Урок з української літератури у 7 класі "Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури в 7 класі "Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості" допоможе вчителю продовжити роботу над текстом повісті; характеризувати головного героя твору як особистість; сприяти творчому розвитку та пізнавальній активності школярів.
Перегляд файлу

Українська література

7 клас

Розділ. Ми – українці

 

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).

 

Тема. Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.

Мета: продовжити роботу над повістю «Неймовірні пригоди Івана Сили»; характеризувати головного героя твору як особистість; сприяти творчому розвитку та пізнавальній активності школярів; розвивати комунікативні вміння, навички публічного виступу; формувати інформаційну компетентність, критичне мислення, вміння працювати в команді, досягати компромісу; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

Компетентності, що формуються: предметні – вміння характеризувати образи героїв, переказувати зміст повісті; ключові – висловлювання власних суджень про необхідність серйозного ставлення до свого здоров’я, до спорту, про чесність у спортивних змаганнях.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок – гра (літературний квест).

Обладнання: книга Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили», завдання для квесту, аркуш паперу, прикріплений на класну дошку, у вигляді купола цирку.

Перебіг  уроку

А ти хочеш стати таким сильним, як Іван Сила? Тоді постав собі мету і вперто йди до неї. Тільки від тебе, від твоєї волі й самодисципліни залежить, чи досягнеш ти її.

Василь Вірастюк.

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.

Учитель. Дорогі семикласники, наш урок буде дуже насиченим різними видами роботи та великою інформацією. Тому посміхніться один одному і побажайте успіхів та позитивних емоцій.

ІI. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.

Тема сьогоднішнього уроку «Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості». На уроці продовжимо аналіз повісті «Неймовірні пригоди Івана Сили», ближче познайомимося з нашим головним героєм твору, щедрим на добро та щирість. Урок проведемо у формі гри – літературного квесту. Усім необхідно налаштуватися на роботу в команді, щоб спільними зусиллями виконати завдання.

Для цього нам потрібно об’єднатися у групи. Групи назвемо так: «Мандрівники», «Журналісти», «Літератори». Об’єднуємося у групи за назвами весняних місяців: березень, квітень, травень.

Кожна група отримує завдання, які вона має виконати протягом відведеного часу (25 хвилин). Представник з кожної групи презентує виконане завдання. Один учасник групи контролює й оцінює роботу своїх товаришів. Виконання деяких завдань треба фіксувати на фото або відео. Тому всі мають активно працювати в команді, узгоджувати свої дії. Розподіліть, будь ласка, ролі й почнемо. Старший групи отримує завдання відповідно до своєї назви.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Робота у групах.

Завдання для групи «Мандрівники»

Любі друзі! Вітаємо вас на першому кроці нашого літературного квесту.

Крок 1.

  1. У скількох країнах світу виступав богатир Іван Сила? (У 64 країнах)
  2. На аркуші описано події, які відбулися з героєм твору. Потрібно співвіднести країну та подію, де вона відбувалася.

1. Розвеселілий, з легкою душею взявся за штангу. "А-ах!" — раптом вигукнула зала, а потім зірвалася на ноги. Іван впевнено тримав штангу над головою і посміхався фоторепортерам. Вони без угаву клацали камерами, і цьому, здавалося, не буде кінця.

Приголомшена публіка не знала, як реагувати. Кілька секунд панувала мертва тиша. Коли ж він опустив штангу і суддя оголосив, що новим чемпіоном Республіки став Іван Сила, зала вибухнула.

А. Іспанія

2. Коли світло прожектора потрапило просто в очі Баварському ведмедеві, Сила ринувся в атаку. Він підчепив супернику ногу і всією масою на нього навалився.

      Кілька секунд Бієр-Мієр тримався, а тоді ці сплетені, немов удави, клубки м’язів звалилися на землю. Іван опинився зверху, а значить — перемога була за ним. Зала оніміла, а далі піднялася з місць і стримано зааплодувала. Це були оплески поваги. Іван Сила отримав міжнародне визнання.

      Ця перемога змінила ставлення Сили до боротьби на арені. Він почав тренуватися і по можливості навіть брати уроки. Бо одне діло — гнути залізо, а зовсім інше — перемагати таких же силачів, як і сам.

Б. Чехословаччина

3. Стадіон ревів як несамовитий. На піску арени вже виднілися сліди крові, але головний поєдинок був попереду. Для Івана Сили вибрали найбільшого бика. Він люто дихав у загоні, б’ючи переднім копитом. На верховинця довго вибирали костюм тореадора, але потрібного розміру так і не знайшли. 

Іван схопив бика за роги. Так вони стояли один проти одного, впершись тілами і поглядами. Іван крикнув і щосили крутнув управо. Бик завалився на бік, а в руках парубійка залишилися… роги.

В. Німеччина

4. Джебсон був дебелим чорношкірим з білосніжною усмішкою. Його удари, мов град, сипалися на Іванову голову. Сила тільки прикривався кулачиськами.

Та один удар він таки пропустив, від чого розтягнувся на манежі.

— Один, два, три… — почав рахувати суддя під улюлюкання натовпу.

Та Іван звівся на ноги, і поєдинок продовжився.

Коли ж Джебсон боляче вдарив його в печінку, а далі в брову, Іван вилаявся і гримнув із усієї сили у відповідь. Негр відлетів на кілька метрів і непорушно застиг.

Г. Франція

5. Іван був заклопотаний своїми думами, коли з підворіття вискочили четверо чоловіків із залізяками в руках і почали його гамселити.

— За Джебсона! — кричали вони, завдаючи удар за ударом.

Іван перекинув одного з них через ворота, викрутив другому руку, але тут його сильно вдарили ззаду по голові. Кров залила йому очі, він упав на коліна, а далі повалився додолу.

Д. США

6. Авто загуркотіло і стала повільно наїжджати на Івана.

Тут звідкілясь взялися фотографи і затріскотіли своїми камерами.

Парубійко стиснувся у клубок м’язів, і переднім колесом авто переїхало йому через груди.

— Ех, маминих галушок би тепер! — зітхнув Іван.

Нарешті й заднє колесо переповзло через нього.

Сила встав і обтріпався від пилюки.

Е. Англія

Відповіді: 1-Б, 2-В, 3-А, 4-Е, 5-Г, 6-Д.

 

Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване словоnotork. (Кротон)

Крок 2.

  1. Відповідно до змісту повісті намалювати схему маршруту цирку «Бухенбах» на карті світу. (Контурна карта додається)
  2. Як насправді називався цирк, у якому працював Іван Фірцак? («Герцферт-цирк»)

Крок 3.

Зробити висновок з виконаної роботи: «Чому пригоди головного героя Івана Сили названо неймовірними?»

Завдання для групи «Журналісти»

Любі друзі! Вітаємо вас на першому кроці нашого літературного квесту.

Крок 1.

  1. Знайти місце перебування Івана Сили за описом подій: «На ранок усе місто було обклеєне афішами: «Грандіозний бій двох ведмедів». Виявляється, не тільки Іван Сила мав таке прізвисько, але й … сам Бієр-Мієр, який ще ніколи не зазнавав поразки. Уже під обід дістати квиток у цирк «Бухенбах» було неможливо». (Баварія, Німеччина)
  2. Скласти перелік циркових номерів Івана Сили.

Орієнтовні відповіді.

Відомі циркові номери:

«Груди заміст ковадла» – брилу трощили молотом на грудях Івана;

«Зуби мамонта» Фірцак прибивав долонею дубову дошку до столу, використовуючи 20-сантиметрові цвяхи; після того, як кілька осіб не могли її відірвати, він прикладав хусточку до голівок цвяхів і витягав їх зубами;

«Залізне серце» – триметрову рейку Іван клав собі на плече, четверо асистентів звішувалися на неї, пробуючи її зігнути. Коли їм цього не вдавалося, він руками вигинав із неї серце.

«Шия під штрекою» – десятеро чоловіків згинали на карку Івана залізничну рейку, коли той лежав на столі.

«Людина під колесами машини» Іван Сила був на циркових гастролях в США, то виконав гостросюжетний трюк: ліг на землю й легкове авто переїхало через його тіло, абсолютно не травмувавши спортсмена.

 

 Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване словоkastrif. (Фірцак)

Крок 2.

  1. Скласти інтерв’ю з Іваном Силою за орієнтовними питаннями. (Питання можна вибирати і змінювати – 5-6 питань).

– Де народився герой твору?

– Як він потрапив до столиці Чехословаччини?

– Хто допоміг Івану у великому місті і став йому другом?

– З ким відбувся перший вуличний бій, який став переломним у житті Івана?

– Кому завдячує герой у своїй кар’єрі?

  Хто запропонував Івану працювати в цирку?

– Чи переживав герой за переможених супротивників?

– Яким був перший цирковий номер Івана Сили?

– Чому Іван відмовлялися боротися з глядачами навіть за грошову винагороду?

– У яких країнах гастролював цирк «Бухенбах»?

– Які нагороди отримав силач за перемоги в турнірах?

– Чи сумував Іван за рідною домівкою? За ким найбільше?

– З ким хлопець подружився в цирку?

– Хто зумів заполонити серце леґеня після одруження коханої Марусі?

– Якою була сім’я Івана Сили?

– Чому на піку слави богатир вирішив розірвати контракт і повернутися додому?

– Що порадив би Іван Сила сучасній молоді, щоб була такою ж сильною?

  • Які поради Івана перегукуються зі словами Василя Вірастюка, що стали епіграфом сьогоднішнього уроку?

Крок 3.

Зробити висновок з виконаної роботи: «Чи й справді Івана Силу можна назвати найсильнішою людиною світу?» 

Завдання для групи «Літератори»

Любі друзі! Вітаємо вас на першому кроці нашого літературного квесту.

Крок 1.

  1. Хто став прототипом героя твору «Неймовірні пригоди Івана Сили»?
  2. Заповнити таблицю «Реальність та вигадка у повісті».

Зразок.

Реальність

Вигадка

Іван Сила/Кротон (Іван Федорович Фірцак);

циркова акробатка Ружена Мілена) Зіклова (дружина);

чемпіон-суперважковаговик Джон Джексон;

королева Британії.

 

Реальні події з життя: бої, турніри, циркові трюки Івана Сили; чесність і підступність; справжня дружба і кохання; конкуренція у спорті; несправедливість правоохоронних органів; зажерливість власників, у яких працював Іван.

Вуличний хлопець Міха Голий,

таємний агент  Фікса,

мадам  Бухенбах,

карлик  Піня,

міс Крокі,

акробат Фандіго,

імпресаріо Пандорський та інші.

 

Реальні імена змінені на вигадані, а сюжет має ознаки справжнього детективу.

 

Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване словоaileda. (Аделія)

Крок 2.

  1. Скласти план характеристики головного героя. Відповіді підтвердити цитатами з твору.
  2. Назвати фільм, знятий за книгою Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили». («Іван Сила», 2013 р.)

Крок 3.

Скласти сенкан про героя твору.

ІV. Підсумок уроку.

4.1. Після виконання всіх завдань квесту старший групи звітує про виконану роботу, підтверджуючи фото- та відеозвітом.

4.2. Оцінювання учнями власної роботи в групі.

4.3. Зошити з домашньою роботою (паспорт літературного твору) учні здають учителеві на перевірку.

V. Рефлексійно-оцінювальний етап.

Учитель. На аркушиках кольорового паперу (у кожної групи свій колір) кожен з вас нехай напише про свої враження від уроку, зачитає і приклеїть на великий аркуш паперу, що прикріплений на класну дошку, у вигляді купола цирку.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Переказувати епізод повісті, який найбільше сподобався.
  2. Підготувати інформацію про богатирів Київської Русі або сучасних силачів та боксерів.

 

 

Список використаних джерел

1. Авраменко О. М. Українська література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2015.

2. Гаврош О. Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу: пригодницька повість / О. Гаврош. – Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2017. – 176 с. : іл.

3. Іван Сила – найсильніша людина світу XX століття [Електронний ресурс] // Львів1256: [веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: http://lviv1256.com/history/ivan-syla-najsylnisha-lyudyna-svitu-xx-stolittya/

4. Іван Фірцак: найсильніша людина ХХ століття [Електронний ресурс] // Пустунчик: [веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://pustunchik.ua/ua/online-school/sport/ivan-firtsak/

5. Бугайова Н.А., Вікторіна О.М. Квести і проекти з використанням Інтернету на уроках української мови і літератури : [навчально-методичний посібник для вчителів української мови і літератури]. – Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016. – 64 с.

6. Концепція Нової української школи / упорядн. Гриневич Лілія, Елькін Олександр, Калашнікова Світлана та ін. / заг. ред. Грищенка Михайла ; Міністерство освіти і науки України. – К., 2016. – 36 с.

7. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).

8. Фірцак Іван Федорович [Електронний ресурс] // Вікіпедія: [веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу:  https://uk.wikipedia.org/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Крок 1.

  1. У скількох країнах світу виступав богатир Іван Сила? (Укажіть цифру)
  2. На аркуші описано події, які відбулися з героєм твору. Потрібно співвіднести країну та подію, де вона відбувалася.

 

1. Розвеселілий, з легкою душею взявся за штангу. "А-ах!" — раптом вигукнула зала, а потім зірвалася на ноги. Іван впевнено тримав штангу над головою і посміхався фоторепортерам. Вони без угаву клацали камерами, і цьому, здавалося, не буде кінця.

Приголомшена публіка не знала, як реагувати. Кілька секунд панувала мертва тиша. Коли ж він опустив штангу і суддя оголосив, що новим чемпіоном Республіки став Іван Сила, зала вибухнула.

А. Іспанія

2. Коли світло прожектора потрапило просто в очі Баварському ведмедеві, Сила ринувся в атаку. Він підчепив супернику ногу і всією масою на нього навалився.

      Кілька секунд Бієр-Мієр тримався, а тоді ці сплетені, немов удави, клубки м’язів звалилися на землю. Іван опинився зверху, а значить — перемога була за ним. Зала оніміла, а далі піднялася з місць і стримано зааплодувала. Це були оплески поваги. Іван Сила отримав міжнародне визнання.

      Ця перемога змінила ставлення Сили до боротьби на арені. Він почав тренуватися і по можливості навіть брати уроки. Бо одне діло — гнути залізо, а зовсім інше — перемагати таких же силачів, як і сам.

Б. Чехословаччина

3. Стадіон ревів як несамовитий. На піску арени вже виднілися сліди крові, але головний поєдинок був попереду. Для Івана Сили вибрали найбільшого бика. Він люто дихав у загоні, б’ючи переднім копитом. На верховинця довго вибирали костюм тореадора, але потрібного розміру так і не знайшли. 

Іван схопив бика за роги. Так вони стояли один проти одного, впершись тілами і поглядами. Іван крикнув і щосили крутнув управо. Бик завалився на бік, а в руках парубійка залишилися… роги.

В. Німеччина

4. Джебсон був дебелим чорношкірим з білосніжною усмішкою. Його удари, мов град, сипалися на Іванову голову. Сила тільки прикривався кулачиськами.

Та один удар він таки пропустив, від чого розтягнувся на манежі.

— Один, два, три… — почав рахувати суддя під улюлюкання натовпу.

Та Іван звівся на ноги, і поєдинок продовжився.

Коли ж Джебсон боляче вдарив його в печінку, а далі в брову, Іван вилаявся і гримнув із усієї сили у відповідь. Негр відлетів на кілька метрів і непорушно застиг.

Г. Франція

5. Іван був заклопотаний своїми думами, коли з підворіття вискочили четверо чоловіків із залізяками в руках і почали його гамселити.

— За Джебсона! — кричали вони, завдаючи удар за ударом.

Іван перекинув одного з них через ворота, викрутив другому руку, але тут його сильно вдарили ззаду по голові. Кров залила йому очі, він упав на коліна, а далі повалився додолу.

Д. США

6. Авто загуркотіло і стала повільно наїжджати на Івана.

Тут звідкілясь взялися фотографи і затріскотіли своїми камерами.

Парубійко стиснувся у клубок м’язів, і переднім колесом авто переїхало йому через груди.

— Ех, маминих галушок би тепер! — зітхнув Іван.

Нарешті й заднє колесо переповзло через нього.

Сила встав і обтріпався від пилюки.

Е. Англія

 

Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване словоnotork.  

 

Крок 2.

  1. Відповідно до змісту повісті намалювати схему маршруту цирку «Бухенбах» на карті Європи. (Контурна карта додається)
  2. Як насправді називався цирк, у якому працював Іван Фірцак?  

 

Крок 3.

Зробити висновок з виконаної роботи: «Чому пригоди головного героя Івана Сили названо неймовірними?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для групи «Журналісти»

Крок 1.

  1. Знайти місце перебування Івана Сили за описом подій: «На ранок усе місто було обклеєне афішами: «Грандіозний бій двох ведмедів». Виявляється, не тільки Іван Сила мав таке прізвисько, але й … сам Бієр-Мієр, який ще ніколи не зазнавав поразки. Уже під обід дістати квиток у цирк «Бухенбах» було неможливо».  
  2. Скласти перелік циркових номерів Івана Сили.

 

 Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване словоkastrif.  

 

Крок 2.

  1. Скласти інтерв’ю з Іваном Силою за орієнтовними питаннями. (Питання можна вибирати і змінювати – 5-6 питань).

– Де народився герой твору?

– Як він потрапив до столиці Чехословаччини?

– Хто допоміг Івану у великому місті і став йому другом?

– З ким відбувся перший вуличний бій, який став переломним у житті Івана?

– Кому завдячує герой у своїй кар’єрі?

  Хто запропонував Івану працювати в цирку?

– Чи переживав герой за переможених супротивників?

– Яким був перший цирковий номер Івана Сили?

– Чому Іван відмовлялися боротися з глядачами навіть за грошову винагороду?

– У яких країнах гастролював цирк «Бухенбах»?

– Які нагороди отримав силач за перемоги в турнірах?

– Чи сумував Іван за рідною домівкою? За ким найбільше?

– З ким хлопець подружився в цирку?

– Хто зумів заполонити серце леґеня після одруження коханої Марусі?

– Якою була сім’я Івана Сили?

– Чому на піку слави богатир вирішив розірвати контракт і повернутися додому?

– Що порадив би Іван Сила сучасній молоді, щоб була такою ж сильною?

  • Які поради Івана перегукуються зі словами Василя Вірастюка, що стали епіграфом сьогоднішнього уроку?

 

Крок 3.

Зробити висновок з виконаної роботи: «Чи й справді Івана Силу можна назвати найсильнішою людиною світу?» 

 

 

 

 

Завдання для групи «Літератори»

Крок 1.

  1. Хто став прототипом героя твору «Неймовірні пригоди Івана Сили»?
  2. Заповнити таблицю «Реальність та вигадка у повісті».

Зразок.

Реальність

Вигадка

Іван Сила/Кротон (Іван Федорович Фірцак);

 

Вуличний хлопець Міха Голий,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване словоaileda.  

 

Крок 2.

  1. Скласти план характеристики головного героя. Відповіді підтвердити цитатами з твору.
  2. Назвати фільм, знятий за книгою Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили».  

 

Крок 3.

Скласти сенкан про героя твору.

 

 

docx
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
2215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку