Урок з Всесвітньої історії 8 клас "Реформація"

Про матеріал
Тема:Реформація Мета: розповісти учням про Реформацію в Німеччині, з’ясувати причини, хід та наслідки для історії людства; виховувати бажання жити згідно з Божими заповідями; розвивати аналітичне мислення та зв’язне мовлення; сприяти вихованню громадянської, соціальної та життєвої компетентностей учнів.
Перегляд файлу

Тема:Реформація

(урок всесвітньої історії  8 клас)

Мета: розповісти учням про Реформацію в Німеччині, з’ясувати причини, хід та наслідки для історії людства; виховувати бажання жити згідно з Божими заповідями; розвивати аналітичне мислення та зв’язне мовлення; сприяти вихованню громадянської, соціальної та життєвої компетентностей учнів.

Обладнання:  підручник ,  карта «Європа в ХУІст.»,  роздатковий матеріал

аркуш ватману, маркер, скотч; історичне джерело;

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Вправа «Берег надій»

Мета: виявити сподівання учнів від роботи на уроці й одержати зворотний зв’язок.

Учні пишуть на стікерах свої очікування від уроку та прикріплюють їх на «острові надій», зображеному на ватмані.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історичний диктант

1.Відомий голландський художник ХVІІст.?

2.Видатний польський вчений, астроном?

3.Найбільш відомий твір Т. Мора?

4.Поетичний твір 14 рядків?

5.Вчені для обговорення наукової теми використовують цю публічну суперечку?

6.цей вчений досліджував зв'язок геометрії з алгеброю?

7.Цей вчений- астроном  написав книгу «Зоряний вісник»?

8.Ким були вчителі Рафаеля?

9.Що в живописі було головним для рафаеля?

10.Назвіть винаходи, які зробив да Вінчі?

11.Чи можемо ми стверджувати, що да Вінчі випередив свій час?

12.Назвіть художника який створив «Мону Лізу»

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

 Сьогодні на уроці ми  поговоримо про один із ключових процесів в історії людства, який відбувався на межі двох історичних періодів — Середньовіччя і Нового часу, і який називають Реформацією.

Розпочалася Реформація цікавою подією: 31 жовтня 1517 р. німецький монах, професор богослов’я Мартін Лютер прибив до дверей Замкової церкви у Віттенберзі 95 тезисів, закликаючи богословську спільноту до дискусії про торгівлю індульгенціями. Тези також були надіслані як додаток до листа архієпископу Майнцському та Магдебурзькому Альбрехту Бранденбурзькому. Оскільки Альбрехт Бранденбурзький залишив лист без відповіді, Мартін Лютер передав тезиси кільком своїм знайомим, які без відома автора невдовзі їх опублікували. Після публікації 95 тезисів стали предметом широкої дискусії в усій країні, а згодом спричинили появу широкого релігійного й суспільно-політичного руху в Західній та Центральній Європі.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Що таке Реформація?

Бесіда

Учитель з’ясовує думки учнів стосовно того, що таке Реформація.

Поняття «реформація» у своїй основі має слово «форма», що в перекладі з латини означає «вигляд», «образ».

Ще одне відоме вам спільнокореневе слово — деформація. Чим вони відрізняються? (Відповіді учнів.) Так, префіксами. Префікс «де» свідчить про втрату початкової форми, вигляду чи образу, а префікс «ре» — про повернення до початкової форми.

Про яку початкову форму чи образ ідеться? (Відповіді учнів.) Підказкою стане знання синонімів української мови. Адже в українській культурі образами називають ікони — зображення Ісуса Христа, Діви Марії та святих. Річ у тім, що Бог створив людину за Своїм образом і подобою. Понад те, Творець, який є Автором усієї дійсності, дав певні стандарти для будь-якої реальності — не тільки для особи та Церкви, але також для суспільства. Ця початкова форма-образ втрачається під впливом гріха. Гріх деформує людину, Церкву і суспільство. Саме в такій послідовності. Логічно припустити, що відновлення (реформація) також має відбутися спочатку в серці людини, а відтак — у Церкві та суспільстві.

Але перш ніж ми поговоримо про передумови й причини Реформації, запишіть визначення.

Реформація (лат. Reformatio — «виправлення, перетворення, реформування») — це широкий релігійний і суспільно-політичний рух у Західній і Центральній Європі XVI — початку XVII ст., спрямований на реформування християнства відповідно до Біблії.

Передумови та причини Реформації

D:\Загрузки\27.jpg

 

Запис у зошити: 31 жовтня 1517р. – «95» тез Лютера  -   Початок Реформації.

Вчитель:

У лічені дні він став відомим по всій Німеччині. Навколо Лютера згуртувались однодумці, які від критики індульгенцій перейшли до засудження папства і католицької церкви в цілому.  Лютер не зразу пішов на розрив з католицизмом.  У “95 тезах” він не чіпав папу, але згодом дійшов до антипапських виступів. У 1518 р. папа викликав Лютера в Рим на допит. Лютер, спираючись на підтримку саксонського курфюста, не з‘явився . У 1520 р. папа відлучив Лютера від церкви, але в Німеччині це не знайшло підтримки. На подвір‘ї Віттенбергського університету Лютер при студентах спалив папську буллу. Популярність Лютера  зростала. Навколо нього об‘єдналися всі верстви – крім вищої церковної ієрархії, частини світських князів імператорської влади. 

Бесіда за питаннями:                                                                                                                          - Проти чого виступив М. Лютер?                                                                                                       - Який рух   започаткував Лютер?                                                                                                                 - Яких змін він вимагав?                                                                                                                               - Чи торкалися  ці зміни соціальних перетворень? 

Вчитель:

Хвиля Реформації, яку започаткував Лютер, охопила  всі верстви населення  і   вилилась у селянську війну в Німеччині (1524—1526 pp.). Виразником інтересів селян став Т. Мюнцер. Томас Мюнцер був священиком, належав до найбільш освічених людей свого часу. В перші роки Реформації він виступив прихиль­ником Лютера, але потім пішов далі «нападок на попів і ченців». Мюнцер бачив задачу руху в проголошенні соціально-економічного перевороту, що наближається. Він мріяв про установлення «царства Божого на землі», тобто про справедливий порядок, при якому не буде ні багатих, ні бідних. «Уся влада повинна бути віддана простому народу», — стверджував він. Такі погляди зробили Мюн­цера надзвичайно популярним у народному середовищі, він став вождем селянсько-плебейського табору, який бачив у Реформації шлях до революційної перебудови суспільства..

Ця програма смертельно налякала німецьке бюргерство та його верхівку.  Сам Лютер не підтримав селянські маси, а пішов на зближення з німецькими князями.  Він порівнював заколотників зі скаженими собаками і вважав за необхідне безжально їх знищувати. Шляхи Лютера і діячів народної Реформації повністю розійшлися.

  Таким чином,  стався розкол в реформаційному русі., де чітко визначились  два напрями: бюргерсько-поміркований, який очолював М. Лютер, і  народно-радикальний, який очолював Т. Мюнцер

 Особливо зрозуміло це стало, коли влітку 1524 р. на півдні Німеччини вибухнула Селянська війна. ЇЇ спричинило погіршення становища селянства після того, як на початку XVI ст. у Західній Європі зріс попит на хліб, і Німеччина різко збільшила його вивіз. Прагнучи заробити більше грошей на торгівлі зерном, дворянство почало розширювати власні посівні площі за рахунок  вигнання селян із землі Аби змусити їх працювати на себе, дворяни переводили селян на панщину та обмежували їхню особисту свободу.

 

Індульгенція — грамота про відпущення гріхів, яку видавала католицька церква від імені папи римського за певні заслуги перед церквою, також її можна було придбати за гроші.

Наслідки Реформації

Найважливішою справою реформатора Мартіна Лютера став переклад Біблії німецькою мовою (1534 р.), який розійшовся багатотисячними тиражами (завдяки друкарському верстату). Це стало початком процесу перекладу Святого Письма мовами народів Європи в XVI — на початку XVII ст. Саме з Біблії, священної для всіх християн книги, ми дізнаємося про життя й учення Ісуса Христа та Його апостолів і можемо наслідувати його. Запишіть ще одне визначення поняття «Реформація».

Учні записують у зошити.

Реформація — це рух за відновлення життєвого укладу, закладеного Ісусом Христом і Його апостолами.

Учитель. Колись давно в келії монастиря августинів, що в місті Віттенберзі, сидів, охоплений тяжкими думами, молодий монах Мартін Лютер. Ніч, темрява. Душу Мартіна Лютера охопили сумніви. Чи правильно він обрав свій шлях у житті, прийнявши обітницю монаха? Чи можна врятуватися від гніву Божого тільки під дахом католицької церкви? А може, краще прислухатися до Біблії: «Праведний житиме вірою»? Яким тягарем лягли на серце ці сумніви… Та ні!.. Це не може бути правдою!.. Адже весь християнський світ, королі, рицарі й прості нерозумні селяни, — усі вони однаково підкоряються владі Риму. Чому ж тільки він один — не такий? Невже його душею заволодів сатана? Мартіну Лютеру здається, нібито він бачить чиюсь тінь на стіні. Він бере в руки чорнильницю й кидає її в диявола. І досі туристам у Віттенберзі показують цю пляму на стіні, як свідчення тих великих сумнівів, що переживав Мартін Лютер перед тим, як кинути виклик Риму. Після того він чітко знав, що йде правильною дорогою, тобто вірить у Ісуса Христа та Святе Письмо. І тому він завжди казав: «На тому я стою й не можу інакше!»

Мартін Лютер публічно заявив, що кожен житель країни має читати й виконувати Святе Письмо, тільки віра спасає, тільки Христос виправдовує, уся слава належить Богові.

Пропоную провести дослідницьку роботу, щоб переконатися, чи насправді тезиси Реформації мають біблійне підґрунтя.

III. Закріплення вивченого матеріалу

Історичний  диктант.

Серед запропонованих тверджень є правильні і помилкові. Правильне твердження учні позначають словом - так, а помилкове — ні.

1)   До початку XVI ст. Німеччина була централізованою державою.

2)   На початку XVI ст. у Німеччині відзначався помітний підйом господарства.

3)   Феодальна роздробленість сприяла економічному розвитку Німеччини.

4)   Реформація — це рух за перебудову церкви.

5)   Авторство «95 тез» належить Мартіну Лютеру.

6)   Мартін Лютер був прихильником продажу індульгенцій.

7)   Виразником інтересів народних мас у Селянській війні став Томас Мюнцер.

8)   Під час Селянської війни було висунуто три програми.

9)   Селянська війна закінчилася перемогою повсталих.

10)Результатом Селянської війни було закріплення роздробленості Німеччини .

          Підсумки

   Перевірка диктанту          

 

 

Сьогодні ми переконалися, що Слово Боже — «живе та діяльне». Через нього Бог реформує серце людини й робить її здатною реформувати навколишній світ.

Робота з підручником с. 63.

Виписати в зошит основні погляди Лютера:

людина спасається лише вірою;

спасіння дається лише Божою милістю й не залежить від будь-яких «заслуг» людини, бо не люди, а лише Бог знає справжню вартість «добрих справ»;

єдиним авторитетом у питаннях віри є Святе Письмо.

  1. Робота з документом

Із висловлювань М. Лютера:

«Кожен християнин, якщо тільки він дійсно розкаюється, отримає повне відпущення гріхів і без індульгенцій, справжнім скарбом церкви є, звичайно, не відпущення, а святе Євангеліє.

Тому я стверджую: якщо світська влада встановлена Господом карати злих і охороняти добрих, то вона вільно виконує своє призначення в усьому християнстві, незважаючи на постаті, і не важливо, чи обернеться вона проти Папи, єпископів, попів, чи ще кого-небудь. Нехай влада виконає свою справу цілком вільно.

Простий люд потрібно заспокоїти та вказати йому, щоб він утримався від заколоту й нічого не починав без веління начальства, без указівок законної влади. Той, хто як слід розібрався в моєму вченні та зрозумів його, не пристане до заворушення; не цього я вчив».

Прокоментуйте висловлювання М. Лютера.

  1. За що Папа відлучив його від церкви?
  2. Яким шляхом М. Лютер пропонував здійснити реформу церкви?

2. Складання «Сіквейн»

Лютер

Мудрий, сміливий

Виступав, відстоював, засуджував

«На тому я стою й не можу інакше!»

Богослов

  1. Вправа «Берег здійснених надій» зворотна рефлексія

Учні по одному підходять до намальованого «острова надій» і озвучують, чи збулися їхні очікування. Якщо так, то слід стікери переклеїти на «берег здійснених надій». Після того проводиться бліц-опитування учнів.

IV. Домашнє завдання

Опрацювати §  підручника. Написати твір-роздум на тему

«Чи потребує реформації моє життя?»

 

docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
4104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку