Тема: Місто Рим і його мешканці
Мета: дати уявлення учням про життя столиці Римської імперії та побут римських громадян, ознайомити учнів з визначними пам'ятками Рима; розвивати вміння учнів готувати повідомлення, заповнювати узагальнюючі таблиці, порівнювати побут заможних і простих городян, традиції та звичаї давнини із сучасним життям; підвищувати культурний рівень учнів, розширювати їхній кругозір
Основні поняття і терміни: терми, форум, Колізей, акведуки
Тип уроку: урок-подорож
Структура уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація
ііі Актуалізація опорних знань
1. Перша зупинка - центральна площа Рима.
2. Друга зупинка - Капітолійський пагорб.
3. Третя зупинка - будівельний майданчик.
4. Четверта зупинка - перехрестя вулиці недалеко від Форума.
5. П’ята зупинка - місто Помпея.
IV Вивчення нового матеріалу
V Закріплення нових знань
V І Підсумок уроку
VII Домашнє завдання
I Організаційний момент.
II Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Ми з вами здійснимо подорож до столиці Римської імперії - міста Риму. Спробуємо дізнатися про життя столиці імперії, побут римських громадян, ознайомимося з визначними пам'ятками Рима. Під час подорожі ви маєте заповнювати дорожні листи. А зараз я прошу вас подумати і записали в зошиті, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
III Актуалізація опорних знань
Для того щоб розпочати нашу подорож вам потрібно дорожній лист в якому указано маршрут подорожі. Його ви отримаєте в обмін на правильні відповіді.
Запитання( пропонуються учням у формі білетів, які вони самі обирають)
1. Коли був заснований Рим? (753 р. до н.е.)
2. Хто, згідно з легендою, засновником Рима? (брати Рому і Рем)
3. Що таке тріумвірат? (союз трьох полководців)
4. Коли Рим перетворився на імперію? (27 р. до н. є. під час правління Октавіана Августа)
5. Хто боровся за владу в Римі після смерті Цезаря? (Антоній та Октавіан)
6. Чому вбили Цезаря? (деякі сенатори боялися, що замість республіки знову будуть царі. Тому вони змовилися і вбили Цезаря)
7. В якому році Цезар остаточно захопив владу в Римі? Що означає вислів „Рубікон перейдено - жереб кинуто!" (49 р. до н. є., зробити безповоротний крок, здійснити рішучий вчинок)
8. Хто такі клієнти і патрони (звільнений раб і господар)
9. Яке головне право було гарантовано кожному громадянину? (Усі громадяни Римської держави рівні перед законом)
10. Чим займалася більша частина населення Риму? (сільським
господарством)
11. Який римський імператор наказав спалити Рим? (Нерон)
IV Вивчення нового матеріалу
1. Перша зупинка - центральна площа Рима.
Розповідь вчителя (оглядова розповідь про Стародавній Рим)
Ну от, всі отримали квитки і ми можемо розпочати нашу подорож. Перша наша зупинка - центральна площа Рима. Тут ми ознайомимося з містом і зустрінемося з першим екскурсоводом.
Рим - велике і гарне місто, побудоване руками багатьох тисяч рабів, У II ст. до н.е. воно нараховувало 1 мільйон жителів. Місто було оточене кріпосною стіною з вежами, стіна мала довжину 17 км, 15 м заввишки і 4 м завтовшки. Від міських воріт в усі частини світу розходилися дороги, які з'єднували столицю з провінціями. У центрі міста була головна площа - Форум. Кожний імператор намагався прикрасити столицю гарними будівлями, тому Форум був оточений храмами і пам'ятниками.
На Палатинському пагорбі (супроводжується демонстраційним матеріалом) височіли палаци імператорів і знаті, а на Капітолійському стояли храми богів. Найголовнішим був храм Юпітера, верховного бога римлян.
2. Друга зупинка - Капітолійський пагорб. Звідси відкривається чудова панорама на місто. Саме тут ми зустрінемося з першим екскурсоводом - Флавієм. Він розповість про найвизначніші пам'ятки римської архітектури. Слухайте уважно і не забувайте заповнювати дорожній лист.
Повідомлення учня "Визначні пам'ятки Рима".
3. Третя зупинка - будівельний майданчик.
Тут ми дізнаємося про технічні винаходи в римлян.
Самостійна робота з підручником.
Мета: ознайомитися з технічними винаходами римлян і записати їх в дорожній лист.
4. Четверта зупинка - перехрестя вулиці недалеко від Форума.
Тут на нас вже чекають дві громадянки Риму. Вони розкажуть про своє життя та побут
Рольова гра-діалог
Учні прослуховують повідомлення про життя багатих і простих римлян, заповнюють дорожні листи.
5. П’ята зупинка - місто Помпея.
Повідомлення від першої особи "Доля Помпеїв і Геркуланума "
Розповідь вчителя: Минув час і люди забули про Помпеї і Геркуланнум. Над заваленими попелом руїнами виникли нові поселення. Лише триста років тому один селянин копав колодязь і натрапив на мармурові плити і колони. Відтоді почали розкопувати Помпеї. Сьогодні ці міста майже повністю розкопані, тепер тут музей під відкритим небом. Під час катастрофи загинув відомий римський учений Пліній Старший. Він залишився в Помпеї і спостерігав за виверженням вулкана.
V Закріплення нових знань учнів
1. Перевірка заповнення дорожніх листів (вибірково)
2. Вправа „Заморочки з бочки"
Хід вправи: учням пропонується навмання вибирати з „бочки" аркуші з завданнями. Аркуші різнокольорові, колір відповідає певному рівню складності завдання: зелений - середній рівень, жовтий - достатній.
Завдання для вправи „Заморочки з бочки"
Середній рівень
1. Які міста було поховано під час виверження вулкану Везувій? (Помпеї і Геркуланум)
2. Як називався будинок заможного городянина Риму (вілла)
3. Терми це - ... (лазні)
4. Гладіаторські бої проводилися в ... (Колізеї)
5. Головна площа Рима - .. .(Форум)
6. На честь перемоги імператори будували Тріумфальні ... (арки)
Достатній рівень
1. Назвіть технічні винаходи стародавніх римлян (бетон, випалена цегла,
купол)
2. Складіть речення використовуючи дані слів:
а) багатоповерхові будинки, тісні брудні
вулички, бідні городяни;
б) Везувій, колодязь, розкопки, музей;
3. Встановіть причино - наслідковий зв'язок: виверження Везувію - загибель кількох тисяч людей
4. Як харчувалися багаті городяни?
3. Розгляд проблемного питання (якщо дозволяє час)
Чи хотіли б ви відвідати стародавній Рим?
VI Підсумок уроку
Ми сьогодні з вами багато дізналися про життя та побут стародавній римлян і тепер я пропоную вам згадати ваші очікування і сказати чи справдилися вони. Учні, за бажанням, проговорюють чи справдились їхні очікування.
Оцінювання.
VII Домашнє завдання:
1. Прочитати параграф 49;
2. Скласти кросворд чи вікторину;
3. Знайти цікаві факти про стародавній Рим і його жителів .
Підготувала вчитель історії Панькина Н.Н.