподіл здобувачів по робочим місцям; повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності; індивідуальний поточний інструктаж шляхом проведення цільових обходів робочих місць.
Методичні рекомендації щодо проведення заключного інструктажу Заключний інструктаж проводиться зазвичай у формі активної бесіди або стислого пояснення, заснованого на аналізі практичної роботи за урок. До заключного інструктажу слід відбирати добре виконані завдання, а також завдання, виконані із зауваженнями. На базі цих матеріалів проводиться аналіз заключного інструктажу. Підводячи підсумки майстер в/н повинен проаналізувати: як пройшло заняття; яких успіхів досягла група і окремі здобувачі; які були помічені помилки в роботі того чи іншого; які заходи треба вжити, щоб уникнути недоліків у подальшому. Перегляд та оцінювання результатів здійснюється не тільки майстром виробничого навчання, а й здобувачами.
Підводячи підсумки уроку виробничого навчання, доцільно відзначити використання різних форм і методів на уроці, різноманітність видів діяльності здобувачів.
Методичні рекомендації щодо виконання домашнього завдання
Домашнє завдання є важливою складовою навчального процесу, оскільки навчання може бути ефективним лише за умови, якщо навчальна робота під час уроків підкріплюється добре організованою домашньою роботою здобувачів. Основною метою домашніх завдань є: закріплення, поглиблення і розширення знань, умінь, набутих на уроці; підготовка до засвоєння нового матеріалу; формування уміння самостійно працювати; розвиток їх пізнавальних інтересів, творчих здібностей тощо.
План уроку-конкурсу з виробничого навчання
Тема програми: «Приготування прісного тіста та страв з нього»
Тема уроку-конкурсу: «Приготування вареників»
Професія: Кухар
Мета уроку:
Навчальна
Формування, закріплення і розвиток умінь та навичок планування і здійснення виробничого процесу для розв'язання виробничих завдань пошукового характеру готовності до оволодіння сучасною технікою, технологією виробництва.
Розвиваюча :
розвивати пізнавальну активність та самостійність; спостережливість, аналітичне та логічне мислення; вміння та навички самовдосконалення в обраній професії; звички планувати та контролювати свою працю.
Виховна
Виховувати повагу до праці, обраної професії; моральні якості здобувачів як особистостей; дисципліну, сумлінність, відповідальність, ініціативність.
Методична мета:
Формування вмінь самостійної роботи здобувачів в процесі навчання
Тип уроку: урок вдосконалення умінь та формування навичок
Вид уроку: інтегрований урок-конкурс.
Методи і методичні прийоми проведення уроку:
1.Словесні: бесіда, пояснення;
2.Наочні: демонстрація презентації, демонстрація алгоритму приготування страви з тіста;
3.Практичні: репродуктивний - виконання трудових прийомів і операцій згідно вимог технологічних карток, пошуковий - виконання завдань, які не мають інструктивних вказівок;
4. Інтерактивні: ділова гра, виробничі ситуації.
Форма роботи учнів: робота в бригадах, індивідуальна робота, опитування.
Матеріально - технічне забезпечення: робоче місце кухаря в лабораторії, столи виробничі,плита електрична, блендер електричний, пристрій для розкачування тіста,качалки, дошки дерев’яні або силіконові, виїмки круглі, ножі для нарізання тіста,каструлі, друшляки, дошки для готових н/ф, мультимедійна дошка, проектор, ноутбук.
Сировина та продукти: тісто для вареників, фарші.
Навчально-наочні засоби: щоденник з виробничого навчання; смайлики для оцінювання відповіді; технологічні картки по виконанню практичних завдань; критерії оцінювання; картка завдання - кросворд; презентації історичних відомостей з теми; презентація приготування тіста; формування н/ф, приготування, подача вареників.
Міжпредметні зв’язки: «Технологія приготування їжі з основами товарознавства», «Охорона праці», «Санітарія та гігієна», «Устаткування», «Організація ПРГ», «Інформаційні технології», «Облік і звітність»
Хід уроку
І. Організаційна частина :
1. Привітання.
2. Перевірка наявності учнів на занятті (за журналом).
3.Перевірка готовності до уроку. Зовнішній вигляд здобувачів.
Майстер звертається до здобувачів: «Доброго дня, я бажаю вам наснаги та наполегливості в роботі. Наш урок інтегрований. Урок-конкурс.»
ІІ. Вступний інструктаж:
1.Повідомити тему уроку: «Приготування вареників з різними начинками». . Презентація
Мета – удосконалення знань, умінь та навичок по приготуванні вареників, використовуючи сучасні технології «UKRAIN FASHION FOOD»»
2. Мотивація уроку
«Скажіть будь ласка приготування вареників для вас є звичайною стравою чи обрядовою? Так навіть немає чого думати в сучасному світі ми можемо дозволити собі готувати їх щодня і коли завгодно.
Вареники. смакують не тільки у нас, але є популярними в усьому світі. В сучасній кулінарії вареники навіть є брендами багатьох ресторанів. В країнах світу влаштовуються майстер-класи по приготуванні вареників шефами ресторанів. І ви маєте всі шанси навчитись всім премудростям професії і в подальшому удосконалювати українську сучасну кухню в життя».
Ми з вами будемо учасниками конкурсу та виконувати практичні та творчі роботи по темі, тому розпочнемо: результати роботи записуйте в щоденники.
Перше, що необхідно зробити це розділитись на дві команди, прошу бригадирів команд прозвітуйте готовність до конкурсу :
1 команда:
2 команда:
Кожна команда повинна виділити дослідників - експертів, які будуть вести пошукову роботу і відмічати в таблиці результативність кожного учасника, а також результат в цілому кожної команди. Прощу дослідників-експертів зайняти свої місця.
3.Провести опитування за пройденим матеріалом:
Давайте з вами повторимо б/п, дайте відповіді на запитання, за кожну правильну відповідь ви отримуєте картки – смайлики (Додаток 1)
1 бал - вірна відповідь,
0,5балів - доповнення до відповіді,
0 балів - не вірна відповідь.
1 конкурс «Квітка»:
для цього необхідні два учасника з різних команд, які будуть відривати пелюстки квітки і зачитувати питання.
Розпочинаємо (Додаток 2)
Експерти прошу оцінювати конкурсантів.
Провести опитування за матеріалом попереднього уроку:
2 конкурс – кросворд «Ключові слова»
Експерти прошу оцінювати конкурсантів. (Додаток3)
Історичні відомості з теми «Приготування вареників»
Презентація
Застосування знань, формування та удосконалення вмінь і навичок.
Показ майстром практичних завдань з нової теми. Закріпити матеріал, перевірити засвоєння здобувачами нового матеріалу,
3 конкурс «Стрічка алгоритму приготування вареників»
Конкурсантам роздаються конверти з завданнями і вони складають стрічку алгоритму приготування вареників. (Додаток 4)
Експерти оцінюють конкурсантів.
III. Поточний інструктаж
Застосування знань, формування вмінь і навичок при приготуванні н/ф та страви.
4 конкурс «Хто кращий»
За допомогою інвентарю необхідно зробити н/ф: вареники різної форми з різними начинками і презентувати готові страви, використовуючи технологічні картки та схеми.
Майстер проводить цільові обходи робочих місць здобувачів:
Стежить за організацією робочих місць, перевіряє правильність виконання трудових прийомів роботи, перевіряє дотримання правил безпеки праці.
Майстер та експерти оцінюють результати роботи на швидкість та якість.
Здобувачами проводиться презентація та органолептична характеристика н/ф та готових вареників. Визначаються недоліки та шляхи їх усунення.
Експерти оцінюють конкурсантів.
IY Заключний інструктаж
Майстер корегує відповіді та результати роботи. (Додаток №5)
Дає коротку характеристику кожному здобувачеві та повідомляє оцінки, та переможців конкурсу. Оголошує тему наступного уроку.
Домашнє завдання: на наступному уроці ми навчимося готувати пельмені, тому необхідно скласти технологічні картки по темі, підготувати продукти для приготування пельменів,оформити презентацію на тему «Пельмені – це національна страва ».
Команди прибирають робочі місця,а бригадири перевіряють їх і доповідають майстру в/н.
ВИСНОВКИ:
Запропонована методична розробка уроку виробничого навчання відповідає вимогам сучасного уроку з використанням новітніх технологій, а саме: загально-педагогічні вимоги; пріоритет особистості здобувача в організації освітнього процесу; урахування вікових та індивідуальних особливостей; орієнтація на процес навчання; створення емоційно-актуального фону навчання; пізнавальна самостійність здобувачів; чітке визначення освітніх, виховних і розвиваючих завдань уроку.
Дидактичні вимоги: раціональне використання кожної хвилини уроку; використання активних методів навчання; зв'язок із раніше вивченим досвідом, створення умов для успішного навчання; чітке формулювання освітніх задач в цілому і його складових елементів, їх зв'язок із розвиваючими та виховними задачами; вибір форм організації, що забезпечує максимальну самостійність у навчанні здобувачів; реалізація всіх дидактичних принципів.
Психологічні вимоги: урахування психологічних особливостей кожного здобувача; гарний настрій майстра виробничого навчання; вимогливість і доброзичливість майстра виробничого навчання й здобувачів; педагогічна етика і психологічний такт.
На уроці виробничого навчання були використані такі технології як, ігрові, колективно-групові, комп’ютерні, проблемні, інноваційні. Сутність використання цих технологій полягає у постійній творчій взаємодії майстра та здобувачів з метою створення нових можливостей передавання чи сприймання знань, оцінки якості навчання, а також всебічного розвитку особистості здобувачів під час освітньо-виховного процесу.