Мета: активізувати пізнавальну діяльність учнів, формувати уміння висловлювати власну думку та аргументувати її; розвивати творчі здібності учнів, усне й писемне зв'язне мовлення, аналітичні вміння та навички в процесі виявлення деталей і в розкритті таємниці; виховувати прагнення наслідувати кращі риси героя оповідання: щирість, готовність допомогти в біді.
Tемa: «Ми – детективи». Урок-гра за оповіданнями А. К. Дойла в 7 класі
Мета: активізувати пізнавальну діяльність учнів, формувати уміння висловлювати власну думку та аргументувати її; розвивати творчі здібності учнів, усне й писемне зв'язне мовлення, аналітичні вміння та навички в процесі виявлення деталей і в розкритті таємниці; виховувати прагнення наслідувати кращі риси героя оповідання: щирість, готовність допомогти в біді.
Обладнання: портрет А. К. Дойла; картки із завданнями; протокол для журі, таблички з назвами команд.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Перебіг уроку
І. Оголошення теми, мети і та завдань уроку
П. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
- Є письменники, які століттями зберігають любов читачів. До них належить А. К. Дойл. (Пригадуємо оповідання, які він написав ... )
Він створив класичні постаті геніального детектива Шерлока Холмса і його простодушного помічника Bатсонa, постійно переконував читача у безмежних можливостях людського розуму, людської спостережливості, які далеко не завжди ми вміємо належно використати.
Про Ш. Холмса А. К. Дойл казав (читаємо епіграф): «Холмс ніколи не брався за розслідування; якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного, навіть фантастичного».
А. Конан Дойл «Пістрява стрічка»
2. Робота з епіграфом
3авдання: поясніть, як ви розумієте епіграф уроку.
3. Слово вчителя
- Отже, тепер ми можемо впевнено сказати, що Шерлок Холмс – демократична людина. До кожної справи він ставився відповідально і не залишався байдужим до людей, міг вислухати і дати гідну пораду щодо розслідування.
Перш ніж ми перейдемо з вами до конкурсів, під час яких будемо розвивати вміння та навички розкривати таємниці, давайте познайомимося з командами..
Презентація команд. (Кожна команда заздалегідь склала вірш, у якому представляла себе.)
Ко м а н д а «Ш е р л о к Х о л м с»
Письменник Артур Конан Дойл
У літературі грав велику роль.
Він Шерлока Холмса створив,
У світ детективу двері відкрив
Шерлок Холмс і доктор Ват сон
Люблять справою займаться.
«Голубий карбункул» розшукали,
План «Спілки рудих» вони розгадали.
«Пістрява стрічка» була таємницею
І кожна із справ – не якоюсь дурницею.
Кожна прикмета – важлива підказка.
Про справи та слідство Холмс дбав повсякчасно.
Ко м а н д а «Д о к т о р В а т с о н»
Усі пригоди про Шерлока Холмса
Розповів нам доктор Ватсон,
Поряд з другом він бував,
Потім все нам написав.
Невибагливий, спокійний,
Був для Холмса незамінним.
Уподобання друга знав,
У всіх пригодах з ним бував.
До справи взявшись, не опускали рук,
У Холмса Ватсон був найкращий друг.
К о м а н д а «С п і л к а р у д и х»
Письменника Артура Конан Дойла читали,
Про Холмса із Ватсоном усе ми взнали.
В «Спілку рудих» ми всі вступили,
Хочемо бути і ми детективи.
І хоча до Холмса нам далеко,
Ми завжди зупинимо небезпеку.
«Спілка рудих» – це міцний горіх.
Запрошуємо до нас усіх рудих.
П. Узагальнення й систематизація одержаних знань
1. Гра «Ми – детективи»
1) Точно опишіть місце загибелі Джулії Стоунер.
2) Хто сказав про Холмса:
«На містера Холмса ми можемо у всьому покластися. У нього свій власний метод, хоч правда, занадто теоретичний та фантастичний, ... і він має хист справжнього детектива»? (Агент поліції Джонс із Скотленд-Ярду, «Спілка рудих»).
3) Про кого йде мова:
«Мужній, чесний, вишукано ввічливий, наївно прямолінійний. Він об'єктивно оцінює свою звичайність порівняно зі своїм геніальним другом, свідомо обирає роль помічника. Його чудова пам'ять, уважність, літературний талант свідчать про те, що він не такий вже нездара і невдаха...»? (Про Ватсона)
2. Конкурс «Пригадай деталі в тексті» (за оповіданням «Спілка рудих»)
1) Дія оповідання починається:
• восени;
• влітку;
• взимку.
2) Рудий клієнт...:
• вийняв брудну пожмакану газету з кишенi;
• переклав брудну пожмакану газету в циліндр;
• дістав брудну пожмакану газету з темного портфеля.
3) Помічник рудого клієнта... :
• клацав фотоапаратом і проявляв плівку в підвалі;
• весело переписував «Британську енциклопедію»;
• готував їсти, як умів.
4) У підвалі Шерлокові Холмсу та докторові Ватсону довелося просидіти:
• цілу ніч;
• шість годин;
• годину з чвертю.
5) Грабіжник виявився:
• жінкою;
• сером Клеєм;
• президентом «Спілки рудих».
6) Яке татуювання мав Джабез Вілсон:
• китайське;
• японське;
• турецьке.
3. Конкурс «Розподіліть речі»
Пояснити, для чого їх було використано героями оповідань «Пістрява стрічка» та «Спілка рудих». (Розподілити картки із завданнями між командами.)
1) Картотека, хімічні препарати, люлька,скрипка – речі, що належали Ш.Холмсу.
Картотека допомагала йому в розслідуваннях, там він записував усі відомості про розслідуваний злочин.
Хімічні реактиви використовував для дослідів. Люльку палив, коли обдумував ту чи іншу справу. На скрипці любив грати, коли відпочивав.
2) Чорнило, перо, папір, енциклопедія – речі, які використовував містер Вілсон.
Він переписував «Британську енциклопедію». (Його найняли, щоб він не заважав робити підкоп.)
3) Батіг,блюдечко з молоком, шнур – речі, які використовував лікар Ройлотт для скоєння злочину.
4. Конкурс «Упізнай героя»
За описом портрета назвати героя і твір, у якому про нього йдеться.
1) « ... змарніла, аж сіра, неспокійні очі злякано бігають, немов у зацькованої тваринки. Риси обличчя, фігура – усе засвідчувало, що їй не більше тридцяти років, але у волоссі вже з'явилась передчасна сивина ... » (Хелен Стоунер, «Пістрява стрічка»)
2) «На ньому були бахматі штани в дрібну білу й чорну клітинку, не надто охайний чорний сюртук, не застебнутий спереду, жовтаво-сірий жилет з важким мідним ланцюжком, на якому теліпався квадратний шматочок металу, просвердлений посередині, що правив за прикрасу». (Джабез Вілсон)
З) «Невеличкий на зріст, кремезний, моторний, на обличчі ні бороди, ні вусів, хоч йому вже під тридцять. На лобі – біла пляма від кислоти». (Вінсент Сполдінг, «Спілка рудих»)
5. Конкурс «Павутинка» До поданих слів дібрати правильне тлумачення.
Детектив
Детективна література
Дедукція
Інтелект
Злочин
- розум, здібності
- протиправна, протизаконна дія або
дії, які ведуть до покарання
- розкривати, виявляти, шукати
- міркування від загальнoгo до
конкретного
- художні твори про розкриття злoчину
6. Розгадування кримінальних загадок
1) Випадок у зоопарку
Міркуючи, чим зайнятися у вихідний, Ватсон раптом згадав, що давно не був у зоопарку. «В дитинство впадаю», – подумав він уже по дорозі.
Але провести приємно час не видалося. В зоопарку була метушня: у якоїсь дами зникла сумка. Точніше, її викрали – леді навіть бачила спину злочинця, який втікав.
Далеко втекти він не міг – усі виходи закрили, швидко прибула поліція і почала перевіряти територію. Лікар в цей час уважно спостерігав за тваринами – врешті-решт, він прийшов саме для цього. Ось кумедні мавпи граються, їдять банани, службовець простягає величезному носорогу ковбасу на паличці, страус гордо ходить по клітці туди-сюди....
Стоп ... Якась думка промайнула у Ватсона, і він побіг до поліцейського. – Інспекторе! – крикнув лікар, – швидше сюди, я знаю, де злочинець.
Запитання: Хто ж злочинець?
Відповідь: Службовець, який простягав ковбасу носорогу, адже той є твариною травоїдною.
2) Кішка під дощем
– Цікаву історію спостерігав я сьогодні вранці, – почав розповідати Ватсон. – Йшов дощ. Якась кішка пробігла вулицею, а слідом за нею – дама похилого віку. Жінка була розлючена, можливо, вона невихована, не буду категоричним. Але кричала ця леді дуже голосно: «Мерзотнику! Віддавив хвіст моїй кішці своєю машиною! Він тільки що наїхав на бідолашну! Навмисне це зробив, я впевнена! А ще стверджує, що стоїть на цьому місці півгодини і навіть не бачив моєї красуні! Інспекторе, відправте його до поліцейської дільниці».
– Ні, з нервами у неї не все гаразд, – задумливо резюмував лікар.
– Так наїхали на кішку чи ні? – нетерпляче запитала його місіс Хадсон, яка в усьому любила ясність.
– Я ж сказав: у дами проблеми з нервами, – відповів Ватсон. Інспектор запропонував водію під'їхати ближче, і всі побачили, що він ні в чому не винний.
Запитання: Чому?
Відповідь: Водій від'їхав: під колесами було сухо.
3) Червоне і зелене
Це пограбування було проведено чисто, красиво і професійно. Журналісти називали його «злочином століття». І дійсно – спустошити Національний банк ще нікому не вдавалося. Але ні свідків, ні доказів на місці злочину не було. Правда, один із робітників, який ремонтував каналізацію біля входу в банк, бачив зелений «Порш», що віддалявся на великій швидкості. Але затримана в аеропорту машина була червона, її власник запевняв, що знайдені у багажнику золото та діаманти він цілком законно успадкував від померлої бабусі і навіть пред'явив дозвіл на їх вивіз.
Як завжди у складних випадках, поліція звернулася до Шерлока Холмса. Найперше, що він зробив – звернувся до єдиного свідка.
– Скажіть, хто ви за спеціальністю?
– Зварювач, сер. Я якраз зварював дві труби, і коли випадково підвів голову, побачив зелене авто, яке від'їжджало від воріт банку.
– Ви впевнені, що зелене?
– Абсолютно. Зелене, як трава на газоні, як ось ця липа ...
– Достатньо, вдячний вам, ви дуже допомогли слідству.
Інспекторе, ми маємо право арештувати власника червоного «Порше» – у нас є для цього вагомі підстави.
Запитання: Чому Холмс зробив такі висновки?
Відповідь: зварювачі працюють у темних окулярах, крізь які не видно різниці у кольорах.
7. Конкурс «Детективна палітра»
Учні готують проект «Герб Шерлока Холмса»
8. «Асоціативний кущ»
Поки журі підбиває підсумки всіх конкурсів, учні складають «асоціативний кущ» і роблять запис у зошитах.
До кожної літери дібрати рису характеру героя.
Х – холоднокровний;
О – обережний;
Л – люб'язний;
М – мужній;
С – справжній детектив.
ІV. Підбиття підсумків уроку
1. Заключне слово вчителя
2. Висловлювання учнів стосовно змісту уроку
3. Оцінювання учнів. Нагородження команд грамотами
V. Домашнє завдання
Прочитати оповідання О' Генрі «Останній листок»