Микола Хвильовий « Я(Романтика)». Суперечлива психологія повстанця.

Про матеріал
Микола Хвильовий « Я(Романтика)». Суперечлива психологія повстанця(розробка уроку з української літератури(11 клас)).
Перегляд файлу

Тема. М.Хвильовий « Я(Романтика)». Суперечлива психологія      

                  повстанця.

Мета: дослідити, проаналізувати художні особливості твору; формувати уміння учнів розуміти суперечливу психологію повстанця, проаналізувати причини трагічної роздвоєності героя; поглибити знання про жанр новели; виховувати почуття справедливості, чесності, честі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, твір « Я( Романтика)».

 

                                          Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

 1. Слово вчителя.

  На попередніх уроках було розглянуто питання про відродження української літератури 20-х років ХХ століття в контексті історичних і політичних подій цього періоду. Ім’я Миколи Хвильового привертає особливу увагу, адже він був не тільки письменником – він був романтиком. Пригадайте ознаки романтизму (слайд 4)

 2. Бесіда.

    - Чому Хвильовий у передсмертній записці поставив запитання: « За

      що? За те, що ми були найщирішими комуністами?»

-  Як ви вважаєте, фатальний постріл у скроню – це трагічний чи    героїчний вчинок Хвильового?

(Учитель підсумовує, що Хвильовий був поетом, романтиком, «безумним мрійником». Політичні переконання – український комуніст, що ніяк не поєднувалося з більшовизмом, який не допускав націоналізму для реалізації національної ідеї. Це призвело до внутрішньої роздвоєності особистості митця.

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

  Слово вчителя:

  ( Учитель зазначає, що на уроці буде розглянутий твір, в якому показана складна революційна дійсність, яка перетворює героя на свою жертву. Твір складний. У ньому переплітаються дійсність і марення, ілюзія і реальність. Новела « Я( Романтика)» - це спроба розібратися у психології «інсургента» - «главковерха чорного трибуналу комуни», який з ідейних міркувань убиває власну матір. У творі Я і анти-Я – символи добра і зла, мудрості й бездарності, свободи й рабства. Автор не тільки показує, що людина, яка поміняла справжні цінності життя на фальшиві, приречена на забуття, а переконливо доводить, що така людина позбавляється людської моралі, подоби ( слайд 5).

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Аналіз тексту твору М. Хвильового «Я( Романтика)».

Групова робота. Клас поділяється на три групи:

 

 

        Учні мають ознайомитись з інформацією у підручнику про твір,

              (текст прочитаний учнями заздалегідь), визначити основні сюжетні

              моменти, проблематику твору, розкрити художні засоби творення

              героїв, знайти в тексті відповідні цитати)

Знавці тексту готують відповідь на запитання:

  •          Ваші враження від новели «Я (Романтика)» ?

Аналітики:

  •          Які художні цінності відзначили ви в новелі ?

  (М. Хвильовий – письменник дуже неоднозначний. Витончений лірик

   і агресивний публіцист, захоплений романтик і похмурий скептик,

   піднесений оспівувач і їдкий сатирик. Немає у Хвильового жодної

   нейтральності, емоційно забарвленої, суто інформативної фрази, навіть

   слова, наприклад, чорний трибунал (тут засідає садизм).

  •          Які головні проблеми у творі ?

(Проблема абсурдної людини як породження абсурдної дійсності.

 Проблема вибору (тому повз героя « бредуть народи, віки і сам час…»).

   Психологи:

  •          Дайте характеристику героям новели.

( Доктор Тагабат з холодним розумом і каменем замість серця.

 

Андрюша (хоч і дорослий), а не Андрій – чатує весь час, починає сумніватись у правильності рішень трибуналу, хоче хоч куди-небудь

Зникнути, але слабкий волею, думкою.

 

Я – його кличе загірна комуна. Насправді йде в нікуди, спиняється в

Цілковитій безвиході.

 

  •          Що б ви порадили головному героєві ?

( Замислитись!)

 

  •          Чому твір має іншу назву «Романтика» ?

( Героя кличе безсмертя, кличе країна щастя і благодаті, але це все

лише у мріях! )

ІV. Підбиття підсумків уроку

  •          Що є головним у творі ?

( Невідповідність між ідеалом і його реальним втіленням. Розбіжність мрії і дійсності ).

  •          До чого спонукає ця новела ?

( До роздумів, чи так я чиню, як говорить совість ).

 

V. Оцінювання роботи учнів, оголошення домашнього завдання:

Прочитати роман Ю.Яновського «Вершники», вказати ознаки           романтизму.

 

docx
Додав(-ла)
Бреус Людмила
Додано
13 вересня
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку