Місця пам’яті. Пам’ятники та місця пам’яті.

Про матеріал
Мета: хронологічна - визначити час та епоху в яку виникли пам’ятки історії; просторова - показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки історії України; мовленнєва - дати визначення поняттям «історична пам’ятка» та «пам’ятники»; ознайомити здобувачів освіти з видами пам’яток і пам’ятників; охарактеризувати пам’ятки рідного краю; логічна - з'ясувати роль та значення пам'яток та пам'ятників для історії та людства, чим відрізняється пам'ятка від пам'ятника; аксіологічна - описати пам’ятку історії, відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї; Очікувані результати: знати поняття «пам’ятки історії», «пам’ятники»; вміти розрізняти історичні пам’ятки і пам’ятники за видами й характеризувати за простим алгоритмом; розуміти необхідність турбуватися та доглядати за історичними пам’ятками в рідному краї. Очікувані результати навчання відповідно до ДСБО: наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо [6 ГІО 1.2.2-1] формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей [6 ГІО 1.3.2-1] визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій [6 ГІО 2.1.2-2] позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані [6 ГІО 2.1.2-3] використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів [6 ГІО 3.1.2-2] пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах [6 ГІО 3.2.1-3] формулює висновок, судження на основі наведених фактів [6 ГІО 4.1.2-2] описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури [6 ГІО 4.2.1-2] Формувати групи компетентностей: -Компетентність спілкування державною мовою; - Соціальна та громадянська компетентності; - Інформаційно-цифрова компетентність; - Уміння вчитись впродовж життя; - Обізнаність та здатність до самовираження у сфері культури; - Екологічна грамотність і здорове життя; Змістові наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність» (виховання ставлення учня як громадянина до природи, уміння захищати природу;формування активної природоохоронної діяльності у своїй місцевості;) «Здоров’я і безпека» (розуміння значення для здоров’я людини чистоти навколишнього середовища); «Екологічна безпека та сталий розвиток» (участь у заходах з охорони довкілля; готовність до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища). Міжпредметні лінії: «культурна самосвідомість», «інформаційне середовище» Базові знання: Людина і світ матеріальних речей. Людина і світ уявлень та ідей
Перегляд файлу

Тема: Місця пам’яті. Пам’ятники та місця пам’яті.


Мета:  хронологічна - визначити час та епоху в яку виникли пам’ятки історії; просторова - показати на карті місцевість, де розташовані пам’ятки історії України; інформаційна -

мовленнєва - дати визначення поняттям «історична пам’ятка» та «пам’ятники»; ознайомити здобувачів освіти з видами пам’яток і пам’ятників; охарактеризувати пам’ятки рідного краю; логічна - з'ясувати роль та значення пам'яток та пам'ятників для історії та людства, чим відрізняється пам'ятка від пам'ятника; аксіологічна - описати пам’ятку історії, відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї;

Очікувані результати: знати поняття «пам’ятки історії», «пам’ятники»; вміти розрізняти історичні пам’ятки і пам’ятники за видами й характеризувати за простим алгоритмом; розуміти необхідність турбуватися та доглядати за історичними пам’ятками в рідному краї.

 

Очікувані результати навчання відповідно до ДСБО: 

наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо [6 ГІО 1.2.2-1]              формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей [6 ГІО 1.3.2-1]                                                                                                  визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій [6 ГІО 2.1.2-2]                                                                                    позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані [6 ГІО 2.1.2-3]                                                                                                                                            використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів [6 ГІО 3.1.2-2]                                                                                                                              пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах [6 ГІО 3.2.1-3]                                                                                                                                                          формулює висновок, судження на основі наведених фактів [6 ГІО 4.1.2-2]                            описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури [6 ГІО 4.2.1-2]

 

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою;

- Соціальна та громадянська компетентності;

- Інформаційно-цифрова компетентність;

- Уміння вчитись впродовж життя;

- Обізнаність та здатність до самовираження у сфері культури;

- Екологічна грамотність і здорове життя;

 

Змістові наскрізні лінії:

  «Громадянська відповідальність» (виховання ставлення учня як громадянина до природи, уміння захищати природу;формування активної природоохоронної діяльності у своїй місцевості;)                                                                                                                               «Здоров’я і безпека» (розуміння значення для здоров’я людини чистоти навколишнього середовища);                                                                                                                 «Екологічна безпека та сталий розвиток» (участь у заходах з охорони довкілля; готовність до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища).

 

Міжпредметні лінії: «культурна самосвідомість», «інформаційне середовище»

Базові знання: Людина і світ матеріальних речей. Людина і світ уявлень та ідей

Тип  уроку: урок формування компетентностей

 

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

 

Поняття: Історична пам'ять, пам'ятник, меморіал, пам'ятка історії.

 

Хід уроку

 

План уроку:

1. Історія пам’ятників

2. Пам`ятники в сучасному світі

3. Пам`ятні місця та меморіали

 

 

І. Організаційний момент (1хв) Емоційне налаштування     

Метод  “Уявне малювання” Уявіть себе художниками. Якими фарбами ви намалювали б свій сьогоднішній настрій? Жовтий-радісний; червоний-стривожений; коричневий – сумний

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Коригування опорних знань, умінь та ставлення (4 хв)

На попередньому уроці ми вивчали тему «Як минуле присутнє у повсякденності» і у вас було дуже цікаве домашнє завдання, дізнатися якими винаходами ми зобов’язані цим людям: Леонардо да Вінчі, Нікола Тесла, Томас Едісон, Стефані Кволек, Джозефіна Кокрейн, Ада Лавлейс. 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Проект «Держава. Країна. Рідний край» (повторення матеріалу курсу «Я досліджую світ», 4 клас)

 

Гра «Музеєзнавець»

До музею привезли пам’ятки, вам потрібно їх розсортувати, щоб передати на дослідження. Згрупуйте пам’ятки за їх видом.

Аудіозапис історичної пісні, літопис, давньокитайський одяг, газета, поховальна статуетка,  збірка прислів’їв, українські шаровари, вишиті народні рушники, кремінний ніж,  ікона, щит, указ міністра, давньогрецька амфора, портрет князя,  скляний келих, бухгалтерська книга торговців, альбом з малюнками,  записи легенд, стародавня карта, коралове намисто, уламок статуї, копії графіті зі стін церкви,  фотографія невідомої родини.

 

ІV. Формування мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

Ребус

Вправа «Продовж речення….»  «Історію вивчають для того, щоб...».

Я впевнена, що кожен із вас може назвати дуже багато пам'яток, які є в нашому місті. Дехто з вас навіть, можливо, знає про історію створення того чи іншого пам'ятника. І сьогодні ми з вами з'ясуємо, яке ж значення цих споруд та пам'ятників. Дізнаємось чим відрізняється пам'ятка історії від пам'ятника історії.

 

Проблемне запитання:

Подумайте, які історичні пам'ятники в Україні ви могли б запропонувати мандрівникам і туристам? Чому?

 

V. Вивчення нового матеріалу (27 хв)

Для кожного народу дуже важливо пам’ятати про своє минуле. У Т.Г. Шевченка є такі рядки:

Подивіться лишень добре,

Прочитайте знову

Тую славу. Та читайте

Од слова до слова,

Не минайте ані титли,

Ніже тії коми,

Все розберіть…та й спитайте

Тоді себе: що ми?...

Чиї сини?яких батьків?

ПОЛІЧИ Скільки років тому народився видатний поет, якщо відомо рік його народження 1814 (210 років)

Кожне покоління наших предків залишило по собі слід. Усе, що створено людьми у різні епохи, можна зібрати разом, наче величезний пазл-спільну візитівку нашого народу.

Про минуле і про нас розповідають будинки, садиби, церкви, фортеці, пам’ятні місця і пам’ятники, кладовища й окремі поховання. Споглядаючи їх, ми дізнаємось про рівень майстерності людей і різні епохи, про рівень їхніх знань про технології, людські смаки і найважливіші потреби. Кожен об’єкт зберігає в собі пам'ять про минулі часи та про людей, які його створили.  Саме тому такі об’єкти називаються історичними пам`ятками.

Словникова робота

Історичні пам’ятники – будинки, споруди, пам’ятні місця і предмети, пов’язані з важливими подіями у житті всього народу, а також із життям видатних людей, народних героїв, культурою та побутом народу.

Вивчення пам`яток допомагає простежити, як змінювалося життя людей і як змінювалися самі люди. З таких знань, образів, уявлень складається історична пам'ять.

Історична пам'ять – сукупність знань, образів і уявлень  народу про своє спільне минуле.              

Завдяки  їй ми відчуваємо себе єдиним народом, великою-великою спільнотою, що має свою історичну територію, спільну історію, самобутню культуру.                                           Слід розуміти, що оскільки історична пам'ять створюється письменниками, митцями за підтримки держави, то не все в ній може бути чітко підтверджено історичними фактами. Зустрічаються і історичні міфи.

Історичний міф-відображення історичних подій у свідомості суспільства у дещо спотвореній формі. Будується на неточностях в історичному описі, які закріпилися в уяві людей.                                                                                                                                                                         Історичні пам’ятки умовно можна поділити на ті, що зберігаються в сховищах-музеях, архівах, бібліотеках, приватних колекціях, і ті, що розташовані просто неба, їх ще називають нерухомими. Тут ідеться, звісно, переважно про будівлі – але також і про визначні місця, місця бойових дій, поховання. Їх не перенесеш до затишного музею,  ці об’єкти – є частиною природи й мовчазними свідками історичних подій.              Українська історія – це століття й століття подій, в ході яких народжувалися витвори мистецтва та архітектурні шедеври.  Усе, що збереглося,і матеріальне, і нематеріальне  - називають культурною спадщиною.                                                                                    Культурна спадщина народу – сукупність усіх успадкованих від попередніх поколінь досягнень, природніх і рукотворних об’єктів, що збереглися до наших днів і мають беззаперечну цінність.                                                                                                                               Чимало вулиць і споруд у середмісті Чернівців зберігають пам'ять про минуле.              Майбутні дослідники, мандрівники і просто фанати прогулянок, майте на увазі – історія навколо нас. Вона скрізь.  Історичною пам’яткою може бути вулиця, частина міста, селища чи села, цілий населений пункт. Будьте уважним та допитливим, не пропустіть унікальну споруду, поцікавтесь історією руїн, пошукайте сліди вже зниклих об’єктів, насолодіться прогулянкою історичною частиною міста чи села, не забудьте зробити селфі на тлі грізного замку, розкішного палацу, ошатного театру чи унікального навчального закладу.                                                                                                                                             Навіть якщо пам`ятку присвячено сумним і важким подіям, не варто її уникати, адже це теж частина нашої історії. Знаючи про неї, ми вшановуємо тих, хто зазнав страждань. Огляньте пам’ятники, прочитайте написи на меморіальних дошках і обелісках.                                                                                                                                                                                                     Чесно кажучи, пам’ятники, скульптурні групи, тріумфальні арки і меморіальні дошки не є історичними пам`ятками. Це витвори мистецтва, що покликані увіковічнити пам'ять про особливі історичні об’єкти, події, місця, виказавши шану видатним людям і народним героям.                                                                                                                                Пам`ятник – витвір мистецтва, створений з метою увічнення певної події або на честь історичної особи.                                                                                                                                             Наприклад, у Києві на Володимирській гірці встановлено пам’ятник князю Володимиру Великому, а у Львові – пам’ятник коронованому у 1253 р. королю Данилу Романовичу.                                                                                                                                                                                       Будьте готовими до того, що різні люди сприймають і оцінюють побачене по-різному. Раджу поважати чужу думку. Не дозволяйте лише нищити історичні пам’ятки.

Не можна спинити час. Історичні пам’ятки старішають і повільно руйнуються.  Україні об’єкти культурної спадщини охороняються законом. Їхнім порятунком опікується держава.                                                                                                                                                                        Спочатку їх консервують – не дають зруйнуватися ще більше. Потім реставрують, реконструюють (перебудувати) і відновлюють. На жаль, значну частину історичних і культурних надбань України втрачено. Це сталось внаслідок тривалих і жорстоких війн, цілеспрямованого знищення в часи чужинців, її руйнування триває і зараз. Але ми можемо все змінити. Ми маємо навчитися берегти історичні цінності, розумно використовувати, а потім передати своїм дітям і онукам, людству. Дбайливе ставлення до пам’яток історії та культури — обов’язок кожного громадянина України.

Валеохвилинка.

 

Ми - історики веселі

Крутимось як каруселі

Трохи вправо, трохи вліво

Ми гойдаємось красиво

Раптом почали стрибати

Щоб не знали мама й тато

Пострибали, пошуміли

І за парти тихо сіли

 

Робота у групах. Практичні завдання

  1. Яку ілюстрацію ви НЕ могли б використати для оформлення виставки «Історичні пам’ятки княжої доби Русі-України»?
  2. Придумайте будь-ласка, спільний заголовок до фотографій.
  3. Уважно прочитайте, будь ласка, підписи біля фотографій та визначте, на честь яких подій були споруджені пам’ятники.

 

Створи комікс «Історія навколо нас» Методом сторітелінгу перекажіть вашу історію у класі.

 

Самостійна робота з підручником. Ознайомитися зі змістом ст. 209-210  і дайте відповідь на запитання «Чому пам’ятники  іноді зносять?»  

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь та ставлення (4 хв)  

Робота в парі. Діаграмма Венна.  Порівняйте пам'ятку історії та пам’ятник

 

Пам'ятка історії

Пам'ятник

Відмінне

Спільне

Відмінне

Є свідком події

Створена у давнину

 

Не зажди є твором мистецтва

Не завжди викликає почуття

Є історичним джерелом

Увіковічнює подію

Створений сучасниками

Сам пам’ятник є окремою пам’яткою історії

Є твором мистецтва

Викликає почуття пошани

 

Вправа «Скриня»

Отже, наш урок був присвячений 3 важливим речам: Ми з`ясували що таке історична пам'ять, історичні пам’ятки, що таке пам’ятники. Раджу вам поміркувати над словами давньогрецького історика Плутарха: «Дивлячись в історію, як у дзеркало, я намагаюсь змінитися на краще і змінити своє життя»

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання (4 хв)

Вправа « 3 зірки» Оцініть свою роботу у парах та міні-групах за такою схемою:

Я –

Партнер -

Група –

C:\Users\HP\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\Зірка_-_Star.jpeg

VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)  Пояснення домашнього завдання.    

  1. Опрацювати параграф

Завдання на вибір:

  •                 Відшукай зображення українських пам`яток культури, внесених у список ЮНЕСКО. Склади перелік цих пам`яток
  •                 Запропонуйте значущу подію з історії міста  або місце пам`яті у місті, що потребують вшанування. Можливо, у вас з`являться ідеї, як це зробити. Спробуйте описати або намалювати
  •                 Спробуйте самостійно створити екскурсійний маршрут своїм містом. Скористайтесь запропонованим алгоритмом і легендою картосхеми.

 

Шануймо нашу Батьківщину – Україну. Дякую за роботу на уроці. Слава Україні.

У 2022 р. данська національна комісія ЮНЕСКО разом із компанією Blue Shield (шілд) Denmark (денмак) у співпраці з додатком Polycam (полікам) створили проект під назвою Backup Ukraine. Цей додаток дозволяє зберігати українську культурну спадщину, перетворюючи пам’ятки архітектури на 3-Д- експонати віртуального архіву. Кожен охочий може допомогти у розвитку проекту.

docx
Додано
25 вересня
Переглядів
163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку