23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

«Ми роду козацького діти, землі української цвіт». Розробка виховного заходу до Дня українського козацтва та свята Покрови

Про матеріал

Захід має національно-патріотичне спрямування. Проводився для учнів 5-7 класів з метою ознайомлення учнів із культурною та історичною спадщиною українців, із особливостями святкування Покрови в Україні; розвивати естетичний смак, навички морально-етичної поведінки, взаємодопомоги; виховувати колективізм, силу волі; почуття любові рідної землі, мови та інтерес до минулого своєї держави.

Перегляд файлу

Ми роду козацького діти, землі української цвіт

 

Розробка виховного заходу до Дня українського козацтва та свята Покрови

 

 

Мета:  познайомити учнів із культурною та історичною спадщиною 

             українців, із особливостями святкування Покрови в Україні;

             розвивати естетичний смак, навички морально-етичної поведінки, 

             взаємодопомоги; виховувати колективізм, силу  волі; почуття  

            любові рідної землі, мови та інтерес до минулого своєї держави.

Обладнання:  українська піч, стіл, рушники, глиняний посуд; кошик з 

             овочами.

 Матеріал для проведення ігор: горнятка із варениками, 6 різнокольорових стрічок, цукерки (6 штук), чоловічий та жіночий одяг (по 2 комплекти).

 

 

Ведуча 1:  Добрий день вам, козацькі правнуки й правнучки. Добрий день, 

                   козаки й козачки!

Ведуча 2:  Сьогодні, в день Покрови, ми здійснимо подорож на славне 

                   Запоріжжя, пригадаємо, як святкували Покрову наші предки, які

                   звичаї й традиції пов’язані з цим днем,  чому свято Покрови було 

                   в особливій шані і у козаків, і в дівчат, і в дорослих жінок та 

                   чоловіків.

Ведуча 3:  Запрошуємо всіх вас до української світлиці.

Господиня: (порається біля печі, розмовляє сама із собою). Ось і літечко 

          минуло. Пробігло, як один день. Важка робота в полі вже 

         закінчилася, можна і перепочити. (сідає на лаву) Нарешті

         діждалися Покрови! Недарма ж у народі кажуть: «Були жнива –  

          лежала баба нежива,а прийшла Покрова – вже баба здорова!»

До хати стукають гості.

Дівчина 1:  Тітко Олено, пусти на вечорниці!

Господиня:  (відчиняє двері) Заходьте, заходьте, дівчати!

Дівчина 1:  Доброго вечора, тітко!

Дівчина 2: Слава Богородиці! Будьте здорові, щасливі, багаті!

Дівчина 1:  Вітаємо вас із святом Покрови!

Господиня: Дякую, дякую. Рада, що до мене завітали на свято. Дівчата. А чи 

                    знаєте ви історію цього свята?

Дівчина 1:  Звичайно ж, знаємо!

Дівчина 2:  Самі знаємо й іншим розкажемо.

 Дівчина1:. Історія цього свята така. Виникло воно ще в X столітті у Греції,  

                    яку в той час загарбали араби. Оточивши Константинополь,  

                   сарацини намагалися поневолити громадян.

Дівчина 2:  Константинопольці зібралися на всеношну до церкви. Під 

                  час Божої служби Святий Андрій-юродивий та його учень  

                  Єпіфаній по-бачили в горішній частині храму образ Божої 

                   Ма­тері. Вона в оточенні святих тримала над віруючими

                    християнами покров (омофор) i молилася.

Дівчина1:. Це все диво надало грекам сили i впевненості й вони відстояли

                  свою незалежність. А свято Покрови з того часу стало  

                  всенародним.

Дівчина 1:. Покрова з давніх-давен в Україні належала до великих свят. У  

                  багатьох селах та містах на честь будували та освячували

                   храми, бо Покрова вважалася не лише релігійним, а й

                   національним святом. На честь свята в Україні названо немало  

                    ciл. Ось, хоча б Стара Покровка i Нова Покровка на Харківщині

Дівчина 2: А я знаю, що покровом на Покро­ву накривала Maтip Божа землю

                   від усяких бід, а кожна мати в Україні старалася благословити  

                 своє дитя рано-раненько, промовляючи над дитят­ком такі слова:  

                   «Як Maтip Божа стоїть над світом так най стане над тобою  

                   усіляке добро. Як Мати Божа, Цариця Небесна, покровом земля

                   усю на криває так i я плід лона свого накриваю від усякої напасті.  

                       Во Ім'я Отця, i Сина, i Святого Духа. Амінь!».

Господиня. Коли просиш у Матінки Божої заступництва добрим серцем —  

                      то матимеш його!

Дівчина1:. Дівчати, годі вам балакати. Час вже й хлопців кликати, адже

                   сьогодні ще й козацьке свято.

Дівчина 2: Дійсно. Адже козаки вважали Матір Божу своєю захисницею.

Господиня: Просимо козацькі коші вишикуватися для участі у змаганнях 

                   справжнісіньких козаків.

Дівчина1:. Чому лише козаків? Хіба хлопці без дівчат чогось варті? Нехай 

                   і дівчата грають!

Дівчина 2: А чом би й ні? Запрошуємо до гри й команду козачок.

Господиня. А слідкувати за грою й визначати найкращих буде журі у складі

____________----------------------------------------------------------

 

                      -----------------------------------------------------------

 

                     -----------------------------------------------------------------

 

 

 

 Дівчина1: Увага! Наш перший конкурс «Знайомство» Команди мають 

                  представити себе, продемонструвавши назву, емблему й девіз.

Оцінюється цей конкурс у 3 бали. __ 

  1. Конкурс «Знайомство»__

 Дівчина 2: _Оголошуємо другий , виключно чоловічий, конкурс.         

                      Всі знають, як козаки вміли співати: то веселої, то сумної, то 

                     жартівливої. Але жартували вони найбільше. Зараз 

                     запрошуємо  2 козаки – по одному від кожної команди - для 

                    участі в забаві  «Засвистали козаченьки». Умови забави: ви

                   обираєте свою улюблену пісню й не співаєте, а насвистуєте її. 

                    Забава оцінюється у 3 бали.

 

 

2. Конкурс  «Історична розминка».

  1. Кого в Україні називали козаками:

 а) розмітника, волоцюгу,

               б)  кріпосного селянина,

               в) вільного чоловіка, безстрашного лицаря,

               г) багатого вельможу.

           2. Де знаходилась Козацька Січ:

               а) за дніпровськими порогами,

               б) у причорноморських степах,

               в) на Дунаї,

               г) на Кримському півострові.

           3. Як називали місце, де жили козаки:

               а) мазанки,

               б) намети,

               в) землянки,

               г) куріні.

           4. Що таке «козацькі маяки»:

               а) кращі козацькі лицарі,

               б) світловий телеграф,

               в) козацький роз’їзд,

               г) почесна варта.

           5. Яку назву мали козацькі судна:

               а) галери,

               б) чайки,

               в) пироги,

               г) фрегати.

           6. Хто зруйнував Січ:

               а) Катерина ІІ,

               б) кримський хан,

               в) Петро І,

               г) польські магнати.

 

3. Конкурс  «Засвистали козаченьки».

 

Дівчина1: Я думаю, після такого свисту козакам відпочити треба, 

                  силоньки набратися.

Дівчина 2: Надаємо слово козачкам. В той час, коли мужні козаки воюють,

                   їх славні козачки – куховарять. Тому зараз саме час оголосити 

                   про конкурс «Козацька страва». Ви вдома мали приготувати

                   одну із козацьких страв. Зараз вам слід розповісти, як страва

                   готувалася і продемонструвати журі, що з того готування 

                   вийшло. А шановне журі та наша добра господиня вирішать, 

                   чия страва краща. Оцінка за конкурс – 3 бали.

 

 4. Конкурс «Козацька страва».

 

Господиня. Ой, і добрі ж страви приготували дівчата! Хлопці, а ви бува не

                    зголодніли? В такому випадку оголошуємо найважливіший 

                   конкурс – конкурс кошових отаманів. Отамани, будь ласка,

                   підійдіть до столу. Перед вами горнятка, в них  - найсмачніша 

                   козацька страва. Їдять її  і зранку, і вдень, і ввечері. Їдять її 

                   гарячою і холодною, може бути ця страва і великою і

                   маленькою, і солодкою, і гострою. І круглою, і трикутною, і

                   навіть овальною. Що це? … Вірно. Це вареники. А з чим їдять 

                   вареники?... Молодці, все правильно: із сиром, із картоплею, із

                   грибами, із ягодами і ще із чим хочеш. Вам зараз ліпити

                   вареники не треба. Вам треба їх лише з’їсти, і  як можна

                   охайніше це зробити. Адже їсти ви будете із зав’язаними очима.

                   Отже, оголошуємо конкурс «Варенички».

 

5. Конкурс «Варенички».

 

Дівчина1:  Молодці, козаки! Такі їдаки ніде не пропадуть! Не встигло журі

                   й оком повести, як у вас вже горщики порожні. А чи такі  ж

                   швидкі до роботи дівчата, як хлопці до вареників? Це ми зараз

                   перевіримо Оголошуємо конкурс «Заплети  косу».До участі

                   запрошуються команди козачок.

                   Із різнокольорових стрічок вам необхідно сплести косу  

                   якнайшвидше і якнайкраще.

 

6. конкурс «Заплети косу».

 

Дівчина 2: Молодці дівчата! Вправно вмієте плести. Та щось хлопці наші 

                   засумували. Час їм кісточки розім’яти. Спеціально для 

                   справжніх козаків оголошуємо конкурс «Повзунець». Увага,

                   участь беруть всі козаки куреня. За сигналом вам необхідно

                   навприсядки, руки на колінах, пройти відстань до стіни, так

                   саме повернутися, дійти до своєї команди, передати естафету 

                   іншому козакові. Переможе команда, яка зробить все швидко й 

                   правильно.

 

7. Конкурс «Повзунець».

 

8. Конкурс «Невідправлені телеграми»

 

Господиня: Гості мої дорогі, ось знайшла у скрині цілу кіпу якихось     

                   папірців. Чи не допоможете мені з ними впоратися? Може, то 

                   непотріб який?

Дівчина1:  Ні, тітонько. То не мотлох. Це ж якісь телеграми. Але від часу

                   такими  нечіткими стали, не можна розібрати хто й кому їх  

                  писав.

Дівчина 2: Нічого. Хлопці нам допоможуть.(дівчата по черзі зачитують  

                  «телеграми», а козаки й козачки мають відгадати, хто їх міг 

                  надіслати)

                    Ось перша телеграма 

  • «Зруйнував Кафу. Визволив з неволі багато українців» (Сагайдачний, 1616р Крим)
  • «Звели фортецю на острові Мала Хортиця. Мають українці захист від турків і татар».(Д.Вишневецький, 1556р. Хортиця)
  • «Козацьке військо зумів вивести. Триста добровольців прикривали наш відступ». (І.Богун. 1651р. Берестечко)
  • «Фортецю взято. Шляхту знищено. Прямуємо на Львів». (М.Кривоніс. 1648р. Кременець)

Господиня: Що молодці, то молодці! Все розібрали. Тепер я ці документи в

                    музей понесу. Нехай люди теж почитають, що колись діялося.

 

Дівчина1:  Тітко Олено, а чи то правда, що козаки – найгалантніші      

                   залицяльники?

 

Господиня: Звісно. Я, коли молодою була, таких козаків знавала!

Дівчина 2:   Ви думаєте, що наші за них гірші?

Господиня: Я і не знаю. Та коли хочете, можемо перевірити.

Дівчата (разом) Звісно, хочемо!

Господиня: В такому випадку оголошую конкурс «Як наші козаки до 

                   дівчат залицялися». На столі лежать цукерки. Хлопці – по

                   одному учаснику від команди – повинні пригостити дівчат.

                   Проста справа, чи не так?... Бажаючі, підійдіть до столу, будь

                   ласка. Ваше завдання, шановні козаченьки, ускладниться тим, 

                   що пригощати дівчат ви будете із зав’язаними руками.

                   Побачимо, як вам це вдасться. Оцінка конкурсу – ті ж самі 3 

                   бали.

9. Конкурс «Як наші козаки до  дівчат залицялися».

 

Дівчина1:  Дійшла черга й до останнього конкурсу. Він має назву

                   «Розвідники». Дуже часто козаки, вирушаючи в небезпечну

                   путь, мали добре розвідати місцевість. Згодні зі мною? А що в

                   цій справі найголовніше? Вірно, конспірація! Запрошуємо по

                   одному учаснику від кожної команди: і дівчат, і хлопців.

                   Уявіть, що ви йдете в тил до ворога і вам необхідно змінити

                   свою зовнішність. Отже, козакам треба вдягнути  жіночий одяг,

                   а козачкам – чоловічий.

 

10. Конкурс «Розвідники».

 

 

Дівчина 2:   Що молодці, то молодці. Таких майстрів конспірації в школі 

                    маємо! Із кожним можна сміливо йти в розвідку. Та

                   сподіваюся це нам не скоро знадобиться. А ось настрій

                   учасникам перед оголошенням результатів підняти просто

                   необхідно.

Дівчина1:   Поки шановне журі підраховує бали, ми пропонуємо всім

                   присутнім послухати козацькі жарти у виконанні учнів школи.

 

 

 

 

 

Господиня:  Ну й веселуни ви! Справжнісінькі майстри сміху. Та нашим 

                   гравцям зараз не до веселощів. Нервуються, результатів 

                   чекають. Тож не будемо їх мучити й надамо слово жюрі.

 

Слово жюрі.

 

Господиня:  Наше свято завершується. Сподіваюсь, ви добре відпочили, посміялися, дізналися щось нове про козаччину та про Покрову. На  прощання бажаємо вам здоров’я, добробуту, цілий міх сміху та щастя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку