В рамках сьогодення необхідним у роботі як шкільного психолога, так і класного керівника є вчасне виявлення підлітків із схильністю до негативної девіації. При цьому необхідно також невідкладно працювати з цими дітьми для попередження небезпечних для життя та здоров'я наслідків.
Дана методика містить 40 тверджень. Провести її зможе класний керівний на класній годині, або ж шкільний психолог. Обробку та аналіз результатів більш доцільно буде довірити шкільному психологу.
Хто такі девіанти?
Девіантна поведінка являє собою систему вчинків особистості, що відхиляються від загальноприйнятої норми (норми психічного здоровя, права, культури, моралі тощо). Такі відхилення можуть трактуватися як позитивні, так і негативні. У разі позитивних відхилень мова йде про нестандартну (творчу) особистість. В разі негативних девіацій особистість не засвоює позитивного соціального досвіду, не може адаптуватися до системи моральних цінностей і норм поведінки, які відповідають вимогам суспільства.
Тому важливим у роботі як шкільного психолога, так і класного керівника вчасно визначити підлітків із схильністю до негативної девіації. При цьому необхідно також невідкладно працювати з цими дітьми для попередження наслідків, які можуть варіюватися від звичайних графіті до здійснення протиправних вчинків, або ж, що є ще жахливішим, суїцидальних намірів.
Запропонована методика розрахована на 40 питань. Провести її зможе класний керівних на класній годині, або ж шкільний психолог. Обробку та аналіз результатів найкраще довірити шкільному психологу.
МЕТОДИКА ВИЗНАЧЕННЯ СХИЛЬНОСТІ ДО ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ
Час: 30-45 хв.
Вік: із 14 років.
Інструкція досліджуваному
Зараз вам зачитають твердження, навпроти кожного з них ставте оцінку за таким принципом: якщо твердження вам підходить - то 2, якщо не зовсім підходить - 1, якщо зовсім не підходить — 0 (найкраще записати на дошці). Відповідь на питання даєте, не обдумуючи детально – перша ж думка є самою вірною.
Бланк опитувальника
Обробка результатів
I. Шкала тривожності: 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29, 33, 37.
II. Шкала фрустрації: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38.
ІІІ Шкала агресії: 3, 7, 11, 15, 19, 23, 37, 31, 35, 39.
ІV Шкала ригідності: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 26, 40.
Інтерпретація результатів
Для кожної групи можлива кількість балів від 0 до 20, де «0» визначається як невиявлений прояв цієї характеристики.
І. Шкала тривожності - визначає рівень здатності індивіда до відчуття тривоги: 0-7 балів - низький рівень тривожності; 8-11 балів - середній рівень тривожності; 12-16 балів - високий рівень тривожності; 17 балів і більше - дуже високий рівень тривожності.
II. Шкала фрустрації — виявляє ступінь розчарування, яке виникає через реальні або уявні перешкоди, що заважають досягненню мети: 0-7 балів - низький рівень фрустрації; 8-9 балів - середній рівень фрустрації; 10-15 балів - високий рівень фрустрації; 16 балів і більше - дуже високий рівень фрустрації.
III. Шкала агресії — виявляє підвищену психологічну активність, прагнення до лідерства через застосування сили до інших людей. Для суїцидентів допускається зниження агресивності від 10 до 0: 0—10 балів — низький рівень агресивності; 11—12 балів — середній рівень агресивності; 13—16 балів — високий рівень агресивності; 17 і більше — дуже високий рівень агресивності.
IV. Шкала ригідності - ускладнення у зміні визначеної суб'єктом діяльності за умов, що така перебудова справді потрібна. Для осіб із суїцидальною поведінкою — 13 балів і вище: 0-10 балів — низький рівень ригідності; 11-12 балів — середній рівень ригідності; 13-16 балів — високий рівень ригідності; 17 балів і більше — дуже високий рівень ригідності.
Психолог додає всі бали за 4 шкалами і визначає показник схильності до суїцидальної поведінки:
0-38 балів — рівень схильності до суїцидальної поведінки низький;
39-45 балів — рівень схильності до суїцидальної поведінки потребує уваги до підлітка;
46 балів і більше — рівень схильності до суїцидальної поведінки високий, потрібна корекційна робота.
1