|
Гімназія № 107 «Введенська» Кафедра математики
Тренувально-узагальнюючий збірник завдань з геометрії учня (учениці) 9 - __ класу _________________________________
Київ – 2020 |
Алгебра – це не лише писана геометрія,
а геометрія – зображена алгебра
С. Жермен
План вивчення теми:
І частина
ІІ частина
І частина
Властивості векторів
Множення вектора на число
Добутком вектора на дійсне число λ називається вектор , колінеарний вектору , причому:
Властивості добутку вектора на число
Координати вектора
Координати вектора λ дорівнюють добутку числа λ на відповідні координати вектора . Якщо вектори задано на площині, то λ(а1; а2) = (λа1; λа2).
Колінеарні вектори
Два ненульові вектори та колінеарні тоді та тільки тоді, коли = λ, λ — відмінне від нуля число.
Теорема. Якщо вектор має координати (a1; a2), то вектор λ має координати (λа1; λа2).
Наслідок. Якщо вектори колінеарні, то їхні відповідні координати пропорційні, тобто якщо вектори (a1; a2) і
(b1; b2) колінеарні, то .
Обернене твердження. І навпаки, якщо відповідні координати двох векторів пропорційні, то ці вектори колінеарні, тобто якщо і (a1; a2), (b1; b2), то вектори і колінеарні.
Приклад 1
Серед векторів (-2; 4), (2; 2), (0; -1), (1; -2) знайдіть колінеарні.
Розв'язання:
Оскільки вектори колінеарні, якщо їхні відповідні координати пропорційні, то маємо = -2, звідси вектори i колінеарні.
Відповідь: i .
Приклад 2
Знайдіть довжину вектора (6; у), якщо він колінеарний вектору +, де (-2; 0), (0; 1).
Розв'язання:
Нехай +=, тоді (-2+0; 0+1)=(-2; 1). Оскільки вектори
і колінеарні, то , звідси у = = -3, тоді (6; -3) і
= = = = = 3.
Відповідь: 3
Завдання № 1.1
Побудуйте вектор , довжина якого дорівнює 4 см. Побудуйте за допомогою лінійки вектори:
а) 2; б) -2; в) ; г) -.
Завдання № 1.2
Дано (1; -3), (-2; 1). Знайдіть координати вектора:
а) 2; б) -3; в) 2 + 3; г) 2 – 3.
Розв'язання:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Відповідь:________________________________________
Завдання № 1.3
Дано вектори (3; 2) і (0; -1). Знайдіть вектор
= -2 + 4 та його абсолютну величину.
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 1.4
Дано вектори: (3; 0); (7; 4). Запишіть:
а) координати вектора + ;
_____________________________________________________________________________
б) координати вектора – ;
_____________________________________________________________________________
в) координати вектора – ;
_____________________________________________________________________________
г) довжину вектора – ;
_____________________________________________________________________________
д) координати вектора 2 – ;
_____________________________________________________________________________
є) довжину вектора 2 – ;
_____________________________________________________________________________
Завдання № 1.5
При якому значенні m вектори (15; m) і (18; 12) колінеарні?
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 1.6
Чи колінеарні вектори і , якщо А(3; -2), B(-1; 4), C(1; 3), D(-3; 9)?
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 1.7
При якому значенні n вектори і колінеарні, якщо А(1; 0), В(3; п), С(2; 2), D(5; 4)?
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
ІІ частина
Скалярний добуток векторів
Скалярним добутком векторів і називається добуток довжин цих векторів на косинус кута між ними, тобто
· = || · || cosφ (рис. 1).
Позначення: (·), або , або (; ).
Два ненульові вектори тоді і тільки тоді взаємно перпендикулярні, коли їх скалярний добуток дорівнює нулю, тобто · = 0 ( , ).
Властивості скалярного добутку
Примітка 1. Косинус кута між ненульовим векторами та виражається формулою , яка випливає з означення скалярного добутку.
Примітка 2. Властивість 2 скалярного добутку, а саме формула || = = , дозволяє обчислювати довжину вектора в загальному випадку.
Примітка 3. Розподільний закон справджується для будь-якого скінченного числа доданків. Наприклад, правильна формула ( + + ) · = · + · + ·.
Скалярний добуток двох векторів, які задано координатами
Скалярний добуток двох векторів, які задано координатами, дорівнює сумі добутків відповідних координат. Якщо задано вектори (a1; a2) і (b1; b2) на площині, то .
Наслідки:
Наслідок 1. Умова перпендикулярності двох векторів, які задано координатами
,
тобто якщо , то .
Наслідок 2. Формула довжини вектора :
.
Наслідок 3. Формула для обчислення кута між векторами (a1; a2) і (b1; b2):
Приклад 1.
Сторона рівностороннього трикутника ABC дорівнює 13. Знайдіть скалярний добуток .
Розв'язання:
Оскільки , A = 60°, то
.
Відповідь. 84,5.
Приклад 2.
Задано вектори = – 4, = 3 + 2, які взаємно перпендикулярні. Вектори і — одиничні вектори. Знайдіть кут між векторами і (в градусах).
Розв'язання:
Оскільки || = = 1 і · = 0, то маємо
· = ( – 4)(3 + 2) = 32 + 2 – 12 – 82 =
=3 · ||2 – 10|||| соsφ – 8||2 = 31 - 1011cosφ – 81 =
= –5 – 10cosφ,
тоді –5 – 10cosφ = 0, соsφ = –, φ = 120°.
Відповідь. 120°.
Завдання № 2.1
Знайдіть кут між векторами (1; 2) і .
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 2.2
Доведіть, що вектори (т; п) і (-n; m) перпендикулярні або дорівнюють нулю.
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 2.3
Дано вектори (3; 4) і (m; 2). При якому значенні т вони перпендикулярні?
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 2.4
Дано вершини трикутника ABC: А, В,
С. Знайдіть його кути.
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Завдання № 2.5
Дано вектори (1; 0) і (1; 1). Знайдіть таке число х, щоб вектор + x був перпендикулярний до вектора .
Розв'язання:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Відповідь:____________________________________________
Тренувально-узагальнюючий збірник завдань розроблено на кафедрі природничо-математичних дисциплін.
Автор-укладач Бережна Юлія Миколаївна – вчитель математики.