Конспект уроку на тему: Джон Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі». Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога

Про матеріал

Урок з використанням інтерактивних вправ та презентації.В матеріалі подано проблемні та творчі завдання, які допоможуть здобувачам освіти розвинути комунікативні та творчі навички

Перегляд файлу

Тема уроку: Джон Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі». Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога. Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму

Мета уроку: дослідити тему протиставлення людяності світу насильства через характеристику головних героїв, розвивати навички аналізу художнього тесту, характеристики персонажів; навчати учнів висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, удосконалювати вміння творчого переказу та виразного читання прозового твору; сприяти вихованню кращих людських рис  - вірності, мужності, толерантного ставлення до представників різних національностей; формувати духовно-емоційний світ школярів.

Очікувані результати: учні розуміють вплив війни на долю дітей та дорослих, характеризують персонажів, розвивають усне зв’язне мовлення, аналітичне та критичне мислення, творчу уяву; навички аналізу художнього тексту, навички виразного читання, коментування;  висловлюють власні враження та думки

Основні терміни та поняття: націонал-соціалізм (нацизм), геноцид, Голокост, гетто

Обладнання: портрет Джона Бойна, тексти твору, буктрейлер до твору Дж. Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі», презентація «Дж. Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі». Образи Бруно і Шмуля»

Тип уроку: комбінований урок

Хід уроку

                         Усе це сталося дуже давно й ніщо подібне більше не станеться.

Не в наші дні й не в нашу історичну добу.

Дж. Бойн

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Еспрес-опитування

  • Чи потрібно пам’ятати своє минуле? Навіщо?
  • Чи є майбутнє в нації, яка своє минуле забуває, відрікається від історії свого народу?
  • Сформулюйте тему повісті «Хлопчик у смугастій піжамі». Чому, на вашу думку,  твір став бестселером?

Перевірка домашнього завдання

Тестування «Чи уважний ти читач?»

1. Головний герой повісті:

А) маленький німець Бруно;

Б) хлопчик-єврей на ім’я Шмуль;

В) батько Бруно, комендант концентраційного табору.

2. Розповідь у повісті ведеться від імені:

А) автора;

Б) хлопчика-єврея Шмуля;

В) хлопчика Бруно.

3. У Бруно і Шмуля спільне:

А) захоплення;

Б) вік, день народження;

В) місце народження.

4. Щоб допомогти Шмулю знайти свого батька, Бруно зважився:
      А)  пробратися в табір в’язнів;

Б) попросити допомоги у свого батька;

В) звернутися з проханням про допомогу до Павла і мами.

5.  Бруно не подобається вчитель гер Лінц, адже:

А) він дуже вимогливий;

Б) змушує вчити предмети, які Бруно не подобаються;

В) він не цікаво розповідає.

6. У комендантському домі працював слуга Павло, бо:

А) був знайомив батька;
Б) був у минулому лікарем, мав би працювати медиком у самому  таборі;

В) він довго працював у цій сім’ї.

Завдання:

     Визначте елементи сюжету повісті « Хлопчик у смугастій піжамі»;

     Якою є кульмінація твору?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку

-         Ми всі люди різні. Гуманізм – головна ознака людини.

-         Пригадайте «золоте правило» етики: Стався до інших так, як ти б хотів, щоб до тебе ставилися.

-         Що таке толерантність, права людини?

(толерантність- це прийняття та повага до чужого вибору, особливостей, думо іншої людини)

- Який злочин вважається найтяжчим? (убивство)

Слово вчителя

-Війни народжуються з нетерпимості, аморальності, з неповаги до інших людей, через зло, заздрість, несприйняття чужих думок…На жаль, людство не робить висновків і конфлікти повторюються. Митці, прагнучи осмислити досвід попередніх поколінь, своїми творами, відповідної тематики,  застерігають людство від нових трагедій.

-Повідомлення теми, мети уроку

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Сторінка ерудита «Треба знати»

  • Націонал-соціалізм (нацизм)- ідеологія та похідна від неї форма суспільного устрою, що поєднали елементи соціалізму з агресивним націоналізмом (расизмом). Деякі дослідники вважають його різновидом фашизму, хоча самі нацисти ніколи так себе не ідентифікували. Попри схожість, фашизм і нацизм у класичній формі існували тільки в Італії фашистська диктатура Б. Муссоліні 1922-1943 років) та в Німеччині (нацистська диктатура А. Гітлера 1933-1945 років), тому за своєю природою вони унікальні.
  • Геноцид- цілеспрямовані дії задля повного або часткового знищення груп населення чи народів за національними, етнічними, расовими, корисливими або релігійними мотивами.
  • Голокост – систематичне гоніння і знищення людей за ознакою їхньої расової, етнічної, національної приналежності, сексуальної орієнтації або генетичного типу як неповноцінних, шкідливих (Друга світова війна – євреї, роми, масони, інваліди, представники нетрадиційної орієнтації).
  • Ґетто – частина території в містах, відведена для примусового поселення певної расової, національної, професійної, релігійної групи населення.

-Пригадайте, де відбуваються події, зображені у творі? (Геть-Звідси – назва концтабору, куди був направлений для проходження служби в якості коменданта батько головного героя)

  • Що ми знаємо про це місце?
  • Концтабір… Яке страшне слово. Скільки їх було за часів Другої світової війни… Але Освенцім (Аушвіц) або ж Геть-Звідси, як називає його дев’ятирічний Бруно, чи не найстрашніший з усіх.
  • Але як сприймає все це наш герой? Як взагалі ставиться до всього, що відбувається: переїзду з Берліна, нового місця проживання, відсутності друзів та великої кількості військових, що постійно перебувають в їхньому будинку?
  •             Як сприймають війну, а це, безумовно, війна, хоч Дж.Бойн жодного разу про це не говорить, дорослі?
  •        До речі, чи змінюється протягом дії твору ставлення когось з цих героїв до війни? Кого саме? (робота в парах)
  • Ральф, батько Бруно

Ельза, матір Бруно

Лейтенант Курт Котлер, підлеглий батька Бруно

Павел, полонений з концтабору

 

  • А як сприймають все, що відбувається, діти, герої цього твору? (робота в парах)

Гретель, старша сестра Бруно

Бруно, головний герой

Шмуль, новий знайомий Бруно з «ферми»

 

 

 

 

     Робота з презентацією «Дж. Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі».Образи Бруно і Шмуля»

     У зошитах записати інтерактивну вправу - кола Вена «Бруно і Шмуль: спільне і відмінне»

 

http://www.tools2learn.ca/graphicorg/venn/venn2linedb.gif

     Виразне читання фіналу повісті. Як ви його розумієте?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа «Мудрі сови» ( робота в групах)

Завдання:

  • Головна життєва мудрість. Постарайтеся висловити головну думку повісті однією фразою.
  • Важливі теми для обговорення. Знайдіть у повісті цитати (фрагменти), що заслуговують на особливу увагу й гідні обговорення під час дискусії на уроці.
  • Ілюстративне зображення оформлення. Постарайтеся словесно (усно) проілюструвати основну думку повісті.
  • Повчальний висновок. Які висновки можна зробити з прочитаної повісті, щоб вони були значущими для вашого майбутнього життя.

Створити сенкани: «Бруно», «Шмуль».

Хвилинка творчості: Як би ви змінили закінчення твору?

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення», звертаючись ще раз до епіграфа твору:

-         Тема війни для мене…

-         Гадаю, що повість має назву «Хлопчик у смугастій піжамі» тому, що …

-         Чому виникають війни знову…

VII. Повідомлення домашнього завдання

  • Оберіть зручну для себе форму його виконання (запис відео, презентація, письмове повідомлення, допис у книжковому блозі тощо):

Чи потрібно читати твір Дж. Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» дітям? Чому?

  • Зробіть ілюстрацію до твору.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Уколенко Таня
    Дуже сподобалось
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Уколенко Таня
    Дуже сподобалось
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня
Переглядів
132
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку