Юрій Яновський «Майстер корабля» – тести
1.За жанром «Майстер корабля» - це
А. автобіографічна повість;
Б. автобіографічний роман;
В. соціально-психологічний роман;
Г. соціально-побутова повість;
2. На думку науковців, твір «Майстер корабля» сміливо можна назвати:
А. «будинок з багатьма будовами та прибудовами»
Б. «перший роман-хроніка в українському письменстві»
В. «романтичний трактат про мистецтво»
Г. твір, у якому «розкололось власне «я» героя
3. Темою роману «Майстер корабля» є:
А. роздуми автора про сенс людського буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього;
Б. підкорення міста молодою людиною шляхом подолання перешкод
В. зображення дитинства й джерел формування митця
Г. протистояння добра і зла в душі героя
4. Ідеєю роману «Майстер корабля» є:
А. утвердження торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непереможного життєлюбства, поетизація вільного творчого начала в українській людині;
Б. фатальна невідповідність між ідеалами та засобами їх досягнення;
В. розкриття першовитоків входження людини у великий, але жорстокий світ; оспівування дитинства та його миттєвостей;
Г. розкриття характеру людини, яка підкорює місто.
5. Хто став прототипом режисера Сева у творі «Майстер корабля»?
А. Юрій Яновський;
Б. Олександр Довженко;
В. Павло Нечеса;
Г. Іта Пензо.
6. Характерними структурними ознаками роману є:
А. лінійність зображення, події розвиваються послідовно, наявний чіткий сюжет;
Б. текст поділений на розділи та частини, кожна з яких має назву;
В. у тексті часто використовується прийом перенесення в часі (в минуле), має кілька епіграфів, включає листи та слова віршів;
Г. у тексті є слова пісень та віршів, події розвиваються послідовно.
7. Про То-Ма-Кі (оповідача) йдеться у цитаті:
А. «Зараз мені – за сімдесят, мене термосить іноді ломота, руки дрижать, і на очі набігає сльоза».
Б. «…мій перший друг. Прийшовши режисером до кіно, він поставив невеличку комедію й блискуче провалився».
В. «В історії Великого Кіно – в нього почесне місце відданого й невтомного працівника, непомітного, скромного й упертого в роботі. Розповідали, що він показував теслі, як тримати сокиру, а маляреві – пензель».
Г. «Це був прекрасний екземпляр мужчини. Обличчя обвітрене й мужнє, а тіло радувало очі чистими лініями»
8. У якому рядку йдеться про Сева?
А. його життя насичене десятками морських пригод: то він безстрашно бореться проти злочинців, то заводить стосунки із дівчатами на екзотичних островах, то тоне у морських хвилях;
Б. мрійник, який приїхав до Міста юнаком, щоб пізнати секрети кінематографу, зараз йому 70, він має почесне звання Товариш Майстер Кіно й аналізує своє життя, пишучи мемуари;
В. чоловік, який колись плавав у морі, а тепер став Директором кінофабрики, проте не забув своїх матроських звичок – так само любить тварин і швидко їсть;
Г. режисер, який, прийшовши на кінофабрику, «поставив невеличку комедію й блискуче провалився», але тепер він досвідчений, у його уяві постійно постають картини майбутнього фільму, хоча іронічність у характері відчувається завжди.
9. «Біля вікна сиділа жінка – білоголова, стрижена, в англійській блузці, поклавши довгі ноги на стілець перед собою. Вона палила, дмухаючи в вікно, і ледве подивилася на мене».
«Вона тримала капелюх в руках, а її золоте волосся куйовдив вітер. Одежі на ній наче зовсім не було – так вітер дмухав на легку тканину».
«..дуже стримана й холодна взагалі, а коли сміється – робиться близькою. Для всіх людей в неї холодний погляд і професійна усмішка балерини – одним ротом, білими зубами»
Подані цитати стосуються героїні твору «Майстер корабля»:
А. Полі
Б. Стелли
В. Баджін
Г. Тайах
10. Майстром корабля – фігурою над бугшпригом, яка охоронятиме корабель від стихії та усіх незгод стала жінка, про яку йдеться в рядку:
А. «Звали її Баджін – так називають яванці вивірку. Вона була й справді рухлива й поворотка, як вивірка. Легенький “сарон” покривав її стегна, на яких була ще “ка-хін” – спідниця, що дуже подібна до шароварів. У руці вона тримала “рампе” – квіти магнолії і тримала їх так, ніби не квіти то були, а золотий “пайон” (парасоля) – найвища ознака благородства»
Б. «Тайах танцює в захваті. Вона показує Йосифові свою любов і силу. Одіж на ній лиш підкреслює довершеність жіночих форм, її обличчя блідне навіть крізь пудру. Вища статева насолода танка сходить на неї. Вона – в нестямі»
В. «…одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав, мабуть, і тоді, коли не вмів ще говорити. Наречена, що для неї я жив ціле життя, їй присвятив сталеву шпагу й за неї підставляв під мечі важкий щит».
Г. «..дуже стримана й холодна взагалі, а коли сміється – робиться близькою. Для всіх людей в неї холодний погляд і професійна усмішка балерини – одним ротом, білими зубами»
11. Про Богдана – майстра фігури над бугшпригом - ідеться в рядку:
А. «Це був прекрасний екземпляр мужчини. Обличчя обвітрене й мужнє, а тіло радувало очі чистими лініями». «Тепер перед нами стояв блідий матрос, чорнявий і смаглявий, із затьмареними синіми очима, страшенно змучений попередньою мандрівкою на щоглі. Чорнява борідка пробивалася на щелепах, обличчя приємне, хоч і некрасиве. Вражав погляд, що завше був скерований в обличчя співбесідника»
Б. «А я через годину знову вилітаю в рейс. Боюся, що з Індії полечу на Австралію – зупинка на Яві.. От би я хотів тебе обняти! Може б, і ти полетів зі мною, сивенький? Полетів би,полетів, я знаю тебе.»
В. «Директор ходив, похитуючись і припадаючи то на одну, то на другу ногу, як моряк, – до речі, він і був колись моряком. Його корабель плавав лише в одному морі, бо, коли він служив у флоті, саме була війна, вихід в інші моря охороняли турки, і їхній крейсер “Ісмет” навівав жах і збуджував паніку у флоті.»
Г. «До кінофабрики я приїхав молодий і простий, як солдат з булавою маршала в ранці. Я, підскакуючи, ходив до місту, дивувався на море й забивав голову різною романтикою. Я, наприклад, уявляв себе представником громадськості, і громадськість я малював Фемідою з терезами в руках».
12. За професією сини То-Ма-Кі – Генрі та Майк – були:
А. столяр та маляр;
Б. моряк і режисер;
В. пілот і письменник;
Г. оператор та письменник.
13. « І як було всім зрозуміти, що в мене одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав мабуть і тоді, коли не вмів ще говорити. Наречена, для якої я жив ціле життя, їй присвятив сталеву шпагу і за неї підставляв під мечі важкий щит. Сімдесят років стою я на землі, пройшли передо мною покоління чужих і рідних людей, і всім я з гордістю дивився в вічі, боронячи життя й честь моєї нареченої. Її коси, як струмені, розлились по землі, її руки, як благословіння, лягли на поля, її серце палає, як серце землі, посилаючи жагучу кров на нові й нові шляхи. Для неї я був сміливий і упертий, ради неї я хотів бути в першій лаві бійців за її розквіт. Для неї я полюбив море, поставив на гербі якір, залізний важкий якір, що його приймають усі моря світу, і колишеться над ним могутній корабель. ……..- звуть її.»
Кого має на увазі То-Ма-Кі у поданій цитаті?
А. Тайах;
Б. Одеса;
В. Робота в кінематографі;
Г. Культура нації.
14. «Я люблю … . Вони менi здаються живими додатками до людського розуму. … менi розповiдають про труд i людське горе»; «Двi …. вкупi - це кiльце, за яке, ухопившися, можна зрушити землю» - на місці крапок повинно бути:
А. книжки;
Б. пісні;
В. здібності;
Г. людські руки.
15. «В його образі ми вбачаємо художника, знавця старовини, науковця В.Кричевського, який був типовим представником ліричного «українського імпресіонізму», графіки, де він пов'язував сучасність із здобутками книжкових прикрас 17-18 століть, виконавши в цьому дусі, між іншими цінними працями, проект прийнятого Центральною Радою українського державного герба, його вважають творцем нового українського стилю в архітектурі.(з Вікіпедії)» - у поданій цитаті ідеться про героя твору «Майстер корабля»:
А. Сева;
Б. Професора;
В. Директора;
Г. То-Ма-Кі.
16. Встановіть відповідність між поданими цитатами та героями, про яких у них йдеться:
1. Професор;
2. Тайах;
3. Богдан;
4. Сев;
5. Михайль Семенко;
6. То-Ма-Кі
А. ««Дівчина – одна на мільйони. Це авантурниця з ніг до голови. Вона тонко все відчуває, знає життя, зазнала жорстоких днів, і це її піднесло й підносить далі. Скрізь шукає людей з прозорими, а не скляними очима. Падає, піднімається, але вперто й сильно йде. Може бути сентиментальною, як дівчина, може жорстоко карати й стріляти. Листа з Мілана вона написала так гаряче, як кинулася б в обійми і як загубила б свідомість».
Б. «Ім'я … ви можете знайти в історії архітектури Республіки, – його будинки, сміливі й прості, і досі прикрашають наші міста. В історії Великого Кіно – в нього почесне місце відданого й невтомного працівника, непомітного, скромного й упертого в роботі. Розповідали, що він показував теслі, як тримати сокиру, а маляреві – пензель».
В. «Це неймовірний оптиміст. Він належить до тих людей, з якими всі одвічні питання спрощуються до розмірів однієї фрази. Народження чи смерть – вони сприймають так примітивно, що це зовсім не стає для людини на перше місце і не затуляє бадьорості й радості. За такими людьми мимоволі йдуть. З ними дуже легко жити. Вони сприймають життя в цілому, в нещасті знаходять радість, у болі – чують натхнення, в страхові – знають сміх».
Г. «… – мій колишній метр. А загалом – він ватажок лівих поетів нашої Країни. Футурист, що йому завше бракувало якоїсь дрібниці, щоб бути повним. Я його любив, коли когось цікавить моє ставлення до нього. Він приходив щодня на фабрику, викурював незмінну люльку, ішов подивитись на море і зникав, залишаючи пах “kарstеn'а” з люльки».
Д. «Художник … – мій перший друг. Прийшовши режисером до кіно, він поставив невеличку комедію й блискуче провалився. За це він дозволив собі відпустку на кілька місяців. Тепер він знову повернувся до Міста й буде ставити ще одну картину»
17. Установіть відповідність між героями та їхніми прототипами:
1. Тайах
2. Професор
3. Сев
4. То-Ма-Кі
А. В.Кричевський
Б. О. Довженко
В. Юрій Яновський
Г. Іта Пензо
Д. Григорій Гричер
Відповіді до тестів: 1 – Б, 2 – В, 3 – А, 4 – А, 5 – Б, 6 – В, 7 – А, 8 – Г, 9 – Г, 10 – А, 11 – А, 12– В, 13 – Г, 14 – Г, 15 – Б; 16. 1Б, 2 А, 3В, 4Д, 5Г. 17. 1 Г, 2 А, 3 Б, 4 В.