Джеймс Олдрідж «Останній дюйм»
Утвердження сімейних цінностей у творі
Мета: зацікавити учнів актуальними проблемами стосунків батьків і дітей;
розвивати образне, асоціативне та критичне мислення, навички роботи в групах;
виховувати прагнення до добрих і щирих стосунків із близькими, відповідальність за долю найрідніших людей.
Хід уроку
У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми …
Джеймс Олдрідж «Останній дюйм»
Слово вчителя:
Життя – складна річ, а тим паче стосунки…
Стосунки між закоханими, чоловіком і дружиною, а ми з вами поговоримо про стосунки між батьками і дітьми. Чи легко їх будувати? Направляти в правильне річище? Чи завжди вибудовується місточок під назвою «взаємопорозуміння» ?
Перед такою проблемою стоять герої оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм». Батько Бен і син Деві, як вони збудували свій місточок, ми маємо проаналізувати на уроці.
В оповіданні Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» є такі слова: «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми». Важливо знайти сили їх здолати».
Вчитель: Зверніть увагу на малюнки, які ви бачите на дошці, їх намалювали учні вашого класу. Поясніть чому переважає морська тематика?
- Назвіть автора і назву твору, які ми вивчаємо на уроці.
(Джеймс Олдрідж « Останній дюйм» )
- Визначте жанр твору
(Новела, коротке оповідання) 2
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Поділ на групи:
1.
2.
3.
1)Усне малювання( завдання групам)
- Опишіть, яким ви бачите Деві?
А) На початку твору?
Б) У літаку?
В) Коли син рятує батька?
2) Побудуйте асоціативний кущ:
САМОТНІСТЬ
Нерозуміння, сум, нудьга, відчай, байдужість, розчарування.
3) Спробуйте розповісти історію життя Деві від його імені.
4) Перегляд фільму, коментування фрагментів (3 фрагменти).
5. Відновити послідовність сюжету;(завдання групам)
1. Поєдинок Бена з акулою – кішкою;
2. Роздуми Деві;
3. Акуляча бухта;
4. Зйомки під водою;
5. Обід на березі Червоного моря;
6. «Головне – останній дюйм»;
7.Допомога пораненому батькові; 3
8. Самотній політ хлопчика;
9. Серйозна розмова;
10. Попереду ціле життя;
11. Вдале приземлення;
12. На висоті трьох тисяч футів;
Відповідь: 6, 3, 2, 4, 5, 1, 7, 9, 8, 12, 11, 10
Робота з текстом. Бесіда
1.Яким був Деві на початку оповідання?
(учні відповідають або наводять цитати)
(Сумний, зляканий, боявся батька )
2. Як Деві почувався поряд з батьком?
( «хлопчик опустив голову і тихенько заплакав»)
3.Що хвилювало Деві?
(Чи знайде їх хтось у разі аварії?)
4. Чому Бен вирішив, що єдина надія врятуватися – це «примусити» Деві самостійно думати, впевнено робити те, що він повинен робити?
(Бен розумів, що від хлопчика в даній ситуації вимагалися дорослі вчинки. Батько знав, що синові буде важко, але іншого виходу не було.)
5. Чи змінився хлопчик? Чи зумів врятувати батька?
(хлопчик змінився, своїми вчинками рятує батька)
Закріплення
Вчитель: Ми прочитали оповідання « Останній дюйм», що означає слово «дюйм»?
В. Чи в прямому розумінні вжито словосполучення «останній дюйм»?
- Чому саме така назва твору?
(У творі « Останній дюйм» - це крихітна відстань , яка розділяла батька і сина, «відстань» у їхніх стосунках )
(це « відстань» непорозумінь між рідними людьми)
Вчитель:
– Чи вмів батько не те що любити сина, говорити з ним?
(не вмів і розумів це.)
Вчитель:
- Чи вдалося Бену і Деві здолати останній дюйм у стосунках ?
(Батько відкрив для себе риси характеру хлопчика, яких раніше не бачив, а Деві зрозумів, що батько його любить.)
Вчитель:
– Що було найважчим для Деві, від того моменту, коли він побачив пораненого батька?
( надати медичну допомогу)
( втягнути батька в літак)
(керувати літаком.)
Вчитель:
- Чи впорався хлопчик?
Вчитель:
- Чи можна стверджувати, що батько і син врятували один одного?
(так, батько з останніх сил давав Деві поради, і хлопчик впорався)
Вчитель
Нелегкі випробування випали на долю двох найрідніших людей: батька і сина. Вони не тільки пройшли їх, а й збудували місточок у стосунках, знайшли шлях до серця один одного. Цим шляхом вони намагатимуться йти в подальшому житті. Це є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі « Останній дюйм».
Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про те, чи потрібно Вам здолати « останній дюйм» у стосунках з батьками, а допоможе нам шкільний психолог. (психолог проводить опитування)
Рефлексія
( « Жага до життя» Дж. Лондон. « Альпійська балада» В. Бикова)
Домашнє завдання: написати твір-роздум « Що потрібно для того, щоб мене розуміли?»
« Як подолати « останній дюйм» у стосунках з батьками, друзями?» (на вибір)
Слово надається психологу Білогуб Ю. В. Підведення підсумків по тесту.
Відеоролик