Михайло Стельмах. «Гуси – лебеді летять». Автобіографічна повість про дитинство

Про матеріал
Вкладення містить презентацію до уроку "Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять» – автобіографічна повість про дитинство». Доцільно використовувати на уроці української літератури у 7 класі. Матеріал допоможе виховувати почуття пошани до творчості М.Стельмаха, любові до рідної культури.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Михайло Стельмах. «Гуси – лебеді летять». Автобіографічна повість про дитинство. Ратушна Наталія Миколаївнавчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіУрок-знайомство

Номер слайду 2

Бажаю вам…Напишіть на крилах паперового лебедя, що лежить на вашій парті, побажання своїм однокласникам, і він неодмінно оживе у ваших руках, змахне крильми і понесе нас далеко-далеко….

Номер слайду 3

Побільше посміхайтеся! Бажаю веселого дня!Нехай у вас на душі буде сонячно! Бажаю собі і друзям успіху на уроці!Отримайте задоволення від власних успіхів!Нехай багато буде позитиву,Посмішок, дружби і добра…І ніякого негативу,Насолоджуйтеся цим днем сповна!Сьогодні день хороший. Буде точно, знаю,Адже щастя на цих крилах. Я всім посилаю!Міцного здоров’я!Нехай зникнуть всі негаразди!Бажаю вам…Як ви вважаєте, чому минаписали побажання на крилах саме цього птаха ?

Номер слайду 4

Лукашівський НВКВінниччинаhttps://drive.google.com/drive/folders/18 Shg. S4ef. Ve. VJuwr. Ksg. DQEp. HVd9tc. BMya

Номер слайду 5

Вінниччина, що міститься у самій серцевині країни, – батьківщина багатьох обдарованих, яскравих і харизматичних особистостей, які стали гордістю не тільки національної історії та культури, але й ввійшли до пантеону слави інших країн, усього людства. Літинщина подарувала Україні Михайла Стельмаха

Номер слайду 6

Саме про нього сьогодні піде мова. - Так хто ж він? Який він?- Який принцип його життя?- Яка особливість його художньої манери?- Яка загадка його таланту? - Чи став М. Стельмах майстром своєї справи?Михайло Панасович Стельмах…

Номер слайду 7

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять» – автобіографічна повість про дитинство. Тема уроку. Михайло Стельмах. «Гуси – лебеді летять». Автобіографічна повість про дитинство

Номер слайду 8

Цілевизначення та планування роботи на уроці висловлювати міркування щодо життя і творчості митця; коментувати ключові епізоди перших двох розділів повісті; робити власні висновки; доводити, що повість автобіографічна.► Будемо вміти: коротко життєвий та творчий шлях М. Стельмаха; що таке повість та жанрові особливості автобіографічної повісті; зміст перших двох розділів повісті «Гуси – лебеді летять».► Будемо знати:

Номер слайду 9

«Коло припущень»Як відомо, перше враження про людину формує зовнішність. Подивіться на портрет Михайла Стельмаха, зверніть увагу на вираз обличчя митця, його очі (недарма їх називають дзеркалом душі) і скажіть, які риси характеру притаманні цій особистості?

Номер слайду 10

Метод «Пазли»Друзі запам'ятали його як людину з відмінним почуттям гумору, завжди привітного і життєрадісного, лауреата всіх існуючих тоді премій. Літературознавці стверджують… 

Номер слайду 11

Метод «Пазли»Л. Г. Авксентьєв. Творчість письменника «стала своє­рідним гімном людини». Н. С. Шумада. Письменник «так добре знає внутрішній світ селянина, спосіб його мислення і коло уявлень, що саме його очима дивиться на навколишню природу… Селянський син, і з дитинства сільський житель, навчився розуміти людську мову, чув і переймав її, соковиту, образну, барвисту». І. Р. Семенчук«Материнська ласка, мудре батьківське слово, природний розум загартованого в боях громадянської війни голови комнезаму дядька Себастіяна — ось що робило найбільший вплив на формування світогляду майбутнього письменника». В. Моренець. Він «успадкував від народнопісенної культури етику, моральний ідеал людини, критеріїїї став-леннядо світу». Є. П. Гуцало«Незабутнє враження на М. Стельмаха справила пісня, що з неперевершеною силою трансфор-мувала в собі поетичну душу й тяжку історіюнароду». Б. С. Буряк «… викохав у собі палку любов до людей, їх мови й природного оточення, виробив уміння тонко спостерігати й образно мислити. І це вплинуло на його літературний і мовний стилі, на індивідуальні мовні особливості його поезії».

Номер слайду 12

Таким його пам'яталадяківчанка Франя Францівна«Він один у своїх батьків був - родина добра, батько Панас Дем'янович - моряк колишній, далі у колгоспі працював бригадиром. Мати Ганна Іванівна не з Дяківців, він її привіз із собою в село. Мати хліб смачний пекла, короваї, їсти трактористам готувала. У часи колективізації (1937-1938 р.)чотирнадцять дітей розкуркулених і засланих до Сибіру дяківчан фактично залишились сиротами. І Михайло Стельмах, який на той час починав літературну кар'єру, своїх у біді не залишив. Влаштував для дітей щось на зразок школи-інтернату. Там вони і жили, аж поки не розбіглися в люди, «мов мишенята». Він найняв хату, жінку взяв, щоб за дітьми наглядала. Привозив дітям одяг. Коли приїжджав, завжди записував старі пісні, людей слухав, що колись у церковному хорі співали. В село кожен рік до війни приїжджав, всі його знали, всі чекали в клубі. По радіо навіть передавали, що письменник приїде. Хороший він для дітей друг був, глядів нас, як своїх власних. Завжди цукерки, гроші односельцям давав. І до будівництва нової школи у Дяківцях, вже у 60-х роках, доклав чимало зусиль».

Номер слайду 13

нс«Чотири броди Стельмахового життя» Запрошую до віртуальної екскурсії Вона поведе нас життєвими шляхами видатного майстра слова, знавця дитячих душ.https://drive.google.com/drive/folders/18 Shg. S4ef. Ve. VJuwr. Ksg. DQEp. HVd9tc. BMya

Номер слайду 14

Яким постав перед вами Михайло Стельмах у переглянутому фільмі? Які моменти з життя митця запам’яталися найбільше? Чи співпадають ваші перші враження від портрета з тими враженнями, які ви отримали від віртуальної екскурсії?Метод «Мікрофон»

Номер слайду 15

Любив людейскромнийнаполег-ливийвідповіда-льнийгуманнийсильний духомблагород-нийтурбот-ливийлюдянийпростий. Складіть асоціативний портрет письменника, вказуючи і риси характеру письменника, і найсуттєвіші моменти його біографії, а допоможе нам у цьому яскраве сонечко. Асоціативний портрет М. Стельмаха

Номер слайду 16

Серце Михайла Панасовича палахкотіло безмежною любов’ю до дітей, саме тому він так проникливо відчував найтонші порухи їхніх душ, адже усвідомлював нерозривність дитини та природи. Добротою, гуманізмом, милосердям сповнена автобіографічна дилогія митця «Гуси-лебеді летять» та «Щедрий вечір», у яких розповідається про неповторні, швидкоплинні роки дитинства, які роблять цей світ кращим, добрішим, досконалішим.

Номер слайду 17

Словникова робота. Автобіографія від грец. сам, життя, пишу) - опис автором свого особистого життя; художній життєпис. Від мемуарів або щоденника відрізняється наявністю елементів вимислу та узагальнення. Якщо у художньому творі автор використовував події свого особистого життя як вихідний матеріал, опрацьований ним, такий твір називається автобіографічним.

Номер слайду 18

Словникова робота. Повість – розповідний прозовий твір (зрідка віршовий), що за широтою охоплення життєвих явищ наближається до роману, але має здебільшого одну сюжетну лінію та меншу кількість персонажів. Дилогія – два самостійних твори, пов’язані задумом, сюжетом персонажами.

Номер слайду 19

Ментальна карта до повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»Герої твору. ПозитивніНегативніКар'єрист Юхрим Бабенко, «скупий рицар» дядько Володимир, дядько Сергій із його «темною душею». Михайлик, його мати та батько, дід і баба, попова наймичка Мар'яна, дівчина Люба, кобзар Левко, дядько Микола, майстер на всі руки дід Дем'ян, ну і, звичайно, дядько Себастіян. Паспорт твору. Присвята. Моїм батькам – Ганні Іванівні й Панасу Дем’яновичу – з любов’ю і зажурою. Жанр: автобіографічна повість.Ідея: автор закликає бачити красу, любити рідну землю, що «така свіжа, така м'яка, мов колиска», «щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились». Тема: зображення життєвої долі українського села першої половини XX століття, епізодів із власного дитинства М. Стельмаха, коли він був дев'яти-десятирічним хлопчиком. Особливості твору:розповідь від першої особи; автобіографічність; символічний образ гусей-лебедів;зв'язок з народознавством;наявність ліричних відступів (розмірковування хлопчика над власними вчинками, поведінкою інших людей, сприйняття ним оточуючого світу; розповідь про минуле життя інших героїв).

Номер слайду 20

Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила.   Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти… Дід Дем'ян каже, що лебеді на крилах несуть весну й життя, а сонце золотими ключами відімкне землю. Бабуся повела онука до церкви, де він роздивлявся картину страшного суду. Качка вміла розпізнавати добрих і злих людей.   Михайлику дядько Себастьян передав листа від тата.  4235617 Встановіть ланцюжок подій

Номер слайду 21

Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила.  Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти… Дід Дем'ян каже, що лебеді на крилах несуть весну й життя, а сонце золотими ключами відімкне землю. Бабуся повела онука до церкви, де він роздивлявся картину страшного суду. Качка вміла розпізнавати добрих і злих людей.  Михайлику дядько Себастьян передав листа від тата.  Ланцюжок подій 123657І розділ4

Номер слайду 22

Літературний «Пінг-понг»Правила гри. Поділимося на 2 групи (команди) і по черзі будемо задавати одна одній питання та відповідати на них. Час на обдумування відповіді - 30 секунд. За правильну відповідь команда отримає 1 бал, а в разі неправильної – право відповіді переходить до іншої команди. Переможцем оголошується команда, яка набрала більшу кількість балів. Примітка для вчителя: замість м’ячика учні вибирають питання, заздалегідь підготовлені вчителем, (оформлені у вигляді кружечків із паперу).

Номер слайду 23

Літературний «Пінг-понг»1. Як Стельмах описує рідну місцевість? 6. Як діти раділи приходу зими? 5. За що мати частенько сварилася на Михайлика? 3. Як. Михайлик сприймає сонячні ключі?8. Яким чином качка могла «розбиратися в людях»? 7. Якого покарання і за що зазнав Михайлик від мами? 4. Що заважало Михайликові піти в лісову далечінь? 2. У чому ж призначення сонця на землі, на думку діда Дем'яна ?

Номер слайду 24

«Гуси-лебеді летять»бажання хлопчика зрозуміти те, що відбувається навесні. Зустріч із дядьком Себастіяном. Паспорт І розділу. Композиція твору. Тема: відображення приходу весни, її вплив на життя селян; знайомство з Михайликом, його родиною.Ідея: возвеличення краси природи; вміння її розуміти і цінувати. Основна думка: дитинство – вік, коли формується майбутня людина, і тому так важливо навчити її любити, розуміти і цінувати довкілля.розповідь діда Михайлика про прихід весни і ключі сонця. Експозиція: Зав'язка: отримання родинного листа від батька Михайлика. Кульмінація: Розв'язка: прогулянка хлопчика з Петром до лісу.

Номер слайду 25

Чому бабуся вирішила повести Михайлика в церкву? Чи відвідували ви коли-небудь церкву? Я запрошую вас до церкви, щоб дізнатися: - Як треба там себе поводити? - Що зображено на іконі грізного Страшного суду? «Там я мав і покаятись, і набратися розуму, якого усе чомусь не вистачало мені. Та я не дуже цим і журився, бо не раз чув, що такого добра бракувало не тільки мені, але й дорослим». Церква у Дяківцях

Номер слайду 26

Як треба було себе поводити в церкві? «... Щоб я у церкві не лобутрясничав, не шморгав носом, не крутився дзвигою, не ловив ґав, не перся наперед, не сміявся, не пирхав, не ліз на крилас та частіше хрестив лоба».

Номер слайду 27

Крилас – це підвищення для співаків, читців праворуч і ліворуч від іконостаса на рівні солеї або в храмовій частині церкви. Солея – (грец. σόλιον, від лат. solium: престол,трон) —піднесена на 1-3 чи більше сходинок частина підлоги перед іконостасом у храмі.Іконостас ( іконостав, грец. — образ і місце) — стіна з ікон у храмі, яка відокремлює вівтар від центральної частини церкви. Має «царські» та двоє бічних «дияконських» дверей (воріт). Іконостас стоїть на підвищенні солеї, символізує межу між небом і землею.

Номер слайду 28

іконографія православної ікони, що зображує прийдешній кінець світу — вселенський Страшний суд, який буде здійснений Ісусом Христом під час його Другого пришестя. На ній зображуються картини кінця світу, останнього суду над усім людством, воскресіння мертвих, сцени пекельних мук нерозкаяних грішників і райського блаженства праведників. Ікона Страшного суду —

Номер слайду 29

Сюжет ікони. Під час Страшного суду всі, що коли-небудь існували, живі і мертві, воскреснуть у плоті. Над ними Ісусом буде здійснено суд, і кожен заслужить вирок згідно зі своїми земними справами — або вічне блаженство в раю, або вічні муки в аду.

Номер слайду 30

Зображення на іконі Страшного суду мали важливу особливість: вони створювалися не для того, щоб залякати людину, а щоб змусити задуматися над своїми гріхами; «Не зневірятися, не втрачати надії, але започаткувати покаяння». Покаяння як неодмінна умова досягнення Царства Божого — є одним з основоположних положень християнського віровчення. Призначення

Номер слайду 31

Ікона Страшного суду є надзвичайно багатою за кількістю дійових осіб і включає зображення, які можна згрупувати за трьома темами: КомпозиціяІ. Друге пришестя Христове, воскресіння мертвих і суд над праведними і грішними.ІІ. Оновлення світу.ІІІ. Торжество праведників в небесному Єрусалимі.

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

- Зачитайте: що побачив Михайлик у церкві на картині грізного Страшного суду? «I чого тiльки не було на тому судiї? Тут на веселцi, як на гойдалцi, владно сидiв Христос-вседержитель, пiд ним чиясь дебела рука важила на шалькових терезах правду i кривду, обабiч вседержителя на бiлих хмарах стояли пророки, богородиця i Iван Предтеча. Нижче, лiворуч, був рай, обнесений товстелезним кам'яним муром. Святий Детро вiв до райської брами виснажених праведникiв, а в самому раю уже стояли три бородатi праотцi i гурт веселих запорожцiв, усi вони були в широких червоних штанях i при зброї, на їхнiх головах пишалися довгi оселедцi. А от праворуч починалося справжнє страхiття: тут юрмилися чорнi, наче вони всю зиму кiптюжились у коминi, чорти i вогнем дихала мерзопакосна пащека змiя. До неї, туманiючи вiд жаху, пiдходили грiшники: п'яниця з барилком горiлки, товстий салга-нистий пан, що наїв м'яса на чужому горi, мельник-злодюга з привiшеним на шиї жорном, суддя-хапуга з торбою нечестивих грошей, чернець, що заглядав не в святе письмо, а в грiховнi суєти, якась пiдмальована, гарно зодягнена, але гордовита панi, пiд нею було написано: «Пиха». За нею карлючились брехуни i донощики з язиками, схожими на копистки, та iнша дрiбна потерть, що не жила, а тiльки хитрувала i грiховодила на землi». Робота з текстом. Ст.195

Номер слайду 35

- Якою була реакція Михайлика від побаченого? «Хоча й страшнувато було дивитися на все це людинопадіння, але я таки придивлявся до нього. На моє щастя, тут нічого не було з тих дурноп'ятих, які босоніж спускалися б у ночовках, і це мене трохи заспокоїло...»

Номер слайду 36

Михайлик самотужки навчився читати і вже в дев'ять років багато перечитав книг. Хлопець поважав хліборобську працю, навчався розуміти «скарби людського духу». Мати гримала на сина за любов до книг, а потім запирала каганчик, щоб не читав уночі. На Великдень із сусідом Іваном Михайлик пішов до дядька Юхима по книжки. В обмін на чотири склянки гарбузового насіння Юхрим пообіцяв дати почитати «Пригоди Тома Соєра». Мати Михайлика готувала насіння, бо дуже любила землю.  На вулиці він зустрів бідну жінку із дитям і пригостив насінням малого.13574 Писар Юхрим за дві склянки насіння дав малому почитати казки.8 Удома мати не сварилась на сина за те, що він пригостив бідного хлопця насінням.9 Встановіть ланцюжок подій 26ІІ розділ

Номер слайду 37

Михайлик самотужки навчився читати і вже в дев'ять років багато перечитав книг. Хлопець поважав хліборобську працю, навчався розуміти «скарби людського духу». Мати гримала на сина за любов до книг, а потім запирала каганчик, щоб не читав уночі. На Великдень із сусідом Іваном Михайлик пішов до дядька Юхима по книжки. В обмін на чотири склянки гарбузового насіння Юхрим пообіцяв дати почитати «Пригоди Тома Соєра». Мати Михайлика готувала насіння, бо дуже любила землю.  На вулиці він зустрів бідну жінку із дитям і пригостив насінням малого. Ланцюжок подій 123657ІІ розділ4 Писар Юхрим за дві склянки насіння дав малому почитати казки.8 Удома мати не сварилась на сина за те, що він пригостив бідного хлопця насінням.9

Номер слайду 38

«Гуси-лебеді летять»щоб отримати книгу для читання «Пригоди Тома Сойєра», хлопець повинен був принести Юхриму Бабенку чотири склянки гарбузового насіння. Паспорт ІІ розділу. Композиція твору. Тема: зображення Михайлика, який прагнув отримати книгу для читання, навіть якщо для цього необхідно було потайки взяти у матері гарбузового насіння.Ідея: возвеличення любові до читання, до людини, яка потребує підтримки, допомо-ги (жебраки); засудження жадності, підступності (Юхрим Бабенко). Основна думка: лише той вартий поваги серед людей, хто розуміє їх і допомагає їм.любов Михайлика до книги, його фантазії під час їх читання. Експозиція: Зав'язка: Михайлик без дозволу мами бере насіння, половину з якого віддає хлопчику-жебраку. Кульмінація: Розв'язка: замість «Пригод...» Михайлик отримує для читання казки, замість погроз і сварок матері – подяку від жінки-жебрачки.

Номер слайду 39

Через що Михайлик не вважав себе ледачим? Яку думку висловили члени родини Михайлика стосовно його майбутнього? «Мозковий штурм» Якими художніми творами захоплювався хлопчик? За що батько хвалив Михайлика?

Номер слайду 40

Чому мати Михайлика носила гарбузове насіння в довжелезній вузькій торбині на поясі?Як Михайлик ставився до того, хто зневажав селянина? «Мозковий штурм» Яким насінням була «багата» мати хлопчика? Чого навчила мати Михайлика?

Номер слайду 41

«Незакінчене речення» За жанром твір М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»… Темою повісті є:… Головні герої повісті це:… Гуманізм повісті виявляється у ...

Номер слайду 42

Шкала сприйняття твору. Читаючи повість Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять», я дізнався про…уявив…зрозумів, що…

Номер слайду 43

Прийом «Хмарка тегів»Розгляньте хмаринку тегів, присвячену життєвому і творчому шляху М. Стельмаха. Прокоментуйте окремі теги, пов’язавши їх з біографією письменника. Михайло Стельмах. ЛебедігуманіствіршіПоділля митець талановитий людина геніальний. Михайликписьменник. Дяківціпореволюційні роки дитинствогуси чоботи«Кобзар» «Тарас Бульба» Вінниця Літкивчитель. М. Рильський. Орден медаль. Уфапоет-воїн Академія наук романповість. Чотириброди. Державна премія

Номер слайду 44

Метод «Мікрофон»- Чи вдалося нам досягти поставлених цілей уроку?- Що вас найбільше вразило?- Які почуття викликала у вас прочитана повість?- Кого з героїв повісті ви хотіли б наслідувати в житті?

Номер слайду 45

Бажаю вам…   Нехай гуси-лебеді на своїх крилах принесуть …міцне здоров'я, щастя, невичерпну енергію у всіх справах. Хай у вашій домівці завжди панують мир і злагода, у серці – доброта, а у справах – мудрість та виваженість. Нехай доля і надалі буде прихильною до вас, даруючи радість життя, незрадливу удачу, вірних і надійних друзів!

Номер слайду 46

Обов’язкове:- Дайте письмову відповідь на запитання: «Які риси характеру я хотів (-ла) би (б) запозичити у Михайлика?» (3 бали)На вибір: Складіть цитатний план до восьмого розділу повісті. (6 балів) Напишіть листа другові, який не любить читати, переконайте його прочитати повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». (6 балів)Творчі завдання:- Намалюйте ілюстрацію до найцікавішого (на вашу думку) епізоду або ж зобразіть улюбленого героя повісті. (6 балів)- Підготуйте запитання для інтерв’ю із Михайликом. (3 бали)Домашнє завдання

Номер слайду 47

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА:1. Стельмах М. «Твори в семи томах. Том четвертий». // М. Стельмах.– К.: Дніпро, 1983. – 711 с. 2. Ткаченко Н. С., Ходосов К. О. Вивчення творчості Михайла Стельмаха. // Н. С. Ткаченко, К. О. Стельмах.– К.: Рад. школа,1981. – 224 с.3. Українська література: для 7 кл. закл. загальн. серед. освіти: 2-ге видання, перероблене / Олександр Авраменко. — Київ: Грамота, 2020. — 224 с.: іл. 4. Чупринін О. О. «Усі уроки української літератури в 7 класі». // О. О. Чупринін. – Харків: Основа, 2007. – 537 с.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа. Аудіо-сайт Mp3-pesnja. Режим доступу: http://www.mp3-pesnja.com URL: https://uk.wikipedia.org/wiki URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/ URL: https://www.google.com/search?q URL: https://uain.press/articles/myhajlo-stelmah-klasyk-yakogo-lyubyly-za-pravdu-1039884 URL: https://www.treasury.gov.ua/ua/news/vinnichchina-perlina-podillya. URL: https://md-eksperiment.org/post/20211117-konceptualizaciya-dityachogo-ya-v-povisti-m-celmaha. URL: https://vseosvita.ua/library/konspekt-uroku-mihajlo-stelmah-avtobiograficna-povist-gusi-lebedi-letat-ak-spovid-dusi-mihajla-stelmaha-105408.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дергачова Аліна Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
3351
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку