Міні- тренінг для вчителів «Шлях до себе»
Мета: активізувати творчий потенціал кожного педагога; вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень; підвищення самооцінки та впевненості у собі та у своїх знаннях,
Учасникам пропонується познайомитися ближче(адже вони вже всі знайомі). Кожен називає своє ім’ я, вказує свою одну позитивну рису, яка починається на першу букву імені. А потім учасники називають свою позитивну рису, яка, на їх думку, заважає їм у роботі.
Аналіз: як бачимо, у кожного з нас є багато позитивних рис, а також є і негативні якості.
3.Міні-лекція( 5 хв)
Синдром професійного вигорання з'являється під впливом хронічного стресу, постійних навантажень. Це синдром психічного і фізичного виснаження, що характеризується низькою самооцінкою, негативним ставленням до роботи, втратою інтересу й зацікавленості до вихованців, колег, близьких.
У психології є три підходи до визначення синдрому «професійного вигорання».
Перший підхід визначає професійне вигорання як стан фізичного, психічного та емоційного виснаження, викликаного довготривалим перебуванням в емоційно перевантажених ситуаціях спілкування. Професійне вигорання тлумачиться як синдром «хронічної втоми».
Другий підхід розглядає професійне вигорання як двовимірну модель, що складається, по-перше, з емоційного виснаження, а по-друге — з погіршеного ставлення до інших, а іноді й до себе.
Але найпоширеніший третій підхід, в якому синдром професійного вигорання вивчається як трьохкомпонентна система, що складається з емоційного виснаження, погіршення ставлення до інших та редукції власних особистісних досягнень.
Психологи радять кожному знаходити свій спосіб виходу зі стресової ситуації. Найкращою профілактикою синдрому професійного вигорання є зміна виду діяльності кожні п'ять-сім років або місця роботи кожні п'ять років. Але оскільки на практиці це не завжди можливо, то варто знайти собі хобі. Це може бути: спорт, танці, гра на комп'ютері, висаджування квітів, догляд за квітами, відпочинок, спокійна музика, спілкування з друзями та рідними, масаж, відвідування виставок, театру, перегляд цікавих фільмів.
4.Діагностика «Асоціація на слово «робота».
Мета: формувати уміння працювати в колективі; усвідомлення та розвиток особистісних якостей.
Поділ педагогів на 4 підгрупи.
Протягом 10 хвилин Вам необхідно розкрити тему «асоціація на слово – робота». Не намагайтеся відібрати правельні або неправельні, головні або другорядні відповіді. Пишить їх так, як вони приходять Вам у голову. Ви ж самі розумієте – правельних чи неправельних відповідей бути не може.
Питання для обговорення:
Чи легко було передавати на папері власні асоціації?
Чого більше гарного чи поганого?
Скільки слів та речень ви встигли записати за 10 хв.?
Вправа «Внутрішній промінь»
Мета вправи: ауторелаксація, зняття психологічного напруження, поповнення власних внутрішніх сил, налаштування на подальшу позитивну роботу.
Зміст вправи: Групі пропонується зручно сісти, розслабитися. Дається вказівка уявити, і наповнитися уявним світлом і теплом під повільний і розмірений коментар тренера. Група налаштовується на спокійну, невимушену атмосферу співпраці, учасники знімають емоційне напруження.
Інформаційна вставка: Уявіть, що у верхній частині голови виникає світлий теплий промінь, який повільно рухається зверху донизу і послідовно освітлює теплим, рівним світлом обличчя, спину, плечі, руки. За рухом променя зникає напруга в обличчі, опускаються і розпрямляються плечі, на рівні серця починає розливатися тепло, яке приємно заповнює собою і напругу, і стомленість, і дискомфорт. Внутрішній промінь формує нову зовнішність спокійної, задоволеної собою людини.
5.Вправа “Оплески” (5 хв)
Всі учасники стають поколу. Тренер дає команду: Нехай вийдуть на середину ті, хто... ( по черзі зачитує твердження 1-10, зміст твержень повинен відповідати позитивним якостям та ознакам педагога). При виході окремих учасників всі присутні їм аплодують.
1. ...хто працює у закладі більше 10 років
2. ..хто в цьому році підвищував свою кваліфікацію.
3. ..хто любить читати художню літературу
4. ...хто легко встановлює контакт з учнями.
5. ..хто у колективі має друзів.
7 ..хто має педагогічне звання.
8... хто любить свою роботу.
6. Вправа « Крок до успіху».
Мета6 стимулювання педагогів підвищувати свій фаховий рівень.
Психолог пропонує педагогам на картках у вигляді ступні написати ті педагогічні якості, ознаки, риси, яких їм не вистачає і яких вони прагнуть набути аби стати більш успішними у роботі.
Психолог простилає вишитий рушник , на якому всі учасники спільно викладають «доріжку професійної майстерності», роблячи при цьому « крок до успіху» ( вправа коментується кожним з учасників).
Завершення. Вправа « Мої враження».
Педагоги стають у коло. Психолог передає запалену свічку по колу як символ «горіння» вчителів, а не «вигорання» із проханням повідомити свої враження від сьогоднішнього заняття.