Наведено приклад використання інтерактивних технологій на кожному етапі уроку фізики в будь-якому класі. Урок ипотрібно збагачувати різноманітними методами і прийомами.
Інтерактивні технології на кожному етапі уроку
Науковцями і практиками визнано, що набуття знань, формування вмінь і навичок, розвиток особистісних якостей, набуття певних компетентностей особистості учня є найбільш ефективними, якщо в навчально-виховному процесі використовуються інтерактивні форми і методи.
Це, насамперед, таке навчання та виховання, в якому змінюється роль педагога ,його функції. Вчитель в інтерактивному навчанні та вихованні є не тільки носієм інформації та певної суми знань, завдання якого передати ці знання, він також постійно й активно стимулює учня до самостійної творчої роботи, виконуючи роль фасилітатора, проектувальника, консультанта.
Крім того, інтерактивна діяльність передбачає організацію і розвиток такого спілкування, яке веде до взаєморозуміння, взаємодії, до колегіального рішення загальних, але значимих для кожного учасника завдань.
Практика показала, що результати надійні лише тоді, коли введення в деяку галузь відбувається в легкій, приємній і ненав’язливій формі, на цікавих і дотепних прикладах, в ігровій формі. Крім того в такій формі навчання є більш захоплюючим. Як правило ігрову форму уроку дітисприймають з найбільшим захопленням і працюють здружено і натхненно. Така сфера роботи є продуктивною і викликає в учнів значно більший інтерес та ентузіазм. Але яким би за змістом чи формою не був урок, головним у ньому є праця - організована, результативна, творча. Кожен такий урок є уроком, якого чекають, на якому учні відчувають радість творчої праці, де виховання досягається не штучно, не мимохідь, а послідовно через навчання.
Уроки потрібно збагачувати різноманітними методами і прийомами. Далі наведено приклад використання інтерактивних технологій на кожному етапі уроку.
Початок уроку-це перш за все, перевірка домашнього завдання і налаштування на отримання нових знань. Давайте перевіряти домашнє завдання дуже відповідально, але в несерйозній формі. Всі діти люблять грати, й ігрові моменти можна провести і в п’ятому, і в десятому класах. Для них це буде гра, а для нас методичні прийоми, серйозні прийоми, які ми назвемо несерйозно.
Інтелектуальна розминка. Змагання на написання найбільшої кількості фізичних термінів за 1 хв .
Лицарський турнір .Вдома готують запитання по заданому параграфу. Уся дія триває не більше
десяти хвилин. Питання мають бути стислі, відповіді – короткі й по суті. Учні, проставляючи оцінки на аркуші, оцінюють дії кожного учня.
Актуалізація опорних знань. Повторити раніше вивчене, постаратися знайти цікаві підходи-усе це дуже важливо, ніхто цю тезу не заперечить.
Вправа «Логікон» Знайди слово із 4 букв, що є закінченням даних слів та одиницею вимірювання фізичної величини. Наприклад:
ПЕРИ
ДІАМЕТР
АМПЕР
БАРО
ВПРАВА «АНАЛОГ» На картках , які завчасно приготовлені, треба знайти анолог винаходу в природі.
Винахід |
Можливий його аналог у природі |
1Насос |
1оса |
2Дельтоплан |
2Дих.труби деяких водяних жуків |
3Акваланг |
3Серце тварини |
4Присоска |
4Кажан |
5шприц |
5Риба-прилипало |
ВІДПОВІДЬ:1-3
2-4
3-2
4-5
5-1
ВПРАВА «ЗНАЙДИ ЗАЙВЕ» На підготовлених планшетах такі написи
Зайве Н
Зайве Джоуль
Вивчення нового матеріалу . Традиційно вважається, що новий матеріал краще запам’ятовується , коли він занотований. Але сучасні дослідження вчених доводять, що звичайне нотування - слово за словом, речення за реченням, тобто інформація, яка розташована лінійно, не зберігається у мозку. Мозок запамятовує інформацію тоді, коли вона має вигляд певних моделей, схем та асоціацій. Тому потрібно намагатися більшість матеріалу подати у вигляді певних схем, моделей та асоціацій. Звичайно не кожну тему можна так подати. Як приклад, деякі схеми, асоціації :
А також, при вивченні деяких тем, можна використовувати таку інтерактивну вправу: ВПРАВА «ФІЗИЧНИЙ СЛАЛОМ» Застосовують під час роботи з текстом підручника. Кожному дається завдання – прочитати текст параграфа і скласти стільки запитань, скільки учнів в класі. Утворюються списки запитань на дошці. Потім кожен повинен дати відповіді на запитання та оцінити відповіді інших. Вчитель завершує роботу узагальненням, демонстрацією необхідних дослідів.
Як закінчити урок. Практично в усіх типах уроку присутній такий елемент як
Узагальнення та систематизація знань. Методичні прийоми, які застосовуються на цьому етапі різноманітні в залежності від рівня підготовки, вікових особливостей класу. Наприклад:
ВПРАВА «ДОМІНО» Учням пропонують картки з незакінченими фразами та картки з закінченням фраз. Протягом 5-7хв, в залежності від кількості фраз, неохідно підібрати правильні закінчення. Хто першим виконає, той і отримає найвищу оцінку. Наприклад:
ВПРАВА «АУКЦІОН» Учні повторюють якусь властивість, особливість будови певного об’єкта. Вони доповнюють один одного, отримуючи якомога більше знань про цей об’єкт. Той, хто назве ознаку останнім , а інші не зможуть доповнити, виграє і отримує відповідно найвищу оцінку. ВПРАВА «ФІЗИЧНИЙ ДИКТАНТ» Один учень пише на дошці,відвернутій від учнів. Інші пишуть в зошитах відповіді на запитання. Потім обмінюються зошитами з сусідом по парті. Вчитель перевіряє учня біля дошки. інші перевіряють зошит сусіда і висталяють один одному оцінки .
Домашнє завдання. Задавати чи ні? Як домашнє завдання впливає на кінцевий результат або на процес навчання? Всім однакове чи кожному з урахуванням індивідуальних особливостей? Домашнє завдання- особливий вид самостійної роботи, тому що ця робота виконується без безпосереднього контролю вчителя. Якщо домашнє завдання зробити диференційованим, то процес навчання в цілому стане більш ефективним. Можна запропонувати такий варіант, щоб задавати домашнє завдання одночасно двох або трьох рівнів. Перший рівень – обов’язковий мінімум, тобто завдання має бути абсолютно зрозумілим і посильним будь-якому учневі.
Другий рівень-тренувальний, його виконують учні, які без особливих труднощів освоюють программу. Третій рівень використовувати чи не використовувати,залежно від теми уроку, підготовленості класу. Це інтерактивне творче завдання, яке оцінюється високою оцінкою й похвалою. Наприклад, :
1)казки, фантастичні оповідання;
2)кросворди;
3)ребуси;
4)плакати-опорні сигнали.
На деяких уроках подачу домашнього завдання можна робити нестандартно. Привнесення в цей процес якоїсь загадки або таємниці не тільки підвищить інтерес до нього, але й перетворить обов’язковий нудний елемент освіти на гру. Робити це за допомогою таких вправ:
«ЯРМАРОК-ПРОДАЖ»,на якому продаїте домашнє завдання, установивши кожному бальну ціну.
«КУБИК» Якщо потрібно дати багато завдань різного типу, то вибір,що кому робити, пропоную зробити кидаючи кубик. На дошці написані номери завдань і залежно від комбінації цифр, які випадають на кубику, кожен вибирає свою частину завдання.
Обов’язково на уроці потрібно використовувати розвантажувальні або антистресові завдання в кінці уроку або коли потрібно, щоб учні відпочили і в той же час відчули насолоду від виконання роботи. Наприклад: за 1хв написати всі предмети з плакату, який показували протягом 5сек.
|
|
|
|
|
|