МЕТОДИКА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК НАУКА І НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА
Методика навчання української мови – наука про загальні закономірності навчання учнів рідної (державної) мови (засвоєння ними знань про мову, формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок); забезпечує технологію застосування принципів, методів, прийомів і засобів навчання залежно від дидактичної мети й завдань, характеру матеріалу, етапу навчання та інетелектуально-мовного розвитку учнів.
Предмет методики
Найголовніші завдання методики
Розуміння соціальної ролі мови, її функцій, мовленнєвої діяльності та її компонентів у житті окремої людини і суспільства в цілому |
Визначення цілей, специфіки, змісту й обсягу курсу української мови у різних типах навчальних закладів і на різних етапах мовної освіти |
Реалізація світоглядних функцій рідної (державної) мови, вплив на формування національно-мовної особистості |
Засвоєння мінімуму мовних і мовленнєвих понять, рівнів і закономірностей функціонування мови |
Вивчення й опис найбільш раціональних, оптимальних та ефективних методів, прийомів і засобів навчання залежно від змісту матеріалу, індивідуальних особливостей учнів, рівня їх мовної і мовленнєвої компетенції |
Забезпечення належної культури мовлення учнів, розвитку комунікативних умінь і навичок |
Методи наукового дослідження
Зв’язок методики навчання мови з іншими науками
Структура методики навчання української мови
УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА
В СЕРЕДНІХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
Розвиток мовної особистості
Основні завдання змісту навчання української мови
Аспекти навчання української мови
Суспільна функція української мови
, вираження почуттів
Спрямованість змісту курсу української мови
ЛІНГВІСТИЧНІ ОСНОВИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Функції мови та мовлення
Особливості вивчення рідної мови
Особливості усного і писемного мовлення
Усне мовлення |
Писемне мовлення |
|
|
Основні аспекти навчання української мови
Лінгвістичний |
Вивчення української мови як системи |
Педагогічний |
Врахування значення мови для пізнавальної діяльності індивіда; виховання і розвиток учнів; підготовка до життя |
Психологічний |
Врахування психологічних чинників, які забезпечать якісне засвоєння мови і формування мовних (мовленнєвих) умінь і навичок |
Моральний |
Передбачає формування національної свідомості особистості, моральних якостей |
Естетичний |
Враховує естетичну цінність мови, що виявляється в багатстві її виражальних засобів |
Народознавчий |
Рідна мова як засіб пізнання самого себе; як представника народу, української нації |
Етнопедагогічний |
Навчання рідної мови на основі народної педагогіки і дидактики |
Культурологічний |
Зв’язок мови із загальнолюдською культурою |
Діяльнісно-орієнтований підхід до навчання мови
КОМУНІКАТИВНЕ СПРЯМУВАННЯ У НАВЧАННІ РІДНОЇ МОВИ
ЗАКОНОМІРНОСТІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ДИДАКТИЧНІ ОСНОВИ НАВЧАННЯ РІДНОЇ МОВИ
Мовотворча система організму дитини
Закономірності навчання мовлення (за М.І.Пентилюк )
Принципи навчання
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
||
Традиційні |
Сучасні |
Загальнометодичні |
Специфічні (рівневі) |
та ін. |
та ін. |
|
|
Принципи навчання (за О.Дудниковим)
Стратегічні |
Тактичні |
|
|
Принципи навчання (за М.Стельмаховичем)
Етнопедагогічні |
|
|
|
Методичні принципи навчання (за М.І.Пентилюк)
Специфічні (методичні ) |
|
Принципи викладання (за К.Плиско)
Принципи |
Основні вимоги |
|
класних і позакласних занять;
групових і колективних форм навчання |
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Функції методів навчання (за Л.П.Рожило)
Класифікація методів навчання (за Й.Лернером)
(за рівнем пізнавальної діяльності учнів)
Класифікація методів навчання (за О.Біляєвим)
(за способом взаємодії учителя й учнів)
Форми взаємодії учителя й учнів
Класифікація методів навчання (за К.Плиско)
(за способом взаємодії та рівнем пізнавальної діяльності учнів)
Методи навчання української мови
Типи вправ навчання української мови
Критерії |
Типи вправ |
||
1. |
Вправи на прийом та видачу інформації |
Репродуктивні Рецептивні; Рецептивно-репродуктивні Продуктивні; Рецептивно-продуктивні |
|
2. |
Вправи на формування умінь і навичок |
Комунікативні (або мовленнєві) Умовно-комунікативні (або умовно-мовленнєві) Некомунікативні (або мовні) |
|
3. |
За характером виконання |
Усні Письмові |
|
4. |
За функцією у навчальному процесі |
Тренувальні Контрольні |
|
5. |
За місцем виконання |
Класні Домашні |
Класифікація вправ (за В.Онищуком)
Прийоми навчання української мови
Прийоми навчання мови
ЗАСОБИ НАВЧАННЯ
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ
Зв’язки української мови у вивченні інших предметів
(за М.І.Пентилюк)
За контактами з іншими предметами |
Генетичні (зіставні) Функціональні |
За змістом |
Теоретичні, Понятійні, Фактичні |
За метою використання |
Для доповнення і поглиблення знань про мову; Для порівняння спорідненості чи відмінності мовних явищ; Для розширення ерудиції, запам’ятовування нового |
За часом і формою реалізації |
На уроці (розповідь, бесіда, самостійне завдання); У домашній роботі (завдання міжпредметного характеру); У позакласній роботі (міжпредметні гуртки, факультативи, олімпіади, комплексні екскурсії) |
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Психологічні чинники
упність
Структура мовних здібностей
Мовленнєва діяльність
Процес навчання
Психологічні передумови засвоєння знань і формування комунікативних умінь і навичок
Модель акту мовленнєвої комунікації
Зворотний зв’язок
Перехід
ЗМІСТ І ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ШКОЛІ
Зміст і принципи побудови шкільного курсу “Рідна мова”
ПРОГРАМА -
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Приоритетні напрями в оновленні змісту освіти
|
|
|
|
Основні етапи вивчення української мови
Етапи вивчення української мови
Змістові лінії програми
Лінгвістична |
Комунікативна |
Культурологічна |
Діяльнісна |
Шкільний курс мовної теорії (лінгвістики); базові знання мовної системи |
Зміст роботи над формуванням в учнів умінь сприймати, відтворювати і створювати усні і писемні висловлю-вання; формування мовленнєвих умінь і навичок в усній і писемній формах; навичок зв’язного мовлення |
Перелік культурологічних тем, що орієнтують вчителя на добір текстів, тематики творчих робіт |
Вплив на розвиток мисленнєвої і мовленнєвої культури учнів; оволодіння базовими мисленнєвими прийомами і методами |
Змістові лінії програми (за Стандартом)
Мовленнєва |
Мовна |
Соціокультурна |
Діяльнісна (стилістична ) |
Поглиблення мовленнєвознавчих понять; формуван-ня вмінь в усіх видах мовленнєвої діяльності |
Відомості про мовну систему, засвоєння яких повинно здійснюватися за принципом внутріш-ньопредметних зв’язків |
Засіб опанування національними, загальнолюдськими, культурними і духовними цінностями |
Вдосконалення вмінь учнів: творчих, когнітивних, контрольно-оцінних |
Основні принципи навчання
|
Структура підручника
Текст |
Позатекстовий матеріал |
|
Теоретична частина |
Практична частина |
|
(текст параграфа, правила, визначення) |
(завдання, вправи, лінгвістичні ігри, ділові папери) |
Варіативність структури і змісту курсу “Рідна мова”
Поглиблений курс української мови
Факультативи та спецкурси з “Рідної мови”
Завдання курсу “Культура мови і стилістика”
Поглибити знання учнів про мову, мовлення, спілкування, норми літературної мови, стилі мови та їх ознаки |
Розкрити багатство виражальних засобів мови на всіх її рівнях |
Сформувати в учнів уміння вільно користуватися виражальними засобами української мови залежно від типу і стилю мовлення |
Удосконалювати навички зв’язного усного і писемного мовлення |
Удосконалювати орфоепічні, орфографічні, пунктуаційні навички |
Вивчення програмового матеріалу укрупненими частинами-блоками
Особливості навчання української мови в школах з
російською мовою навчання
Типи уроків вивчення української мови як другої
1. |
Урок прищеплення і закріплення умінь і навичок |
Спрямований на вивчення нового матеріалу, усвідомлення його, формування умінь і навичок |
2. |
Урок прищеплення, закріплення і автоматизації умінь і навичок |
Передбачає самостійну роботу учнів на закріплення умінь і навичок |
ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА СУЧАСНОГО УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Сучасний урок української мови
Сучасний урок української мови
КЛАСИФІКАЦІЯ УРОКІВ
Основні типи уроків
(за навчальною метою) С. Чавдарова
Основні типи уроків
(за етапами засвоєння учнями матеріалу) М.Позднякова
Основні типи уроків
(за метою та його змістом) О.Текучов
Основні типи уроків
(за дидактичною метою) В.Онищук
Основні типи уроків
(за дидактичною метою, технологією і засобами навчання )
О.Пометун, Л.Пироженко
Основні типи уроків
(за дидактичною метою ) О.Біляєв, Л.Рожило
Основні типи уроків
(за метою їх організації) К.Плиско
Основні типи уроків
(за дидактичною метою)
Основні типи уроків
(сучасна модернізована класифікація )
УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Основні типи уроків (за О.Біляєвим )
Основні типи уроків (за Г.Шелеховою )
Основні типи уроків
ОСОБЛИВОСТІ СТРУКТУРИ УРОКІВ МОВИ
Структура уроків різних типів (за О.Біляєвим)
Структура уроків різних типів (за К.Плиско)
Класифікація уроків розвитку зв’язного мовлення (за О.Біляєвим)
Аналіз уроку української мови
Структура налізу сучасного уроку мови
№ п/п |
Структурні елементи
|
1. |
Загальні відомості про урок, його тип, структуру і зміст |
2. |
Аналіз змісту етапів уроку |
2.1. |
Організація класу, повідомлення завдань уроку |
2.2 |
Актуалізація знань, умінь і навичок учнів |
2.3 |
Формування нових понять і способів дій |
2.4. |
Формування умінь і навичок учнів (вправи на застосування знань) |
2.5 |
Підсумок уроку |
2.6 |
Завдання додому |
3. |
Результативність уроку |
4. |
Висновки та пропозиції |
5. |
Методичне забезпечення уроку |
6. |
Використання нових технологій на уроці |
7. |
Дотримання вимог до уроку |
8. |
Рівень культури мовлення вчителя та учнів |
ТЕХНОЛОГІЯ СУЧАСНОГО УРОКУ
СКЛАДОВІ ТЕХНОЛОГІЇ СУЧАСНОГО УРОКУ (за М.Пентилюк)
Найголовніші риси сучасного уроку мови
Основні вимоги до вчителя-словесника
Структурна модель сучасного уроку
Основні критерії сучасного уроку (за М.І Пентилюк)
Ососбливості інтерактивного навчання
Нестандартні (нетрадиційні) уроки
Вимоги до уроку української мови
Умови ефективного проведення уроку
ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ
ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ВИВЧЕННЯ ОСНОВНИХ РОЗДІЛІВ ШКІЛЬНОГО КУРСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФОНЕТИКИ, ОРФОЕПІЇ, ГРАФІКИ
Принципи навчання фонетики, орфоепії, графіки
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
та ін. |
|
|
Методи і прийоми навчання фонетики, орфоепії, графіки
Методи |
Прийоми |
|
|
Система вправ у навчанні фонетики, орфоепії, графіки
№ |
Вправа |
Призначення |
1. |
Акустичні |
Навчають слухати і розрізняти звуки мови |
2. |
Артикуляційні |
Навчають правильно артикулювати звуки мови |
3. |
Спостереження над звуковим складом слів та їх вимовою |
Спрямовують на визначення кількості голосних і приголосних звуків у словах |
4. |
Правильна літературна вимова |
Сприяють засвоєнню правильного наголосу, формують правильну вимову звуків та позначення їх на письмі |
5. |
Списування з фонетичним завданням |
Сприяють вдосконаленню правописних навичок, закріпленню знань з фонетики, графіки, орфоепії |
6. |
З’ясування відношень між вимовою і написанням |
Допомагають з’ясувати тотожність чи розбіжність між буквами і звуками у словах |
7. |
Фонетичний розбір |
Сприяє засвоєнню орфоепічних і правописних навичок |
8. |
Виразне читання речень, текстів |
Сприяє кращому розумінню висловлюваної думки, полегшує мовне спілкування |
9. |
Редагування речень і текстів |
Сприяють виправленню немилозвучності тексту |
10. |
Диктанти |
Сприяють формуванню необхідних умінь і навичок, контролю засвоєних знань |
11. |
Творчі |
Сприяють виробленню правильної дикції, виразного читання, правильного наголошування слів, виділення логічного наголосу |
Уміння і навички у навчанні фонетики, орфоепії, графіки
Уміння |
Навички |
|
|
Наочність і технічні засоби навчання
Зорова та слухова наочність |
Технічні засоби навчання |
Таблиці: Опорні, наскрізні, із зображенням мовних органів, порівняльні, схеми: узагальнюючі, зіставні, протиставні, фонетичного розбору схеми-опори; моделі словесні ключі |
|
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ЛЕКСИКОЛОГІЇ І ФРАЗЕОЛОГІЇ
Наукові засади навчання лексикології фразеології
0000000000
Принципи навчання лексики і фразеології
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
та ін. |
|
|
Основні мотиви мовленнєвої діяльності
Методи і прийоми навчання лексики і фразеології
Методи |
Прийоми |
|
|
Основні етапи вивчення лексики і фразеології
Система вправ у навчанні лексики і фразеології
№ |
Вправа |
Призначення |
1. |
Вправи на запам’ятовування слова, його семантики в єдності з вимовою і граматичною формою |
Закріплюють семантику слів і словосполучень, утворених на основі смислової узгодженості |
2. |
Формування сполучень слів смислового характеру |
Доводять, що словосполучення будуються за законами смислової узгодженості в тісній взаємодії з граматичними нормами |
3. |
Вправи підготовленого мовлення |
Сприяють активній роботі над опорами для створення власних висловлювань |
4. |
Ситуативні |
Сприяють вирішенню комунікативних завдань на основі засвоєного словника |
5. |
Творчі вправи |
Сприяють створенню речень, текстів на основі здобутих знань |
6. |
Лексичного, лексико-стилістичного аналізу |
Формують уміння і навички аналізувати ситуацію, стильові ознаки, лексичні одиниці, стиль тексту |
7. |
Словникові |
Сприяють засвоєнню лексичних одиниць мови, збагаченню словникового запасу учнів |
Значення лексико-стилістичного аналізу
Словникова робота на уроках української мови
Уміння і навички у навчанні лексики і фразеології
Уміння |
Навички |
|
|
Наочність і технічні засоби навчання
Зорова та слухова наочність |
Технічні засоби навчання |
таблиці: опорні, порівняльні, функціонально-змістові, демонстраційні, тематичні, фразеологізмів, синонімічних рядів фразеологізмів, крилатих висловів, словникові схеми: узагальнюючі, зіставні, протиставні, лексичного розбору лексико-стилістичного аналізу схеми-опори; тематичні словники плакати тексти різних стилів |
|
МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ БУДОВИ СЛОВА І СЛОВОТВОРУ
Принципи навчання будови слова і словотвору
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
та ін. |
|
|
Методи і прийоми навчання будови слова і словотвору
Методи |
Прийоми |
|
|
Система вправ у навчанні будови слова і словотвору
№ |
Вправи |
Призначення |
1. |
Зіставлення словотворчих понять з морфемними |
Дають змогу краще усвідомити поняття словотвору, твірної і похідної основи, зрозуміти особливості творення слів |
2. |
Спостереження і порівняння мовних явищ |
Дають змогу усвідомити, що слова мають певну форму |
3. |
Морфемний розбір |
Для усвідомлення будови слова, розуміння і застосування орфографічних правил |
4. |
Тренувальні вправи |
Підсилюють увагу до морфемної і словотворчої будови слова, допомагають краще усвідомити лексичне значення слова |
5. |
Творчі |
Збагачують, активізують словник учнів, створюють умови для застосування орфографічних правил |
6. |
Диктанти |
Сприяють формуванню правописних умінь і навичок, контролю засвоєних знань |
Морфемний розбір слів
Уміння і навички у навчанні будови слова і словотвору
Уміння |
Навички |
|
|
Наочність і технічні засоби навчання
Зорова та слухова наочність |
Технічні засоби навчання |
таблиці: опорні, наскрізні, порівняльні, опорні, узагальнюючі таблиці-схеми схеми: узагальнюючі, зіставні, протиставні, схеми-опори; морфемного розбору (розбір-судження, розбір-міркування); способів творення слів
|
|
ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ МЕТОДИКИ ВИВЧЕННЯ ГРАМАТИКИ
Граматика – морфологія і синтаксис
Основні напрями навчання граматики
Напрями |
Представники напрямів |
Логіко-граматичний |
Ф.Буслаєв, К.Ушинський, І.Срезневський, В.Шереметьєвський |
Психологічний |
О.Потебня, Д.Овсянико-Куликовський |
Елементарно-практичний |
М.Кульман |
Формально-граматичний |
П.Фортунатов, Д.Ушаков, О.Пєшковський |
Семантико-граматичний |
А.Загродський, С.Чавларов, В.Масальський |
Структурно-семантичний |
О.Біляєв, І.Олійник, М.Пентилюк, С.Караман |
Принципи навчання граматики
Лінгводидактичні |
Власне методичні |
|
|
Методи і прийоми вивчення граматики
Методи |
Прийоми |
|
|
Головні поняття граматики
МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ МОРФОЛОГІЇ (ЧАСТИН МОВИ)
Частини мови (таблиця-опора)
Основні принципи навчання морфології
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
та ін. |
|
|
Методи і прийоми навчання морфології
Методи |
Прийоми |
|
|
Система вправ у навчанні морфології
№ |
Вправи |
Призначення |
1. |
Вправи на заміну одних форм іншими |
Сприяють розвитку мовлення, навчають зіставляти різні форми слів, формують уміння користуватися лексичними і граматичними синонімами |
2. |
Спостереження і порівняння мовних явищ |
Дають змогу усвідомити, що слова мають певну форму |
3. |
Морфологічного розбору |
Для усвідомлення морфологічних ознак слова, розуміння і застосування орфографічних правил |
4. |
Тренувальні вправи |
Підсилюють увагу до виучуваних явищ, навчає користуватися необхідними формами слів, допомагають краще усвідомити лексичне значення слова |
5. |
Вправи на переклад |
Забезпечують здійснення українсько-російських зіставлень, спостерігати за відмінностями в морфологічних формах обох мов |
6. |
Творчі |
Збагачують словник учнів, створюють умови для застосування орфографічних правил |
Уміння й навички у навчанні морфології
Уміння |
Навички |
|
|
Наочність і технічні засоби навчання
Зорова та слухова наочність |
Технічні засоби навчання |
таблиці: таблиці-схеми динамічні опорні, порівняльні, узагальнюючі схеми: зіставні, протиставні, схеми-опори; морфологічного розбору
|
|
Форми роботи з таблицями і схемами
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ СИНТАКСИСУ
Принципи навчання бу
Основні аспекти навчання синтаксису
Етапи оволодіння синтаксичним матеріалом
Розрізнення основних одиниць синтаксису
Основні принципи навчання синтаксису
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
|
|
|
Методи і прийоми навчання синтаксису
Методи |
Прийоми |
|
|
Система вправ у навчанні синтаксису
№ |
Вправи |
Призначення |
1. |
Конструювання мовних одиниць (словосполучень, речень) |
Дозволяють зіставляти утворену конструкцію з вихідним варіантом, зробити висновки |
2. |
Доповнення речень |
Формують уміння завершувати думку |
3. |
Вставка окремих компонентів |
Розширюють словниковий запас, формують уміння й навички логічно мислити, будувати правильно висловлювання |
4. |
Заміна окремих компонентів речень |
|
5. |
Перебудова синтаксичної конструкції |
Формують навички конструювати речення (текст) різних типів |
6. |
Складання схем, словосполучень, речень |
Навчають складати схеми за поданими одиницями з подальшим їх відтворенням |
7. |
Комунікативні |
Сприяють підвищенню культури мовлення |
Уміння й навички у навчанні синтаксису
Уміння |
Навички |
|
|
Наочність і технічні засоби навчання
Зорова наочність |
Технічні засоби навчання |
опорні, порівняльні, узагальнюючі таблиці-схеми динамічні текстові
зіставні, протиставні, схеми-опори; синтаксичного розбору;
репродукції картин; фотоматеріали |
|
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ОРФОГРАФІЇ
Орфографічний термінологічний мінімум учня
Шляхи знаходження орфограми
Основні види орфографічної пам’яті
Основні принципи навчання орфографії
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
|
|
|
Методи і прийоми навчання орфографії
Методи |
Прийоми |
Традиційні:
нові:
|
Мислленнєвого характеру:
специфічні:
комунікативного характеру:
проблемного характеру:
|
Система вправ у навчанні орфографії
№ |
Вправи |
Призначення |
1. |
Списування (з пропуском орфограм і без пропуску):
|
Розвивають зорову і моторну види орфографічної пам’яті; Формують уміння поскладового орфографічного промовляння запису; Формують уміння вибору правильного написання; Формують уміння вибору орфограми з ряду можливих; Розвивають навички самоконтролю |
2. |
Диктанти (навчальні, контрольні) |
Формують уміння відтворювати на письмі у в буквами почуте чи побачене |
3. |
Словниково-орфографічні |
Сприяють засвоєнню правопису слів , що мають орфографічні труднощі |
|
|
|
4. |
Орфографічний розбір |
Сприяють кращому засвоєнню вивчених орфограм |
5. |
Робота з орфографічним словником |
Сприяє правильній організації роботи над орфографічними помилками |
6. |
Перекази Твори |
Систематизують знання учнів з орфографії, формують практичні уміння й навички застосовувати вивчені орфограми |
Уміння й навички у навчанні орфографії
Уміння |
Навички |
|
|
Класифікація орфограм
Робота над орфограмами
Види орфографічних вправ
Класифікація диктантів
|
За формами роботи |
Види |
1. |
За навчальною метою |
|
2. |
За особливостями сприймання тексту |
|
3. |
За характером відтворення диктованого тексту |
|
4. |
За методикою організації |
|
5. |
За особливостями мовного матеріалу |
|
6. |
За джерелом з якого сприймається текст |
|
7. |
За формою проведення |
|
Основні види навчальних диктантів
Наочність і технічні засоби навчання орфографії
Зорова та слухова наочність |
Технічні засоби навчання |
опорні, порівняльні, узагальнюючі таблиці-схеми динамічні зіставні, протиставні, схеми-опори |
|
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ПУНКТУАЦІЇ
Основні положення, що забезпечують засвоєння пунктограм
Пунктуаційні поняття і правила
Основні принципи навчання пунктуації
Загальнодидактичні |
Лінгводидактичні |
Власне методичні (специфічні ) |
|
|
|
Методи і прийоми навчання пунктуації
Методи |
Прийоми |
Традиційні:
нові:
|
Мисленнєвного характеру:
специфічні:
комунікативного характеру:
проблемного характеру:
|
Система вправ у навчанні пунктуації
№ |
Вправи |
Призначення |
1. |
Списування тексту:
|
|
2. |
Диктанти (навчальні, контрольні) |
Формують уміння відтворювати на письмі почуте чи побачене |
3. |
Заміна одних синтаксичних конструкцій іншими |
Сприяє засвоєнню пунктограм, що мають труднощі |
4. |
Пунктуаційний розбір |
Сприяє кращому засвоєнню вивчених правил |
5. |
Складання речень на певні пунктуаційні правила |
Сприяє правильній організації роботи над пунктограмами |
6. |
Відшукування речень з розділови-ми знаками на певне правило |
Сприяє закріпленню вивченого |
7. |
Складання речень за опорними словами |
Спрямоване на розвиток мовлення учнів |
8. |
Стилістичні заміни одних синтаксичних конструкцій іншими |
Формує увагу, логічне мислення |
9. |
Складання схем різних синтаксичних конструкцій |
Розвиває абстрактне мислення, вчать застосовувати правила на практиці |
10. |
Запис тексту вивченого напам’ять |
Сприяє зміцненню орфографічних навичок |
11. |
Перекази Твори |
Систематизують знання учнів, формують практичні уміння й навички застосовувати вивчені правила і комунікативну компетенцію |
Уміння й навички у навчанні пунктуації
Уміння |
Навички |
|
|
Класифікація пунктограм
Класифікація диктантів
|
За формами роботи |
Види |
|
1. |
За навчальною метою |
|
|
3. |
За характером запису тексту |
|
|
4. |
За часом пояснення орфограм |
|
|
Види пунктуаційних помилок
Причини пунктуаційних помилок
Наочність і технічні засоби навчання пунктуації
Зорова та слухова наочність |
Технічні засоби навчання |
опорні, порівняльні, узагальнюючі таблиці-схеми динамічні зіставні, протиставні, схеми-опори |
|
СЛОВНИКОВА РОБОТА НА УРОКАХ РІДНОЇ МОВИ
Основні ознаки слова
Завдання словникової роботи на уроках мови
Основні принципи словникової роботи
Зміст і форми словникової роботи
Основні об’єкти словникової роботи
Зміст словникової роботи
Робота над лексичними помилками
Словникові вправи
Основні види словникових вправ
№ |
Вправа |
Зміст |
Види |
1. |
Лексичні вправи |
Спрямовані на з’ясування семантики слова, його основних ознак, ознайомлення із словни-ковим складом рідної мови, сферою вживання різних лексичних шарів |
|
2. |
Лексико-граматичні |
Використовуються для засвоєння знань з граматики і повторення теоретичних відомостей |
|
3. |
Лексико-орфографічні |
Пов’язані із засвоєнням граматичного матеріалу, його правописних явищ та засвоєння лексичних понять |
|
4. |
Лексико-стилістичні |
Передбачають вироблення в учнів навичок правильно користуватися словом у певному стилі |
Основні уміння і навички
РОБОТА НАД ЗВ’ЯЗНИМ МОВЛЕННЯМ
Наукові засади методики зв’язного мовлення
Етапи формування мовленнєвих умінь і навичок
Основні чинники розвитку зв’язного мовлення
Текст – основа мовленнєвого спілкування
Мова (мовні одиниці) |
Спілкування (обмін інформацією) |
Мовлення (сукупність мовних одиниць у дії) |
Звук Морфема Словосполучення Речення |
Мовленнєва ситуація: Місце спілкування, мета, адресат, адресант Психологічні, соціологічні, технічні умови спілкування |
Форма: усна, писемна, зовнішня, внутрішня Типи: розповідь, опис, міркування Стилі: художній, розмовний, науковий, офіційно-діловий, публіцистичний Види: монолог, діалог, полілог |
Текст – середовище функціонування мовних одиниць |
Текст – засіб спілкування |
Текст – продукт мовленнєвої діяльності |
Основні принципи розвитку зв’язного мовлення
Загально дидактичні
|
Власне методичні (специфічні ) |
|
|
|
|
АУДІЮВАННЯ
Основні ознаки аудіювання
Уміння і навички аудіювання
Основні уміння й навички |
Допоміжні уміння й навички |
|
|
|
|
|
|
|
|
ЧИТАННЯ
Уміння й навички розуміння тексту
Уміння й навички |
|
Навички, пов’язані з технікою читання (сприйняття графічних знаків та співвіднесення їх з відповідними значеннями), повинні бути автоматизовані |
Навички, пов’язані із розумінням тексту (встановлення смислових зв’язків між мовними одиницями тексту, розуміння тексту як завершеного мовленнєвого твору) |
Основні способи читання
Недоліки читання
Уміння й навички читання вголос (мовчки)
Читання вголос |
Читання мовчки |
|
|
ГОВОРІННЯ
Діалогічне мовлення |
Монологічне мовлення |
Процес мовленнєвої взаємодії двох або більше учасників спілкування |
Безпосередньо спрямоване до співрозмовника чи аудиторії |
Виконує комунікативні функції:
|
Виконує комунікативні функції:
|
Завжди:
|
Передбачає
|
Уміння й навички:
|
|
|
Типи монологів залежно від комунікативної функції та характеру логіко-синтаксичних зв’язків між реченнями: опис, оповідь, повідомлення, міркування, переконання, роздум |
Основні прийоми говоріння
ПИСЬМО
Уміння писати
Уміння й навички монологічного мовлення
Будувати висловлювання певного обсягу |
Добирати та впорядковувати необхідний для реалізації задуму матеріал |
Ураховувати тему висловлювання |
Виразно відображати основну думку |
Розрізняти головний і другорядний матеріал |
Використовувати мовні засоби відповідно до комунікативного завдання |
Дотримуватися норм літературної вимови |
Зберігати єдність стилю |
Форми роботи з розвитку усного зв’язного мовлення
Аудіювання |
Читання |
|
|
Принципи розвитку зв’язного мовлення
Єдність мовлення і мислення |
Зв’язок усного і писемного мовлення |
Зв’язок роботи з іншими розділами |
Зв’язок з вивченням літератури та інших предметів |
Види робіт з розвитку писемного мовлення
Робота з текстом |
Переказ |
Твір |
|
Значення:
види переказів:
|
Значення:
види творів:
|
Класифікація жанрів висловлювання
Розповідь про себе (рідних, друзів), цікаві зустрічі, побачене, почуте, подорожі |
Відгуки про твори мистецтва (на науково-популярну статтю, книгу) |
Відповідь на уроці, екзамені |
Повідомлення на занятті лінгвістичного гуртка |
Звіт про виконану роботу |
Газетні жанри (замітка, нарис, репортаж) |
Щоденник спостережень |
Протокол, автобіографія, заява, доручення, розписка, план роботи, оголошення |
МЕТОДИКА РОБОТИ ЗІ СТИЛІСТИКИ
Зв’язок стилістики з іншими дисциплінами
Основні аспекти вивчення стилістики
Зміст роботи зі стилістики
Основні принципи навчання стилістики
Науковості Системності |
Цілісного вивчення мови і мовлення |
Розкриває можливості розвитку умінь і навичок в учнів |
Послідовності
|
Стильової диференціації матеріалу з лексики |
Формує в учнів стилістичну диференціацію, чуття стилю |
Зв’язку теорії з практикою Міцності знань |
Функціонально-стилістичного спрямування Комунікативно-діяльнісний |
Розкриває стилістичні можливості мовних одиниць |
Уміння й навички
Стилістичні уміння й навички
|
Завдання і вправи зі стилістики
Групи |
Призначення |
|
За змістом |
За методикою |
|
|
|
|
Етапи вивчення стилістики
Екстралінгвістичні чинники лінгвістики
Критерії розмежування стилів мовлення
ОСОБЛИВИСТІ ВИВЧЕННЯ РИТОРИКИ
ЕЛЕМЕНТИ РИТОРИКИ В 5 –9 КЛАСАХ
Основні етапи навчання риторики
Зв’язок риторики з іншими дисциплінами
Основні форми роботи
|
|
Уміння й навички з риторики
|
|
Завдання і вправи з риторики
Уміння й навички з риторики
|
|
Основні форми роботи
|
|
Завдання і вправи з риторики
Прийоми навчання риторики
ОСНОВИ РИТОРИКИ (10 – 12 КЛАСИ)
Зв’язок риторики з іншими дисциплінами
Вміння й навички
|
|
Основні напрями у формування риторичних умінь і навичок
Підготовка до виступу
Основні шляхи формування риторичних умінь і навичок
МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ ЗАГАЛЬНИХ
ВІДОМОСТЕЙ ПРО МОВУ
Напрями у вивченні основних відомостей про мову
Структура комунікативного акту (за Р.Якобсоном)
Функціональна структура мови
Основні чинники вивчення відомостей про мову
Основні форми роботи вчителя-словесника
|
|
|
|
|
|
Пам’ятка для вчителя
УДОСКОНАЛЕННЯ МОВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ
Основні форми занять з української мови
Особливості уроку в старших класах
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Робота над мовою у зв’язку з вивченням літератури
Прийоми роботи над удосконаленням мовних умінь і навичок
№ |
Прийоми |
Сприяє |
1. |
Спостереження |
|
2. |
Стилістичний аналіз |
|
3. |
Використання елементів лінгвістичного коментаря |
|
Уміння й навички
Уміння |
Навички |
|
|
Методи і прийоми навчання
Методи |
Прийоми |
|
|
Система вправа і завдань
Вправа |
Призначення |
|
|
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА З РІДНОЇ МОВИ
Основні види позакласної роботи
Основні принципи позакласної роботи
Загальнодидактичні |
Специфічні |
|
|
Основні напрямки позакласної роботи
Організаційні етапи позакласної роботи
|
Зміст позакласної роботи
Вимоги до навчального матеріалу
Основні види вправ
Основні вимоги до гурткової роботи
|
Структура заняття мовного гуртка
|
СПЕЦКУРСИ ТА ФАКУЛЬТАТИВНІ ЗАНЯТТЯ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
|
|
Основні форми роботи на факультативних заняттях
Система вправи і завдань
|
Основні методи роботи
|
|
МЕТОДИЧНА РОБОТА ВЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА
Основні шляхи підвищення професійної кваліфікації вчителя
|
Основні завдання підвищення професіоналізму вчителя
|
ЛІТЕРАТУРА
1