Музика країн Далекого Сходу

Про матеріал

Пропоную авторські презентації до уроків мистецтва у 10 класах. Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам. Намагалась інтегрувати матеріали з усіх підручників, запропонованих МОН України. Сподіваюсь, що дані розробки стануть у нагоді колегам. За бажанням, учитель може додати відеоролики або інші ілюстрації.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Музика, танець, театр країн Далекого Сходу

Номер слайду 2

Китайська музична культура

Номер слайду 3

Музичне виховання у КитаїУ Давньому Китаї завжди особлива увага приділялася музичному навчанню й вихованню. Щоб досягти гармонічного сімейного життя, успіху в управлінні нацією і перемоги над ворогами людина, перш за все, має вдосконалювати свою моральність і доброчесність. Музика в Китаї має вищу цінність, оскільки вважається дарунком Богів. Конфуцій писав, що шлях до досконалості має три ступені: поезію, етикет і музику.

Номер слайду 4

Витоки музичної культури Китаю. Музика Китаю — одна з найдавніших у світі. Початком її історії вважають збірник «Шицзін» — «Книга пісень», (XI-VI ст. до н. е.). У ньому міститься 305 гімнів, магічних пісень і од, згадування про 25 музичних інструментів. Пісня, написана від руки імператором Цяньлун

Номер слайду 5

Ієрогліф «Музика»Китайський ієрогліф «Музика » складається з двох частин: дерево (внизу) і натягнуті на ній струни (нитки, вгорі). Коли люди зрозуміли, що не тільки музика, а й лікарські трави можуть лікувати хвороби, до ієрогліфу «Музика» у верхній частині додалася «Трава» і виник ієрогліф «Ліки».

Номер слайду 6

Витоки музичної культури Китаю. Китайська музика поділялася на офіційну музику (конфуціанські церемонії) і простонародну (призначену для розваг). Існували оркестри з величезною кількістю виконавців (від 300 до 800). Крім ритуальних і придворних, були ще військові оркестри. У них головну роль грали ударні і духові інструменти з металу. Китайський жіночий оркестр

Номер слайду 7

Північна і південна школи музики. Протягом ХІІІ-ХІ ст. складаються два стилі в музиці - північні й південні школи. Для північної школи характерна героїчна тематика, простота музичної мови, використання 7-ми звукової система ладів, металеві духові та ударні інструменти. Для південної школи характерно лірика, емоційна мелодика, 5-ти звукова система ладів (пентатоніка), дерев'яні духові інструменти.

Номер слайду 8

Китайські музичні інструменти. Серед музичних інструментів у традиційному оркестрі біля 100 різновидів: струнні, духові, ударні. Їх виготовляли з: шовку— струнні (щипкові, смичкові);бамбука— дерев'яні духові; дерева — ксилофони;каменю— літофони;металу — дзвони, металофони, цимбали, труби;глини — окарина сюнь, ударний фоу;гарбуза — духові з вільною тростиною;шкіри — ударні-мембранофони.

Номер слайду 9

Китайські музичні інструменти. ДіЦзіньху. Гонг. Піпа. Саньсянь. Духовий. Сяо. Чжен

Номер слайду 10

Ладова основа китайської музики. Народна китайська музика переважно одноголоса, основана на пентатоніці (склалася у 7 ст. до н.е), пізніше з'явилася 7- звукова та 12-звукова системи (задовго до європейців).

Номер слайду 11

Ладова основа китайської музики. Спочатку була 12-ступенева система звуків. Кожний з них мав магічне значення: непарні звуки – світлі сили Неба, парні — темні сили Землі. Усі разом вони символізують зміну місяців у році та години у добі. У VІІ ст. до н. е. з цього звукоряду було виділено 5 важливіших звуків з назвами: перший — «палац», другий — «бесіда», третій — «ріг», четвертий — «збори», п'ятий — «крила». Їм відповідали 5 першоелементів (вогонь, вода, земля, повітря, дерево); 5 основних кольорів (білий, чорний, червоний, синій, жовтий); 5 суспільних значень («правитель», «урядовець», «народ», «діяння», «речі»).

Номер слайду 12

Нотація китайської музики. Перший твір, що дійшов до наших часів у нотному запису (ієрогліфічна система), п'єса «Юланьпу» («Самотня орхідея», приписувана Цю Міну (VІ ст.). Сьогодні запис музики у Китаї ведеться за допомогою ієрогліфів, що позначають ноти. Записують їх вертикальними колонками ієрогліфів, розташованих з права на ліво. Крапка, яка знаходиться праворуч позначає кінець музичної фрази. Ритм іноді позначається особливими знаками. Така система нотації має недоліки: в ній не виражені відносна тривалість звуку та пауз.

Номер слайду 13

Жанри китайских пісень:трудові пісні (супроводжували польові роботи, рибальську діяльність); протестні (викривають хабарництво, жорстокість поміщиків); любовні та сімейні (про стосунки чоловіків і жінок, їх життя); ігрові, жартівливі (описуються забавні ситуації, радісні моменти); ліричні (описує конкретну подію, але у героїв відсутні імена).

Номер слайду 14

Китайська музична поезіяІмператором У-ді (156-87 рр. до н. е.) була створена Музична палата, якій офіційно наказувалося збирати та обробляти народні мелодії та пісні. Згодом вона перетворилася на театральне управління, що відало виставами, в яких поєднувалися спів, танці та інструментальна музика.

Номер слайду 15

Пекінська опера (з XVIII ст.)Екскурсійний тур по Китаю передбачає три обов'язкові програми: сходження на Велику Китайську стіну, знайомство з особливостями національної кухні в ресторані «Пекінська качка» та відвідування Пекінської опери. Театр «Ліюань»

Номер слайду 16

Пекінська опера. Цей китайський сценічний жанр музичної драми об'єднує елементи вокального мистецтва, драматичного діалогу, акробатики, у-шу. Усі ролі раніше грали тільки чоловіки. Жіночі персонажі

Номер слайду 17

Пекінська опера. В пекінській опері не співають. Декорації майже відсутні, замість реквізиту – символічні прийоми: вираз обличчя, рухи тіла, музичний супровід (оркестр народних інструментів). Усі рухи, навіть очима, супроводжується ударами гонгу або барабану.

Номер слайду 18

Грим в Пекінської оперіХарактер персонажа визначають за кольором гриму. Червоний – відданість і чесність, фіолетовий – хоробрість і рішучість, чорний – прямота і вірність, білий – злочин, синій – хоробрість, жовтий – жорстокість, омана, золотий і срібний кольори – релігійні та міфічні герої.

Номер слайду 19

Сценічні костюми Пекінської оперіШиються з атласної тканини з вишивкою ручної роботи (з драконов чи тигрів, низом пейзаж із зображенням моря та скель.) Імператор - жовтого кольору, принци — абрикосово-жовтого, старі сановники — яскраво-коричневого або білого, князі — червоного. Чесні та справедливі персонажі носять одяг червоного і зеленого кольору, злі або підступні —чорного кольору.

Номер слайду 20

Оркестр Пекінської оперіОркестром керує барабанщик, який бамбуковими паличками видає різноманітні звуки, «виражаючи» почуття героїв відповідно до акторської гри.

Номер слайду 21

Гра акторів у пекінській оперіКитайському глядачеві, наприклад, абсолютно зрозуміло, коли на сцені персонаж «відкриває» двері або «закриває» неіснуюче вікно, або «скаче» на уявному коні.

Номер слайду 22

Батальні сцени в Пекінській оперіНевелика група акторів кількома прийомами у-шу символізує баталію цілих армій.

Номер слайду 23

Грим у Пекінській оперіЗа допомогою гриму створюються виразні маски.

Номер слайду 24

Грим у Пекінській оперіГерої опери можуть бути позитивними і негативними. Їх натуру глядачі можуть визначити за маскою. Маски є досить складним поєднанням гриму й аксесуарів.

Номер слайду 25

Декорації в Пекінській оперіПідлогу вкривають килимом, щоб уберегти виконавців від травм.Із декорацій буває стіл і два стільці. Залежно від сюжету вони зображують то імператорський палац, то кабінет чиновника, то залу суду, то намет воєначальника, а то й галасливий шинок. Розміщення меблів: стільці за столом — ситуація врочиста, стільці спереду — розгортається життя простої родини. Стіл може перетворюватися на постіль, оглядовий майданчик, міст, вежу на міській стіні, гору й навіть хмару, на якій літають герої. Стільці нерідко стають предметами для бійки.

Номер слайду 26

Особливості китайської музики. Ведення мелодії в унісон, тобто одноголосся. Поділ всієї музики на два стилі – північний і південний. Переважання споглядальних настроїв над зображенням дії (європейці звикли до драматизму в музиці); Пентатоніка замість мажору і мінору. Часта зміна ритму У піснях єдність слів і мелодії.

Номер слайду 27

Найдавніші китайські танці«Танець лева» визнаний запозиченим, оскільки в Китаї не водяться леви. Танцюристи одягають костюм царя звірів. «Танець дракона» входив у ритуал закликання дощу.

Номер слайду 28

Китайські танціКитай населяють представники 57 різних етнічних груп. Кожна з них має свої танці. Спочатку народні танці виконувались з метою прохання у богів вдалого врожаю або полювання. Згодом стали демонструватися: особливості релігії, історії та культури окремого народу, загальні для кожної людини теми (любов, добро, ревнощі, війни , материнська турбота і сімейні відносини).

Номер слайду 29

Китайський танець «Тисячорука Гуаньінь»

Номер слайду 30

Корейська музична культура

Номер слайду 31

Корейські танціБеруть початок з шаманських ритуалів 5-тисячолітньої давнини. Атрибути танців теж прийшли крізь століття: довгий хвилястий шовковий шарф сніжно-білого кольору, барабани, капелюхи, мечі.

Номер слайду 32

Корейські танціУ танці примари жінка возз'єднується з покійним чоловіком, що тільки посилює біль від повторної розлуки. У великому танці з барабанами фігурує величезний барабан, який більший за виконавеця. Барабан притягує ченця одним своїм виглядом, чернець піддається спокусі і виконує запальний барабанний «дріб».

Номер слайду 33

Корейский танец "Пуче. Чум"Це танець з віялами. Походить від ритуальних дій шаманів, під ча яких ті використовували листя дерев.

Номер слайду 34

Японська музична культура

Номер слайду 35

Театр Но. Традиційний театр в Японії. Словом «но» позначали будь-який танок з піснею. Сучасних рис театр набув у 18 ст. У кожній виставі но беруть участь: актори, співаки та музики. У давні часи вважалось, що хороша акторська гра сприяє процвітанню країни. Це призвело до створення унікальної акторської техніки: повільний темпу реплік, плавні рухи.

Номер слайду 36

Театр Но. Біля задньої стіни, ліворуч від оркестру, сидить людина, що допомагає акторам на сцені. Вона умовно вважається невидимою і може під час дії поправити актору костюм, перуку або маску, подати щось із реквізиту.

Номер слайду 37

Сцена в театрі Но. Виготовляється з нефарбованого японського кіпариса. На стовпи спирається вигнутий дах, що нагадує верхівки японських храмів. Бамбукові рами, обтягнуті тканиною, слугують декорацією. На ній зображена зелена розлога стилізована сосна (символ довголіття й доброзичливе привітання глядачам).

Номер слайду 38

Символізм театру Но. Повільні рухи і жести акторів багатозначні: стрибок з підставки на підлогу означає, що героїня кинулась у річку, змах батогом – рух вершника, віяло – меч або чарівний жезл.

Номер слайду 39

Маски в театрі Но. Грим у театрі не використовується. Тому головний засіб виразності – маска. Її носять з перукою, підфарбовують губи, очі, брови. Маска «Юнака»Маска «Відьми»Маска «Баби»

Номер слайду 40

Театр КабукіУ перекладі «пісня, танець, майстерність». Один з традиційних театрів Японії. Становить синтез співу, музики, танцю і драми, виконавці використовують складний грим і символічні костюми. Театр Кабукі, Токіо

Номер слайду 41

Історія театру КабукіПоява театру пов'язана з ім'ям храмової танцівниці і дочки коваля Окуні. Їй вдалося поєднати у виступах танці, балади, вірші в єдине ціле, створивши японський театр кабукі. На цей момент у виставах брали участь лише дівчата.

Номер слайду 42

Історія театру КабукіУ період з 1629 по 1652 в цілях збереження суспільної моралі, жінкам було заборонено виступати на сцені. Через велику популярність кабукі, їх місце зайняли юнаки. Разом з цим змінився і характер вистав — більше уваги приділялося драматичному мистецтву, ніж танцю.

Номер слайду 43

Історія театру КабукіЗ 1653 р. в трупах кабукі могли виступати тільки зрілі чоловіки, що спричинило розвиток витонченого, глибоко стилізованого виду кабукі — яро-кабукі. До сьогодні практично всі ролі кабукі виконуються чоловіками.

Номер слайду 44

Історія театру КабукіЗ 1653 р. в трупах кабукі могли виступати тільки зрілі чоловіки, що спричинило розвиток витонченого, глибоко стилізованого виду кабукі — яро-кабукі. До сьогодні практично всі ролі виконуються чоловіками. У виставі діють три персонажі: герой, героїня і злодій. Актори театру Кабукі на старовинних гравюрах

Номер слайду 45

Типи вистав театру КабукіДзідаі-моно— «історичні» п'єси. Сева-моно— «простонародніСьоаґото— танцювально-драматичні п'єси.

Номер слайду 46

Грим в театрі КабукіОбличчя акторів вибілюються рисовою пудрою, після чого наноситься безпосередньо грим. Якщо актор грає чоловічого персонажа, на його обличчі малюються кольорові смуги, кожна з яких має своє особливе значення і служить уособленням тієї чи іншої риси характеру персонажа. Для жіночих ролей грим не використовується, хіба що наноситься макіяж, як у гейш, тільки перебільшений. Велику роль в Кабукі грають і пози.

Номер слайду 47

Кабукі у теперішній час. У сучасній Японії кабукі є доволі популярним жанром. Багато провідних акторів кабукі знімаються у кіно і на телебаченні. Театри були покращені технічно, отримали сцени, що обертаються, механічні люки, що значно підвищили эфектність театральних вистав.

Номер слайду 48

Творче завдання. Намалюйте костюми для японського театру.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Кондратович Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Фалько Зоя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Зеленіна Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Карпач Олена
    Дякую, гарна робота . Використаю залюбки.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Федоров Сергій Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. M Shura
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Сидоренко Олена Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Юрківська Анжела Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
pptx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
24 липня 2018
Переглядів
26816
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку