Міні тренінг для учнів 1-4 класів.
«НОВОРІЧНІ ВИБАЧАНКИ»
Автор: практичний психолог Ірина Присяжнюк.
Мета: Підвищення рівню емоційного інтелекту та згуртування учнів класу через самоаналіз та арт-терапевтичні прийоми.
Завдання :
Підвищити рівень самосвідомості:
Нагадати про:
Розвивати дрібну моторику. Стабілізувати емоційний стан учнів за допомого арт-терапевтичних прийомів.
Тривалість: 45 хв.
Матеріали: Зображення ялинки на ватмані; шаблон ялинки, новорічної іграшки, подарунка (для кожної дитини), аудіо запис новорічної пісні, кольорові олівці, пластилін, ножиці.
Зміст:
Привітання
Підготовка до уроку: попередньо повідомити учням та вчителю про обов’язковий дрескод – новорічний дощик або іншу новорічну символіку (психолог теж має його дотримуватися). Поставити парти для роботи в парі. Закріпити ватман у зручному місці, на доступній дітям ,будь-якого зросту, висоті. Перед початком заняття непомітно розкласти шаблони ялинок по класній кімнаті (під партами, на підвіконні, полицях, на кімнатних квітах, стендах, вчительському столі). На кожній парі парт покласти пластилін, одні ножиці, кольорові олівці, шаблон новорічної іграшки-кульки та шаблон подарунку для кожного учня.
Хід заняття:
Привітання .
Мета: оголошення теми заняття, налаштування на взаємодію.
Тривалість: 1 хв.
Інструкція: Доброго дня діти. Вітаю вас з Новим роком, який вже настав і за новим і за старим стилем календаря. Нехай Новий рік принесе вам усім лише приємні, радісні емоції. Сьогодні наше заняття буде тісно пов’язане з цією подією. Сподіваюсь, що за час нашого заняття ви відшукаєте цінний подарунок - справжній скарб, який поки що знаходиться всередині вас. Для того, щоб зрозуміти чому заняття називається «Новорічні вибачанки», слід розпочати. І розпочнемо ми наше спілкування з вправи «Знайомство».
Мета: нагадати про важливість збереження сімейних цінностей та народних традицій українського народу.
Тривалість: 5 хв.
Інструкція: Пригадайте, як ваша сім’я готувалася до зустрічі Нового року та Різдва? Спочатку називайте своє ім’я, а тоді традицію вашої родини або те, що найбільше запам’яталося. (Наприклад: Я Ірина. В моїй сім’ї існує традиція обов’язково купувати на Новий рік ананас та мандарини. Першим висловлюється психолог, потім вчитель, потім кожен учень).
Скажіть, а хто з вас:
Молодці, що дотримуєтесь українських традицій. Вони є невід’ємною складовою нашого народу, тому дуже важливо зберегти їх для щасливого майбутнього нашої незалежної країни.
Мета: розвиток уміння взаємодіяти; розвиток моторики, уваги;
Матеріали: шаблон ялинки для кожної дитини (Додаток 1), пластилін, ножиці.
Тривалість: 5 хв.
Інструкція: Заплющіть, будь ласка, очі. Зараз я скажу два слова, а ви спробуйте уявити до них картинку. Всі заплющили очі? «Новий рік». Розплющуйте очі. Чи всім вдалося уявити картинку до словосполучення «Новий рік»? Що саме ви бачили. Так, головний атрибут Нового року – це ялинка. Доки ви були на перерві, у вашому класі виросли ялинки. Кожен повинен знайти собі ось таку (ведучий демонструє шаблон) ялинку і сісти на своє місце.
От ялинка вдома, але щоб її поставити потрібно обрізати все зайве (по рамку) , але незвичайним способом. Той хто сидить за партою справа, бере ножиці в руку, іншу руку ховає за спину, хто зліва - берете листок з ялинкою і тримаєте однією рукою так, щоб було зручно вирізати товаришу (звучить весела музика (https://youtu.be/zbGnbctrrr0?list=PLTUwO8mjl7HdM0lDoXLwCqLeOvIF5SxIC), ведучий слідкує, щоб учні не допомагали собі другою рукою). Коли перший учасник вирізав, то віддає ножиці напарнику , а сам тримає листок.
Обговорення: Чи важко було виконувати цю вправу? Які труднощі виникали? Які були думки? А кому було легко і цікаво? Ви гарно співпрацювали. Це означає що ви добре відчуваєте і довіряєте один одному. Молодці.
Мета: підвищити рівень самосвідомості.
Матеріали: шаблон ялинки, пластилін, ножиці.
Тривалість: 5 хв.
Інструкція: От ви поставили ялинку в домі. Що з нею роблять далі? Правильно – прикрашають. А навіщо? А що прикрашає людину? Так. Добрі вчинки, характер, гарні слова. Давайте ж і ви прикрасите ялинки своїми вчинками. Для цього зліпіть горошину – це буде новорічна іграшка-кулька. Наліпіть іграшку на свою ялинку (натискаючи пальцем на пластилінову кульку) ті,
(знов зліпіть кульку зліпили кульку)
(знов зліпіть кульку зліпили кульку і так щоразу)
Які ще гарні вчинки я не назвала? Підкажіть і наклейте собі за них кульки.
Обговорення: Чи змінювалися ваші відчуття впродовж вправи? Чому і коли це відбувалося? Чи приємно було усвідомлювати, що ви причетні до гарних вчинків?
Мета: стимулювати почуття вдячності та розвинути уміння висловлювати свої емоції за допомогою ввічливих слів.
Тривалість: 10 хв.
Інструкція: Зараз я вам пропоную зліпити особливу кульку для особливої людини. Ця людина вміє і пожаліти, і насварити, і похвалити, і помирити, і пояснити. Хто ця особлива людина? Так, це ваша вчителька Людмила Анатоліївна. Беріть кульку, підходьте до неї, кажіть за що ви хочете подякувати та даруйте вчительці (вчителька наліплює кульки на свою ялинку).
Зліпіть кульку і подаруйте тому, кому ви хочете сказати «Дякую» за щось (бажано, щоб кожен вголос сказав за що дякує, але якщо дитина соромиться – не варто змушувати).
Вчителька також підходить до кожного учня , дарує кульку та знаходить за що йому подякувати (з попередньої згоди вчителя!!! В жодному разі не говорити про негативні вчинки чи особливості поведінки!!! Якщо хоча б для однієї дитини не знайдеться добрих слів, то краще взагалі цей етап пропустити)
Обговорення: Чи важко було сказати «дякую»? Кому було легко? Що ви відчували коли дякували; коли вам дякували?
Мета: допомогти проаналізувати власні негативні вчинки та звільнитись від почуття провини.
Тривалість: 10 хв.
Інструкція: Це слово можуть сказати лише дорослі і дуже сміливі діти, боягузи і слабаки не можуть себе примусити вимовити його. Як думаєте, що це за слово? «Вибач». Так в житті іноді трапляється не тільки у дітей, а й в дорослих, що буває соромно за свій вчинок чи за свої слова. Давайте згадаємо наше шкільне життя. Можливо, ви колись когось ненароком образили, сказали щось дошкульне, чи штовхнули, чи щось взяли без дозволу, чи не поділились, чи не допомогли… Зліпіть кульку, скажіть у кого і за що хочете попросити пробачення. Якщо інший учень готовий вибачити, то приймає в дарунок кульку і ліпить на свою ялинку. Можете потиснути руки один одному. (Обов’язково похвалити першого сміливця! Якщо учні соромляться голосно зізнатись, то можуть тихенько сказати за що просять вибачення).
Обговорення: Чи важко було просити вибачення? Чому? Що при цьому відчували? Що відчували коли у вас просили пробачення? Що відчуваєте зараз?
Скажіть, будь ласка, а чи потрібно було чекати на допомогу психолога? Адже кожен з вас міг сказати це самостійно. У вас вже є досвід, ви відчули як приємно пережити відчуття, коли тебе пробачили. Не забувайте це відчуття, вибачайтеся відразу, як тільки зрозумієте що в чомусь не праві.
Мета: розвивати розуміння цінності кожного члена сім’ї.
Матеріали: шаблон подарунка, з двосторонньою клейкою стрічкою на зворотному боці, для кожного учня, (додаток 2); зображення ялинки на ватмані, закріплене на дошці.
Тривалість: 5 хв.
Інструкція: Щодня ваші рідні прикладають дуже багато зусиль для того, щоб ви смачно поїли, гарно одяглися, жили в теплій комфортній оселі, мали необхідні речі, іграшки, відчували себе безпечно, знали що вас люблять і цінують. Ваше домашнє завдання сьогодні подякувати рідним за все що вони для вас роблять та попросити вибачення за ті вчинки, якими ви їх засмучуєте. Напишіть все на «подарункові» та розфарбуйте його.
Мета: підбиття підсумків заняття.
Матеріали: шаблон новорічної іграшки , кольорові олівці.
Тривалість: 8 хв.
Інструкція: У кожного на парті є ялинкова прикраса. Зробіть її унікальною , як кожен з вас - розфарбуйте її. (Звучить новорічна пісенька. Ведучий та, за бажанням ,вчитель, теж розмальовують іграшку. Напишіть, які висновки ви зробили з сьогоднішнього заняття. Підійдіть до ялинки, скажіть, які висновки ви зробили і прикріпіть свою іграшку (Першою вішає іграшку і висловлюється вчитель, потім учні. Останнім вішає іграшку ведучий). Пам’ятаєте, на початку я говорила , що ви отримаєте подарунок, який в середині вас. Ваші висновки і є справжній подарунок, дорогоцінний скарб. Бережіть те, що ви сьогодні здобули: вміння бути вдячним, вміння просити вибачення та вибачати.
А я зробила висновки, що ваш клас і кожен учень дуже особливий. Ви вмієте дружити, як дорослі вмієте аналізувати свої вчинки, маєте мудрість і сміливість виправляти свої помилки. З вами дуже легко, цікаво і приємно працювати. Дякую за це вашим батькам, вашому класному керівнику і кожному з вас.
Фото до заняття:
Додаток 1.
Додаток 2
Додаток 3
Джерела використані в додатках:
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/yalynkova-igrashka-0?version=print
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/yalynkova-igrashka?version=print
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/yalynkova-igrashka-1?version=print
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/yalynkova-prykrasa-kulka?version=print
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/yalynkova-igrashka-2?version=print
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/novorichna-prykrasa-kulka?version=print
https://youtu.be/zbGnbctrrr0?list=PLTUwO8mjl7HdM0lDoXLwCqLeOvIF5SxIC
http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/rizdvyana-yalynka-v-zavytkah?version=print