Тема: Мило та синтетичні мийні засоби. Їх мийна дія.
Мета: сформувати уявлення про мило та СМЗ, їхню миючу дію, порівняти властивості мила і мийних засобів; розвити логічне мислення та спостережливість; розглянути роль хімії в житті людини, дослідити вплив мийних засобів на організм людини та навколишнє середовище; виховати бережливе ставлення як до свого здоров’я так і до навколишнього середовища.
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: розповідь вчителя, лабораторний дослід, бесіда
Обладнання: мультимедійна установка\телевізор, смартфони, зразки різних видів мила та мийних засобів, вода (дистильована, водопровідна), штатив з пробірками, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
Для актуалізації знань можна використати Інтернет платформу - https://learningapps.org. (На даному сайті розміщені завдання, працюючи з якими діти можуть повторити необхідний матеріал)
Діти через смартфони або вчитель через мультимедійний проектор заходять на сайт learningapps.org, обирають категорію «Хімія» → «Органічна хімія» → вправа «Жири» (автор Вікторія Грига) додаток 3 і виконують завдання «пропущені слова» (додаток 3) або працюють із вправою на тому ж сайті «Органічні сполуки в побуті» (автор О.В. Петрик). (додаток 3)
ІІІ. Мотивація навчання
В. Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Органічні сполуки в побуті» і на цьому уроці ми розглянемо такі речовини, як мило та синтетичні мийні засоби. Оголошення теми та мети.
ІV. Вивчення нового матеріалу
В. Для того, щоб розкриту тему, я пропоную вам опрацювати інформаційні листівки відповідної теми (додаток 1), після чого ви повинні створити порівняльну таблицю відповідно до наступних пунктів:
// дітей за бажанням можна ділити на групи, один або два учні можуть створювати таблицю на дошці//
В. Для підтвердження переваг мийної дії СМЗ перед милом давайте виконаємо лабораторний дослід.
Лабораторний дослід
Діти записують у зошит обладнання та реактиви, переглядають дослід, фіксують спостереження.
В пробірку 1 і 2 наливають дистильованої води і додають в пробірку 1- мило, в пробірку 2 – СМЗ, збовтують, порівнюють рівень утвореної піни.
В пробірку 3 і 4 додають водопровідну воду і дотають в пробірку 3 мило, в пробірку 4 – СМЗ, збовтують, порівнюють рівень утвореної піни і зовнішній вигляд розчинів в пробірках.
Роблять висновки.
В. Добре, думаю дослід всіх переконав, що СМЗ мають перевагу перед милом, але чи насправді це так? Для цього нам необхідно познайомитися з іншою стороною цих речовин, з їх недоліками. Допоможуть мені в цьому учні вашого класу, які заздалегідь опрацювали цей матеріал і підготували презентації.
Учні презентують доповіді для розкриття теми «Негативний вплив мила на організм людини та навколишнє середовище» і «Негативний вплив СМЗ на організм людини та навколишнє середовище» (доповіді можуть супроводжуватися відео, презентацією, наочністю тощо).
Можливий варіант теоретичного матеріалу – додаток 2.
V. Узагальнення та закріплення матеріалу
Метод «Мікрофону»
VІ. Рефлексія, дом. Завдання
Складіть сенкан з теми.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків
Д.З.
Додаток 1
Мило
Мило - чи не найдавніший препарат побутової хімії, ефективний засіб особистої гігієни. Воно було відоме людині ще до нової ери. Учені не мають інформації про те, коли почали виготовляти мило в арабських країнах і Китаї. Найбільш ранню письмову згадку про мило в європейських країнах знаходимо в римського письменника й ученого Плінія Старшого (23-79 рр н. е.).
Мила – це речовини, які відносять до поверхнево-активних речовин (ПАР).
Мила - солі, утворені залишками вищих карбонових кислот і катіонами лужних елементів - Натрію, Калію: С17Н35СООNа - натрієве мило, тверде; С17Н35СООК – калієве мило, рідке. Основою мила є харчові жири (рослинні і тваринні).
Залежно від призначення мила можна розділити на три основні групи:
Миюча дія пов’язана з особливостями будови солей жирних кислот. Потрапляючи у воду, мило розчиняється і частково взаємодіє з нею. Це реакція гідролізу: С17Н35СООNa + H2O ↔ С17Н35СООH + NaOH
Аніон С17Н35СОО– складається з двох частин – полярної (СОО–) і неполярної (С17Н35). Під час миття, молекула мила орієнтується так, що неполярна її частина звернена до бруду і «сполучається» з ним, а полярна частина до молекул води сполучаючись з ними водневими зв’язками.
Мило містить велику кількість лугу, здатного ефективно та швидко видаляти забруднення різного ступеня і походження, і тип поверхні не має значення. Не тільки в побуті використовують продукцію – медична сфера застосовує мило як антисептик. Це по-справжньому універсальний засіб, перевагами якого є висока мийна здатність, екологічна безпека, має гіпоалергенні властивості підходить в боротьбі з інфекційними захворюваннями, але в той же час при частому використанні за рахунок високого вмісту лугу під час прання можуть псуватися речі (роз’їдаються волокна, «вицвітають» кольори), особливо з натуральних тканин, утворений луг роз’їдає верхні шари епідермісу, що може призвести до сухості шкіри або подразнень. Аніони вищих карбонових кислот в «жорсткій» воді утворюють нерозчинні солі, які випадають в осад, що зменшує мийну дію мила:
2С17Н35СОО- + Са2+ → (С17Нз5СОО)2Са↓ (осад)
2С17Н35СОО- + Mg2+ → (C17H35COO)2Mg↓ (осад).
Синтетичні мийні засоби (СМЗ)
Синтетичні мийні засоби - це натрієві солі кислих складних ефірів вищих спиртів і сірчаної кислоти. Основою для СМЗ слугує жирні спирти добуті з нафти. Для покращення мийної дії СМЗ містять також: електроліти, вибілювачі (оптичні, хімічні), ферменти, алкіаміди, парфумерні віддушки.
Перший СМЗ з'явилося тільки в 1916 році . Винахід німецького хіміка Фріца Понтера призначалося тільки для промислового використання. Побутові СМЗ випускаються з 1935 року, коли вони стали менш шкідливими для шкіри рук. З тих пір розроблено цілий ряд синтетичних миючих засобів вузького призначення.
СМЗ можна поділи за різними класифікаціями: за агрегатним станом - тверді (порошкоподібні, кускові, пастоподібні), рідкі; за призначенням – побутові та технічні; за використанням – універсальні, для прання, чистячі.
Вода - полярний розчинник, тому неполярні речовини, наприклад жири та інший бруд у ній не розчиняються, ПАР, які знаходяться в СМЗ знижують поверхневий натяг на межі поділу, наприклад вода (рідина) - олія (рідина), вони відіграють роль своєрідного «містка» між взаємо нерозчинними полярними і неполярними речовинами. Чим це зумовлено? Поверхнево-активні речовини містять у своєму складі як гідрофільні, так і гідрофобні групи. Молекули ПАР на межі поверхонь вода-повітря вишиковуються так, що гідрофільні групи спрямовані у воду, а гідрофобні виштовхуються з неї. У результаті поверхня води вкривається «частоколом» з молекул детергенту. Така поверхня має менший натяг і, як наслідок, вищу змочувальну здатність.
Використовуючи СМЗ можна побачити багато переваг: економічність (в порівнянні з милом його потрібно менше; може прати не в дуже гарячій воді), за рахунок багатокомпонентності можна звільнити від річ від різного виду забруднювачів (жири, білки, неорг. сполуки), жорскість води не впливає на мийну здатність. Але до основних недоліків відносять: негативний вплив на навколишнє середовище, при поганому змиванні і контакті зі шкірою можуть викликати алергічні реакції.
Додаток 2
Вплив мила на організм людини та навколишнє середовище
Доповідь учня може супроводжуватися презентацією, відео тощо
Кожного дня декілька разів на день ми з вами використовуємо мило, але поки ми милимо руки, премо, ми не замислюємося, а як же впливає це мило на наш організм, на речі і врешті решт на навколишнє середовище.
Мило добре піниться і гарно очищає, дезінфікує, бо має в своєму складі луги, є гіпоалергенним за умови якщо в ньому натуральні компоненти. В навколишньому середовищі мило легко нейтралізується, утворює осади з Мg2+ та Са2+ і тому не шкодить живим організмам.
Але мило також має і деякі побічні ефекти, такі як:
Вплив СМЗ на організм людини та навколишнє середовище
Синтетичні миючі засоби мають перевагу перед милами унаслідок величезної здатності до знежирення, відмінних змочуючих і піноутворюючих властивостей незалежно від жорсткості води, СМЗ проявляють мийну дію не тільки в гарячій воді, витрата CMC приблизно в 15 рази менше, ніж мила. Миючі засоби вивільняють сотні тисяч тон харчової сировини - рослинних олій і жирів, при правильно підібраній рецептурі дозволяють здійснювати прання білизни більш ефективно з меншою витратою праці і часу. Але не дивлячись на весь цей перелік «+» СМЗ мають дуже великі недоліки на які потрібно зважати при обрані чим же помити чи попрати.
Деякі аспекти дії СМЗ
Хімічна речовина |
Ризик |
Гіпохлорид натрію |
Подразнення шкіри, слизових, блювання, бронхоспазм |
Хлоровмісні |
При розчиненні у воді –канцерогенна дія, імпотенція |
Кисневмісні відбілювачі |
Опіки шкіри, слизових, дихальних шляхів |
Фосфати |
Не нейтралізуються та не затримуються очисними спорудами (!) Найбільший вміст ПАР |
Нафтові дистиляти |
Короткочасна дія – погіршення зору, тривала порушення функції нирок, нервової системи, ураження шкіри |
Соляна кислота або її сполуки |
Хімічні опіки шкіри, діарея, блювання, опіки слизових |
Додаток 3
Вправа «Жири» (автор Вікторія Грига)
Вправа «Органічні сполуки в побуті» (автор О.В. Петрик)