Тема: Велика грецька колонізація
Мета: ознайомити учнів із Великою грецькою колонізацією; розкрити основні напрямки Великої грецької колонізації; з’ясувати як і коли виникли міста – держави; формувати вміння аналізувати історичні події; виховувати демократичні цінності учнів, культуру спілкування.
Основні терміни: елліни, Велика грецька колонізація, поліси, метрополія, колонії.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздавальний матеріал, карта України, зображення грецького корабля трієри, презентація.
Очікувані результати: називати хронологічні межі Великої грецької колонізації , описувати спосіб життя і культурні пам’ятки в містах – державах Північного Причорномор’я та Криму.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота з ілюстрацією. (Слайд)
• Розгляньте зображення.
• Хто міг збудувати подібне? Чому?
• А чи вірите ви в те, що ці знахідки знаходяться в Україні?
У багатьох містах України були знайдені амфори, грецькі монети. Звідки могли з’явитися вони в Україні? (Проблемне питання)
• Сьогодні ми спробуємо в цьому розібратися?
• Тема нашого уроку «Велика грецька колонізація».
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Причини та напрями колонізації.
Вчитель: Скажіть мені будь – ласка де ми вже зустрічалися з поняттям колонізація
(Слайд )Карта Фінікії та її колоній.
Що таке колонія, колонізація, метрополія?
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з даними поняттями
Як вам уже відомо, у Х—VIII ст. до н. е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.
У Греції казали: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації.
Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й вирушали до далеких заморських країв?
(Слайд ) Велика грецька колонізація
Вчитель: Запишіть у зошит поняття « Велика грецька колонізація»
Практична робота.
- Якими були причини Великої грецької колонізації?
Повідомлення учнів-істориків
(Слайд ) Карта «Грецька колонізація»
Питання .
З’ясуйте напрямок грецької колонізації? (Робота з атласом та контурною картою.)
Грецька колонізація відбувалась у трьох основних напрямках: (Слайд )
У VIII-VI ст. до н.е. греки заснували на берегах Середземного і Чорного морів багато нових поселень-колоній. Вільної землі в гористій Греції й островах було обмаль. Тож доводилося безземельним вирушати в далекий путь. Переселяючись греки рятувалися від бідності, голоду і рабства. Уже в VIII ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції. Потім, долаючи запеклий опір фінікійців, елліни осіли в західній частині Середземномор’я. Тепер вони могли дістатися до «Стовпів Геракла» (Гібралтарська протока) й далі в Атлантичний океан.
На берегах Понту Евксинського греки з’явилися близько VI ст. до н.е. Виникають поселення гирлі річки Буг, потім у Криму .
(На даному етапі уроку учні дають відповідь на проблемне питання , яке було поставлено на початку уроку.)
Звідки могли з’явитися грецькі речі в Україні?
2. Колонії в Північному Причорномор’ї.
Повідомлення та презентації учнів греків-переселенців.
Коли і як виникли грецькі міста – держави.
Практична робота
Позначити у контурній карті міста – держави Північного Причорномор’я
Виступ учнів з повідомленнями.
У Північному Причорномор’ї греками було засновано 80 колоній. Найвідоміші серед них: Ольвія – в гирлі р. Буг, Херсонес – на півдні Кримського п-ова, Пантікапей – на сході Керченського п-ова.
Уявіть собі, як пристали до берега кораблі. Напружено вдивлялися мандрівники в далечінь – чи не з’явилися люті скіфські вершники? Ні, все спокійно. Кораблі заскреготали днищем по дну. Прибули! З інтересом досліджують греки берег, на якому вони збираються будувати місто. Ватажок колоністів сказав: «Подякуємо ж богам за те, що вони щасливо доправили нас у те благословенне місто. І назвемо наше місто Ольвія, тобто Щаслива. Це місце принесе нам щастя!»
Учнівська доповідь про життя в Ольвії
Учитель. Не всім вдалося освоїтися в даному місці. Ми знову сідаємо на корабель і вирушаємо в подорож вздовж берега, і через деякий час опиняємося на півострові. Місцевість нагадує нашу рідну. Ватажок пропонує нам залишитися тут. Місто ми називаємо Херсонес – «півострів».
Учнівська доповідь про життя в Херсонесі
Учитель. І знову не всім вдалося прижитися в даній місцевості. Більше нічого не залишається як знову вирушити на пошуки кращої долі. Продовжується плавання вздовж берега. Зправа – безкрає синє море, а зліва – високі гори, інколи з води виростає каміння, але досвідченим мореплавцям вдається уникнути лиха, а попереду – невідоме майбутнє і надія на краще. Аж ось, море починає звужуватися, і мандрівники опиняються у вузькому коридорі, але, по лівому борту – мальовнича місцина, і прямо тут вода кишить рибою. «Давайте залишимося тут, - говорить ватажок, - ми довго подорожуємо і всі втомилися. А тут чудова спокійна місцина і є чим прогодуватися. Ми осядемо тут і назвемо наше місто Пантікапей, тобто рибний шлях».
Учнівська доповідь про життя в Пантікапеї
Мандрівники
Особливості господарства античних міст-колоній північного Причорномор’я
Історики
Практична робота
|
А Дністер Б Керч В Феодосія Г Севастополь Д Білгород-Дністровський
|
Вправа «Три речення».
Трьома реченнями перекажіть, про що ви сьогодні дізналися.
Висновки
Грецька колонізація була викликана різними причинами: війнами, боротьбою між різними верствами населення, пошуком ринків збуту і джерел сировини. Греки поселялися на узбережжях морів, засновуючи міста-поліси. Інтенсивними темпами розвивалося сільське господарство, ремесла і торгівля, що сприяло існуванню тісних взаємин між самими містами-державами та метрополією, з місцевими племенами – скіфами, фракійцями та ін.
Отже, значення античних держав в історії давнього населення, яке проживало за межами Великої Греції, не вичерпується лише її взаєминами з навколишніми племенами. Епоха існування античної цивілізації глибоко відбилася на житті та культурі наступних поколінь.
Для всіх людей Батьківщина — це, перш за все, країна, яка дала їм життя. Тому давайте її берегти і вірними їй дочками й синами!