8 клас
Міні-конспект «Освічений абсолютизм. Реформи Марії-Терезії. Йосип ІІ. Фрідріх ІІ. Катерина ІІ.
Освічений абсолютизм- політика в деяких монархічних державах. Її змістом було знищення або перетворення «згори» найбільш застарілих феодальних порядків. Монархи, які здійснювали цю політику ,зображували своє правління як союз королів та філософів.
Риси освіченого абсолютизму
|
-
Віротерпимість.
-
Поширення освіти, науки, мистецтва.
-
Меркантилізм(економічна політика ,що полягала в активному втручанні державної влади в господарське життя країни)
-
Ліквідація феодальних наслідків.
-
Секуляризація церковних земель.
|
Реформи:
Марія –Терезія(1740-1780)
|
Йосиф ІІ (1780-1790)
|
-
Створення нових, нестанових органів влади.
-
У руки держави перейшло стягування податків.
-
Податкові пільги дворян і духовенства було скасовано.
-
Вперше в історії країни було проведено перепис населення і земельних володінь.
-
Панщину скорочено до трьох днів на тиждень.
-
Сформоване нове військо.
-
Виникла система освіти-від сільських шкіл до університетів.
|
-
Встановив рівність підданих перед законом, незалежно від їхньої станової приналежності.
-
Оголошено віротерпимість(припинилося переслідування протестантів і зневажання православної церкви).
-
Запровадив обов’язкову безкоштовну початкову освіту для народу.
-
Звільнив селян від особистої залежності, проте зберіг їх повинності.
|
Фрідріх ІІ
(1740-1786)
|
-
Обмежив панщину і не дозволяв дворянам зганяти селян із землі. В Пруссії було введено свободу друку та віросповідання.
-
Сприяв створенню нових мануфактур і банків,прокладанню нових доріг,забудові міст. Чисельність прусської армії зросла до 150 тис. чоловік.Король отримав прозвання «фельдфебель на троні».
-
Запровадив загальну початкову освіту і налагодив професійне навчання ремесел,торгівлі,державної служби та ведення сільського господарства.
|
Політика Катерини ІІ
|
-
Секуляризація церковного майна.
|
|
-
Збільшення кількості губерній до 50,на чолі їх стояли губернатори ,підпорядковані безпосередньо монархині.
|
-
Створено окремі судові заклади для дворян,городян і вільних селян (але кріпаки залишалися під судовою владою власника-поміщика).
|
-
Підписано «Жалувані грамоти дворянству і містам».
|
-
В Петербурзі створено Учительську семінарію.
|
-
Відкриття народних училищ.
|