Урок№ ____ Клас 11
Дата ______
Вчитель _____________________________
Тема. Проблема внутрішнього розколу людини між гуманізмом і фантастичною відданістю революції в новелі Миколи Хвильового «Я(Романтика)»
Мета: ознайомити учнів із відомостями про життя та творчість письменника; знайти цитату, яка конкретно розкриває проблематику новели; проаналізувати образ ліричного героя «Я» та його матері; розвивати вміння чітко формулювати свої думки; підштовхнути учнів до висновку про важливість збереження індивідуальності людини.
Тип уроку: урок вивчення та первинного засвоєння знань.
Обладнання: мультимедійна дошка або проектор, портрет письменника , текст новели, підручник, роздатковий матеріал, мініконспекти Олександра Авраменка.
Методи та прийоми: словесні(інформативна бесіда), наочні(демонстрація відео),прийом «Дерево очікування», гра «Філфорди», прийом «Голоси літературних героїв», прийом «Літературна анкета», гра «Закінчи речення».
Форма організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, індивідуальна.
Епіграф
За всяку ціну ми мусимо вивести нашу літературу на широку європейську арену
Микола Хвильовий
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1.1 Привітання
Вітаю! Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний матеріал, подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь. Тож давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
Я бажаю вам веселого дня!
(учні мають побажати одне одному успіхів)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
2.1 Прийом «Дерево очікування»
Зараз я роздам кожному з вас по ось такому листочку дерева з паперу. На дошці намальовано стовбур дерева ви повинні написати на листочку свої очікування від уроку і прикріпити до стовбура дерева, а в кінці уроку ви заберете листочки і скажіть збіглися очікування чи ні.
(діти повинні написати свої очікування на листочках та перекрипити до дошки на якій намальовано стовбур дерева)
ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння знань.
3.1 Гра «Філфорди»
Зараз я продемонструю картинку, на якій розміщені літери. Це як гра у «Філфорди» вам потрібно серед цих літер знайти слова, які будуть ключовими для вивчення нового матеріалу.
(вчитель демонструє картинку з буквами діти повинні знайти ключові слова)
КЛЮЧ (вапліте, новела, чекіст, добро, зло, роздвоєння, м'ята, трибунал, романтика)
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Перш ніж почати ознайомлюватися з біографією та новелою письменника, давайте поглянемо на епіграф нашого уроку. За епіграф я взяла слова Миколи Хвильового. Прочитайте та скажіть , що мав на увазі Микола Хвильовий? Чи актуальні його слова зараз?
Тож тема сьогоднішнього уроку «Проблема внутрішнього розколу людини між гуманізмом та фантастичною відданістю революції у новелі Миколи Хвильового «Я(Романтика)»
І ми маємо мету уроку - це ознайомитися з біографією поета, знайти слова в новелі, що конкретно описують проблематику твору, зрозуміти філософський підтекст новели, проаналізувати образи героїв.
V. Вивчення нового матеріалу (роздрукований портрет письменника)
Діти, погляньте на дошку, на ній портрет Миколи Григоровича Фітільова. Так-так вам не почулося Фітільова, адже справжнє прізвище Миколи Григоровича — Фітільов. Так ось я пропоную вам зробити невеликий аналіз, тобто подивитися на портрет і описати, що ви відчуваєте дивлячись на портрет.
5.1 Робота з підручником, біографія письменника (побудова хронологічної таблиці життя письменника)
Пропоную попрацювати з підручником. Відкриваємо сторінку (дивлячись який у вас підручник)
Давайте разом зробимо хронологічну таблицю життя письменника. Кожен з вас по черзі буде читати по абзацу біографії письменника і записувати важливі події життя прозаїка.
(приклад таблиці)
Дата |
Подія |
|
|
Хронологічна таблиця Миколи Хвильового
Дата |
Подія |
13 грудня 1893 року |
Народився Микола Григорович Фітільов в селищі Тростянець на Харківщині (нині райцентр Сумської області) в родині вчителів. Закінчив Богодухівську гімназію. |
1914-1917 роки |
Брав участь у Першій світовій та громадянській війнах. |
1919 рік |
Вступив до КП(б)У. Одружується з учителькою Катериною Гащенко. Будучи комуністом, рішуче відмовився вінчатися, чим викликав велике невдоволення матері дружини. |
1920-ті |
Повністю підтримує і впроваджує в життя політику «українізації». У своїх памфлетах виступав проти русифікаційного і «просвітянського» векторів розвитку української радянської культури під гаслами: «Геть від Москви!», «Україна або Малоросія?», «Орієнтація на психологічну Європу» |
1921 рік |
Залишає в Богодухові дружину та маленьку доньку і їде до Харкова і того ж року почав друкуватися. Збірка М. Хвильового — «Молодість». |
1922 рік |
Збірка «Досвітні симфонії», поема «В електричний вік». |
1923 рік |
Активно заявив про себе, як один з організаторів літературно-художнього життя, член-засновник багатьох тогочасних літературних організацій — «Гарт».Збірка його прозових творів «Сині етюди». |
1924 рік |
Психологічна новела «Я (Романтика)».Поетична збірка «Осінь» |
1925 рік |
Один з організаторів «ВАПЛІТЕ» |
1925-1928 роки |
Цикли памфлетів М. Хвильового «Камо грядеши?», «Думки проти течії», «Апологети писаризму», полемічний трактат «Україна чи Малоросія?» сконденсували в собі все багатоманіття думок та ідейно-естетичних шукань періоду літературної дискусії в Україні. Ці публіцистичні твори (а також його роман «Вальдшнепи») викликали гостру реакцію вульгарно-соціологічної критики та партійних ортодоксів |
1927 рік |
Працівники ГПУ УСРР заводять справу-формуляр С-183, починається стеження за діяльністю Хвильового |
Грудень 1927-березень 1928 |
Перебував у Берліні та Відні |
Січень 1928 |
Перед поверненням в Україну, у листі до газети «Комуніст» засудив своє гасло «Геть від Москви!». Однак його покаяння було вимушеним і нещирим |
1928-1930 роки |
Створив журнал «Літературний ярмарок». |
1930-1931 роки |
Заснував журнал «Пролітфронт». |
13 травня 1933 року |
На знак протесту проти голодомору 1932—33 та арешту свого приятеля Михайла Ялового (став початком нової хвилі масових репресій проти української творчої інтелігенції) у Харкові покінчив життя самогубством. Смерть Хвильового стала символом краху ідеології українського націонал-комунізму й кінця українського національного відродження 1920—30-х. Твори та ім’я Хвильового залишалися забороненими аж до останніх років існування тоталітарного режиму в Україні |
Що ж заповнивши хронологічну таблицю давайте зробимо висновок про життя письменника спираючись на таблицю. А хто буде першим вирішить колесо удачі. Давайте перевіримо вашу удачу. Хоча я впевнена, що ви чудово запам’ятали біографію і зможете зробити як висновок так і переказ.
(вам потрібен список учнів класу та посилання на сайт) https://wheelofnames.com/
(приклад, посилання зверху)
Просто космічно! Ви неймовірні! Молодці і з цим завданням ви впоралися га відмінно.
5.2 Перегляд відео «Останні 24 години Миколи Хвильового».
Перед тим як прочитати новелу давайте подивимося одне дуже цікаве відео. Воно не довге буквально чотири хвилини.
(перегляд відео «Останні 24 години життя Миколи Хвильового)
5.3 Зачитування предсмертної записки.
Послухайте уважно предсмертну записку Миколи Хвильового
(вчитель зачитує предсмертну записку Миколи Хвильового)
Арешт Ялового — це розстріл цілої генерації. За що? За те, що ми були найщирішими комуністами? Нічого не розумію. За генерацію Ялового відповідаю перш за все я, Микола Хвильовий. «Отже», як говорить Семенко... ясно...
Сьогодні прекрасний сонячний день. Як я люблю життя — ви й не уявляєте. Сьогодні 13-те. Пам’ятаєте, як я був закоханий у це число? Страшенно боляче.
Хай живе комунізм.
Хай живе соціалістичне будівництво.
Хай живе комуністична партія.
Р. S. Все, в тому числі авторські права, передаю Любові Уманцевій. Дуже прошу товаришів допомогти їй і моїй матері.
Микола Хвильовий. 13. V. 1933 р.
Отак і закінчилося життя Миколи Хвильового на 43 році його життя. А скажіть будь ласка де вперше у житті письменника зустрічається число тринадцять ?
(старшокласники мають пригадати дату народження поета, підказкою може слугувати надпис дати народження і смерті на дошці)
VI. Робота з текстом новели
6.1 Прийом «Голоси героїв твору»
(учням пропонується читати текст за розподілом ролей)
(розділити літературних героїв можна за допомогою колеса удачі)
6.2. Літературна анкета
Прочитавши новелу, ми спочатку заповнимо літературну анкету, а потім будемо аналізувати та обговорювати.
В анкеті є такі пункти як: автор, назва твору, рік написання, присвята, жанр твору, тема твору, ідея твору, головні герої, місце де відбуваються події. Ми можемо з вами скористатися мініконспектами Олександра Авраменка.
Автор |
Микола Хвильовий |
Назва твору |
«Я(Романтика) |
Рік написання |
1924 рік |
Присвята |
Присвячена «Цвітові яблуні» М. Коцюбинського |
Жанр твору |
Новела |
Тема твору |
Протистояння добра і зла в душі героя, його роздвоєність.
|
Ідея твору |
Вимріяне майбутнє не може наблизити людина з роздвоєним «я», ціною злочину його не побудувати.
|
Головні герої |
«Я», мати, доктор Тагабат, Андрюша, дегенерат. |
Місце де відбуваються події |
Будинок розстріляного шляхтича. Час подій: 20-ті рр. XX ст.
|
6.3 Обговорення новели.
Давайте згадаємо мету нашого заняття. Я вам нагадаю конкретно, що ми повинні зробити. «Знайти цитату, яка конкретно описує проблематику твору».
Погляньмо ще раз на текст і на тему твору. Тема «Протистояння добра і зла в душі героя, його роздвоєність». А пам’ятаєте ми на початку уроку шукали ключові слова, подивіться на них і ще разок на тему. Яке слово збігається і там, і там. Правильно «роздвоєність».
(учні повинні знайти в тексті цитату, яка може чітко описати роздвоєння героя)
(якщо учні не справляються можна дати підказу «я людина і.... (чекіст) )
Пропоную зробити аналіз головного героя «Я» та його матері.
(учні за бажанням можуть самі проаналізувати головного героя та його матір)
1.Що ми можемо сказати про «Я»?
2. Який образ нагадує головному герою його матір?
3. Ким був головний герой?
4.Чим керував головний герой?
5. Охарактеризуйте поведінку головного героя під час розстрілу його матері.
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
7.1 Рефлексія «Закінчи речення»
1) Сьогодні на уроці ми познайомилися з таким письменником як....
2) На сьогоднішнім уроці найважливішим було......
3) Ми прочитали.........
5) Найцікавішим моментом уроку було.....
VIII. Інформація про домашнє завдання.
Шановні учні! Я пропоную вам написати лист-враження від новели Миколі Хвильовому. Напишіть як вразила чи навпаки не вразила новела. Обсяг 1 сторінка.
8.1. Прощання
Дякую вам за чудову зустріч! Було приємно з вами працювати. У всіх відмінні оцінки! Бажаю вам гарного настрою та дня! До зустрічі!