Пропоную авторські презентації до уроків мистецтва у 10 класах. Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам. Намагалась інтегрувати матеріали з усіх підручників, запропонованих МОН України. Сподіваюсь, що дані розробки стануть у нагоді колегам. За бажанням, учитель може додати відеоролики або інші ілюстрації.
Фактори формування національної ідентичності США1. Невід’ємні права людини — право на життя, на свободу, на приватну власність і рівноправність. Люди охорону цих прав і нагляд за їх дотриманням довіряють державі. Народ має право контролювати роботу влади і має право змінитити той уряд, чия робота здається йому недостатньо ефективною. Усі ці принципи закладені в Декларації Незалежності.
Фактори формування національної ідентичності США3. Протестантська етика і пуританська мораль. Стали важливими факторами в її духовному розвитку. У суспільстві рівних можливостей саме Бог допомагає людям досягти успіху. Звідси випливає, що морально те, що приводить до успіху. Американець — не американець, якщо він не досяг персонального успіху.
Фактори формування національної ідентичності США4. Строкатий етнічний склад країни. Країна створена з вихідців з різних країн світу. Кожна з груп переселенців продовжувала культурні традиції своєї батьківщини, але під впливом етнічного і расового різноманіття країни. Так утворилась культура США.
Вплив культури. Північної Америки. Американські кінематограф, телебачення, музика (блюз, джаз, реп, рок тощо) служать фундаментом світової масової культури. Саме в США вперше з’явився Інтернет, масовий автомобіль, отримали розвиток інформаційні технології. Як провідна економічна і військова держава світу, США багато в чому визначає спосіб життя решти людства.
Ольмеки Слово ольмеки складається з двох коренів: ōlli зі значенням «гума, каучук» і mēcatl зі значенням «канат, мотузка».«Перша цивілізація» Мезоамерики (на південному узбережжі Мексиканської затоки — Табаско, Веракрус). Цивілізація ольмеків процвітала протягом періоду приблизно з 1500 до н. е. до 400 до н. е. Вважаються одним із перших народів на континенті, що створив державність і культуру.Їх писемність не дешифрована. Першими запровадили практику ритуального кровопролиття та гру в м'яч.
Ольмеки Досягли високого рівня культури: «ритуальні центри» в Ла-Венте, Сан-Лоренсо і Трес-Сапотес, піраміди з саману (глина з добавками), різьблені кам'яні монументи переважно міфологічного і релігійного змісту. Перший тип ольмеків: вузьке обличчя, карбований профіль, орлиний ніс, тонкі губи, борода. Другий тип ольмеків: товсті губи, широкий і плоский ніс, обличчя з похмурим виразом
Архітектура ольмеків. Побудована з глини і облицьована зверху шаром вапняного розчину. Це конус з круглою основою. Так виглядали конуси багатьох знаслих вулканів у довколишніх горах. За повір'ями ольмеків, саме всередині таких вулканічних вершин жили боги вогню і земних надр. Велика піраміда в Ла-Вента (Табаско)
Різьблені кам'яні голови. Кам'яні голови ольмеків зображують людей з негроїдними рисами обличчя. Виготовлені близько 1500 р. до н.е. – 1000 р. до н.е. Ретельно вирізані обличчя, і менш чітко головні убори і прикраси на вухах. Знайдено 17 голів, але ніхто не знає, навіщо їх робили, і як їх доставили до місця, де зараз знаходять. Переглянемо відеофільм про кам’яні голови ольмеків!
Різьблені кам'яні голови. Один із учасників експедиції Кортеса писав у своїй книзі «Завоювання Нової Іспанії», що місцеві індіанці розповідали, що в дуже давні часи тут жили люди величезного зросту і сили. Але оскільки вони володіли кепським характером і поганими звичаями, індіанці винищили їх. Індіанці показали іспанцям кістку давнього велетня. Ріст гігантів більш ніж у тричі перевищував ріст звичайної людини. Можливо, голова такого гіганта вирізблена з базальту
Базальтові «вівтарі»Приблизно 2 м заввишки, мають сидячу скульптуру на лицьовій стороні. Можливо, це вівтарі правителів. Зображений чоловік у позі лотоса. На верхній частині вівтаря висічений ягуар з розкритою пащею. Печера, з якої визирає чоловік, символізує Шибальбу (пекло) а мотузка, яку правитель тримає в руках – зв'язок зі світом мертвих. Другий загадковий вівтар символізує акт жертвоприношення дітей.
Індіанці племені майя на території сучасної Мексики заснували міста-держави. Цивілізація почала формуватися у 2000 до н. е., досягла піку свого розвитку в класичний період (250 н. е. — 900 н. е.). Існувала до прибуття конкістадорів. Майя відомі своєю розвиненою писемністью, вражаючими досягненнями в архітектурі, мистецтві, астрономії та математиці. style.colorfillcolorfill.type
Структура суспільства. Суспільство майя мало чіткий поділ на класи знаті, священиків, воїнів, ремісників, торговців, селян і рабів. На чолі суспільства стояли верховні вожді, котрі отримували владу в спадщину від батька і делегували її вождям поселень. Основною сферою економічної діяльності майя було землеробство. Вони вирощували кукурудзу, бавовну, боби, перець, какао, фрукти тощо. Майя також мали домашню худобу, приручили собаку, тримали індиків, займалися бджільництвом. Торгівля була досить розвинена. style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Храм фресок Ритуальні кровопускання правлячої сім'ї. Служитель пропонує правителю для кровопускання хребет морського їжака з розрізненими шипами, який Чан Муваан протягне крізь язик. Краплі крові крапають у ритуальну чашу. Цар і цариця завдяки кровопусканню набували здатність спілкуватися з богами через галюцинації.
Статуя бога Чак-Мооля. Чак-Мооль зображує людську фігуру в лежачому стані з головою, повернутою в бік, тримаючи в руках піднос на животі. Вважається, що Чак-Мооль служив жертовним вівтарем, а піднос призначений для прийому жертвопринесення у вигляді людського серця. Статуя розміщувалася у передпокої храмів. Жертвоприношення майя
Архітектура майя. У Мексиці збереглися ступінчасті піраміди, увінчані величними храмами. У дні рівнодення освітлення створює цікавий ефект: здається, ніби Змій Кукулькан починає виповзати зі свого лігва. Храм-піраміда Чичен-Іца (Пернатого Змія), Мексика. Храм-піраміда Чичен-Іца, Змій, Мексика
Одним з найвидатніших винаходів майя є календар, який набагато точніше відображає річний сонячний цикл, ніж сучасний григоріанський. Культура Майя мала дві календарні системи. Одним з них суспільний календар – Хааб, включає 365 днів, поділених на 18 місяців по 20 днів кожен. Останній 19-й місяць містить всього п'ять днів, що не мають назви, бо вважалися невдалими.Інший календар – Цолькін (Тцолкін), заснований на циклах сузір'я Плеяд, є священним. По Цолькіну жерці проводили ритуальні обряди і жертвоприношення. Його цикл складається з 260 днів.
Система рахунку майя. Базувалася не на десятковій системі, а на двадцатеричній. Витоки лежать в методі рахунку, при якому застосовувалися 10 пальців рук і 10 пальців ніг. У майя існувало позначення нуля, який схематично був представлений у вигляді порожній раковини від устриці або равлика (позначення нескінченності). Майя записували свої цифрові знаки у вигляді крапок і тире, причому крапка завжди означала одиниці даного порядку, а тире — п'ятірки.
Музика майя. Музика у майя традиційно супроводжувала не тільки пісні, але й танці, ритуали, театральні виступи, а також військові походи, під час яких награвалися військові марші та співалися пісні, щоб підтримати дух воїнів. Саме тому музичний лідер, завжди високо цінувався. У майя були такі музичні поняття: вступ і каденція, тональність, крещендо й діменуендо, прискорення та уповільнення темпу. Музику записували ієрогліфами й платили данину копіями своїх пісень.
Гра в м'яч Була майже релігійним ритуалом. М'яч символізував рух зірок по небу, а команди грали роль протистояння ночі й дня. Гравці намагалися занести м'яч в обруч, подібний до баскетбольного кільця, без допомоги рук. Дозволялося використовувати голову, коліна та лікті. Гра закінчувалася відтинанням голови капітана команди, що програла.
Падіння цивілізації майя. Ніхто не знає, що викликало падіння культури майя. З невідомих досі причин центри майя прийшли в занепад в період з VІІІ по ІХ ст. Було висунуто багато теорій, наприклад, перенаселення, вторгнення, повстання і втрата ключових торговельних шляхів. А також природні катастрофи, епідемії та кліматичні зміни. Переглянемо відеофільм про майя!
Ацтеки Плем'я ацтеків прийшло в долину Мехіко з півночі — із земель, що нині належать США. На той час територія долини була поділена між місцевими племенами і ніхто з них не хотів ділитися нею з прибульцями. Місцеві вожді вирішили віддати прибульцям безлюдний острів на озері Тескоко. На острові водилося багато змій, тому місцеві чекали, що прибульцям на острові доведеться несолодко. Прибувши на острів, ацтеки побачили, що на ньому мешкає багато змій, і дуже цьому зраділи, оскільки змії були їх їжею. Цей символ увійшов у державний герб Мексики.
Ацтеки Згідно з легендою, бог сонця і війни Уїцилопочтлі сказав ацтекам, щоб вони влаштувалися там, де побачать таку картину: орел на кактусі буде тримати в своїх пазурах змію. Після довгих поневірянь, вони нарешті побачили те, про що говорив їм бог сонця. У 1325 році вони заснували місто на острові посеред озера Тескоко, і назвали його Теночтітлан. Змії в ацтеків особливо вшановувались в релігії, використовувалися як архітектурний елемент.
Святилище Ордена Орла. У підвальному поверсі Великого Храму в мирний час ацтекські воєначальники могли випити шоколаду і позмагатися в поезії. Вірші супроводжувалися грою на ударних інструментах. Одна з найбільш поширених тем віршів — «Життя — реальність чи сон?» і можливість зустрічі з Творцем.
Музика ацтеків. У ацтеків існували спеціальні заклади для здобуття музичної освіти - куїкакалли («будинок пісні»), які перебували при палацах або були на утриманні окремих кварталів. В будинку зберігалися різні пристосування та інструменти для співу і танців. У спеціальному приміщенні школи навчали гри на різних музичних інструментах, приділяючи особливу увагу духовим.
Музика ацтеків. Музика була пов'язана з обрядами, ритуалами і танцями, читанням гімнів. Вірші завжди співали або, декламували під акомпанемент музичних інструментів. Створенням пісень і наглядом за їх виконанням займалися спеціальні жерці. Ацтеки співали не заради розваги глядачів, а для заспокоєння богів.
Музичні концерти ацтеків. Збереглися описи концертів, які проводилися на відкритому повітрі. Вони починалися вранці і закінчувалися пізно вночі. На початку два найбільш майстерних співака (чоловік і жінка), вимовляли перші склади пісні повільно, але з гострим наголосом; тоді вступали барабани, і поступово пісня розвивалася. Часто тисячі глядачів повторювали слова якоїсь знайомої пісні. Стиль співу описаний як різкий, скрипучий і неприємний для європейського вуха.
Інки (так називали лише чоловіків) Індіанський народ, що жив на території сучасних Перу, Болівії, південної частини Еквадору, північі Чилі і північного заходу Аргентини. Імперія інків існувала досить короткий час — з 1438 до 1533 року. У 1533 р. останнього правителя інків Атуальпу задушили іспанські загарбники.
Кіпу інків. Рахункова система інків і їх своєрідна писемність. Це складна система зав'язаних вузлами ниток, пофарбованих у різні кольори, виготовлених із вовни південноамериканських верблюдів або з бавовни. Використовувалася для передачі повідомлень посильними, як календар, топографічна карта, для фіксації податків і законів тощо.
Золото інків. Верховний Інка Уайна Капака наказав облицювати листовим золотом стіни і дахи своїх палаців і храмів; виготовити для палацу безліч золотих скульптур тварин. Під час урочистих церемоній 50 тис. воїнів озброювалися золотим зброєю. Величезний переносний золотий трон з накидкою з дорогоцінного пір'я ставився перед палацом.
Золото інків. Коли іспанський конкістадор Ф. Пісарро захопив у полон вождя інків Атауальпу, той запропонував за своє визволення золота стільки, що воно покриє всю підлогу в тій кімнаті, де вони перебували. «І навіть наповню кімнату золотом так високо, як тільки можу дістати», — сказав Атауальпа і, піднявшись навшпиньки, рукою накреслив лінію на стіні. Всі дивилися на індіанського вождя з подивом, вважаючи його слова порожнім хвастощами людини, яка пристрасно бажає отримати свободу. Все це було пограбувано конкістадорами з експедиції Франсиско Пісарро. Твори ювелірного мистецтва були переплавлені в злитки і відправлено в Іспанію. Але багато що залишилося в схованках і досі не виявлено.
Кераміка інків. Характеризується масовим виробництвом стандартних виробів. Використовувалися такі кольори: коричневий, червоний, чорний, білий, оранжевий і фіолетовий, та їх комбінації. В оздобленні перевага віддавалася геометричним малюнкам: переважали ромби, смуги, круги, стрічки і трикутники. Сюжетні глечики.
Скульптура інків. Створювали з золота, срібла, каменя, деревини. Більшість зразків було знищено іспанськими конкістадорами. Скульптури мали релігійний характер, тому розташовувалися у храмах, біля святилищ. Також у палацах володаря імперії, в лазнях, біля джерел мінеральних теплих вод. Тяжіли до простих, спрощених форм, стиль нагадував кубізм.
Музика інків. У інків була багатюща музична культура. Народи імперії використовували численні духові та ударні інструменти: поздовжні і поперечні флейти (кена, тарка, пинкулью та ін ) , великий барабан (уанкар) і малий барабан (тинья), а також різноманітні ідеофони. Лад музики був пентатоніка, з чіткими каденціями і законами мелодики.
Завдяки інкам у нашому житті з’явилися: Сільськогосподарські рослини: картопля, томат, соняшник, кукурудза, ананас, авокадо, кокаїновий кущ, персикова пальма, перець. Тварини: лама, анаконда, гриф-індичка, ігуана, морська свинка, мускусна качка, пума, ягуар, лінивці, опосуми, кондор, американські грифи. Наука: вивчення скам’янілостей хребетних. Медицина: хінін (ліки від малярії).