Українська література
7 клас
Розділ. Ми – українці
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).
Тема. Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.
Мета: продовжити роботу над повістю «Неймовірні пригоди Івана Сили»; характеризувати головного героя твору як особистість; сприяти творчому розвитку та пізнавальній активності школярів; розвивати комунікативні вміння, навички публічного виступу; формувати інформаційну компетентність, критичне мислення, вміння працювати в команді, досягати компромісу; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.
Компетентності, що формуються: предметні – вміння характеризувати образи героїв, переказувати зміст повісті; ключові – висловлювання власних суджень про необхідність серйозного ставлення до свого здоров’я, до спорту, про чесність у спортивних змаганнях.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок – гра (літературний квест).
Обладнання: книга Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили», завдання для квесту, аркуш паперу, прикріплений на класну дошку, у вигляді купола цирку.
Перебіг уроку
А ти хочеш стати таким сильним, як Іван Сила? Тоді постав собі мету і вперто йди до неї. Тільки від тебе, від твоєї волі й самодисципліни залежить, чи досягнеш ти її. Василь Вірастюк. |
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.
Учитель. Дорогі семикласники, наш урок буде дуже насиченим різними видами роботи та великою інформацією. Тому посміхніться один одному і побажайте успіхів та позитивних емоцій.
ІI. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку «Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості». На уроці продовжимо аналіз повісті «Неймовірні пригоди Івана Сили», ближче познайомимося з нашим головним героєм твору, щедрим на добро та щирість. Урок проведемо у формі гри – літературного квесту. Усім необхідно налаштуватися на роботу в команді, щоб спільними зусиллями виконати завдання.
Для цього нам потрібно об’єднатися у групи. Групи назвемо так: «Мандрівники», «Журналісти», «Літератори». Об’єднуємося у групи за назвами весняних місяців: березень, квітень, травень.
Кожна група отримує завдання, які вона має виконати протягом відведеного часу (25 хвилин). Представник з кожної групи презентує виконане завдання. Один учасник групи контролює й оцінює роботу своїх товаришів. Виконання деяких завдань треба фіксувати на фото або відео. Тому всі мають активно працювати в команді, узгоджувати свої дії. Розподіліть, будь ласка, ролі й почнемо. Старший групи отримує завдання відповідно до своєї назви.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Робота у групах.
Завдання для групи «Мандрівники»
Любі друзі! Вітаємо вас на першому кроці нашого літературного квесту.
Крок 1.
1. Розвеселілий, з легкою душею взявся за штангу. "А-ах!" — раптом вигукнула зала, а потім зірвалася на ноги. Іван впевнено тримав штангу над головою і посміхався фоторепортерам. Вони без угаву клацали камерами, і цьому, здавалося, не буде кінця. Приголомшена публіка не знала, як реагувати. Кілька секунд панувала мертва тиша. Коли ж він опустив штангу і суддя оголосив, що новим чемпіоном Республіки став Іван Сила, зала вибухнула. |
А. Іспанія |
2. Коли світло прожектора потрапило просто в очі Баварському ведмедеві, Сила ринувся в атаку. Він підчепив супернику ногу і всією масою на нього навалився. Кілька секунд Бієр-Мієр тримався, а тоді ці сплетені, немов удави, клубки м’язів звалилися на землю. Іван опинився зверху, а значить — перемога була за ним. Зала оніміла, а далі піднялася з місць і стримано зааплодувала. Це були оплески поваги. Іван Сила отримав міжнародне визнання. Ця перемога змінила ставлення Сили до боротьби на арені. Він почав тренуватися і по можливості навіть брати уроки. Бо одне діло — гнути залізо, а зовсім інше — перемагати таких же силачів, як і сам. |
Б. Чехословаччина |
3. Стадіон ревів як несамовитий. На піску арени вже виднілися сліди крові, але головний поєдинок був попереду. Для Івана Сили вибрали найбільшого бика. Він люто дихав у загоні, б’ючи переднім копитом. На верховинця довго вибирали костюм тореадора, але потрібного розміру так і не знайшли. Іван схопив бика за роги. Так вони стояли один проти одного, впершись тілами і поглядами. Іван крикнув і щосили крутнув управо. Бик завалився на бік, а в руках парубійка залишилися… роги. |
В. Німеччина |
4. Джебсон був дебелим чорношкірим з білосніжною усмішкою. Його удари, мов град, сипалися на Іванову голову. Сила тільки прикривався кулачиськами. Та один удар він таки пропустив, від чого розтягнувся на манежі. — Один, два, три… — почав рахувати суддя під улюлюкання натовпу. Та Іван звівся на ноги, і поєдинок продовжився. Коли ж Джебсон боляче вдарив його в печінку, а далі в брову, Іван вилаявся і гримнув із усієї сили у відповідь. Негр відлетів на кілька метрів і непорушно застиг. |
Г. Франція |
5. Іван був заклопотаний своїми думами, коли з підворіття вискочили четверо чоловіків із залізяками в руках і почали його гамселити. — За Джебсона! — кричали вони, завдаючи удар за ударом. Іван перекинув одного з них через ворота, викрутив другому руку, але тут його сильно вдарили ззаду по голові. Кров залила йому очі, він упав на коліна, а далі повалився додолу. |
Д. США |
6. Авто загуркотіло і стала повільно наїжджати на Івана. Тут звідкілясь взялися фотографи і затріскотіли своїми камерами. Парубійко стиснувся у клубок м’язів, і переднім колесом авто переїхало йому через груди. — Ех, маминих галушок би тепер! — зітхнув Іван. Нарешті й заднє колесо переповзло через нього. Сила встав і обтріпався від пилюки. |
Е. Англія |
Відповіді: 1-Б, 2-В, 3-А, 4-Е, 5-Г, 6-Д. |
|
Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване слово – notork. (Кротон)
Крок 2.
Крок 3.
Зробити висновок з виконаної роботи: «Чому пригоди головного героя Івана Сили названо неймовірними?»
Завдання для групи «Журналісти»
Любі друзі! Вітаємо вас на першому кроці нашого літературного квесту.
Крок 1.
Орієнтовні відповіді.
Відомі циркові номери:
«Груди заміст ковадла» – брилу трощили молотом на грудях Івана;
«Зуби мамонта» – Фірцак прибивав долонею дубову дошку до столу, використовуючи 20-сантиметрові цвяхи; після того, як кілька осіб не могли її відірвати, він прикладав хусточку до голівок цвяхів і витягав їх зубами;
«Залізне серце» – триметрову рейку Іван клав собі на плече, четверо асистентів звішувалися на неї, пробуючи її зігнути. Коли їм цього не вдавалося, він руками вигинав із неї серце.
«Шия під штрекою» – десятеро чоловіків згинали на карку Івана залізничну рейку, коли той лежав на столі.
«Людина під колесами машини» – Іван Сила був на циркових гастролях в США, то виконав гостросюжетний трюк: ліг на землю й легкове авто переїхало через його тіло, абсолютно не травмувавши спортсмена.
Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване слово – kastrif. (Фірцак)
Крок 2.
– Де народився герой твору?
– Як він потрапив до столиці Чехословаччини?
– Хто допоміг Івану у великому місті і став йому другом?
– З ким відбувся перший вуличний бій, який став переломним у житті Івана?
– Кому завдячує герой у своїй кар’єрі?
– Хто запропонував Івану працювати в цирку?
– Чи переживав герой за переможених супротивників?
– Яким був перший цирковий номер Івана Сили?
– Чому Іван відмовлялися боротися з глядачами навіть за грошову винагороду?
– У яких країнах гастролював цирк «Бухенбах»?
– Які нагороди отримав силач за перемоги в турнірах?
– Чи сумував Іван за рідною домівкою? За ким найбільше?
– З ким хлопець подружився в цирку?
– Хто зумів заполонити серце леґеня після одруження коханої Марусі?
– Якою була сім’я Івана Сили?
– Чому на піку слави богатир вирішив розірвати контракт і повернутися додому?
– Що порадив би Іван Сила сучасній молоді, щоб була такою ж сильною?
Крок 3.
Зробити висновок з виконаної роботи: «Чи й справді Івана Силу можна назвати найсильнішою людиною світу?»
Завдання для групи «Літератори»
Любі друзі! Вітаємо вас на першому кроці нашого літературного квесту.
Крок 1.
Зразок.
Реальність |
Вигадка |
Іван Сила/Кротон (Іван Федорович Фірцак); циркова акробатка Ружена Мілена) Зіклова (дружина); чемпіон-суперважковаговик Джон Джексон; королева Британії.
Реальні події з життя: бої, турніри, циркові трюки Івана Сили; чесність і підступність; справжня дружба і кохання; конкуренція у спорті; несправедливість правоохоронних органів; зажерливість власників, у яких працював Іван. |
Вуличний хлопець Міха Голий, таємний агент Фікса, мадам Бухенбах, карлик Піня, міс Крокі, акробат Фандіго, імпресаріо Пандорський та інші.
Реальні імена змінені на вигадані, а сюжет має ознаки справжнього детективу.
|
Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване слово – aileda. (Аделія)
Крок 2.
Крок 3.
Скласти сенкан про героя твору.
ІV. Підсумок уроку.
4.1. Після виконання всіх завдань квесту старший групи звітує про виконану роботу, підтверджуючи фото- та відеозвітом.
4.2. Оцінювання учнями власної роботи в групі.
4.3. Зошити з домашньою роботою (паспорт літературного твору) учні здають учителеві на перевірку.
V. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Учитель. На аркушиках кольорового паперу (у кожної групи свій колір) кожен з вас нехай напише про свої враження від уроку, зачитає і приклеїть на великий аркуш паперу, що прикріплений на класну дошку, у вигляді купола цирку.
VІ. Домашнє завдання.
Список використаних джерел
1. Авраменко О. М. Українська література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2015.
2. Гаврош О. Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу: пригодницька повість / О. Гаврош. – Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2017. – 176 с. : іл.
3. Іван Сила – найсильніша людина світу XX століття [Електронний ресурс] // Львів1256: [веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: http://lviv1256.com/history/ivan-syla-najsylnisha-lyudyna-svitu-xx-stolittya/
4. Іван Фірцак: найсильніша людина ХХ століття [Електронний ресурс] // Пустунчик: [веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://pustunchik.ua/ua/online-school/sport/ivan-firtsak/
5. Бугайова Н.А., Вікторіна О.М. Квести і проекти з використанням Інтернету на уроках української мови і літератури : [навчально-методичний посібник для вчителів української мови і літератури]. – Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016. – 64 с.
6. Концепція Нової української школи / упорядн. Гриневич Лілія, Елькін Олександр, Калашнікова Світлана та ін. / заг. ред. Грищенка Михайла ; Міністерство освіти і науки України. – К., 2016. – 36 с.
7. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи. К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).
8. Фірцак Іван Федорович [Електронний ресурс] // Вікіпедія: [веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/
Крок 1.
1. Розвеселілий, з легкою душею взявся за штангу. "А-ах!" — раптом вигукнула зала, а потім зірвалася на ноги. Іван впевнено тримав штангу над головою і посміхався фоторепортерам. Вони без угаву клацали камерами, і цьому, здавалося, не буде кінця. Приголомшена публіка не знала, як реагувати. Кілька секунд панувала мертва тиша. Коли ж він опустив штангу і суддя оголосив, що новим чемпіоном Республіки став Іван Сила, зала вибухнула. |
А. Іспанія |
2. Коли світло прожектора потрапило просто в очі Баварському ведмедеві, Сила ринувся в атаку. Він підчепив супернику ногу і всією масою на нього навалився. Кілька секунд Бієр-Мієр тримався, а тоді ці сплетені, немов удави, клубки м’язів звалилися на землю. Іван опинився зверху, а значить — перемога була за ним. Зала оніміла, а далі піднялася з місць і стримано зааплодувала. Це були оплески поваги. Іван Сила отримав міжнародне визнання. Ця перемога змінила ставлення Сили до боротьби на арені. Він почав тренуватися і по можливості навіть брати уроки. Бо одне діло — гнути залізо, а зовсім інше — перемагати таких же силачів, як і сам. |
Б. Чехословаччина |
3. Стадіон ревів як несамовитий. На піску арени вже виднілися сліди крові, але головний поєдинок був попереду. Для Івана Сили вибрали найбільшого бика. Він люто дихав у загоні, б’ючи переднім копитом. На верховинця довго вибирали костюм тореадора, але потрібного розміру так і не знайшли. Іван схопив бика за роги. Так вони стояли один проти одного, впершись тілами і поглядами. Іван крикнув і щосили крутнув управо. Бик завалився на бік, а в руках парубійка залишилися… роги. |
В. Німеччина |
4. Джебсон був дебелим чорношкірим з білосніжною усмішкою. Його удари, мов град, сипалися на Іванову голову. Сила тільки прикривався кулачиськами. Та один удар він таки пропустив, від чого розтягнувся на манежі. — Один, два, три… — почав рахувати суддя під улюлюкання натовпу. Та Іван звівся на ноги, і поєдинок продовжився. Коли ж Джебсон боляче вдарив його в печінку, а далі в брову, Іван вилаявся і гримнув із усієї сили у відповідь. Негр відлетів на кілька метрів і непорушно застиг. |
Г. Франція |
5. Іван був заклопотаний своїми думами, коли з підворіття вискочили четверо чоловіків із залізяками в руках і почали його гамселити. — За Джебсона! — кричали вони, завдаючи удар за ударом. Іван перекинув одного з них через ворота, викрутив другому руку, але тут його сильно вдарили ззаду по голові. Кров залила йому очі, він упав на коліна, а далі повалився додолу. |
Д. США |
6. Авто загуркотіло і стала повільно наїжджати на Івана. Тут звідкілясь взялися фотографи і затріскотіли своїми камерами. Парубійко стиснувся у клубок м’язів, і переднім колесом авто переїхало йому через груди. — Ех, маминих галушок би тепер! — зітхнув Іван. Нарешті й заднє колесо переповзло через нього. Сила встав і обтріпався від пилюки. |
Е. Англія |
Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване слово – notork.
Крок 2.
Крок 3.
Зробити висновок з виконаної роботи: «Чому пригоди головного героя Івана Сили названо неймовірними?»
Завдання для групи «Журналісти»
Крок 1.
Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване слово – kastrif.
Крок 2.
– Де народився герой твору?
– Як він потрапив до столиці Чехословаччини?
– Хто допоміг Івану у великому місті і став йому другом?
– З ким відбувся перший вуличний бій, який став переломним у житті Івана?
– Кому завдячує герой у своїй кар’єрі?
– Хто запропонував Івану працювати в цирку?
– Чи переживав герой за переможених супротивників?
– Яким був перший цирковий номер Івана Сили?
– Чому Іван відмовлялися боротися з глядачами навіть за грошову винагороду?
– У яких країнах гастролював цирк «Бухенбах»?
– Які нагороди отримав силач за перемоги в турнірах?
– Чи сумував Іван за рідною домівкою? За ким найбільше?
– З ким хлопець подружився в цирку?
– Хто зумів заполонити серце леґеня після одруження коханої Марусі?
– Якою була сім’я Івана Сили?
– Чому на піку слави богатир вирішив розірвати контракт і повернутися додому?
– Що порадив би Іван Сила сучасній молоді, щоб була такою ж сильною?
Крок 3.
Зробити висновок з виконаної роботи: «Чи й справді Івана Силу можна назвати найсильнішою людиною світу?»
Завдання для групи «Літератори»
Крок 1.
Зразок.
Реальність |
Вигадка |
Іван Сила/Кротон (Іван Федорович Фірцак);
|
Вуличний хлопець Міха Голий,
|
Любі друзі, щоб зробити другий крок і перейти до наступного завдання, треба відгадати зашифроване слово – aileda.
Крок 2.
Крок 3.
Скласти сенкан про героя твору.