Микола Гоголь "Ніч перед Різдвом"

Про матеріал
Бінарний урок. Література (інтегрований курс) і мистецтво. Учні знають зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і можуть відтворити основні події твору, визначають роль фантастики у творі, аргументують свою думку, виявляють національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); характеризують героїв повісті; висловлюють власне враження від прочитаного.
Перегляд файлу

Тема.  М. В. Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Тема кохання у творі. Образи Оксани і Вакули».

Мета.  Дидактична:

  •                  удосконалювати навички аналізу художнього твору;
  •                  формувати читацьку активність;
  •                  вчитися висловлювати свою думку і вміти її аргументувати.
  •                  навчитися візуалізовувати (ілюструвати) прочитаний твір

Розвивальна:

  •                  розвивати навички індивідуальної та командної роботи;
  •                  розвивати творчі здібності учнів;
  •                  розвивати культуру мовлення;
  •                  розвивати комунікативну, загальнокультурну та соціальну компетентності.
  •                  розвивати критичне мислення.

Виховна:

  •                  виховувати любов до образотворчого мистецтва;
  •                  виховувати прагнення до взаєморозуміння і взаємоповаги між людьми;
  •                  виховувати рішучість, вміння самостійно приймати рішення;
  •                  виховувати працелюбність, толерантність, милосердя;
  •                  виховувати вірність слову, наполегливість у досягненні мети.

 

Обладнання: портрет письменника, текст повісті «Ніч перед Різдвом», мультимедійна презентація.

Тип уроку:  урок формування і застосування знань, умінь, навичок.

Методи та прийоми: літературний диктант, бесіда , бесіда з елементами розповіді, робота в парах, інсценізація окремих уривків повісті,  інтерактивні вправи «Послідовність подій», «Знайди пару», вправи «Абеткове асорті», «Асоціативний кущ», «Вибірковий диктант», «Сенкан».

Міжпредметні зв’язки: українська мова, мистецтво

Очікувані результати: учні знають  зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і можуть відтворити основні події твору, визначають роль фантастики у творі, аргументують свою думку, виявляють національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); характеризують героїв повісті; висловлюють власне враження від прочитаного.

 

Хід уроку

  1.                Мотиваційний  етап. (2)
  1.               Забезпечення готовності учнів до уроку.

Дзвоник пролунав веселий,                                                                                             Дружно всіх він кличе в клас.                                                                                              І цікаве на уроці

Пропоную я для вас

Актуалізація опорних знань.                                                                                     1.Пригадаємо життєвий і творчий шлях М. Гоголя.    (3, 4, 5)                                             Вправа «Усний літературний диктант «Лови помилку». Якщо ви погоджуєтесь з тезою, підніміть праву руку (так), якщо ні – ліву.

 1. Гоголь народився у с. Великі Сорочинці. (так)

2. Батьки Гоголя були кріпаками. (ні)

3. Ім’я майбутній письменник отримав на честь діда. (ні)

4. Гоголь навчався у Ніжинській гімназії вищих наук. (так)

5. Після смерті батька Микола став опорою для матері і сестер. (так)

6. У 1825 році Гоголь переїхав до Петербургу. (ні)

7. Гоголь скупив і спалив весь наклад книги «Ганс Кюхельгартен». (так)

8. Гоголь писав свої твори українською мовою. (ні)

9. У Полтаві створено Національний Музей-заповідник М.В. Гоголя. (ні)

10. Перший успіх принесла Гоголю збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки». (так)

II. Цілевизначення та планування роботи.

1. Повідомлення теми та мети уроку. (6)

 М. В. Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Тема кохання у творі. Образи Оксани і Вакули».    Сьогодні на уроці (мета) удосконалимо навички аналізу художнього твору, навчимося висловлювати свою думку, розвиватимемо навички індивідуальної та командної роботи, розвиватимемо творчі здібності, виховуватимемо любов до образотворчого мистецтва, навчимося візуалізовувати (ілюструвати) прочитаний твір

2.  Очікуваний результат( «Чиста дошка»). (7)

Щоразу, йдучи на урок, ви окреслюєте для себе коло завдань, які прагнете вирішити. Вам уже відома тема уроку. Які завдання ви перед собою ставите? (Учні говорять, які завдання вони перед собою ставлять, учитель записує їх на дошці).

Орієнтовані завдання:

1.Очікування цікавого уроку.
2. Проаналізувати образи головних героїв повісті, висловлювати своє ставлення до них.
3. Отримати насолоду від уроку .

Отже, завдання уроку ви визначили самі. По ходу виконання завдань я витиратиму їх з дошки. До кінця уроку вона повинна бути чистою.

    2. Вправа інтерактивна «Послідовність подій».(8)  Завдання: Відьма і чорт переплутали послідовність ключових епізодів у повісті. Відновіть правильний порядок сюжету повісті.

Правильна відповідь:

1.Зимовий вечір. Викрадання чортом місяця

2. Чорт у Солохи. Прихід голови, дяка, Чуба у гості до Солохи

3.Обіцянка коваля Вакули Оксані

4. Вуличні веселощі та колядування

5.Рішення Вакули втопитися

6. Коваль у Череватого Пацюка

7.Політ на чортові

8.Вакула в Петербурзі

9. Щасливі закохані                                    

ІІІ. Операційно-виконавчий етап

Слово вчителя.

Наближається велике християнське свято Різдва Христова, свято всепрощення, добра, милосердя і любові. Це час, коли здійснюються заповітні мрії і відбуваються дива. М. В. Гоголь у повісті «Ніч перед Різдвом» занурює нас у світ чарівних перетворень, казкових подій і доводить, що навіть фантастичне бажання може перетворитися на реальність, якщо серцем керують віра, надія та любов, неодмінні супутниці різдвяних свят.  

1.Бесіда. Отже, герої повісті Гоголя готуються до Різдва. (9)

  Кому Різдво не до вподоби? Чому? (Чорту, він украв місяць, щоб помститися Вакулі).

  Чи радіє коваль святу? (Ні, бо Оксана не відповідає на його почуття).

  Що ми дізнаємося про Оксану? (Перша красуня «і по цю сторону Диканьки, і по ту сторону Диканьки», дочка заможного козака Чуба, любить чепуритися і маніритися перед люстерком).

Театралізована сценка

Автор. Останній день перед Різдвом згаснув. Зимова, ясна ніч настала. Зблиснули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям та всьому світові, щоб усім було весело колядувати та славити Христа. 

 

Сцена 2.Оксана і Вакула (10, 11, 12, 13)

Автор: Тепер погляньмо, що робить красуня Оксана. Оксані не минуло ще й 17 –ти, а вже мало не по всьому світу – і по той бік Диканьки, і по цей бік Диканьки – тільки й мови, що про неї. Парубки одностайно проголосили, що кращої дівки й не було ще ніколи, і не буде ніколи на селі.

Оксана: І чого це надумалося людям розпускати славу, нібито я гарна? Брешуть люди, я зовсім не гарна!

-                     Хіба чорні брови та очі мої такі гарні, що подібних до них немає й на цілому світі? Яка тут краса в цьому кирпатенькому носі? І щоках? І в губах? Чи, може, гарні мої чорні коси? Ой, їх можна злякатись увечері; вони, мов довгі гадюки, переплелись та обплелись круг моєї голови. Бачу тепер, що я зовсім не гарна! – Ні, таки гарна я! Ой, яка гарна! Диво!

Вакула ( прошепотів) Чарівна дівка! І вихваляється вона не дуже! З годину стоїть, видивляючись у люстерко, надивитися не може, ще й хвалить себе вголос!

Оксана: Еге ж, парубки, чи ж вам до пари я? Ви погляньте- но на мене, як я поважно виступаю; у мене сорочка вишита червоним шовком. А які стрічки на голові! Вам і довіку не бачити пишнішої позолоти. Цього всього накупив мені батько, щоб посватав мене найкращий молодець у світі.

(Посміхнувшись, обернулася вона і раптом побачила коваля

Скрикнула й суворо постала перед ним)

-                     Чого ти прийшов сюди? Може, хочеться, щоб випровадила за поріг лопатою? Ви всі майстри підсипатися до нас. Умить пронюхаєте, коли батьків нема вдома. О, я знаю вас! Що там, скриня моя готова?

Вакула: Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Якби ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив із кузні; зате ніяка попівна не матиме такої скрині. Залізом обкував таким,. А як буде розписана! Не гнівайся ж на мене. Дозволь хоч поговорити, хоч подивитися на тебе.

Оксана: Хто ж тобі боронить? Говори й дивись!(Сідає на лавку і милується собою)

Вакула: Дозволь і мені сісти біля тебе!

Оксана: Сідай.

Вакула: Чудова, люба Оксано, дозволь поцілувати тебе!(пригортає її до себе)

Оксана (відштовхнувши Вакулу) Ще чого? Йому як мед, то ще й ложку! Геть від мене, в тебе руки цупкіші за залізо. Та й сам ти пропах димом. Мабуть, геть усю мене забруднив своєю сажею.

Вакула: - Не любить вона мене! Їй усе забавки; а я стою перед нею як дурень і очей од неї не можу одвести. І все б стояв перед нею, і до віку не спускав би з неї очей! Чарівна дівчина»!Усе б віддав, щоб дізнатися, що неї на серці, кого вона кохає.                                                                                     

Сцена 4  Дівчата у Оксани

Дівчата вбігають до Оксани. Хваляться наколядованим.

Оксана: - Ой, Одарко! У тебе нові черевики. Та які ж хороші! І з золотом! Добре тобі, Одарко є в тебе кому все купувати; а от мені нема кому дістати  такі гарні черевики.

Вакула: - Не тужи, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевики, що мало яка й панночка носить.

Оксана: - Ти? Подивлюсь я, де ти дістанеш такі черевики, які могла б я надіти на свої ноги. Хіба принесеш ті самі, що носить цариця?

Одарка: - Бач, яких забажалося!

Оксана: - Отож, будьте всі за свідків: якщо коваль Вакула принесе ті самі черевики, які носить цариця, то даю слово, що одразу вийду за нього заміж. ( Оксана з дівчатами йдуть)

Вакула (Про себе) – Смійся, смійся! Я й сам сміюся з себе. Думаю і не можу надумати, де подівся розум мій? Вона мене не кохає – що ж , Бог з нею! Ніби на всьому світі тільки й є, що Оксана. Хвалити Господа, дівчат багато є хороших і без неї на селі. Та й що Оксана? З неї ніколи не буде доброї господині! Їй би тільки чепуритись. Ні, годі! Час покинути ці дурощі.  

 

2. Слово вчителя. (14)  Ви побачили чудову інсценізацію повісті «Ніч перед Різдвом». Відповідно слід порушити  проблемне запитання : «Чи погодиться Оксана вийти заміж за Вакулу, якщо він не подарує черевички»  .  (Відповідь на це запитання ми  маємо дати протягом нашого уроку).        

  Вахрушева Віра Федорівна

2.1. Слово вчителя.    Мене це запитання також зацікавило, тому я вам допоможу дати на це відповідь, але ми маємо з вами  згадати  в роботах, яких українських живописців відчувається особливий різдвяний дух?    Чудово! Правильно, це картини художників XIX ст. Констянтина Трутовського «Колядки в Україні» та сучасного митця Андрія Ліпотова та Оксани Збрудської.                                             Частина про ілюстрацію.

Люди здавна ставились до книг не просто, як до вмістилища знань або засобу передачі інформації. Книги були скарбом, коштовними речами, які цінували, берегли і передавали у спадок.

Написані від руки книги називають рукописами або манускриптами. Ченці-переписувачі працювали у спеціальних приміщеннях. Старовинні книги – справжні витвори мистецтва. Тому їх прикрашали розкішними ілюстраціями або мініатюрами.

Зараз У друкованих виданнях поряд з текстом ми нерідко бачимо малюнки художників або фотографії - ці зображення звуться ілюстрацій (від латинського дієслова illustrate- пояснювати) - Це зображення, що пояснюють або доповнюють зміст тексту.

На частку художника книги випадає відповідальне завдання втілення засобами образотворчого мистецтва ідейно-художнього задуму, змісту літературного тексту і створення художньо-декоративного вигляду книги. Тільки гармонійне поєднання цих двох сторін книжкової графіки створює повноцінну книгу.

З винаходом друкарства в середині XV століття і широким поширенням книги роль художника все більше зростає і завдання його стають дедалі глибшими. Ілюстрація може бути виділена як самостійний жанр образотворчого мистецтва завдяки одному обов'язковому ознакою. Її розповідь визначається не вільним вибором художника, а літературним твором.

Її призначення - "висвітлити", "зробити наочним" те, про що розповідається в книзі, - події та дії, а також загальну ідею, яка спонукала автора написати книгу. Літературні твори надихали і продовжують надихати багатьох художників. У мистецтві минулого велику роль грали твори Гомера, Овідія, Вергілія та інших античних авторів. Біблія, Євангеліє, твори Шекспіра, Сервантеса. Жанри, в яких художники висловлювали їх зміст, були найрізноманітнішими - фреска, станковий живопис, гобелени, розпис на вазах, графіка в окремих аркушах, естампи і т. П. І звичайно, особливе місце належить книзі.

Для зображення предметів художнику потрібні такі кошти, як лінія, що визначає кордон форми предмета, пляма, світле або темне, передає світлотінь, від якої форма і положення предметів стають більш конкретними, і, нарешті, колір, повідомляє предметів велику життєвість.

Початок XX в. відклалося на бібліотечних полицях багатьма висококласними зразками книжкового мистецтва. Останній значущий поворот в історії естампи в книзі відбувається на початку XX століття на основі технічних, промислових завоювань новітньої Європи і, з іншого боку, у зв'язку з новим, революційним, народним змістом. У книжковому знаку XX століття застосовуються всілякі техніки (переважають ксилографія і офорт), різноманітна тематика - тут і символічний знак, і орнаментальний візерунок, і фігурна композиція, і пейзаж. Є книжкові знаки у вигляді філософських, фантастичних видінь і меланхолійних настроїв.                                                                                                                                                        3. Вправа «Командна гра». А тепер на закріплення теоретичного матеріалу проведемо практичне заняття. Для цього ми поділимося на команди.                 Перший ряд «Художники-ілюстратори»; Другий і третій ряд «Літературознавці».  Тема кохання обгорюється в повісті, тому «Літературознавці» мають написати слова-асоціації до слова «кохання» (метод «Асоціативний кущ»). Команда «Художників-ілюстраторів» намалювати символи кохання.

4. Вправа «Вибірковий диктант». (15, 16). Учитель диктує слова і словосполучення, учні І варіанту записують ті, що характеризують Вакулу, учні ІІ варіанту- Оксану.   Завзяття, примхливість, вередливість, здатність на щирі почуття, наполегливість, намагання привернути до себе увагу, працьовитість, егоїзм,  кмітливість, кокетування, вірність, самозакоханість, рішучість, зарозумілість.                                                                                                                          VІ. Дискусійно-дослідницький етап.

1.  Бесіда. (17)

     До кого Вакула звернувся по пораду і допомогу? (До Пузатого Пацюка).

     Що допомогло Вакулі підкорити чорта, потрапити до цариці і отримати заповітні черевички? (Любов до Оксани надала йому сміливості і рішучості).

     Назвіть головних і другорядних героїв повісті «Ніч перед Різдвом»

     За що юнака цінували односельці?

     Які риси вдачі Оксани вам до вподоби, а які – ні?

     Як почувалася Оксана і про що вона думала? Чи змінилося її ставлення до  Вакули? (Зачитати від слів «Довго стояла Оксана, роздумуючи про чудні

ковалеві слова» до слів «Ото він зрадіє! і пустотлива красуня вже жартувала зі своїми подругами»; від слів «Оксана збентежилась, коли до неї дійшли такі вісті» до слів «…і все думала. І вся горіла; і на ранок закохалася по самі вуха в коваля»). Повертаємося до проблемного запитання  : «Чи погодилась б Оксана вийти заміж за Вакулу, навіть якби він не подарував черевички?» . Відповідь: звичайно, Оксана також була закохана у Вакулу, але вона була дівчиною егоїстичною, зарозумілою, і своєю примхливістю намагалася звернути на себе увагу.     (18)

Як ви вважаєте, чи варто дівчатам випробовувати почуття хлопців або навпаки?                                                                                                                                      2. Інтерактивна вправа « Знайди пару» . (19)                                                 Відповіді:  Петербург- цариця; Різдво-колядники; Оксана- дзеркало; Чорт-місяць;  Вакула-черевички; Пацюк-вареники; Солоха- мітла; Чуб-батіг . 

3. Вправа для очей (20)

4. Метод «Сенкан» (21, 22).   Ділимося на три групи (три ряди). І група пише сенкан до слова Оксана; ІІ – Вакула; ІІІ – кохання.                                                                                                         1. Перший рядок – тема (іменник).

2.Другий – опис теми (два прикметники).

3.Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.

4.Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.

5.Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

 


  V. Рефлексійно-оціночний етап.

1. Вправа «Абеткове асорті». (23) Учням за бажанням пропонується дістати із конверта літеру і скласти до уроку речення, яке починається на обрану літеру. (Наприклад, літера «Р»  «Різдво дарує справжні дива» або літера «Б» «Без сміливості і завзяття не досягнеш мети» тощо). 

2. Метод «Чиста дошка».(24) Отже, завдання уроку ви визначили самі. Давайте перевіримо, а чи ми виконали всі завдання?                                                                   3.Домашнє завдання.(25, 26) Написати різдвяний лист-привітання герою/героїні повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом»


 


 

docx
Додано
6 лютого
Переглядів
775
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку