Милосердя починається з Тебе (за повістю Е. Портер «Полліанна»)

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення за повістю Е. Портер "Поліанна" (5 клас). Мета уроку: Освітня: розкрити своєрідність художнього світу повісті Е. Портер «Полліанна»; поглибити розуміння людських рис, зокрема, милосердя; учити висловлювати власне розуміння понять. Розвиваюча: розвивати мовлення та позитивне мислення, стимулювати творчий процес пізнання. Виховна: виховувати доброту, милосердя, емпатію, позитивний світогляд; за допомогою основних ідей повісті Е. Портер «Полліанна» дати учням поштовх до внесення позитивних змін у повсякденне життя. Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення (усно). Форма уроку: урок – подорож у Місто милосердя. Здоров'язбережувальний аспект уроку: активізація цілісного (право- і лівопівкульного) мислення, різних органів чуттів (зорового, слухового, нюхового), навчальна зона комфортного мислення.
Перегляд файлу

І.А. Федірко,

вчитель зарубіжної літератури

Тернопільської спеціалізованої школи I-III ступенів №3

з поглибленим вивченням іноземних мов

 

 

Милосердя починається з Тебе

 (за повістю Е. Портер «Полліанна», 5 клас)

 

Мета уроку:

Освітня: розкрити своєрідність художнього світу повісті Е. Портер «Полліанна»; поглибити розуміння людських рис, зокрема, милосердя; учити висловлювати власне розуміння понять.

Розвиваюча: розвивати мовлення та позитивне мислення, стимулювати творчий процес пізнання.

Виховна: виховувати доброту, милосердя, емпатію, позитивний світогляд; за допомогою основних ідей повісті Е. Портер «Полліанна» дати учням поштовх до внесення позитивних змін у повсякденне життя.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення (усно).

Форма уроку: урок – подорож у Місто милосердя.

Здоров'язбережувальний аспект уроку: активізація цілісного (право- і лівопівкульного) мислення, різних органів чуттів (зорового, слухового, нюхового), навчальна зона комфортного мислення.

Дизайн уроку: інтерактивна дошка (проектор) + комп’ютер, музика (на вибір вчителя), на столі вчителя – аромалампа з ефірною олією, що гармонізує класний простір, книга Е. Портер «Полліанна», портрет письменниці, квіти, мультимедійна презентація за темою уроку.

 

Люби ближнього свого, як себе самого.

Євангеліє від Матвія 22:39

 

Перебіг уроку

 

І етап – організаційний: підготовка приміщення, провітрювання, зустріч з учнями, привітання, організація уваги та внутрішньої готовності учнів до уроку, перевірка домашнього завдання, мотивація вивчення нового матеріалу, актуалізація різних каналів сприйняття інформації (сенсорне, чуттєве налаштування).

 

1. Мотивація вивчення нового матеріалу.

(Звучить спокійна мелодія – Людвіг ван Бетховен «Мелодія сліз»)

 

Учитель. Дорогі п’ятикласники! Ми забули, що є речі дорогі, близькі серцю, нехай навіть маленькі та незначні, зате які дають тепло і зміцнюють дух. Давайте надішлемо один одному усмішку, любов і гарний настрій.

Дуже хочеться за допомогою класичної мелодії Людвіга ван Бетховена налаштувати емоційний лад задля кращого сприйняття теми уроку.

Католицький священик й письменник Бруно Ферреро написав у книзі «365 коротких історій для душі» невеличку притчу з назвою «Найубогіший», яку дуже хочу зачитати Вам.

 

Колись давно існувало село, в якому всі мешканці були вбогі. Зима у тих краях дуже сувора, і всі непокоїлися за вбогого дідуся: не мав у що вбратися, ходив у лахмітті. Потребував теплого светра. Та ніхто у цьому селі не мав двох светрів і також ніхто не мав грошей, щоби допомогти старенькому.

Нарешті одна жінка запропонувала:

«Якщо кожен з мешканців села витягне зі свого светра одну вовняну нитку, зберемо достатньо вовни для того, щоби сплести з неї светр, який подаруємо старенькому. І ніхто не постраждає!»

Усі згодились. Кожен приніс по вовняній нитці. Усі нитки зв’язали і зробили з них клубки. Одна добра жінка трудилася багато днів і сплела гарний кольоровий светр.

На початку зими всі разом занесли його вбогому старому чоловікові.

Старенький зі сльозами на очах прийняв дарунок. Отож у цю морозну зиму ніхто з мешканців не мерз. Убогий дідусь, безперечно, був убраний найелегантніше.

 

  • Яка основна думка цієї історії? (Любов – єдиний скарб, який після поділу збільшується!)
  • Зверніть увагу на епіграф. Чи розкривається його суть у притчі?
  • Що таке, на вашу думку, милосердя? Яке слово асоціюється з ним?

 

Технологія «Гронування»

 

 

 

 

                              Похожее изображение

 

 

  • Розгляньте незвичну за іконографією картину відомого італійського художника  Мікеланджело де Караваджо «Сім справ милосердя». Які з них ви вже побачили?

 

Картинки по запросу

 

Учитель. Картина була створена лише за три місяці. Автор подав сцену вночі, де метушиться натовп, який розпадається на окремі групи, що і уособлюють сім справ милосердя. Лицар ріже свій плащ, аби поділитися шматком з жебраком, спраглий жадібно п’є надану воду, римлянка відвідала ув’язненого, пастир тримає смолоскип, освітлюючи шлях поховальній ході тощо. А зверху на все це пильно вдивляється Мадонна з немовлям і благословляє янгол з широко розпростертими руками. Отже, Караваджо зобразив таких сім справ милосердя:

 

  1. Надати притулок паломнику, що йде до святих місць.
  2. Дати води спраглому.
  3. Відвідати хворого.
  4. Відвідати увязненого в тюрмі.
  5. Дати милостиню жебраку.
  6. Розділити їжу з голодним.
  7. Поховати покинутого померлого.

 

  • Чи погоджуєтеся з ним?
  • Які ще знаєте справи милосердя?
  • Я знаю, що ви дуже любите мандрувати. Неодноразово розповідали мені про місця, в які ви б дуже хотіли потрапити. Сьогодні здійснимо уявну мандрівку у Країну милосердя.

 

 

2. Формулювання теми і мети уроку.

Наша мета – взяти урок милосердя у персонажів повісті американської письменниці Еліанор Портер «Полліанна». Ця книга належить до класики дитячої літератури, класики християнської літератури.

(Тиха спокійна музика – Людвіг ван Бетховен «Місячна соната». Аромалампа. Запис теми у зошитах.)

 

ІІ етап – символьний: пояснення нового навчального матеріалу, формування образу Міста Милосердя в зоні комфортного мислення. Опорний текст для пояснення вчителем нового матеріалу.

 

а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Заплющіть очі. Уявіть, як ви допомагаєте виконувати домашнє завдання своїм братикові чи сестричці, даєте гроші потребуючій людині, як допомагаєте безпритульній тварині, приносите книги в геріатричний будинок людям похилого віку, як ділитеся улюбленими іграшками з дітьми, які приходять до вас у гості, даруєте подарунок близьким людям. Загляньте у їхні очі. Відчуйте себе щасливими від можливості подарувати тепло. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи  та звуки вашого місяця спокою… Уявіть себе… Як ви виглядаєте, коли робите справи милосердя? Будьте щирі із собою.

 

б) Основна частина (проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).

Уявіть, що ви потрапили до Міста милосердя. Не поспішаючи походіть по вулицях міста, розгляньте оточуючі вас будинки. У які кольори розфарбоване це місто? Чи затишно вам тут? Прислухайтесь: яка мелодія тут звучить? Поділіться своєю любовю... Прийміть її у відповідь.

У Місті Милосердя є вулиця, яка має назву Вчинок. Подивіться, яка вона гарна! Тут часто гуляють Люди, здатні творити дива для інших. Перегляньте відео «Power of Words» (https://www.youtube.com/watch?v=6qpcB82aUz4)

Неподалік розташований Ботанічний сад «Вдячність». Тут так красиво! Співають пташки, бігають діти, є фонтани з кришталево чистою прохолодною водою, стоять ятки, де можна смачно пообідати. У цьому вирі життя перетинаються шляхи Людей, готових зрозуміти чуже горе, протягнути руку допомогу, і Люди, які приймають добро, а потім сторицею його віддають.  (Відео «Оплачено склянкою молока» - https://www.youtube.com/watch?v=SE4lEydOGHE). Кому б і за що ви хотіли подякувати?

Також у місті є вежа Добра. Часто Люди приходять сюди, щоб помиритися, попросити пробачення чи пробачити когось, запропонувати свою допомогу, зателефонувати другові, якого давно не бачили, написати смс-повідомлення зі словами підтримки чи просто зробити світлину на згадку. (Відео «Добро повертається. Соціальна реклама-2017» -   https://www.youtube.com/watch?v=swtsYKRtmF4&t=2s) Чи маєте людину, яку ви образили? Чи хочете попросити пробачення?

Біля вежі Добра розмістився Собор імені Безкорисливої допомоги. Тут, на галявинці перед собором, збираються небайдужі, які допомагають старшим, людям з особливими потребами, безпритульним тваринам. (Відео «Люди з золотими серцями. Герої нашого часу» - https://www.youtube.com/watch?v=6uj1glIfZHw) Чи подобається вам тут? Які відчуття наповнюють серце?

А ось уже й Музей-скарбничка добрих справ, куди кожен відвідувач приносить свою справу милосердя, а особливо відповідальні – набагато більше. Запишіть, будь ласка, кілька добрих справ, зроблених сьогодні, і вкиньте у скарбничку.

 

C:\Users\user\Desktop\1.gifC:\Users\user\Desktop\image,4552,1024,0_24b4b_27c6b772_XL.jpg

 

 

А тепер подумки підніміться над Містом милосердя, і з висоти пташиного польоту подивіться прощальним поглядом на все, що ви сьогодні тут побачили: вулицю Вчинок, ботанічний сад «Вдячність», вежу Добра, Собор імені Безкорисливої допомоги, Музей-скарбничку добрих справ.

Нехай Місто милосердя стане для вас символом дивовижного світу повісті Е. Портер «Полліанна».

 

в) Заключна частина.

А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Усміхніться один до одного!

 

ІІІ етап – логічний та лінгвістичний: відтворення навчальної інформації, «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення.

Обмін думками:

- Що ви відчували, коли гуляли вулицями Міста милосердя?

- Кого ви побачили у ботанічному саду «Вдячність»?

- Яку добре справу захотіли зробити на вулиці Вчинок?

- Яке відео пройняло до глибини душі? Чому?

- Що вам найбільше сподобалося під час вашої подорожі?

 

IV етап – моторно-кінестетичний: малювання образу-моделі Міста Милосердя, нанесення навчального матеріалу на намальований образ. Уточнення, корекція.

Учитель пропонує учням намалювати те, що вони побачили у Місті милосердя. Поступово намальоване обговорюється і відзначається на навчальному образі ключова інформація, закріплюється моторно-кінестетичним, візуальним, мовним центрами мозку. Учитель підтримує загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими проговорюють те, що згадують, вчитель лише уточнює. Закріплюється образ через рух руки, візуалізацію малюнка, індивідуальний підбір кольорів учнями.

 

Колективне обговорення образу-схеми, заздалегідь підготовленого вчителем:

- Чи хотіли б ви намалювати у Місті милосердя щось ще, крім почутого підчас мандрівки?

- Чим відрізняються наші малюнки?

- Які кольори ви обрали? Чому?

 

V етап – закріплення навчальної інформації. Виконання практичних завдань. Співвіднесення навчального образу з основними ідеями повісті Е. Портер «Полліанна». Робота з художнім текстом. Архівування інформації.

 

5.1. Біографічні відомості про Е. Портер.

Заповніть паспорт письменниці.

 

ПАСПОРТ Е. ПОРТЕР

 

Елеонор Портер

 

  1. Ім’я, прізвище

_________________________________

  1. Псевдонім

_________________________________

  1. Національність

_________________________________

  1. Місце та дата народження

_________________________________

  1. Освіта

_________________________________

  1. Захоплення

_________________________________

  1. Творча спадщина

________________________________

 

 

5.3.  «Детектор брехні»

Учитель читає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

1. Батько Полліанни був священиком? (Так)

2. Сім’я була багатою (Ні)            

3. Після смерті батьків дівчинкою опікувалася Жіноча допомога? (Так)        

4. Дівчинку взяла на виховання сестра батька? (Ні)

5. Дівчинка мріяла жити у палаці? (Ні)

6. Полліанна завжди була радісною? (Ні)

7. Ненсі була сестрою Полліанни? (Ні)

8. Улюблена гра Полліанни – це «Гра у радість»? (Так)

         9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (Так)

        10.Джиммі Бін став другом Полліанни? (Так)

 

5.4. «Впізнай персонажа»

 

Робота з художнім текстом. Кому належать слова з твору? Про які риси характеру та духовні цінності персонажів вони свідчать?

 

«А я от думаю, як цьому милому створінню жити з такою тіткою. Гадаю, їй не обійтися без належної підтримки. І я стану їй опорою, розумієш, Тімоті! – присяглася вона.»

Ненсі

«Жодна твоя сукня не годиться, аби її носила моя небога. Це було б страшним порушенням мого обовязку, якби я дозволила тобі зявитися у такому одязі на людях.»

Міс Поллі

«…здалося, що він зовсім самотній. Жаль стиснув її серце, і вона вирішила заговорити з ним»

Полліанна

«Ви дуже гарненькі, місіс Сноу. Думаю, що ви не могли не помітити цього, дивлячись у люстерко.»

Полліанна

«Невже я повинна все життя провести в темряві, тільки тому, що я хвора»?

Місіс Сноу

«Ні, ні, сер! Ви ні краплі не схожі на Жіночу допомогу. Як на мене, то ви такі ж добрі, як вони, а то й кращі, - поспішила ввічливо додати. – Бачите, я думаю, що ви набагато ліпші, ніж хочете здаватися.»

Полліанна

Знаю, що це бідне створіннячко, - тихо прошепотіла дівчинка, ніжно вдивляючись у нажахані оченята кошеняти, - воно таке налякане, аж тремтить. Бідолашне іще не знає, що ми залишимо його собі.»

Полліанна

«Я буду грати ту дивацьку гру, коли потрібно радіти милицям замість ляльки! Я стану для неї справжньою опорою, для цього янголяти! Буду грати! Буду старатися!

Ненсі

«Мені б хотілося мати власний дім, знаєш, щоб там була мама, а не доглядачка. Якщо є домівка, то будуть і родичі, а родичів у мене нема… відколи не стало тата.»

Джиммі Бін

«Гадаю, лікареві, не менше, ніж пацієнту, потрібні тонізуючі ліки.»  

Лікар Чилтон

 

Учитель. Для того, щоб бути милосердним, не потрібно мати багато грошей чи неабиякі статки. Свідченням цього є маленька дівчинка Полліанна, яка змінила життя оточуючих людей, перевернула з ніг на голову, дозволила подивитися на світ по-іншому, розтопила у дорослих серцях лід. Вона вміє щиро радіти, а ще – ділитися цим почуттям. Ми дізнаємося про життя 11-річної сироти – доброї, світлої, яка вміє справлятися з труднощами, долати їх часом навіть довершеніше, ніж дорослі. Бувало, Полліанна «втамовувала клубок у горлі», чи «в її очах майнув переляк», «затремтів голосок», інколи «самотня дівчинка ридала»  і хотіла перестати грати в її з татком гру, навіть «її серце стискалося від болю».

Елеанор Портер  писала: «Я буквально страждаю через те, що багато людей сприймають Полліанну як дівчинку, котра вічно щебече про радість. Я ніколи не вважала, начебто нам слід заперечувати біди, страждання і зло. Я лише вважала, що значно краще зустрічати невідоме бадьоро і радісно».

 

5.5. Валеохвилинка «Правопис гармонізації»

C:\Users\user\Desktop\Foreign literature\Методична скринька\БОГОСВЯТСЬКА\валеохвилинки\ВАЛЕОХВИЛИНКИ\Прописи для гармонізації\IMG_0018.jpg

 

 

5.6. Гра «Від серця до серця»

Учні отримують паперові сердечка, пишуть на них компліменти для сусіда по парті, обмінюються ними.

 

5.7. Образ милосердя у повісті «Полліанна».

- Як ви думаєте, у яких розділах найяскравіше описано милосердя Полліанни? («Сюрприз для місіс Сноу», «Знайомство з Джиммі»). Перекажіть ключові моменти.

- Через які вчинки проявляється милосердя дівчинки?

- Прокоментуйте висловлювання персонажів:

«Ніяк не збагну, чому вони про чужих хлопчиків дбають, а про тутешніх не думають.  Мені здається, що Джиммі Бін повинен бути важливіший, ніж звіт.»

«Речі, які ти не робиш, завжди здаються цікавішими, ніж ті, які ти робиш. Це як з картоплею: та, що в сусідній тарілці, завжди видається більшою.»

 

 

5.8. Милосердя.

Учитель. Милосердя — діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу. Це є втіленням високої любові до ближніх. У християнському віровченні обов’язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати, спраглого напоїти, голого одягнути, недужого відвідати, померлого поховати. Милосердя ґрунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Цей термін, що вживається для опису м'якості, поблажливості або співчуття, виявленого однією особою в стосунку до іншої. Це — одна з підставових чеснот лицарства і християнської етики, милосердя також відноситься до концепцій справедливості та моральності в поведінці між людьми. Може означати як і співчутливу поведінку з боку тих хто при владі (наприклад милосердя показане суддею щодо засудженого) так і благодійну третю особу (наприклад місія милосердя з лікування жертв війни). В Індії, співчуттявідоме як каруна.

У правовому значенні, звинувачуваний, віднайдений винним у злочині може попросити про милість аби не бути страченим.

 

- Як ще проявляється милосердя?

 

5.9. Проект «Рецепт милосердя».

Зараз ми спробуємо з’ясувати, що музика, смак, запах, колір можуть міняти настрій людини. Пропоную вам придумати рецепт милосердя. Для цього заповніть таблицю. (Учням роздаються листочки з таблицею.)

 

 

C:\Users\user\Desktop\15151515151515151515_ed1fa.jpg

 

РЕЦЕПТ

МИЛОСЕРДЯ

 

Рекомендовані процедури


 

МИЛОСЕРДЯ

 

 

смак

 

запах

 

колір

 

звук

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація проектів «Рецепт милосердя», обговорення.

 

Проблемні питання:

- Чи може дитина, позбавлена батьківської опіки, бути милосердною?

- Чи справді милосердя має надзвичайно велику силу?

(Відповіді учнів.)

 

Слово вчителя:

У Євангелії від Луки пише: «Любіть ворогів своїх, благословляйте тих, хто вас проклинає, творіть добро тим, хто ненавидить вас, і моліться за тих, хто вас переслідує…» (Мт. 5:44). Не є важливим стан рахунку чи наявність особливих здібностей. Цінність має час, присвячений потребуючим, уважне та бережне ставлення до людей, які поруч, прийняття та прощення. Якщо кожен почне з себе, як це зробила Полліанна, у суспільстві будуть масштабні зміни!

 

 

 

 

VI етап – заключний: підведення підсумків уроку, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.

Роман «Поліанна» побачив світ 1913 року й відразу став шалено популярним. Мільйонні тиражі не могли задовольнити всіх, хто прагнув мати в своїй бібліотеці книжку про дивовижну дівчинку. По всій Америці створювалися «Клуби Поліанни», члени яких змагалися між собою у вмінні гратися у радість. Відома американська актриса, зірка німого кіно Мері Пікфорд, за право екранізувати роман заплатила його авторці астрономічну на той час суму. Пізніше ще один фільм за мотивами цього твору було знято на студії Волта Діснея з Хейлі Мілз у головній ролі.

Безпосередність і щирість Поліанни так захопили читачів, що на адресу Елеонор Портер посипався шквал листів із проханням, а то й вимогами розповісти, що ж трапилося з дівчинкою далі. Тож уже 1915 року письменниця видала друком наступний роман - «Юність Поліанни», де розповіла про нові пригоди своєї героїні, яка подорослішала, але залишилася такою ж доброю і чуйною. На жаль, більше про неї Портер написати не встигла: у 1920 році вона пішла з життя. Наступного дня по її смерті найпопулярніша у США газета «Нью-Йорк Тайме» опублікувала некролог під коротким, але вагомим заголовком: «Померла авторка «Поліанни».

І все ж читачі не бажали прощатися зі своєю улюбленицею. За деякий час чотири письменниці написали продовження оповіді про неї. Так з'явилася ціла серія книжок під спільною назвою «Радісні книги Поліанни».

Відтоді минуло майже сто років, проте й досі пригоди незвичайної дівчинки захоплюють читачів, учать їх любити життя і дарувати радість один одному. Роман перекладено багатьма мовами світу (а ви тримаєте в руках перше видання українською), знято фільми, в театрах ідуть вистави, а в Росії навіть створена «Партія Радості».

 

Метод «Мікрофон»

- Мені хочеться вірити, що…

- Я буду намагатися…

- Для мене важливо, щоб…

- Чому ви научились сьогодні на уроці?

- Чи з’явилось у вас бажання щось змінити  у своєму житті?

- За що б ви подякували Е. Портер?

 

«Вузлики в дорогу». Висловіть одним реченням те повчальне, що взяли ви в життя з нашого уроку.

 

 

Заключне слово вчителя.

Кожен з нас потребує потіхи та розради, конкретного вияву доброти, співчуття, милосердя. Але часто ми є надто стримані та боязкі, щоб виявити правдиві почуття. Ховаємо їх за холодною та строгою маскою зі страху, щоб інші не побачили наші «слабкості». Добро, любов, милосердя – це саме ті моральні категорії, які сформували життєву позицію Полліанни. Для того, щоб життя справді «жити», потрібно вірити в людей, любити їх, бути щирими, милосердними, чуйними та співчутливими. Саме такою бачимо дівчинку очима персонажів.

Дорогі діти, тільки теплота серця може врятувати нас від великого холоду нашої епохи. Будьте уважними до дрібниць, бо з них народжуються великі речі!

 

       Рефлексивний твір «Дякую».

 

Дякую Полліанні: вона змусила мене побачити те, що…

Дякую міс Поллі Харрингтон: вона допомогла мені зрозуміти, що…

Дякую кухарці Ненсі: в неї я навчилась…

Дякую садівнику Тому, він переконав мене в тому, що…;

Дякую водієві Тімоті: спостерігаючи за ним, я усвідомив (-ла), що…;

 

Домашнє завдання:

 

Написати лист Полліанні.

1

 

docx
Додано
13 жовтня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку