"Мистецтво ХХ століття. Від модернізму до постмодернізму"

Про матеріал

Мистецтво ХХ століття різноманітне та багатогранне. Воно одночасно шокує і захоплює, відштовхує і притягає, є геніальним і бездарним. Його важко зрозуміти та прийняти, але воно існує і тому ми повинні зробити крок йому назустріч. Учні зазвичай вороже сприймають твори мистецтва ХХ століття, не вникаючи в його суть. Урок в 9 класі допоможе учням оволодіти певними термінами та навичками «спілкування» з творами живопису, музики, архітектури.

Перегляд файлу

 

 

МИСТЕЦТВО ХХ СТОЛІТТЯ.

ВІД   МОДЕРНІЗМУ ДО ПОСТМОДЕРНІЗМУ

Мета  уроку: формувати  уявлення  про  поняття «Модернізм», «Постмодернізм», «полістилістика». Знайомити учнів  з прикладами та зразками  основних напрямів мистецтва ХХ  століття; виховувати інтерес до сучасного мистецтва, викликати емоційний відгук.

Тип  уроку : комбінований

Візуальний ряд: репродукції картин  Пабло Пікассо, «Жінка, яка  плаче»;  Піта Мондріана «Композиція з  червоним,  синім і  жовтим»; Джексона   Поллока,    «Номер 3: тигр»;  фото архітектурних споруд  та  скульптур  постмодернізму.

Музичні твори: Альфред Шнітке ( на вибір вчителя)

Ключові слова: мистецтво, стиль,  модернізм, постмодернізм, полі- стилістика.

Література:

  1. Підручник «
  2. Франсуаза  Барб –Галль. Як говорити з дітьми про мистецтво. Сторінки 160, 165,  169.   http://www.ex.ua/86557561
  3.  

ХІД УРОКУ.

 

Мотивація навчальної діяльності

Відео – презентація «Мистецтво ХХ століття» пропонується без оголошення.

 

Вчитель: Мистецтво як естетична категорія  оцінюється  нами з позицій « гарне – не гарне»,  «прекрасне – потворне», «подобається – не подобається»,

« захоплює – відвертає».  Чи  сподобались  вам  твори, які  ви  побачили у  презентації? Чи вважаєте ви їх гарними?  (відповіді)

 Але  усе  це – твори мистецтва, яке,  як відомо, повинно захоплювати,  відображати,  будити  кращі  якості людини, допомогти  усвідомити і зрозуміти…

 

Що  об’єднує  ці твори мистецтва та  що  відрізняє  їх від творів  попередніх  епох?

  • Відмова  від норм  класичного зображення  (як у класицизмі)
  • Деформація форми
  • Експресія
  • Це мистецтво розраховане на діалог  "твір мистецтва - глядач", тобто художника  з  глядачем

 

(Експресія (лат. expressio — вираження) - сила вираження, вияву яких-небудь почуттів, переживань)

 

Отже, у який  історичний період   могли бути  створені  ці твори мистецтва та  до якого  з відомих вам мистецького напрямку  вони могли б належати?

Усе  це - мистецтво  ХХ  століття. Але  усі  твори  різні  за  технікою,  вираженням  форми,  за відчуттям кольору, експресією, тому  не можна їх  класифікувати за  якимось одним напрямком. Чому? Відповідь  знайдемо у   цьому  епіграфі:

 

Художнику немає  скутих норм

Він - норма  сам,

він сам в  своєму стилі.

                                    Іван  Драч

 

 

Митці, творчість яких ми  будемо сьогодні розглядати, найкраще підтвердять  цю  думку – вони дійсно  самі  стали нормою.

 

Отже ,тема  уроку

МИТЕЦТВО ХХ  СТОЛІТТЯ  ВІД …….. ДО ……….

Замість  крапочок  потрібні  терміни   ви повинні  поставити самі в кінці уроку.

 

Поставте самі собі  запитання, на  яке хотіли б  відповісти (для  чого,  навіщо,  чому, що  це мені  дасть…), написавши  його на аркуші, який  лежить у  вас на столі  ( ілюстрація архітектурної  споруди  постмодернізму)                                       

 

АКТУАЛІЗАЦІЯ.

Перевірка  Домашнього завдання.

Ви мали знайти  відповідь на   запитання:

  • Найважливіший винахід ХХ століття
  • Найвагоміша  подія ХХ століття
  • Найтрагічніша подія ХХ  століття
  • Найцікавіший  фільм ХХ століття
  • Найзагадковіша знахідка ХХ століття
  • Найвпливовіший  політичний діяч ХХ століття
  • Найталановитіший актор, письменник ХХ століття
  • Найцікавіший літературний твір ХХ століття
  • Найскандальніший  автор ХХ століття

 

Розповідь  вчителя:

 

Кожне покоління  гордиться за  час, в  який  воно живе, за  справи,  які вершаться навколо і з його  участю. ХХ століття називають  «Космічним століття», « Століттям  атому», хоча  справедливіше  було б  назвати його  століттям  воєн і екологічних  катастроф. Саме у ХХ столітті людство поставило себе на  межу  самознищення, причому  відповідальність за це лежить, в першу  чергу, на представниках  європейського  регіону. Образну характеристику мистецтву  ХХ ст..  дав німецький  філософ Фрідріх  Ніцше, стверджуючи , що

«МИСТЕЦТВО НАМ ДАНЕ,  АБИ НЕ  ВМЕРТИ  ВІД  ІСТИНИ»

. А  істина  була  такою:

 

  • Бурхливий  розвиток промисловості став причиною  забруднення  навколишнього  середовища,  перетворюючи  цілі регіони в зони стихійних  бід;
  • Європейська  цивілізація знову  відчула  руйнівну  силу релігійних конфліктів,  расової  ненависті,  революційного вандалізму;
  • ХХ століття ознаменувалось страшними епідеміями,  які  показали відносну  владу  людини над природою.  СПІД  нагадав  людству про  часи чуми,  яка  викошувала більшу  половину населення  у Європі.
  • ХХ століття  наочно продемонструвало,  яку  ціну приходиться 

платити  людству за прогрес в галузі матеріальної культури.

 

Усі  ці  події  стали тим  ґрунтом, на  якому  визріло  мистецтво ХХ століття. Але що ж  сталося з ним, чому так різко означена межа  між старим і новим мистецтвом та  його абсолютно  новітніми  формами?  Що являє  собою   сучасне мистецтво – кроком назад в естетичному розвитку людства чи прогресивним кроком вперед?.

ПРОБЛЕМА  УРОКУ:

Мистецтво  ХХ  століття: деградація  чи розквіт?

 

 На  сучасному  етапі вважається, що на рубежі ХІХ –ХХ ст.  культура Європи і Америки  вступили в нову  фазу, для якої найбільш точною назвою є модернізм. 
Модернізм -  новий, найновіший, сучасний  це загальна  назва  цілого ряду різнорідних  художніх напрямів у мистецтві  першої половини  XX ст.;який мав претензії  на роль єдиного  справжнього « мистецтва  сучасності  або майбутнього».

 

Аби ближче познайомитись  із  образотворчим мистецтвом модернізму, запрошую  вас  «відвідати» музей  мистецтва ХХ століття. Картини,  з якими  ви  познайомитесь, знаходяться у різних музеях світу,  але сьогодні вони у нас в  класі.

 

АНАЛІЗ  ТВОРІВ МИСТЕЦТВА:

 

  • ПАБЛО ПІКАССО, «ЖІНКА, ЯКА  ПЛАЧЕ»
  • ПІТ МОНДРІАН. КОМПОЗИЦІЯ З  ЧЕРВОНИМ,  СИНІМ І  ЖОВТИМ.
  • ДЖЕКСОН   ПОЛЛОК,    «НОМЕР 3: ТИГР»

РОБОТА В ПАРАХ:

Які стилі притаманні Модернізму?

Знайти  відповідність та заповнити табличку

(Робота  виконується під  музику  А.Шнітке)

фовізм

життєва тривога, емоційне хвилювання

експресіонізм

впровадження  четвертого вимірювання, деформація світу  геометричними формами

кубізм

звільнений,  відкритий і панівний  колір

абстракціонізм

звернення до підсвідомості

сюрреалізм

відмова від реальності, повна  відсутність  сюжету і  композиції

 

До яких  течій ви б   віднесли  репродукції переглянутих картин?

Пабло Пікассо, - кубізм,

Піт Мондріан – Абстракціонізм

Джек Поллок – абстрактний  експрессіонизм

«Сучасне мистецтво не визнає канонів. Приміром, дриблінг. Що в руки втрапило – віхоть,лопатка, дірява бляшанка, кулінарний шприц – квацяй, маж, не кремпуйся. Нащо талант, натхнення, якісь там ідеї. Головне, щоб було стьобно. Шок, скандал,провокація – ось ферменти мистецтва. Все має бути спонтанне й гранично відверте…»

                                                                Л.Костенко. «Записки самашедшего»

Проте……….

Цікавий  факт:

Картина  Поллока «Номер 5, 1948», продана на аукціоні «Сотбіс» за 140 млн. доларів, на сьогоднішній  день є сам  дорогим твором мистецтва.

 

 

Модернізм -  унікальне явище  світової  художньої культури. Проте час не  стоїть на місці. На зміну  модерністським  течіям  йдуть нові, які об’єднуються під загальною назвою Постмодернізм - Стиль останньої третини ХХ  століття. Його особливість – поєднання  стилів, прийомів, мотивів, запозичених з мистецтва різних  епох.

 

ПОЛІСТИЛІСТИКА

(від гр. poly - багато і стиль) - зумисне поєднання в одному творі несумісних або надзвичайно відмінних, різнорідних стилістичних елементів. Активно  полі стилістику використовував  російський  композитор Альфред Шнітке.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ:  Створити  полі стилістичний  музичний твір із  фрагментів  рінгтонів  мобільних телефонів учнів.(Учні вибирають фрагмент та по-черзі включають його один за одним. Вчитель повинен керувати процесом,  аби не було пауз.)

Постмодернізм проявляється в кіно, в театрі, в музиці. Це і живопис, і  комп’ютерна графіка. Але найбільш значними на  сучасному  етапі вважаються  досягнення  постмодернізму в  архітектурі та  сучасній   скульптурі.  Зразки  їх  ви побачите згодом.

 

  РЕФЛЕКСІЯ.

 На уроці  ми познайомились та розглянули напрямки  мистецтва ХХ ст., а  саме….

То як  повно звучатиме наша тема уроку?

«МИСТЕЦТВО ХХ  СТОЛІТТЯ:  ВІД  МОДЕРНІЗМУ ДО ПОСТМОДЕРНІЗМУ».

Яке  було  проблемне питання? Своєю  відповіддю на запитання, яке ви поставили перед собою на початку уроку,  ви дасте відповідь  і на нього. Ілюстровані аркуші  прикріпіть до  плакату. Так  ви створите  колаж , зібравши в  одне  місце найвідоміші  будівлі  постмодернізму. Колаж -  це  теж  один із його проявів ( як і полістилістика).

Д/З: Створити колаж, використовуючи ілюстрації із журналів, на тему  "Мій погляд на сучасне мистецтво».

ПІДСУМОК

 Вчитель:

 Мистецтво ХХ століття – різноманітне та багатогранне. Воно  одночасно                      

                                          (учні обирають із запропонованих слів  на плакаті)

  • Шокує і …………(захоплює)
  • відштовхує і…… (притягає)
  • воно є  істинним і………. (неправдивим)
  • агресивним і ………….. (мирним).
  • Геніальним і………..(бездарним)
  • Буденним і ……….. (святковим)
  • Занепадницьке і ………прогресивне

Його  важко зрозуміти та прийняти, але  воно  існує і тому ми повинні зробити  крок  йому назустріч. Тому  дарую вам  Пам’ятки «Як розуміти мистецтво».

ОЦІНЮВАННЯ.

Урок закінчено.

 

 

ПАМ’ЯТКА

ЯК РОЗІБРАТИСЯ В МИСТЕЦТВІ

 Мистецтвознавці-дослідники відзначають, що перші примітивні твори мистецтва, які з'явилися ще в кам'яному столітті, вже говорили про естетичний смак людини. Вже тоді людина намагалася надати краси навколишньому світу, особливо оселі, предметам побуту і робочим інструментам. Сьогодні різноманіття жанрів і видів мистецтва настільки велике, що розібратися в ньому можна тільки за наявності спеціальних навичок.

 ІНСТРУКЦІЯ

                 Спостерігайте за всім навколо. Так чи інакше, твором мистецтва може виявитися майже будь-який предмет в полі вашого зору: будівля, доріжка в плеєрі, малюнок, клумба. Милуйтеся тим, що вам подобається.

                 Аналізуйте те, що бачите. Відповідайте собі на питання: чому мені це подобається? Що в цьому незвичайного чи красивого? Мова може бути про приємне і в звуці, і в яскравому кольорі, правильній формі чи  витонченому русі.

                 Записуйте. Можна, звичайно, сподіватися на власну пам'ять, але працювати з записами зручніше. Зіставляючи результати спостережень за різними об'єктами, знаходьте спільні риси і відмінності. До речі, словесна форма не виняткова: ви можете замальовувати і відзначати важливі ділянки вподобаного предмета. Якість малюнка не має принципового значення.                  

                Відвідуйте заклади культури: музеї, театри, галереї, концертні зали, клуби. Бажано брати із собою друзів. Під час дії робіть те ж, що зазвичай: спостерігайте, запам'ятовуйте, аналізуйте. Вислуховуйте думка друзів: вони можуть побачити деталі, які вислизнули від вас.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ананченко Тетяна Анатоліївна
    Прекрасна розробка! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Єрмак Марина Миколаївна
    Гарний конспект. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
10 липня 2018
Переглядів
1016
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку