Мистецтво ХХ століття різноманітне та багатогранне. Воно одночасно шокує і захоплює, відштовхує і притягає, є геніальним і бездарним. Його важко зрозуміти та прийняти, але воно існує і тому ми повинні зробити крок йому назустріч. Учні зазвичай вороже сприймають твори мистецтва ХХ століття, не вникаючи в його суть. Урок в 9 класі допоможе учням оволодіти певними термінами та навичками «спілкування» з творами живопису, музики, архітектури.
МИСТЕЦТВО ХХ СТОЛІТТЯ.
ВІД МОДЕРНІЗМУ ДО ПОСТМОДЕРНІЗМУ
Мета уроку: формувати уявлення про поняття «Модернізм», «Постмодернізм», «полістилістика». Знайомити учнів з прикладами та зразками основних напрямів мистецтва ХХ століття; виховувати інтерес до сучасного мистецтва, викликати емоційний відгук.
Тип уроку : комбінований
Візуальний ряд: репродукції картин Пабло Пікассо, «Жінка, яка плаче»; Піта Мондріана «Композиція з червоним, синім і жовтим»; Джексона Поллока, «Номер 3: тигр»; фото архітектурних споруд та скульптур постмодернізму.
Музичні твори: Альфред Шнітке ( на вибір вчителя)
Ключові слова: мистецтво, стиль, модернізм, постмодернізм, полі- стилістика.
Література:
ХІД УРОКУ.
Мотивація навчальної діяльності
Відео – презентація «Мистецтво ХХ століття» пропонується без оголошення.
Вчитель: Мистецтво як естетична категорія оцінюється нами з позицій « гарне – не гарне», «прекрасне – потворне», «подобається – не подобається»,
« захоплює – відвертає». Чи сподобались вам твори, які ви побачили у презентації? Чи вважаєте ви їх гарними? (відповіді)
Але усе це – твори мистецтва, яке, як відомо, повинно захоплювати, відображати, будити кращі якості людини, допомогти усвідомити і зрозуміти…
Що об’єднує ці твори мистецтва та що відрізняє їх від творів попередніх епох?
(Експресія (лат. expressio — вираження) - сила вираження, вияву яких-небудь почуттів, переживань)
Отже, у який історичний період могли бути створені ці твори мистецтва та до якого з відомих вам мистецького напрямку вони могли б належати?
Усе це - мистецтво ХХ століття. Але усі твори різні за технікою, вираженням форми, за відчуттям кольору, експресією, тому не можна їх класифікувати за якимось одним напрямком. Чому? Відповідь знайдемо у цьому епіграфі:
Художнику немає скутих норм
Він - норма сам,
він сам в своєму стилі.
Іван Драч
Митці, творчість яких ми будемо сьогодні розглядати, найкраще підтвердять цю думку – вони дійсно самі стали нормою.
Отже ,тема уроку
МИТЕЦТВО ХХ СТОЛІТТЯ ВІД …….. ДО ……….
Замість крапочок потрібні терміни ви повинні поставити самі в кінці уроку.
Поставте самі собі запитання, на яке хотіли б відповісти (для чого, навіщо, чому, що це мені дасть…), написавши його на аркуші, який лежить у вас на столі ( ілюстрація архітектурної споруди постмодернізму)
АКТУАЛІЗАЦІЯ.
Перевірка Домашнього завдання.
Ви мали знайти відповідь на запитання:
Розповідь вчителя:
Кожне покоління гордиться за час, в який воно живе, за справи, які вершаться навколо і з його участю. ХХ століття називають «Космічним століття», « Століттям атому», хоча справедливіше було б назвати його століттям воєн і екологічних катастроф. Саме у ХХ столітті людство поставило себе на межу самознищення, причому відповідальність за це лежить, в першу чергу, на представниках європейського регіону. Образну характеристику мистецтву ХХ ст.. дав німецький філософ Фрідріх Ніцше, стверджуючи , що
«МИСТЕЦТВО НАМ ДАНЕ, АБИ НЕ ВМЕРТИ ВІД ІСТИНИ»
. А істина була такою:
платити людству за прогрес в галузі матеріальної культури.
Усі ці події стали тим ґрунтом, на якому визріло мистецтво ХХ століття. Але що ж сталося з ним, чому так різко означена межа між старим і новим мистецтвом та його абсолютно новітніми формами? Що являє собою сучасне мистецтво – кроком назад в естетичному розвитку людства чи прогресивним кроком вперед?.
ПРОБЛЕМА УРОКУ:
Мистецтво ХХ століття: деградація чи розквіт?
На сучасному етапі вважається, що на рубежі ХІХ –ХХ ст. культура Європи і Америки вступили в нову фазу, для якої найбільш точною назвою є модернізм.
Модернізм - новий, найновіший, сучасний – це загальна назва цілого ряду різнорідних художніх напрямів у мистецтві першої половини XX ст.;який мав претензії на роль єдиного справжнього « мистецтва сучасності або майбутнього».
Аби ближче познайомитись із образотворчим мистецтвом модернізму, запрошую вас «відвідати» музей мистецтва ХХ століття. Картини, з якими ви познайомитесь, знаходяться у різних музеях світу, але сьогодні вони у нас в класі.
АНАЛІЗ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА:
РОБОТА В ПАРАХ:
Які стилі притаманні Модернізму?
Знайти відповідність та заповнити табличку
(Робота виконується під музику А.Шнітке)
фовізм |
життєва тривога, емоційне хвилювання |
експресіонізм |
впровадження четвертого вимірювання, деформація світу геометричними формами |
кубізм |
звільнений, відкритий і панівний колір |
абстракціонізм |
звернення до підсвідомості |
сюрреалізм |
відмова від реальності, повна відсутність сюжету і композиції |
До яких течій ви б віднесли репродукції переглянутих картин?
Пабло Пікассо, - кубізм,
Піт Мондріан – Абстракціонізм
Джек Поллок – абстрактний експрессіонизм
«Сучасне мистецтво не визнає канонів. Приміром, дриблінг. Що в руки втрапило – віхоть,лопатка, дірява бляшанка, кулінарний шприц – квацяй, маж, не кремпуйся. Нащо талант, натхнення, якісь там ідеї. Головне, щоб було стьобно. Шок, скандал,провокація – ось ферменти мистецтва. Все має бути спонтанне й гранично відверте…»
Л.Костенко. «Записки самашедшего»
Проте……….
Цікавий факт:
Картина Поллока «Номер 5, 1948», продана на аукціоні «Сотбіс» за 140 млн. доларів, на сьогоднішній день є сам дорогим твором мистецтва.
Модернізм - унікальне явище світової художньої культури. Проте час не стоїть на місці. На зміну модерністським течіям йдуть нові, які об’єднуються під загальною назвою Постмодернізм - Стиль останньої третини ХХ століття. Його особливість – поєднання стилів, прийомів, мотивів, запозичених з мистецтва різних епох.
ПОЛІСТИЛІСТИКА
(від гр. poly - багато і стиль) - зумисне поєднання в одному творі несумісних або надзвичайно відмінних, різнорідних стилістичних елементів. Активно полі стилістику використовував російський композитор Альфред Шнітке.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ: Створити полі стилістичний музичний твір із фрагментів рінгтонів мобільних телефонів учнів.(Учні вибирають фрагмент та по-черзі включають його один за одним. Вчитель повинен керувати процесом, аби не було пауз.)
Постмодернізм проявляється в кіно, в театрі, в музиці. Це і живопис, і комп’ютерна графіка. Але найбільш значними на сучасному етапі вважаються досягнення постмодернізму в архітектурі та сучасній скульптурі. Зразки їх ви побачите згодом.
РЕФЛЕКСІЯ.
На уроці ми познайомились та розглянули напрямки мистецтва ХХ ст., а саме….
То як повно звучатиме наша тема уроку?
«МИСТЕЦТВО ХХ СТОЛІТТЯ: ВІД МОДЕРНІЗМУ ДО ПОСТМОДЕРНІЗМУ».
Яке було проблемне питання? Своєю відповіддю на запитання, яке ви поставили перед собою на початку уроку, ви дасте відповідь і на нього. Ілюстровані аркуші прикріпіть до плакату. Так ви створите колаж , зібравши в одне місце найвідоміші будівлі постмодернізму. Колаж - це теж один із його проявів ( як і полістилістика).
Д/З: Створити колаж, використовуючи ілюстрації із журналів, на тему "Мій погляд на сучасне мистецтво».
ПІДСУМОК
Вчитель:
Мистецтво ХХ століття – різноманітне та багатогранне. Воно одночасно
(учні обирають із запропонованих слів на плакаті)
Його важко зрозуміти та прийняти, але воно існує і тому ми повинні зробити крок йому назустріч. Тому дарую вам Пам’ятки «Як розуміти мистецтво».
ОЦІНЮВАННЯ.
Урок закінчено.
ПАМ’ЯТКА
ЯК РОЗІБРАТИСЯ В МИСТЕЦТВІ
Мистецтвознавці-дослідники відзначають, що перші примітивні твори мистецтва, які з'явилися ще в кам'яному столітті, вже говорили про естетичний смак людини. Вже тоді людина намагалася надати краси навколишньому світу, особливо оселі, предметам побуту і робочим інструментам. Сьогодні різноманіття жанрів і видів мистецтва настільки велике, що розібратися в ньому можна тільки за наявності спеціальних навичок.
ІНСТРУКЦІЯ
Спостерігайте за всім навколо. Так чи інакше, твором мистецтва може виявитися майже будь-який предмет в полі вашого зору: будівля, доріжка в плеєрі, малюнок, клумба. Милуйтеся тим, що вам подобається.
Аналізуйте те, що бачите. Відповідайте собі на питання: чому мені це подобається? Що в цьому незвичайного чи красивого? Мова може бути про приємне і в звуці, і в яскравому кольорі, правильній формі чи витонченому русі.
Записуйте. Можна, звичайно, сподіватися на власну пам'ять, але працювати з записами зручніше. Зіставляючи результати спостережень за різними об'єктами, знаходьте спільні риси і відмінності. До речі, словесна форма не виняткова: ви можете замальовувати і відзначати важливі ділянки вподобаного предмета. Якість малюнка не має принципового значення.
Відвідуйте заклади культури: музеї, театри, галереї, концертні зали, клуби. Бажано брати із собою друзів. Під час дії робіть те ж, що зазвичай: спостерігайте, запам'ятовуйте, аналізуйте. Вислуховуйте думка друзів: вони можуть побачити деталі, які вислизнули від вас.