Міні-тренінг для учнів 10 клас «Мій клас»
Мета: формування в учнів навичок толерантного спілкування з ровесниками. навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів вирішення проблемних ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до одного, відповідальність за власні слова та вчинки.
Хід тренінгу
Психолог говорить про те, що наш настрій часто залежить від погоди, що є погода, яка нам подобається, а є така, від якої ми ховаємось, не любимо. Проте слова „погода”, „клімат” мають і переносне значення – так умовно називають загальну ситуацію в колективі, в сім’ї.
Інформаційне повідомлення.(5 хв.)
Психолог зупиняється на понятті „соціально-психологічний клімат колективу” і говорить про вплив такого клімату на загальну продуктивність праці колективу в цілому (здобуті знання) і кожного учня зокрема (наприклад, оцінки), про залежність здоров’я людини від переживань, які вона отримує протягом дня, і т. п.
Матеріал для інформаційного повідомлення
Соціально-психологічний клімат малої групи – якісний аспект міжособистісних відносин, що виявляється у сукупності внутрішніх умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості в групі.
До умов, які сприяють продуктивній спільній діяльності, можна віднести:
-позитивну перспективу для колективу і кожного;
-довіру і високу вимогливість один до одного;
-ділову критику, вільне висловлення думки;
-відсутність тиску з боку класного керівника та лідерів класу;
-поінформованість всіх про актуальну мету і завдання колективу ( і наявність такої мети);
-задоволеність результатами навчання і своєю належністю до даного класу;
-усвідомлення кожним за стан справ в цілому.
До най більш необхідних рис продуктивного колективу відносять товариську взаємодопомогу, дружелюбність, взаємовиручку, позитивні емоції, простоту відносин.
Вправа « Сніжинка».
Вправа . „За що ми любимо наш клас”
Вправа проводиться у формі „Ретроперспектива”
Психолог говорить: Уявіть собі, що пройшло 15-20 років і ви зібрались на зустріч випускників. На таких зустрічах рідко згадують неприємне, частіше – як добре і цікаво було в школі. Зараз кожен з вас намагатиметься пригадати і розповісти товаришу про цікаві і добрі випадки в класі. На погане – повна заборона.
Учні об’єднуються у пари. Кожна пара повинна пригадати цікаві і добрі випадки в класі і розказати про них один одному.
Тоді пара переходить до іншої пари і вони обмінюються спогадами.
Обговорення вправи відбувається за наступними запитаннями.
—Чи були випадки, які ви особисто забули і пригадали лише під впливом товаришів?
—Що ви переживали, коли згадували вашу участь в справах класу? Вам особисто було приємно чи не дуже? Чому?
—Чи змінився ваш настрій та думка про клас? Як саме?
Вправа Рефлексія.
Учні по-черзі ( в колі) відповідають на запитання:
Що з того, що ви відчували сьогодні, ви б хотіли відчувати в своєму класі щодня? Чому?
Що б не хотіли ніколи більше переживати з того, що пережили сьогодні? Поясніть.
Передбачається, що в учнів не було негативних переживань на занятті, і вони говоритимуть про те, як їм сподобалась атмосфера спільної дружньої роботи.
Вправа « Сороконіжка».
Дітям на спину психолог приклеює стікери і пропонує кожному учню написати на спині позитивну рису даного учня.
Вправа « Мої враження».
Учням пропонує психолог висловити свої думки щодо проведеної роботи за допомогою фраз: « мене вразило…», « Мені не вистачало…», «Мені сподобалось» та ін.
Чи вважаєте ви за необхідне обговорювати питання такого змісту?
Сподобався запропонований матеріал на тренінгу чи ні?
Що нового для себе ви дізналися на протязі нашого тренінгу?
Які пропозиції щодо поліпшення відношень у класі ви можете запропонувати?