Міні - підручник з української літератури для роботи з учнями 6 класу. У міні - підручнику зібрано різноманітні форми роботи на уроках з теми "Всеволод Нестайко. "Тореадори з Васюківки"
ГЕНІЧЕСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I – III СТУПЕНІВ № 4
ГЕНІЧЕСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
6 КЛАС
УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
ЧУМАКОВА НАТАЛЯ ВІКТОРІВНА
* біографію В.З.Нестайка , його твори та їх тематику;
* знати зміст повісті «Тореадори з Васюківки» ;
* знати визначення термінів «повість», «пригода», «пригодницька повість».
* розрізняти поняття романтичного і пригодницького;
* розкрити особливості твору, його пригодницький характер;
* переказувати найцікавіші епізоди тексту;
* аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння;
*висловлювати власну аргументовану та толерантну думку.
*глибоку народну життєву мудрість, рідне слово;
*безкорисливість, патріотизм, щирість, гуманізм;
* позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний
світогляд, почуття дружби, любов до читання.
АНКЕТА ПИСЬМЕННИКА
ВСЕВОЛОД ЗІНОВІЙОВИЧ НЕСТАЙКО
РІК НАРОДЖЕННЯ __________________________________________________________________________________________________________
МІСЦЕ НАРОДЖЕННЯ ______________________________________________________________________________________________________
ОСВІТА_________________________________________________________________________________________________________________________
ПРОФЕСІЯ ____________________________________________________________________________________________________________________
ПЕРША ДРУКОВАНА КНИГА_______________________________________________________________________________________________
ТРИЛОГІЯ ПРО ЯВУ ТА ПАВЛУШУ _____________________________________________________________________________________
ШЕСТИТОМНИК ПРО ШКОЛУ В ЛІСІ__________________________________________________________________________________
ЛАУРЕАТ ЛІТЕРАТУРНИХ ПРЕМІЙ ІМЕНІ ____________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
У 1979 РОЦІ РІШЕННЯМ МІЖНАРОДНОЇ РАДИ З ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТРИЛОГІЯ «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ» ВНЕСЕНА ДО _______________________________________________________________________________________________________________________________
ДАТА СМЕРТІ _____________________________________________________________________________________________________________
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
ПОВІСТЬ - це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.
ПРИГОДА – це непередбачувані події , що трапляються з ким - небудь
ПРИГОДНИЦЬКИЙ ТВІР - це твір із захопливим сюжетом про складні випробування, через які проходять герої. В основі цього твору гострі конфлікти, а герої учасники багатьох цікавих подій, у яких з великою силою виявляються їх розум, винахідливість і мужність. Ці герої розкривають таємниці, здійснюють відкриття, показують чудеса відваги.
ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ
це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.
ЦІКАВО ЗНАТИ :
У 1965 році на Харківській телестудія режисери С.Зелікін, В.Осипянц зняли за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» дитячий пригодницький твір . Фільм отримав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені (Німеччина), 1968 року і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії(Австралія) , 1969 року.
У 1983 році режисер Андрій Праченко зняв на кіностудії ім. О.Довженка дитячу комедію «Одиниця з обманом» за мотивами повісті В.Нестайко. Кінофільм за твором «Одиниця з обманом» отримав спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Габрово, столиці сміху в Болгарії.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДО ПОВІСТІ В. НЕСТАЙКА
«ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ»
(ч.1, р. I «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич»)
1. Яке прізвище було в Павлуші:
а) Завгородній; б) Собакевич;
в) Рень; г) Нестайко.
2. Скільки коштуватиме проїзд у метро у Васюківці для вчительки арифметики:
а) три копійки; б) безкоштовно;
в) одна копійка; г) п’ять копійок.
3. Чому будову метро хлопці вимушені були призупинити:
а) не вистачило будматеріалів; б) побачив тато і заборонив;
в) у підземелля потрапила свиня і все зруйнувала;
г) лили сильні дощі.
4. Яке хобі було в діда Яви:
а) полювати; б) рибалити;
в) доглядати за худобою; г) обробляти город.
5. Ким була Явина мати:
а) бригадир на заводі; б) ланкова кукурудзоводів; в) кухар; г) вчителька.
6. Яке лихо вчинив бугай Петька:
а) розбив сусідську огорожу; б) зіпсував комбайн Явиного діда;
в) загнав дачника на телеграфний стовп; г) зламав сторожовий курінь.
7. Хто став другою кандидатурою на участь у кориді:
а) льоха Манюня; б) корова Манька; в) бик Нафаня; г) цап Жора.
8. Яку шкоду вчинив цап Жора:
а) з’їв усю капусту; б) розбудив усіх посеред ночі;
в) з’їв сорочку Павлуші, поки той купався в калабані;
г) зайшов у будинок Павлуші.
9. До тореадорського реманенту друзів належали:
а) відро і хустка матері; б) простирадло і міцна мотузка;
в) капелюшок і килимок; г) ланцюг та червоний рушник.
10. Після чого Контрибуція розлютилася на хлопців:
а) коли її почали кусати мухи; б) коли вона захотіла пити;
в) коли один із хлопців ударив її по губі; г) коли Ява відбив їй ріг.
11. Як друзі врятували цуценя:
а) витягли його з криниці; б) нагодували;
в) витягли його з озера; г) знайшли йому господаря.
12. Як хлопчики назвали врятоване цуценя:
а) Полкан; б) Жучка; в) Шарик; г) Собакевич.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДО ПОВІСТІ «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ»
(узагальнення )
1.Яришка, сидячи біля ліжка Яви, читала журнал:
а) «Котик-муркотик»; б) «Барвінок»; в) «Дзвіночок».
2. Ява прокинувся, коли на годиннику було:
а) десята година; б) пів на дев'яту; в) восьма година.
3. Яришка запропонувала Яві сніданок, який не містив такого харчу, як:
а) картопля; б) молоко; в) сир.
4. Як зверталася сестра до хворого Яви?
а) «Любий бгатику»; б) «Найрідніший мій!»; в) «Як почуваєш себе, миленький?!»
5.Дід Салимон любив повторювати, що їжа:
а) основне для здоров'я; б) джерело життя; в) робить людину добрішою.
6. Відчуваючи останні хвилини життя, Ява хотів побачити:
а) школярський спектакль п'єси М. Гоголя «Ревізор»;
б) Павлушу, щоб попрощатися;
в) тата і матусю.
7.Перед власною смертю Ява, на згадку про себе, вирішив Яришці подарувати:
а) альбом з марками; б) велосипед; в) ковзани.
8. У якому класі навчалася Яришка? а) Першому; б) третьому; в) п'ятому.
9.Яву в Яришці дратувала: а) спритність; б) хитрість; в) лінь.
10.Замість смерті до Яви прийшла:
а) провідати вчителька літератури;
б) подруга Яришки;
в) медичний працівник Люба Антонівна.
11.Будучи хворим, Ява з'їв сиру:
а) кілограм; б) півтарілки; в) маленьку мисочку.
12.Медичний працівник дозволив Яві походити по кімнаті:
а) годину; б) півгодини; в) десять-п'ятнадцять хвилин.
13.Ява не довіряв медичним працівникам, бо вважав, що вони:
а) мусять заспокоювати хворих;
б) тільки і роблять болючі уколи;
в) не думають про нього як про дитину.
14.Який художній засіб використаний у фразі: «Смерть поки що відступила»?
а) Епітет; б) метафора; в) алегорія.
15.З чим, на думку Яви, порівнюється торохкотіння кісток смерті?
а) Стукотом більярдних куль;
б) гримкотінням велосипеду, що упав;
в) стукотом залізничних коліс.
16.За те, що Яришка падала з велосипеда, тим самим завдаючи йому шкоди, Ява образливо її називав: а) свинею; б) коровою; в) опудалом.
17.Ява вважав, що або велосипед, або... а) сором; б) смерть; в) ганьба.
18.Велосипед Яви називався: а) «Ластівка»; б) «Орлятко»; в) «Україна».
19.Швидкість велосипеда порівнюється:
а) з блискавкою; б) вітром; в) підводним човном.
20.Ява з хвилюванням стежив, як Яришка на велосипеді впала, перечепившись:
а) через ковбок, на якому рубали дрова;
б) стару залізну діжу, яку збиралися віддати на металобрухт;
в) камінь, яким підпирали ворота.
21.Під вікном у Яви пахли: а) троянди; б) тюльпани; в) конвалії.
22. Кого не згадує Ява серед своїх товаришів, які мають велосипед?
а) Васю Деркача; б) Стьопу Карафольку; в) Кузьму Барила.
23. Яка основна вада була у Яришки під час розмови?
а) Багато жестикулювала; б) не вимовляла літеру «р»
в) відбувалися порушення у наголосах слів.
24. Під час хвороби Яви батьки, на його думку, були:
а) у відрядженні; б) на роботі; в) виїхали до родичів.
ВІКТОРИНА «ХТО ЦЕ ?»
1) «.Противна й плямиста, як географічна карта»
2) «.Лайнувся, закашлявся, плюнув і почовгав за хату»
3) «Мисливець завзятий, на полюванні коли стріляє, ліве око онучею зав’язує»
4) «Депутат райради, ланкова кукурудзоводів»
5) «Замість того, щоб заплакати, раптом як закричить:
— Опозогив! — Вона букву “р” не вимовляє.— Загаза чогтова!»
6) «А взагалі характер. ого-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон лише один буває»
7) «Бігала навколо калабані і мукала на нашу адресу якісь свої коров’ячі прокльони. В калабаню лізти вона не хотіла. Вона була бридлива, охайна к
ВІКТОРИНА «ТАК ЧИ НІ ?»
Дружба! Велике це слово - дружба!
Може, найбільше з усіх слів людських.
В. Нестайко
КАРТА – ДЕШИФРАТОР
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||||||||||
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
|||||||||||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
||||||||||||
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
||||||||||||
1. 4,0,15,10,17,0, 21,10,5,18,20,11,2,17,0________________________________________
2. 32,20,10,28,14,0 __________________________________________________________
3. 11,2,0,17 20,6,17,30 __________________________________________________________
4. 19,0,2,15,18 9,0,2,3,18,20,5,17,11,13 _______________________________________
|
|
|
|
|
«НАЙКРАЩІ ДРУЗІ»
ПАВЛУСЬ + ЯВА
Бешкетники, неслухняні, необачні, не бажають учитися, кмітливі, винахідливі, люблять тварин, веселі, кмітливі, розумні, неслухняні, несерйозні, допитливі, необережні, дотепні, боягузи, добрі, сміливі, покірні, недисципліновані із почуттям гумору, вміють дружити .
Які художні засоби автор використовує ? Ви вже знаходили їх у тексті, тому зараз я пропоную виокремити з поданих художніх засобів епітети, порівняння, метафори.
Метафори |
Епітети |
Порівняння |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.
РОЗВ*ЯЗУВАННЯ КРОСВОРДУ :
По горизонталі
2. Синонім до слова калатало.
6. Прізвище письменника, який написав твір "Тореадори з Васюківки".
7. Ім'я головного героя, чий дід сварився за метро.
9. Те саме, що причандалля.
10. Прізвище Яви з твору "Тореадори з Васюківки".
11. Учителька якого предмету повинна була платити в побудованому Явою і Павлушею метро 5 копійок?
12. Кличка собаки із твору "Тореадори з Васюківки"
По вертикалі
1. Епічний прозовий твір, у якому автор розповідає про різноманітні події з життя здебільшого одного героя. Має великий обсяг.
3. Що відповів Ява Галині Сидорівні у Києві, коли та їх запитала: "Ви мене до інфаркту доведете! Де ви були? Де?"
4. Яке слово пропущено: "... смелее в бой, ..., .... Там ждет тебя любовь, Там ждет тебя любовь"?
5. Художній засіб, наявний у рядку: "От якби завжди можна було стежити за різними підозрілими шпигунами у метро на екскалаторі!"
8. Ім'я діда головного героя твору "Тореадори з Васюківки".
ЗАПОВНИТИ ТАБЛИЦЮ ЗА ПОВІСТЮ :
МРІЯ |
ДІЙСНІСТЬ |
|
|
СМІШНЕ, КОМІЧНЕ |
СУМНЕ |
|
|
РОМАНТИЧНЕ |
ПРИЗЕМЛЕНЕ, БУДЕННЕ |
|
|