Тема: «Ми гідні та вільні, бо живемо в Україні!» Мета: ознайомити учнів з історією виникнення свята; пояснити поняття «гідність» та «свобода»; формувати розуміння єдності й цілісності України, усвідомлення себе українцем, почуття патріотизму прищеплювати любов до Батьківщини, зберегти та донести до учнів об’єктивну інформацію про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, розвивати бажання стати гідними громадянами України.
Оформлення та обладнання: ноутбук, оформлення простору, наочність.
Хід уроку.
Вчитель:
«Сьогодні ми будемо розмірковувати над питанням цінності кожної людини, дізнаємося більше про гідність, яка виявляється в шанобливому ставленні до себе та інших людей. Розглянемо приклади гідної й негідної поведінки та з’ясуємо, які наслідки це має для нашого життя. Поговоримо про те, як в Україні люди захищали власну гідність під час Революції Гідності.
Ви всі — важливі, так само як і інші люди — близькі вам і незнайомі. Кожна людина, незалежно від віку чи здібностей, походження чи зовнішності, цінна й гідна поваги. Почуття, коли ти цінуєш інших людей та ставишся з повагою до себе та навколишніх, називають гідністю.
Гідність — усвідомлення своїх позитивних моральних якостей і поважання цих якостей у собі та в інших.
Гідність у Конституції України
Вчитель: (показує Конституцію України) Гідність – цінність, про яку сказано в основному законі України. «Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю». (ст.3 КУ). Також зазначено, що «всі люди є вільні та рівні у своїй гідності та правах» (ст. 28 КУ).
«Чому поняття «гідність» зафіксовано в Конституції? Як ви розумієте подані висловлювання?».
«Гідність виявляється щоденно в маленьких і великих вчинках.»
«Що я можу зробити, щоб я та люди, які поруч, почувалися гідно?»
Розгляньте ситуації та оберіть варіант, у якому йдеться про гідну поведінку»
Обговорення ситуацій із життя. Робота в групах.
1. У клас прийшов новенький учень. Коли організовували роботу над проєктом, ніхто не захотів брати його у свою команду.
2. У соцмережах запустили новий челендж (виклик / завдання, яке потребує виконання): облий водою рюкзак однокласника чи однокласниці.
3. Хтось у класі захворів і не ходить до школи, однокласники ігнорують прохання повідомити домашнє завдання в чаті класу. .
4. До тебе підійшов однокласник і пропонує: «Зроби замість мене домашнє завдання з математики, а я тобі дам пограти в ексклюзивну онлайн-гру на моєму смартфоні».
Об’єдную дітей у 4 групи. Кожній даю конверт з описом однієї із ситуацій та запитаннями для її розгляду. Групи мають кілька хвилин на обговоренння.
«Якими будуть наслідки негідної поведінки в кожній ситуації?». Запитання для обговорення
Яка поведінка в цій ситуації буде виявом гідності?
Чому ви думаєте, що це буде гідно?
Коли всі групи презентували свої рішення: Ми завжди можемо обрати гідну поведінку
Вчитель: «Історія нашої країни має унікальні приклади того, як українці об’єднувалися, щоб обстояти власну гідність. Одним із таких показових прикладів є Революція Гідності».
Революція Гідності
Ти й кожна людина, яка живе на нашій планеті, маєте право на повагу та визнання своєї цінності як людини. Права людей, зокрема на вільне висловлення своєї позиції, визнані Конституцією — головним законом України. Коли права порушують, люди можуть висловлювати свою незгоду — звертатися до правоохоронних органів, суду або виходити на протест. 2013 року Україна мала підписати угоду про асоціацію з Європейським Союзом, що було передбачено державними документами. Але в листопаді президент України відмовився робити це. Київські студенти вийшли на протест на Майдан Незалежності, щоби висловити незгоду з діями влади. У відповідь силовики* жорстоко розігнали протестувальників. Тоді українці вийшли обстоювати власну гідність — вимагати дотримання владою прав людей на вільний мирний протест та дотримання курсу на євроінтеграцію. Це стало початком Революції Гідності в історії України. Протести на Майдані Незалежності та в усій країні тривали майже три місяці. Президент утік із країни. У боротьбі за права і гідність загинули більше 100 людей. Багато людей отримали травми. Але громадянам України вдалося обстояти свої права й гідність. Українці заявили на весь світ, що хочуть поваги від тих, хто керують країною. Тепер у нашій державі 21 листопада відзначається День Гідності та Свободи. А ми пам’ятаємо тих, хто віддали своє життя, захищаючи власну гідність і гідність інших людей — і майбутніх поколінь, і твою.
У мене у руках символи Революції Гідності: це синьо-жовта стрічка і частина бруківки, яка була, на той час, чи не єдиною зброєю людей, які відстоювали своє право на гідне життя
«Кажуть, що «Україна починається з мене»… Я думаю, що країна — це мої перемоги та поразки, мої натхнення та небайдужість, мої ентузіазм, талант, творчість, робота, мої гідні вчинки».
«Я крапля в океані».
«На початку протестів на Майдані Незалежності з’явився ще один із символів Революції Гідності — крапля в океані. Він виник на противагу безпорадності, яку тоді міг відчувати кожен. Мовляв, що я можу вдіяти? Проти мене влада та її найманці й посіпаки в особі силовиків та незаконних формувань. А я — маленький, як крапля в океані. Автори проєкту надали цьому символу нового змісту. Одна крапля — це мало, але поруч — така ж сама крапля, а біля неї — ще одна. І разом усі ці краплі — великий і могутній океан. Усі великі зміни починаються з малого. Крапля — це символ важливості й сили кожної людини. Кожна крапля в океані визначає, яким буде й сам океан. Якщо вона токсична й забруднена, то й океан стане таким. Цей символ закликав не залишатися байдужим, а повірити у власні сили і спроможність щось змінити в країні.
Колективна робота «Я крапля в океані»
«Головне досягнення Революції Гідності — це поява нового покоління вільних людей». Подивіться Фільм «Революція Гідності та Свободи» (оператор Олександр Кришталович): https://www.facebook.com/463148073748391/ videos/422759835196859
Після перегляду запропонуйте дітям увімкнути ліхтарики на телефонах і поясніть, що це символізує: «Увімкнені ліхтарики — це символ єдності в боротьбі за гідність, символ світла та надії, який використовували учасники Революції Гідності». «Революція Гідності — це приклад того, як українство об’єдналося проти наруги й захистило свої честь та гідність».
Кожного дня, щогодини Україна, завдяки гідним чоловікам-героям, серед яких і наші славні земляки, виборює право бути суверенною, єдиною державою. Тож наш урок я пропоную закінчити молитвою за наших мужніх захисників і просімо у Бога одного: аби вони живими і здоровими і якнайшвидше повернулися додому, до своїх матерів, дружин та дітей.
Я крапля в океані, який бореться за права тварин;
Я крапля в океані, який сортує сміття;
Я крапля в океані, який турбується про людей похилого віку;
Я крапля в океані, який розв'язує проблеми без насилля;
Я крапля в океані, який має власну гідність;
Я крапля в океані, який поважає гідність інших людей;
Я крапля в океані, який поводиться гідно;
Я крапля в океані, який цінує людей.