Тема. М.Хвильовий « Я(Романтика)». Суперечлива психологія
повстанця.
Мета: дослідити, проаналізувати художні особливості твору; формувати уміння учнів розуміти суперечливу психологію повстанця, проаналізувати причини трагічної роздвоєності героя; поглибити знання про жанр новели; виховувати почуття справедливості, чесності, честі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, твір « Я( Романтика)».
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Слово вчителя.
На попередніх уроках було розглянуто питання про відродження української літератури 20-х років ХХ століття в контексті історичних і політичних подій цього періоду. Ім’я Миколи Хвильового привертає особливу увагу, адже він був не тільки письменником – він був романтиком. Пригадайте ознаки романтизму (слайд 4)
2. Бесіда.
- Чому Хвильовий у передсмертній записці поставив запитання: « За
що? За те, що ми були найщирішими комуністами?»
- Як ви вважаєте, фатальний постріл у скроню – це трагічний чи героїчний вчинок Хвильового?
(Учитель підсумовує, що Хвильовий був поетом, романтиком, «безумним мрійником». Політичні переконання – український комуніст, що ніяк не поєднувалося з більшовизмом, який не допускав націоналізму для реалізації національної ідеї. Це призвело до внутрішньої роздвоєності особистості митця.
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Слово вчителя:
( Учитель зазначає, що на уроці буде розглянутий твір, в якому показана складна революційна дійсність, яка перетворює героя на свою жертву. Твір складний. У ньому переплітаються дійсність і марення, ілюзія і реальність. Новела « Я( Романтика)» - це спроба розібратися у психології «інсургента» - «главковерха чорного трибуналу комуни», який з ідейних міркувань убиває власну матір. У творі Я і анти-Я – символи добра і зла, мудрості й бездарності, свободи й рабства. Автор не тільки показує, що людина, яка поміняла справжні цінності життя на фальшиві, приречена на забуття, а переконливо доводить, що така людина позбавляється людської моралі, подоби ( слайд 5).
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Групова робота. Клас поділяється на три групи:
Учні мають ознайомитись з інформацією у підручнику про твір,
(текст прочитаний учнями заздалегідь), визначити основні сюжетні
моменти, проблематику твору, розкрити художні засоби творення
героїв, знайти в тексті відповідні цитати)
Знавці тексту готують відповідь на запитання:
Аналітики:
(М. Хвильовий – письменник дуже неоднозначний. Витончений лірик
і агресивний публіцист, захоплений романтик і похмурий скептик,
піднесений оспівувач і їдкий сатирик. Немає у Хвильового жодної
нейтральності, емоційно забарвленої, суто інформативної фрази, навіть
слова, наприклад, чорний трибунал (тут засідає садизм).
(Проблема абсурдної людини як породження абсурдної дійсності.
Проблема вибору (тому повз героя « бредуть народи, віки і сам час…»).
Психологи:
( Доктор Тагабат з холодним розумом і каменем замість серця.
Андрюша (хоч і дорослий), а не Андрій – чатує весь час, починає сумніватись у правильності рішень трибуналу, хоче хоч куди-небудь
Зникнути, але слабкий волею, думкою.
Я – його кличе загірна комуна. Насправді йде в нікуди, спиняється в
Цілковитій безвиході.
( Замислитись!)
( Героя кличе безсмертя, кличе країна щастя і благодаті, але це все
лише у мріях! )
ІV. Підбиття підсумків уроку
( Невідповідність між ідеалом і його реальним втіленням. Розбіжність мрії і дійсності ).
( До роздумів, чи так я чиню, як говорить совість ).
V. Оцінювання роботи учнів, оголошення домашнього завдання:
Прочитати роман Ю.Яновського «Вершники», вказати ознаки романтизму.