Пропоную авторські презентації до уроків мистецтва у 10 класах. Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам. Намагалась інтегрувати матеріали з усіх підручників, запропонованих МОН України. Сподіваюсь, що дані розробки стануть у нагоді колегам. За бажанням, учитель може додати відеоролики або інші ілюстрації.
Музичне виховання у КитаїУ Давньому Китаї завжди особлива увага приділялася музичному навчанню й вихованню. Щоб досягти гармонічного сімейного життя, успіху в управлінні нацією і перемоги над ворогами людина, перш за все, має вдосконалювати свою моральність і доброчесність. Музика в Китаї має вищу цінність, оскільки вважається дарунком Богів. Конфуцій писав, що шлях до досконалості має три ступені: поезію, етикет і музику.
Витоки музичної культури Китаю. Музика Китаю — одна з найдавніших у світі. Початком її історії вважають збірник «Шицзін» — «Книга пісень», (XI-VI ст. до н. е.). У ньому міститься 305 гімнів, магічних пісень і од, згадування про 25 музичних інструментів. Пісня, написана від руки імператором Цяньлун
Ієрогліф «Музика»Китайський ієрогліф «Музика » складається з двох частин: дерево (внизу) і натягнуті на ній струни (нитки, вгорі). Коли люди зрозуміли, що не тільки музика, а й лікарські трави можуть лікувати хвороби, до ієрогліфу «Музика» у верхній частині додалася «Трава» і виник ієрогліф «Ліки».
Витоки музичної культури Китаю. Китайська музика поділялася на офіційну музику (конфуціанські церемонії) і простонародну (призначену для розваг). Існували оркестри з величезною кількістю виконавців (від 300 до 800). Крім ритуальних і придворних, були ще військові оркестри. У них головну роль грали ударні і духові інструменти з металу. Китайський жіночий оркестр
Північна і південна школи музики. Протягом ХІІІ-ХІ ст. складаються два стилі в музиці - північні й південні школи. Для північної школи характерна героїчна тематика, простота музичної мови, використання 7-ми звукової система ладів, металеві духові та ударні інструменти. Для південної школи характерно лірика, емоційна мелодика, 5-ти звукова система ладів (пентатоніка), дерев'яні духові інструменти.
Китайські музичні інструменти. Серед музичних інструментів у традиційному оркестрі біля 100 різновидів: струнні, духові, ударні. Їх виготовляли з: шовку— струнні (щипкові, смичкові);бамбука— дерев'яні духові; дерева — ксилофони;каменю— літофони;металу — дзвони, металофони, цимбали, труби;глини — окарина сюнь, ударний фоу;гарбуза — духові з вільною тростиною;шкіри — ударні-мембранофони.
Ладова основа китайської музики. Спочатку була 12-ступенева система звуків. Кожний з них мав магічне значення: непарні звуки – світлі сили Неба, парні — темні сили Землі. Усі разом вони символізують зміну місяців у році та години у добі. У VІІ ст. до н. е. з цього звукоряду було виділено 5 важливіших звуків з назвами: перший — «палац», другий — «бесіда», третій — «ріг», четвертий — «збори», п'ятий — «крила». Їм відповідали 5 першоелементів (вогонь, вода, земля, повітря, дерево); 5 основних кольорів (білий, чорний, червоний, синій, жовтий); 5 суспільних значень («правитель», «урядовець», «народ», «діяння», «речі»).
Нотація китайської музики. Перший твір, що дійшов до наших часів у нотному запису (ієрогліфічна система), п'єса «Юланьпу» («Самотня орхідея», приписувана Цю Міну (VІ ст.). Сьогодні запис музики у Китаї ведеться за допомогою ієрогліфів, що позначають ноти. Записують їх вертикальними колонками ієрогліфів, розташованих з права на ліво. Крапка, яка знаходиться праворуч позначає кінець музичної фрази. Ритм іноді позначається особливими знаками. Така система нотації має недоліки: в ній не виражені відносна тривалість звуку та пауз.
Жанри китайских пісень:трудові пісні (супроводжували польові роботи, рибальську діяльність); протестні (викривають хабарництво, жорстокість поміщиків); любовні та сімейні (про стосунки чоловіків і жінок, їх життя); ігрові, жартівливі (описуються забавні ситуації, радісні моменти); ліричні (описує конкретну подію, але у героїв відсутні імена).
Китайська музична поезіяІмператором У-ді (156-87 рр. до н. е.) була створена Музична палата, якій офіційно наказувалося збирати та обробляти народні мелодії та пісні. Згодом вона перетворилася на театральне управління, що відало виставами, в яких поєднувалися спів, танці та інструментальна музика.
Грим в Пекінської оперіХарактер персонажа визначають за кольором гриму. Червоний – відданість і чесність, фіолетовий – хоробрість і рішучість, чорний – прямота і вірність, білий – злочин, синій – хоробрість, жовтий – жорстокість, омана, золотий і срібний кольори – релігійні та міфічні герої.
Сценічні костюми Пекінської оперіШиються з атласної тканини з вишивкою ручної роботи (з драконов чи тигрів, низом пейзаж із зображенням моря та скель.) Імператор - жовтого кольору, принци — абрикосово-жовтого, старі сановники — яскраво-коричневого або білого, князі — червоного. Чесні та справедливі персонажі носять одяг червоного і зеленого кольору, злі або підступні —чорного кольору.
Декорації в Пекінській оперіПідлогу вкривають килимом, щоб уберегти виконавців від травм.Із декорацій буває стіл і два стільці. Залежно від сюжету вони зображують то імператорський палац, то кабінет чиновника, то залу суду, то намет воєначальника, а то й галасливий шинок. Розміщення меблів: стільці за столом — ситуація врочиста, стільці спереду — розгортається життя простої родини. Стіл може перетворюватися на постіль, оглядовий майданчик, міст, вежу на міській стіні, гору й навіть хмару, на якій літають герої. Стільці нерідко стають предметами для бійки.
Особливості китайської музики. Ведення мелодії в унісон, тобто одноголосся. Поділ всієї музики на два стилі – північний і південний. Переважання споглядальних настроїв над зображенням дії (європейці звикли до драматизму в музиці); Пентатоніка замість мажору і мінору. Часта зміна ритму У піснях єдність слів і мелодії.
Китайські танціКитай населяють представники 57 різних етнічних груп. Кожна з них має свої танці. Спочатку народні танці виконувались з метою прохання у богів вдалого врожаю або полювання. Згодом стали демонструватися: особливості релігії, історії та культури окремого народу, загальні для кожної людини теми (любов, добро, ревнощі, війни , материнська турбота і сімейні відносини).
Корейські танціУ танці примари жінка возз'єднується з покійним чоловіком, що тільки посилює біль від повторної розлуки. У великому танці з барабанами фігурує величезний барабан, який більший за виконавеця. Барабан притягує ченця одним своїм виглядом, чернець піддається спокусі і виконує запальний барабанний «дріб».
Театр Но. Традиційний театр в Японії. Словом «но» позначали будь-який танок з піснею. Сучасних рис театр набув у 18 ст. У кожній виставі но беруть участь: актори, співаки та музики. У давні часи вважалось, що хороша акторська гра сприяє процвітанню країни. Це призвело до створення унікальної акторської техніки: повільний темпу реплік, плавні рухи.
Сцена в театрі Но. Виготовляється з нефарбованого японського кіпариса. На стовпи спирається вигнутий дах, що нагадує верхівки японських храмів. Бамбукові рами, обтягнуті тканиною, слугують декорацією. На ній зображена зелена розлога стилізована сосна (символ довголіття й доброзичливе привітання глядачам).
Історія театру КабукіУ період з 1629 по 1652 в цілях збереження суспільної моралі, жінкам було заборонено виступати на сцені. Через велику популярність кабукі, їх місце зайняли юнаки. Разом з цим змінився і характер вистав — більше уваги приділялося драматичному мистецтву, ніж танцю.
Історія театру КабукіЗ 1653 р. в трупах кабукі могли виступати тільки зрілі чоловіки, що спричинило розвиток витонченого, глибоко стилізованого виду кабукі — яро-кабукі. До сьогодні практично всі ролі виконуються чоловіками. У виставі діють три персонажі: герой, героїня і злодій. Актори театру Кабукі на старовинних гравюрах
Грим в театрі КабукіОбличчя акторів вибілюються рисовою пудрою, після чого наноситься безпосередньо грим. Якщо актор грає чоловічого персонажа, на його обличчі малюються кольорові смуги, кожна з яких має своє особливе значення і служить уособленням тієї чи іншої риси характеру персонажа. Для жіночих ролей грим не використовується, хіба що наноситься макіяж, як у гейш, тільки перебільшений. Велику роль в Кабукі грають і пози.