Міні-проєкти "Всесвіт"

Про матеріал
Запропоновані проєкти спрямовані на залучення учнів до активної участі у дослідженні Всесвіту та процесів, що відбуваються в ньому.
Перегляд файлу

Домашні міні-проєкти «Всесвіт»

Актуальність проєктів: запропоновані проєкти спрямовані на залучення учнів до активної участі у дослідженні Всесвіту та процесів, що відбуваються в ньому.

Учасники проєктів: учні 11 класу

Типи проєктів: дослідницькі

Мета й завдання проєктів:

  • сприяти  поглибленню знань учнів через залучення до практичної діяльності;
  • формувати в учнів цілісної картини Всесвіту;
  • розвивати стійкий правильний інтерес до ідей сучасної науки, пояснюючи процеси та явища у навколишньому світі;
  • формувати вміння самостійно здобувати знання, спонукати дітей до практичних дій;
  • виховувати вміння логічно мислити, порівнювати, самостійно робити висновки;
  • спонукати учнів до цілеспрямованої роботи з інформацією;
  • розвивати критичне мислення, вміння презентувати результати своєї роботи.

 

 

 

 

 

 

Міні-проєкт 1. Чому вдень не видно зірок ?

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Физика\IMG_20190320_093358.jpg

 Зірки світять і вдень, вночі. Але вдень атмосфера яскраво освітлена Сонцем-зіркою, яка розташована найближче до нас (освітить воно не яскравіше, ніж інші зорі). Проте щойно настають сутінки, світло Сонця вже не заважає спостерігачеві на Землі милуватися тисячами інших зірок. Так само вдень ми не бачимо світла ліхтаря або ввімкненої лампочки. Щоб зрозуміти, у чому річ, проведіть простий експеримент.

  • Візьміть невелику картонку і пробийте дірки - пробивачем у ній отвори-це будуть зірки (отвори можна зробити у вигляді відомих сузір’їв, наприклад, Цефей, Кассіопея, Велика Ведмедиця);
  • Загорніть картонку білим папером;
  • У темряві спрямуйте на нього світло ліхтарика: «зірок» видно не буде-папір відбиватиме світло;
  • Підсвітіть папір з іншого боку й ви відразу побачите  «зірки» крізь нього.

Це цікаво

 Навіть за містом у ясну ніч не видно «мільйонів» зірок, хоча й здається, що їх не злічити. Неозброєним оком за найкращих умов можна спостерігати приблизно 2000 світил.

 

 

 

 

 

Міні-проєкт 2. Намалюй свої небесні фігури

 Стародавні народи складали із зірок різні фігури. Тепер спробуйте зробити це по-своєму.

  • Оберіть якогось міфічного героя;
  • Перемалюйте зірки певного сузір’я із зоряної карти на аркуш паперу;
  • Відтворіть поверх нього відповідний міфологічний образ;
  • Спробуйте замінити його власним малюнком.

Це цікаво

  Різні народи бачили й називали сузір’я по-різному. Один й ті ж сузір’я мали різні назви. Сузір’я, яке європейці називають Велика Ведмедиця, Великий ківш або Плуг, індіанці йменують Скунсом!

Міні-проєкт 3. Рух Сонця.

Слід обрати місце, з якого добре проглядається горизонт на сході й на заході.

  • Оберіть місце для спостережень, з якого на горизонті, на заході та сході видно «мітки» - віддалені орієнтири, наприклад, стовпи;
  • У ясні дні на сході й заході відзначайте за цими орієнтирами, у яких точках горизонту з’являється і зникає Сонце (дивитися на Сонце шкідливо для очей, тому спостереження проводьте швидко й ніколи не роздивляйтеся його вдень);
  • Приблизно за тиждень ви помітите зміни: з 21 червня до 21 грудня точка сходу (заходу) зміщується в один бік, а протягом наступних півроку повертається назад.

Це цікаво

 Для того, щоб спостерігати за Сонцем протягом року, древні люди будували споруди типу Стоунхенджа. Стоунхендж – давня споруда, що складається з декількох кілець із гігантських (до 8,5 м заввишки) каменів. Розташований у Англії на горбистій місцевості 130 км на південний захід від Лондона на Солсберійській рівнині. Тричі перебудовувався між 3500 і 1100 роками до н. е.

 

 

 

 

Міні-проєкт 4. Розкладання світла

Обладнання: аркуш картону, склянка з водою, білий папір.

  • Проріжте в картоні довгу вузьку щілину;
  • На освітленому сонцем місці поставте на білий папір склянку, а між нею і Сонцем – картон зі щілиною.

 Спостерігайте, як сонячні промені проходять крізь щілину, через воду в склянці й розкладаються на різні кольори (на папері з'явиться кілька кольорових смуг). Це приклад дисперсії.

Це цікаво

    Веселка – це теж приклад явища дисперсії. Завдяки дисперсії світла можна спостерігати кольорову «гру світла» на різних прозорих гранованих предметах або матеріалах. Райдужні ефекти досить часто з'являються під час проходження світла крізь прозорі предмети.

 

Міні-проєкт 5. База на Місяці

 Використовуючи глину, пісок, картон, пластикову плівку, дріт, клей, фарби та інші підручні матеріали, побудуйте макет місячної бази. Дайте волю своїй фантазії, але, врахуйте, що людям на Місяці знадобиться наступне:

  • приміщення, де можна жити, вирощувати урожай, займатися науковою роботою і лагодити обладнання;
  • радіоантена для зв'язку із Землею;
  • засоби пересування для дослідження територій;
  • ракети для повернення додому.

 

 

Це цікаво

 Екіпажі американських «Аполлонів»  летіли до Місяця три доби і стільки ж назад. Подорож до Марса тривала б щонайменше півроку.

Стільки ж зайняв би і зворотній шлях, але майже півтора року довелося б чекати на Марсі; доки планети займуть позицію, зручну для повернення.

 

 

 

 

 

 

Міні проєкт 6. Малюємо орбіту

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Физика\IMG_20190320_094650.jpg

 

Обладнання: дві кнопки, олівець, газетний папір,і кілька аркушів картону однакового розміру, груба нитка завдовжки 30 см.

  • Прикріпіть папір до картону й застроміть у середину аркуша дві кнопки на відстані 12 см одна від одної;
  • зв'яжіть кінці нитки таким чином , щоб утворилася петля, і накиньте її на кнопки;
  • натягуючи олівцем нитку, накресліть замкнену криву – отримаєте еліпс;
  • змініть відстань між кнопками й повторіть завдання – форма еліпса зміниться.

    За такою траєкторією рухаються небесні тіла навколо Сонця, до того ж саме Сонце відіграє роль однієї із кнопок – фокусів еліпса. Що ближче фокуси один до одного, то більше орбіта схожа на коло (як у планет); що віддаленіші фокуси, то більш витягнута орбіта (як у комет).

 

Це цікаво

 Сонце гуде, як дзвін. Усередині нього кожні кілька хвилин виникають звукові хвилі. Їх частота дуже низька для нашого вуха, але прилади її вловлюють. Аналізуючи цей «дзвін», учені роблять висновки про будову Сонця.

 

 

 

Міні-проєкт 7. Парниковий ефект у банці

   Обладнання: скляна банка із кришкою, вуличний термометр

   Умови проведення: сонячний день.

  • Поставте відкриту банку  на сонячному місці отвором догори й покладіть у неї термометр резервуаром із рідиною донизу;
  • коли за кілька хвилин стовпчик термометра зупиниться, запишіть цю температуру;
  • переверніть термометр у банку з резервуаром догори, закрийте банку кришкою і поставте на сонячне місце догори дном;
  • знову запишіть температуру, коли вона стабілізується.

Отримали міні-теплицю з парниковим ефектом. Сонце нагріває банку, яка не провітрюється із середини. У банці стає тепліше.

 

Міні-проєкт 8. Кратери від ударів

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Физика\IMG_20190320_095922.jpg

 

Обладнання: форма для випічки, борошно, вода й кілька круглих предметів різного розміру (кульки від підшипників, м'ячики).

 

  • Замісіть із борошна з водою тісто - м'яке, але не рідке;
  • заповніть ним форму для випічки;
  • кидайте на тісто з різної висоти кульки, а потім їх обережно виймайте; залишаючи «кратери» в тісті;
  • упустіть велику кульку з малої висоти, а потім сильно киньте маленьку. Який кратер буде глибший ?

Це цікаво

    Меркурій покритий зморшками. Коли планета остигала, її ядро стискалося. Від цього на корі утворилися складки – довгі кам'яні уступи (ескарпи).

 

Це цікаво

     Хто придумав теплиці? За даними археологів, перші рослини в жилах з'явилися приблизно 5 тис. років тому в Китаї. Роль перших рослин, які вирощували в будинках, невідома. Швидше за все, їх вирощували як цілющі  або культові рослини. Із часом рослини в будинку почали виконувати й декоративну функцію. Поступово з розвитком суспільства й торгівельних відносин мистецтво вирощувати в кімнатних умовах рослини поширилося на Близькому та Середньому Сході й досягло Греції та Риму. Коштували кімнатні рослини дуже дорого і продавалися не скрізь, тому дозволити собі таку розкіш могли лише заможні та впливові люди.

 

Міні-проєкт 9. Юпітер на сковорідці

Обладнання: скляна або алюмінієва сковорідка, монета, вода й рідкий харчовий барвник.

  •                 Покладіть на кухонний стіл монету, поставте на неї сковорідку таким чином, щоб їхні центри збіглися і сковорідку можна було легко крутити; налийте у сковорідку води 1 – 2 см;
  • Крапніть харчовий барвник у воду з краю сковорідки й починайте

повільно її обертати.

      Утворяться кольорові кільцеві смуги, схожі на зони хмар Юпітера.

 

 

Це цікаво

 Коли в 1610 р. Галілео Галілей уперше роздивлявся кільця Сатурна він не зрозумів, що таке, оскільки його телескоп був занадто слабким. Він вважав, що це щось на зразок «вушок» або «ручок» планети. Телескоп, у який Гершель розглядав Уран у 1781 р., був обладнаний дзеркалом діаметром 15 см. Дзеркала таких розмірів установлюють і на сучасних аматорських телескопах. З часу відкриття Нептуна в 1846 р. він зробив лише один оберт навколо Сонця. Цей виток тривалістю 165 років закінчився в 2011 р.

 

 

 

Міні-проєкт 10. Ерозія на підносі

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Физика\IMG_20190320_095016.jpg

Обладнання: пісок, чайник із водою.

  • Заповніть піднос піском і ретельно змочіть його водою;
  • Підніміть один край підноса на 2 – 3 см;
  • Тримаючи чайник із водою над краєм підноса, тонкою цівкою лийте в нього воду;
  • Спостерігайте, як струмінь води промиває в піску русло;
  • Експериментуйте: збільшуйте нахил підноса, робіть потік води сильнішим чи слабшим, ставте на його шляху перешкоди (камені).

 

Це цікаво

 Ерозія – руйнування ґрунту або гірських порід водним потоком, повітрям (вітром), льодом. Ерозія – один із головних чинників формування рельєфу земної поверхні. У результаті ерозії утворюються яри, балки, річкові долини тощо. Окрім Землі, явища ерозії спостерігаються і на інших планетах Сонячної системи, зокрема на Марсі.

Міні-проєкт 11. Червона планета

Обладнання: чистий дротяний скребок для миття посуду, вода, миска, гумові рукавички.

  • Розтягніть дротяний скребок і покладіть його в миску; залийте водою і залишіть його там на декілька діб;
  • Одягніть гумові рукавички, дістаньте скребок із води та розгляньте його: дріт заіржавів, став нерівним і ламким, а на рукавичках від нього залишаються червонувато-помаранчеві сліди:
  • Коли залізо контактує з водою і киснем, воно окислюється – іржавіє.

 Багато марсіанських порід складаються з мінералів, які містять залізо. Ці речовини повільно іржавіли, залишаючи на поверхні й у атмосфері планети рудуватий пил.

Очікувані результати: досконале вивчення карти зоряного неба, сузір'їв та легенд про них, виникнення парникового ефекту і його впливу на навколишнє середовище та процесів, які могли б відбуватися на планетах.               Практичним результатом проєктів є учнівські повідомлення, доповіді, малюнки, фоторепортажі, презентації, оформлення малюнків сузір'їв, зміни висоти Сонця над горизонтом.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Астрономія (рівень стандарту) 11 клас (Головко М.В., Коваль В.С., Крячко І.П.)
Додано
8 червня 2023
Переглядів
639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку