Домашні міні-проєкти «Всесвіт»
Актуальність проєктів: запропоновані проєкти спрямовані на залучення учнів до активної участі у дослідженні Всесвіту та процесів, що відбуваються в ньому.
Учасники проєктів: учні 11 класу
Типи проєктів: дослідницькі
Мета й завдання проєктів:
Міні-проєкт 1. Чому вдень не видно зірок ?
Зірки світять і вдень, вночі. Але вдень атмосфера яскраво освітлена Сонцем-зіркою, яка розташована найближче до нас (освітить воно не яскравіше, ніж інші зорі). Проте щойно настають сутінки, світло Сонця вже не заважає спостерігачеві на Землі милуватися тисячами інших зірок. Так само вдень ми не бачимо світла ліхтаря або ввімкненої лампочки. Щоб зрозуміти, у чому річ, проведіть простий експеримент.
Це цікаво
Навіть за містом у ясну ніч не видно «мільйонів» зірок, хоча й здається, що їх не злічити. Неозброєним оком за найкращих умов можна спостерігати приблизно 2000 світил.
Міні-проєкт 2. Намалюй свої небесні фігури
Стародавні народи складали із зірок різні фігури. Тепер спробуйте зробити це по-своєму.
Це цікаво
Різні народи бачили й називали сузір’я по-різному. Один й ті ж сузір’я мали різні назви. Сузір’я, яке європейці називають Велика Ведмедиця, Великий ківш або Плуг, індіанці йменують Скунсом!
Міні-проєкт 3. Рух Сонця.
Слід обрати місце, з якого добре проглядається горизонт на сході й на заході.
Це цікаво
Для того, щоб спостерігати за Сонцем протягом року, древні люди будували споруди типу Стоунхенджа. Стоунхендж – давня споруда, що складається з декількох кілець із гігантських (до 8,5 м заввишки) каменів. Розташований у Англії на горбистій місцевості 130 км на південний захід від Лондона на Солсберійській рівнині. Тричі перебудовувався між 3500 і 1100 роками до н. е.
Міні-проєкт 4. Розкладання світла
Обладнання: аркуш картону, склянка з водою, білий папір.
Спостерігайте, як сонячні промені проходять крізь щілину, через воду в склянці й розкладаються на різні кольори (на папері з'явиться кілька кольорових смуг). Це приклад дисперсії.
Це цікаво
Веселка – це теж приклад явища дисперсії. Завдяки дисперсії світла можна спостерігати кольорову «гру світла» на різних прозорих гранованих предметах або матеріалах. Райдужні ефекти досить часто з'являються під час проходження світла крізь прозорі предмети.
Міні-проєкт 5. База на Місяці
Використовуючи глину, пісок, картон, пластикову плівку, дріт, клей, фарби та інші підручні матеріали, побудуйте макет місячної бази. Дайте волю своїй фантазії, але, врахуйте, що людям на Місяці знадобиться наступне:
Це цікаво
Екіпажі американських «Аполлонів» летіли до Місяця три доби і стільки ж назад. Подорож до Марса тривала б щонайменше півроку.
Стільки ж зайняв би і зворотній шлях, але майже півтора року довелося б чекати на Марсі; доки планети займуть позицію, зручну для повернення.
Міні проєкт 6. Малюємо орбіту
Обладнання: дві кнопки, олівець, газетний папір,і кілька аркушів картону однакового розміру, груба нитка завдовжки 30 см.
За такою траєкторією рухаються небесні тіла навколо Сонця, до того ж саме Сонце відіграє роль однієї із кнопок – фокусів еліпса. Що ближче фокуси один до одного, то більше орбіта схожа на коло (як у планет); що віддаленіші фокуси, то більш витягнута орбіта (як у комет).
Це цікаво
Сонце гуде, як дзвін. Усередині нього кожні кілька хвилин виникають звукові хвилі. Їх частота дуже низька для нашого вуха, але прилади її вловлюють. Аналізуючи цей «дзвін», учені роблять висновки про будову Сонця.
Міні-проєкт 7. Парниковий ефект у банці
Обладнання: скляна банка із кришкою, вуличний термометр
Умови проведення: сонячний день.
Отримали міні-теплицю з парниковим ефектом. Сонце нагріває банку, яка не провітрюється із середини. У банці стає тепліше.
Міні-проєкт 8. Кратери від ударів
Обладнання: форма для випічки, борошно, вода й кілька круглих предметів різного розміру (кульки від підшипників, м'ячики).
Це цікаво
Меркурій покритий зморшками. Коли планета остигала, її ядро стискалося. Від цього на корі утворилися складки – довгі кам'яні уступи (ескарпи).
Це цікаво
Хто придумав теплиці? За даними археологів, перші рослини в жилах з'явилися приблизно 5 тис. років тому в Китаї. Роль перших рослин, які вирощували в будинках, невідома. Швидше за все, їх вирощували як цілющі або культові рослини. Із часом рослини в будинку почали виконувати й декоративну функцію. Поступово з розвитком суспільства й торгівельних відносин мистецтво вирощувати в кімнатних умовах рослини поширилося на Близькому та Середньому Сході й досягло Греції та Риму. Коштували кімнатні рослини дуже дорого і продавалися не скрізь, тому дозволити собі таку розкіш могли лише заможні та впливові люди.
Міні-проєкт 9. Юпітер на сковорідці
Обладнання: скляна або алюмінієва сковорідка, монета, вода й рідкий харчовий барвник.
повільно її обертати.
Утворяться кольорові кільцеві смуги, схожі на зони хмар Юпітера.
Це цікаво
Коли в 1610 р. Галілео Галілей уперше роздивлявся кільця Сатурна він не зрозумів, що таке, оскільки його телескоп був занадто слабким. Він вважав, що це щось на зразок «вушок» або «ручок» планети. Телескоп, у який Гершель розглядав Уран у 1781 р., був обладнаний дзеркалом діаметром 15 см. Дзеркала таких розмірів установлюють і на сучасних аматорських телескопах. З часу відкриття Нептуна в 1846 р. він зробив лише один оберт навколо Сонця. Цей виток тривалістю 165 років закінчився в 2011 р.
Міні-проєкт 10. Ерозія на підносі
Обладнання: пісок, чайник із водою.
Це цікаво
Ерозія – руйнування ґрунту або гірських порід водним потоком, повітрям (вітром), льодом. Ерозія – один із головних чинників формування рельєфу земної поверхні. У результаті ерозії утворюються яри, балки, річкові долини тощо. Окрім Землі, явища ерозії спостерігаються і на інших планетах Сонячної системи, зокрема на Марсі.
Міні-проєкт 11. Червона планета
Обладнання: чистий дротяний скребок для миття посуду, вода, миска, гумові рукавички.
Багато марсіанських порід складаються з мінералів, які містять залізо. Ці речовини повільно іржавіли, залишаючи на поверхні й у атмосфері планети рудуватий пил.
Очікувані результати: досконале вивчення карти зоряного неба, сузір'їв та легенд про них, виникнення парникового ефекту і його впливу на навколишнє середовище та процесів, які могли б відбуватися на планетах. Практичним результатом проєктів є учнівські повідомлення, доповіді, малюнки, фоторепортажі, презентації, оформлення малюнків сузір'їв, зміни висоти Сонця над горизонтом.