Тема уроку №12: «У пошуках художньої експресії. Фовізм і сюрреалізм в живописі».
Мета уроку:
Формування ключових та предметних компетентностей:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров′язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;
соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;
інформаційну – навчати учнів використовувати малюнки, фотографії як джерела інформації, репродукції картин художників-експресіоністів.;
комунікативну – удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісної – висловлювати власне ставлення до розвитку мистецтва на межі ХІХ—ХХ ст. з урахуванням моральних і соціальних норм;
комунікативної – проводити пошуково-дослідницьку діяльність у галузі мистецтва(проведення аналізу окремих мистецьких явищ, підготовка повідомлення); уміння працювати з довідковою літературою.
загальнокультурної – виховувати естетичний смак, інтерес до мистецтва модернізму прагнення багато знати і вміти, застосовувати свої знання.
міжпредметну естетичну компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування видів мистецтв.
Фаза актуалiзацiї
1.Створіть асоціативний кущ до слова «дикий».
2. Метод: З-Х-Д «Знаю-хочу знати-дiзнався».
Знаю |
Хочу дiзнатися |
Дiзнався |
Митці, які хочуть самовиразитись |
Про представників авангардистської течії в живописі початку ХХ століття, а саме фовістів |
|
Ілюзії, сновидіння, галюцинації – це підсвідомість |
Як колорит, фарби, колір та ілюзії, сновидіння, галюцинації найшли своє втілення у мистецтві. |
|
3. «Обмiркуйте- Об'єднайтесь у пари-Обмiняйтесь думками»:
4. Дерево припущень. Учні озвучують свої ідеї та спільно створюють «дерево передбачень» до теми «Фовізм».
Припущення:
Аргументи на користь тверджень:
Фаза побудови знань
1.Метод: «INSERT/ІНСЕРТ». Поділіться на групи (1-ша група опрацьовує творчість художників- фовістів; 2-га група опрацьовує творчість художників- сюрреалістів). Учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку.
+Я це знав
|
-Я це не знав/ Я думав інакше
|
? Це мене здивувало
|
! Я хотів би дізнатися про це детальніше
|
|
|
|
|
2.Розкажіть про Анрі Матісса за допомогою методу «Гронування»
3.Перегляньте колаж картин Анрі Матісса і скажіть:
Які емоції викликають картини Анрі Матісса?
Як впливає на емоційність сприймання різнобарв‘я кольорів і декоративність?
4. Творче конструювання. А. Матісс уперше застосував техніку декупажу, вирізуючи з кольорового паперу фігури, з яких складав панно. Створи власну декоративну композицію за мотивами квітки, дерева тощо (кольоровий папір).
5. За допомогою методу «Фішбоун» визначте, який художній напрям спричинив сенсацію в експресіонізмі.
Проблема:
Який художній напрям спричинив сенсацію в експресіонізмі?
Причини:
Факти:
Висновок:
Отже, усі ці причини і факти спричинили сенсацію в експресіонізмі – виникнення художнього напряму фонізму.
6.Метод «Щоденник подвійних записів».
Опрацювати у підручнику матеріал про Сальвадора Далі.
Поділити сторінку зошита навпіл. Під час читання заповнити таблицю: зліва – що саме (персонаж, момент дії, колір, символ...) вразило, справа – чому вразило (які думки викликало, які запитання виникли...).Учні читають та занотовують,а потім діляться своїми коментарями.
7.Метод «6 капелюхів» для того, щоб розглянути чудернацькі образи, неймовірні підтексти, майстерно виконані комбінації на картинах Сальвадора Далі.
Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого
«капелюха». Колір капелюха вказує на тип завдання:
Білий капелюх – розкажіть про Сальвадора Далі лише у
фактах і цифрах.
Жовтий капелюх – подумайте, чому реальні зв’язки замінювались на довільні асоціації митця і світ втрачав сталість.
Чорний капелюх – доведіть, що картини Сальвадора Далі мають подвійний зміст.
Червоний капелюх – подумайте, який емоційний стан може викликати в нас перегляд картин Сальвадора Далі.
Зелений капелюх – подумайте, які позитивні моменти має ця тема?
Синій капелюх – узагальніть висловлювання всіх попередніх груп-
капелюхів/підсумуйте, що корисного та нового ми взнали в результаті цього завдання.
8.Дискусія. Чим відрізняються картина Сальвадора Далі «Тайна вечеря» та ренесансну фреску.
Фаза консолідації
1. Метод: З-Х-Д «Знаю-хочу знати-дiзнався». Завершення роботи.
Знаю |
Хочу дiзнатися |
Дiзнався |
Митці, які хочуть самовиразитись |
Про представників авангардистської течії в живописі початку ХХ століття, а саме фовістів |
У роботах Матісса переважають яскраві кольори, що підкреслюють святкову барвистість світу. Його полотнам притаманні декоративна виразність, мажорна гармонія барвистих акордів, життєстверджувальна тенденція… |
Ілюзії, сновидіння, галюцинації – це підсвідомість |
Як колорит, фарби, колір та ілюзії, сновидіння, галюцинації найшли своє втілення у мистецтві. |
Особливість сюрреалізму ̶ використання ілюзій та парадоксальне поєднання форм. |
2. Підведемо підсумки уроку за допомогою методу «Кубування»:
1. Опиши експресіонізм як літературно- мистецький напрям авангардизму.
2. Порівняй експресіонізм із іншими стилями модернізму.
3. Доберіть асоціації до художнього напряму – фонізм.
4.Проаналізуй картини експресіонізму. Що спадає на думку, коли їх розглядаєш?
5. Як можна практично використати афоризм П.Клеє «Мистецтво не відтворює зриму реальність, воно її творить».
6.Запропонуйте «за» і «проти» щодо композиційного використання та колориту картин художників- експресіоністів.
3.Напиши послання одному з художників- експресіоністів за допомогою таблиці «РОФТ»
Роль (хто пише) |
Отримувач (аудиторія) |
Формат (у якій формі) |
Тема (про що це) |
Я |
Сальвадору Далі |
SMS-повідомлення |
неймовірні картини на межі неможливого— не відірвати погляд |
4.Скласти сенкан про фовістів.
Фовізм
Сліпучо- яскравий і грубий
Пронизує, турбує, бентежить
Прагне до творчого самовираження
Експресивність