Інтерактивні методи навчання
на заняттях української літератури
Метою освіти на сучасному етапі є формування особистості, здатної вийти за межі отриманих знань, відкритої до інновацій, саморозвитку та безперервної освіти протягом усього життя. Сучасні освітні технології особистісно-зорієнтованого, розвивального, креативного навчання ставлять на перший план не подання студентам готового соціального досвіду, а підготовку їх до самостійного здобування знань і творчої праці в будь-якій сфері людської діяльності.
Отже, сучасний педагог – це насамперед творча особистість. То ж актуальною є на сьогоднішній день настанова В. Сухомлинського про те, що робота викладача - це творчість, а не буденне “ заштовхування ” в голови дітей знань. Тому на своїх уроках намагаюся поставити в центрі процес знаходження кожним істини, адже ще О. Потебня наголошував: “ Знання відносне, тим часом як пошук істини нескінченний ”. Радість від шукання і пізнання істини називається інтелектуальним почуттям, яке необхідно плекати з самого дитинства. Для мене не існує нормативної, однозначної істини. Тому на уроках мови намагаюся діяти за принципом імпровізації.
Відомо, що сучасний урок тяжіє до технологізації, то ж його технологічна модель обов’язково має передбачити надання “простору індивідуального вибору” ( за Г. Токмань ), тобто забезпечення можливості неординарних підходів і з боку викладача-словесника, і з боку студентів. Використовую у своїй роботі такі інноваційні технології,щоб на заняттях та в позаурочних час відбувалося дослідження, проводився творчий пошук – і думка, і уява, і творча-інтуїція студента-дослідника закономірно виходила за межі стереотипу, шаблону.
Хочу поділитися власним досвідом з практики використання інтерактивних методів і форм роботи на заняттях української літератури літератури.
Наприклад, для з’ясування емоційної готовності до заняття рекомендую:
Дуже важливо для відновлення попередніх знань проводити «мозкову атаку»
При опрацюванні навчального матеріалу і усвідомлення змісту використовую таку форму інтерактиву як групове навчання. На таких заняттях студенти виробляють уміння спілкуватися між собою, автором, текстом, один з одним (слухати, ставити запитання, відповідати на них, дискутувати, створювати спільні проекти).
Щоденник подвійних нотаток. Розділивши аркуш зошита навпіл, студенти зліва записують інформацію, що видалася їм цікавою, справа – коментарі до неї.
Взаємні запитання – найпростіша технологія, яку можна застосовувати в будь-якій групі. Алгоритм його проведення такий:
Для прикладу наводяться ставляться такі питання:
а) до змісту твору:
- Яка роль наступного епізоду в новелі Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
- Як ви розумієте смисл назви «Украдене щастя» Івана Франка.
- Що змінилося б у романі «Маруся Чурай» Ліни Костенко, якби Маруся покохала Івана Іскру?
б) до героя:
- Чи змінився Сивоок протягом твору? У чому саме? Що призвело до змін?
- Що дало йому змогу досягти поставленої мети?
- Чого Сивоок навчився, блукаючи різними країнами? А чи навчилися у нього чогось ви?
- Визначте риси характеру героя. Як ви гадаєте, що змінилося б у його житті, коли б він не мав якихось із них?
в) до автора:
- Яку мету ставив автор, пишучи цей твір?
- Як він досягає поставленої мети?
- Чи в усьому ви згодні з авторськими оцінками?
- Чи був у творі якийсь момент, коли ви думали й відчували не так, як автор?
Передбачення. Викладач виписує з твору, що вивчатиметься, 10-14 ключових слів (виразів) пов’язаних з героями, місцями, де відбуватимуться події, сюжетом тощо. Наприклад, з поеми Миколи Вороного: євшан-зілля, літопис, малий хлопчина, половецький хан, князь Володимир, ясир, полон, похід, гудець, рідний край, воля, приворотне зілля. На занятті слова озвучуються й студенти в парах обмінюються припущеннями щодо можливого змісту твору, асоціаціями, які ці слова викликали в них (3-4хвилини). Далі читається текст чи уривки з подальшим обміном думок. Якщо твір великий, його починають читати на занятті, а закінчують удома. Аналізуючи твір, студенти повертаються до передбачень
Мозковий штурм. Це ефективний метод обговорення, пошуку рішень, що спонукає учасників до творчості. Сприяє вільному вираженню думок усіх учасників і допомагає розв’язувати конкретні проблеми. Викладач називає проблему і запрошує взяти участь у її обговоренні, шляхом колективного обдумування – «мозкового штурму».
Ось, до прикладу такі проблемні запитання:
Цей метод організовується за такими етапами:
Мікрофон - дає змогу кожному щось сказати з приводу обговорюваного питання, висловити свою думку чи позицію. Правила застосування цієї технології такі:
На сьогоднішньому занятті я зрозумів… А тепер я хочу почути думку про… Що мені сподобалось… Що не сподобалось…
Наприклад:
Важливу роль відіграє і наочність на уроці, складання блок-схеми, які допомагають обґрунтувати словесні докази і твердження. При вивченні творчості Григорія Косинки, при розгляді аналізу новел, використовую такий метод Навчаючись – учи (робота в малих групах).
Кожному студентові роздаються картки для оцінювання своєї власної роботи в складі групи та найактивніших її учасників, які вони повинні заповнити і здати в кінці заняття. Група отримує підготовлену викладачем коротку характеристику однієї з новел і запитання для її аналізу. Кожна група обирає спікера, посередника, доповідача. Завдання, яке стоїть перед ними – представити певну новелу, опираючись на отриманий літературознавчий матеріал та результати здійсненого аналізу. Після прослуховування відповідей, представник отримує картку із завданням, на яке потрібно письмово дати відповідь, попередньо обговоривши її в групі. Відповіді обговорюються на наступному занятті.
Наприклад: Картка 1. Які теми, на вашу думку, були улюбленими для Г.Косинки?
Картка 2. Що таке імпресіонізм як мистецька течія і стиль? Які стильові тенденції переважають в індивідуальному стилі письменника Григорія Косинки?
При вивченні біографії письменника, для кращого розуміння його особистості, його характеру, уподобань, життєвого та творчого кредо, сфери діяльності, складаємо таблиці-схеми, як заповнюються студентами під час заняття.
На заняттях літератури використовуємо і такі форми та методи: поєднуємо читання уривків з розглядом живописних полотен, слухання музичних творів, тому що серед українських літераторів багато всебічно обдарованих особистостей, які крім письменницького таланту мали й інші здібності: малярські, музичні, акторські.
Практикуємо і такі ігри як Малюнок на скелі. Студенти зображують тільки одну річ, що символізує художній твір, пояснюють свій вибір.
Наприклад, «Лісова пісня» Лесі Українка – сопілка, «Кам`яний хрест» В.Стефаника – хрест на горбі.
Живі малюнки – ця гра передбачає використання акторських здібностей у якості ілюстративного матеріалу до твору, сприяє глибокому психологічному аналізу, характеру героя.
Таких вправ може бути безліч, але важливо враховувати склад і можливості конкретної групи студентів. Проводячи такі ігри, творчі завдання змушують студента думати, мріяти, творити, робити висновки.
Я зупинилась на деяких методах інтерактивного навчання, які, на мою думку, є запорукою успішного, практично зорієнтованого навчання. Такі форми навчання підвищують ефективність навчального процесу, сприяють досягненню високого інтелектуального розвитку студентів, забезпечують оволодіння навичками саморозвитку особистості. Доказом цього є твердження:
Скажи мені і я почую!
Покажи мені і запам’ятаю!
Залучи мене і я зрозумію!