Народився 24 травня 1912 року в селі Дяківцях (тепер Літинського району Вінницької області) у родині селянина, ветерана російсько-японської війни Панаса Стельмаха. Мати — білоруска. У дев’ять років, його віддали до школи. Михайла одразу прийняли до другого класу, оскільки добре читав. Після закінчення початкової сільської школи вступив до школи колгоспної молоді, а в 1928 році оголосив молодіжну бригаду, з колишніх наймитів. Потім майбутній письменник навчається у Вінницькому педагогічному технікумі. У 1933 році закінчив літературний факультет Вінницького педагогічного інституту. У 1936 році було надруковано його перші поезії. Михайло Стельмах
Номер слайду 3
До 1939 вчителював у селах Київщини.1939 року в перші дні війни він був мобілізований до Червоної армії, став учасник німецько- радянської війни. Як солдат-артилерист воював у Білорусі, був двічі поранений.1941 року побачила світ збірка віршів молодого поета – вчителя «Добрий ранок». З 1944 був військовим кореспондентом, працював у редакції газети 1-го Українського фронту «За честь Родины». Під час війни у Воронежі та Уфі вийшли під редакцією М. Рильського дві збірки фронтових віршів Михайла Стельмаха:«Провесінь», «За ясні зорі» (1942); в 1943 році — в Уфі надрукована книжка оповідань «Березовий сік» під редакцією Юрія Яновського.
Номер слайду 4
У 1949 році був опублікований роман про українське село «Велика рідня». У романах Стельмах «Дума про тебе» та «Чотири броди»(1978) вперше заговорив про український голодомор 1932-1933 р. А враження воєнних років було пізніше описано Стельмахом в романах «Велика рідня», «Правда і кривда». Після війни, на запрошення поета Максима Рильського, ставспівробітником Інституту фольклору, етнографії та мистецтва АН УРСР (1945–1953 роки). Обирався депутатом Верховної Ради СРСР 6-9 скликань, був заступником голови Ради Національностей. У 1963 році Михайло Стельмах почав працювати над повістю —«Гуси-лебеді летять», що розповідала про його дитинство. А у 1966 році з’явилася ще одна автобіографічна повість — «Щедрий вечір».1972 – був удостоєний звання Героя Соціалістичної Праці. Помер 27 вересня 1983 у Києві. Похований на Байковому цвинтарі
Номер слайду 5
Цікаві факти з життя автора. Першим у селі отримав вищу освіту, закінчивши літературний факультет. Вінницького педагогічного інституту і потім до 1939 року вчителював на Київщині. 1939 року був мобілізований до Червоної армії, став учасником німецько- радянської війни. На війні був двічі поранений. Після війни, на запрошення поета Максима Рильського, став співробітником Інституту фольклору, етнографії та мистецтва АН УРСР (1945–1954 роки). Жив у Києві, у будинку письменників Роліті по вулиці Леніна (нині Богдана Хмельницького), 68.Є свідчення стосовно зв’язків Стельмаха з українським підпіллям. Окрім прози та поезії, він займався написанням п’єс та сценаріїв для фільмів. Був одружений та мав трьох дітей. Діти обрали дотичні професії до батькової.
Номер слайду 6
Гуси-лебеді летять. Михайло Панасович Стельмах написав повість про власне дитинство — «Гуси-лебеді летять» у 1963 році. Він розповів про людей і обставини так, як їх запам'ятав, зрозумів. Повість «Гуси-лебеді летять» присвячена батькам письменника — «з любов'ю і зажурою». М. Стельмах показав сільське життя з його порядками, етикою в 1921—1922 роки. Назва повісті символічна, гуси-лебеді символізують прекрасні роки дитинства.
Номер слайду 7
«Гуси-лебеді летять…» історія створення. У 1963 році Михайло Панасович Стельмах написав повість про власне дитинство — «Гуси-лебеді летять», де показує людей і обставини так, як він їх побачив, запам’ятав, зрозумів. Повість «Гуси- лебеді летять» М. П. Стельмах присвятив своїм батькам — «з любов’ю і зажурою».
Номер слайду 8
Герої твору. Михайлик, його мати та батько, дід і баба, попова наймичка Мар’яна,дівчина Люба, кобзар Левко,майстер на всі руки дід Дем’ян,дядько Себастіян — це полюс добра. А полюс зла — улізливий кар’єрист Юхрим Бабенко, «скупий рицар» дядько Володимир, дядько Сергій з його «темною душею»…
Номер слайду 9
Особливості твору«Гуси-лебеді летять»розповідь від першої особи;автобіографічність;символічний образ гусей-лебедів;зв’язок з народознавством;наявність ліричних відступів (розмірковування хлопчика над власними вчинками,поведінкою інших людей, сприйняття ним оточуючого світу; розповідь про минуле життя інших героїв).