Емоційна пам’ять Методика проведення занять на розвиток емоційної пам’яті
Мета: розвивати пам’ять п’яти органів почуттів та емоційну пам’ять.
Вправи (на повторні відчуття)
Уявіть собі: слона, гроно винограду, розу чайну (білу, червону), бджолу, осу, зоряне небо, ящірку, гусеницю, семафор, кішку, собаку, салют, сніг, іній, літак.
На слухові повторні відчуття:
Послухать: свист вітру за вікном, приплив хвиль, гармошку, гітару, гавкіт собаки, каркання ворони, шум машини, шум сосни, гудок потягу.
Повторні нюхові відчуття:
Тут пахне морем, конваліями, бузком, жареним гусаком, нашатирним спиртом, бензином, вином, йодом, хвоєю, кавою, часником, газом, димом, яблуками.
На смакові повторні відчуття:
Уявіть, що у вас у роті: шоколад, гірчиця, морозиво, перець, лимон, диня, касторка, апельсин, малина, щавель.
На відчуттєві повторні почуття:
Уявіть собі: в руках сніжинку, рука в гарячій воді, гладите кішку, бархатну тканину, закутуєтеся в мокре простирадло, хапаєтеся за залізну ручку на морозі.
По ходу виконання вправ педагогу необхідно запитати учнів, які виникають у них зорові відчуття, внутрішні бачення. Дуже важливо, щоб вони розповідали про ті бачення, які виникають, а не фантазували в момент розповіді. Необхідно також вияснити, які відчуття викликають легко, а які важко. Слід рекомендувати учням вправи на ті повторні відчуття, які піддаються збудженню.
Вправи (на поступове розширення уявлень)
Педагог називає ті чи інші предмети, а потім через паузи доповнює їх визначеннями: „Кішка” – додає „чорна” потім „велика”; „Скатертина” – „бархатна” з „китицями”.
У даній вправі бачення (зорові образи) повинні відповідно перебудовуватися. Важливо домагатися щоб доповнення не вибивалися, а лише спрямовували бачення по певному русу, тобто розширяли уявлення про предмет.
Вправи (на комплекс повторних відчуттів)
1. Запропонувати учням вийти з дому і пройтися в знайомий магазин. Вияснити, що бачили дорогою, в магазині, що чули (шуми, розмови і т.ін.), які запахи уловили, який смак відчули.
2. Пригадати сьогоднішній сніданок, обід.
3. Пригадати всі події сьогоднішнього дня.
Запропонувавши ці вправи, необхідно дати учням 5-10 хв., а потім послухати розповіді студійців про все те, що вони уявили.
ІІ етап. Розвиток емоційної пам’яті
Розділ І. Розвиток у актора вміння викликати до дії закладені в ньому спогади, почуття, переживання
Вправи (на виклик повторних спогадів, переживань)
Згадайте випадок, коли:
- були чимось незадоволені;
- на щось злилися;
- вам було соромно;
- отримали приємну звістку;
- про когось погано говорили;
- отримали подарунок;
- пережили горе;
- була неприємна бесіда;
- чекали приємного гостя;
- відвідували хвору людину.
Розділ ІІ. Виховання у акторів уміння знаходити зв’язок і залежність внутрішнього життя образу і його фізичного буття
Вправи (на фізичне самопочуття)
Щоб закріпити знайдене фізичне самопочуття, учні повинні подумки повторити намічені ними дії.
Згадайте випадок, коли ви дуже мерзли, і закріпіть це фізичне самопочуття. Перенести знайдене фізичне самопочуття в нову ситуацію, в нові запропоновані обставини.
Зима. Мороз. Чекаю потяг на відкритій платформі. Потяг запізнюється.
Сиджу біля ополонки і ловлю рибу.
Живу на півночі. Наша школа знаходиться біля тайги. Зима, до нашого господарства пробираються вовки. Лежу в засідці з рушницею.
Я снайпер. Замаскувався в сніжній кучугурі. Мороз, але покинути місце не можна.
Зима. Їхав через ліс. Заблукав.
Згадайте випадок:
коли було жарко;
коли зі спеки зайшли в прохолодне приміщення;
коли ви фізично дуже стомилися;
коли ви натерли ногу, а йти ще далеко;
коли ви були голодні;
коли у вас боліли зуби;
коли дуже хотілося пити;
коли ви попали під великий дощ і дуже намокли.