Конспект уроку на тему: «Великі географічні відкриття»
Мета:
Після цього уроку учні:
Обладнання уроку: карта "Великі географічні відкриття", атласи для 8-го класу, планшети
Основні дати:
Історичні особи: Христофор Колумб, Васко да Гама, Амеріго Веспуччі, Фернан Магеллан.
ХІД УРОКУ
Сьогодні ми ознайомимося з вами з Великими географічними відкриттями. Це одна з найцікавіших сторінок історії людства. Вони змінили уявлення європейців про світ, були знайдені нові землі та морські маршрути.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1.Коли та у зв'язку з якими явищами з'явився термін «Новий час»?
2. Укажіть хронологічні рамки Нового часу і раннього Нового часу.
3. Як ви вважаєте, чому в Новому часі виділяють ці два періоди?
4. Які риси відрізняли людину Нового часу?
5. Чим вона відрізнялася від людини епохи Середньовіччя?
6. Як ви вважаєте, яку мету переслідували підприємці?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План
Винаходи, завдяки яким стали можливі дальні океанські плавання
Учитель. Отже, як вам уже відомо, ще за часів Середньовіччя були здійснені важливі винаходи в кораблебудуванні і навигації, завдяки яким стали можливі далекі океанські плавання.
Учитель. В епоху середніх віків суспільство не відчувало потреби у пошуках нових земель. Люди рідко подорожували і мало знали про далекі краї.
Запитання
Що спонукало європейців до пошуку нових земель?
Учні висловлюють свої припущення.
Учитель. Традиційно торгівля зі Сходом велася через порти Середземного моря. Завоювання турок-османів, які захопили Балкани, весь Ближній Схід і Північну Африку, відсікли Європу від традиційних ринків. Почався пошук нових торговельних шляхів на Схід. Досліджували два шляхи: навколо Африки, який прокладали португальці, і західний, де головну роль відігравала Іспанія.
У відкритті цих шляхів були зацікавлені різні верстви населення, але перш за все – дворяни, ідальго – військові дворяни, що володіли дрібними маєтками, купці, духівництво, королі.
2. Великі географічні відкриття і великі мореплавці-першовідкривачі
Робота з таблицею
Розповідь учителя супроводжується роботою з картою. У ході розповіді учні складають хронологічну таблицю "Великі географічні відкриття".
Орієнтовний вигляд таблиці
Дата |
Мореплавець- першовідкривач |
Подія |
1492 р. |
Іспанець Христофор Колумб |
Відкрив Америку |
1497- 1499 рр. |
Португалець Васко да Гама |
Відкрив морський шлях до Індії |
1507 р. |
Італієць Амеріго Веспуччі |
Довів, що відкриті Колумбом землі – новий материк, який був названий на його честь Америкою |
1519- 1522 рр. |
Португалець Фернан Магеллан |
Здійснив перше в історії навколосвітнє плавання |
Експедиції Христофора Колумба. У 1480-і роки португальці були стурбовані пошуком морського шляху до Азії. X. Колумб вирішив знайти морський шлях до Індії та Китаю не через схід, а через захід, перетинаючи невідомий Атлантичний океан. Колумб був упевнений, що земля має форму кулі, а якщо так, то, пливучи на захід, можна потрапити до Індії. Отже, в серпні 1492 р. три каравели Колумба "Санта-Марія", "Нінья" і "Пінта" вирушили у плавання від берегів Іспанії. Пла¬вання було дуже важким, моряки спали прямо на палубі, каюта була лише для капітана. Знесилені тривалим плаванням, моряки висловлювали невдоволення, але Колумб зберігав спокій. Нарешті: "Земля! Бачу землю!". Це був невеликий острів. Колумб його назвав Сан-Сальвадор, за ним пішли острови Карибського моря: Куба, острів Гаїті. Моряки вперше побачили такі рослини, як кукурудза, картопля, тютюн. Усюди їх зустрічали красиві, міцної статури люди з мідно-червоною шкірою. Із легкої руки Колумба, який був упевнений, що він в Індії, їх почали називати індіанцями. Колумб вважав, що відкрив західний шлях до Індії, а не новий, нікому не відомий материк. У результаті наступних експедицій 1493 р. були відкриті Центральна Америка і північне узбережжя Південної Америки.
Учитель. Перед тим як ми перейдему до розглядання слідуючого пункту плану я хочу вам щось показати. Але я знаю, що ви дуже любите відгадувати загадки. Отже, слухайте уважно і відгадуйте.
Фрукт заморський — гордий пан:
пишний чуб, цупкий жупан.
А як скинеш цей жупан, —
смакотою вгостить пан. (Ананас)
Вважають, що одомашнення рослини відбулося у Гвіані. За тисячі років фрукт розповсюдився по усій тропічній та субтропічній Америці. На мові гуарані «ананас» означає — «відмінний фрукт». Європейці познайомилися з ананасами у 1493 році на острові Гваделупа під час другої подорожі Колумба у Новий світ.
Існує запис, що король Іспанії Фердинанд спробував ананас. За свідченням історика Петера Мартира лище один плід не згнив за час подорожі з Америки і був поданий королю. Фердинанд сказав, що це найкраще, з усього що він пробував.[1] Іспанці розповсюдили рослину по тропіках. В Індії ананас з'явився у 1548 році. На Філліпінах у XVI ст. уже виробляли одяг з волокон ананасу. В Австралію ананас прибув з Індії разом з німецькими місіонерами.
Сонечко маленьке,
Кисло –солоденьке.
На частинки поділю
Своїх друзів пригощу.
Здогадалися, що це?
Корисне, з вітаміном ”С”?(Апельсин)
Сьогодні на урок я захопила цей фрукт, можете його потримати. Скажіть, як цей фрукт пов’язано з відкриттям португальського мореплавця Васко да Гами?
На дошки записуються 3 питання: Де? Зростає; Коли? Було завезено до Європи;
Хто? Ім’я мореплавця завдяки якому фрукт було завезено до Європи. Учні користуючись інтернет ресурсами складають свою відповідь.
Заслуховуються відповіді учнів.
Учитель. Таким чином, ми з вами дізналися, коли європейці вперше скуштували апельсин. Після того, як португальський мореплавець Васко да Гама відкрив шлях до Індії навколо Африки.
Експедиції Васко да Гама.
Розповідь учня. Підготовлене заздалегідь повідомлення.
Учитель. Наступний мореплавець уперше в історії людства здійснив навколосвітнє плавання, під час якого він беззаперечно довів, що Земля має форму кулі! Це був Фернан Магеллан.
Експедиції Магеллана.
Робота у групах. Діти об’єднуються в дві групи, кожній надається завдання.
Восени 1519 р. з порту м. Севілья (Іспанія) на п'яти каравелах вирушила численна експедиція, яку очолював Ф. Магеллан.
Його мета – знайти свій шлях до "островів прянощів", йдучи на захід і на південь навколо нового континенту, відкритого Колумбом. Через рік, 1520 р., кораблі увійшли у вузьку протоку (згодом її назвали Магеллановою) і, пройшовши нею, вийшли на величезний водний простір. Це був невідомий океан. Оскільки за весь час плавання ескадри Магеллана жодного разу не стався шторм, то океан моряки назвали Тихим. Чотири місяці тривало важке плавання, не вистачало їжі і прісної води. Щодня моряки помирали від голоду і цинги. У березні 1521 р. ескадра досягла Маріанських островів, а потім і Філіппінських.
Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці з жителями одного з островів. Після його смерті 1522 р. ескадра продовжила шлях через Індійський океан до Іспанії. Експедиція Магеллана остаточно довела, що Земля має кулясту форму.
Слухаючи розповідь учителя, учні складають тези.
Основні тези
Значення Великих географічних відкриттів:
1) Наука отримала достовірні знання про світ;
2) розпочалося формування нової системи світової торгівлі;
3) завдяки географічним відкриттям Іспанія і Португалія перетворились на нові колоніальні імперії;
4) надходження значної кількості золота із колоній призвело до революції цін у Європі.
Самостійна робота учнів з підручником
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
«Вірю – не вірю»
1. На честь Магеллана було названо відкритую ним протоку. (так)
2. У результаті географічних відкриттів посилилася феодальна роздробленість. (ні)
3. Америка названа на честь Колумба.(ні)
Тести
3. Встановіть правильну відповідність між прізвищами діячів та фактами їхньої біографії.
1. Христофор Колумб 2. Васко да Гама 3. Амеріго Веспуччі 4. Фернан Магеллан |
А Довів, що Земля має форму кулі Б його ім'ям названо материк В відкрив новий материк Г проклав новий морський шлях до Індії |
Відповідь: 1 - В; 2 - Г; 3 - Б; 4 - А.
4. Встановіть відповідність.
Дата відкриття |
Мандрівник |
1. 1492-1493 pp. |
А Амеріго Веспуччі |
Відповідь: 1 - В; 2 - Г; 3 - А; 4 - Б.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель. Чому саме Великі географічні відкриття стали одним із тих явищ, що започаткували епоху Нового часу?
Орієнтовні відповіді учнів:
1. Люди перестали непохитно дотримуватись традицій.
2. З'явилося розуміння необхідності упроваджувати нові методи ведення господарства, використовувати технічні винаходи та удосконалення.
3. Людина дозволила собі піддати сумніву достовірність старих географічних знань і вирішила дізнатися про істинний стан речей.
4. Європейці переконалися у своїх можливостях, а коли унеможливилась їхня сухопутна торгівля зі Сходом, вони ризикнули зробити крок у незвідане – відкрити морський шлях до Індії.
5. У суспільстві з'явилися підприємливі люди, що прагнули збагачення і заради цього ладні були піти на ризик.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитати відповідний параграф підручника.
2. Закінчити виконання завдань у контурній карті.