Урок "Велика грецька колонізація"

Про матеріал
Розробка уроку "Велика грецька колонізація" Всесвітня історія.Історія України 6 клас
Перегляд файлу

Тема: Велика грецька колонізація

Мета: ознайомити учнів із Великою грецькою колонізацією; розкрити основні напрямки Великої грецької колонізації; з’ясувати як і коли виникли міста – держави; формувати вміння аналізувати історичні події; виховувати демократичні цінності учнів, культуру спілкування.

Основні терміни: елліни, Велика грецька колонізація, поліси, метрополія, колонії.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздавальний матеріал, карта України, зображення грецького корабля трієри, презентація.

Очікувані результати: називати хронологічні межі Великої грецької колонізації , описувати спосіб життя і культурні пам’ятки в містах – державах Північного Причорномор’я та Криму.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з ілюстрацією.   (Слайд)

 Розгляньте зображення.

 Хто міг збудувати подібне? Чому?

 А чи вірите ви в те, що ці знахідки знаходяться в Україні?

У багатьох містах України були знайдені амфори, грецькі монети. Звідки могли зявитися вони в Україні? (Проблемне питання)

 

 Сьогодні ми спробуємо в цьому розібратися?

 Тема нашого уроку «Велика грецька колонізація».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Причини та напрями колонізації.
  2. Колонії в Північному Причорномор’ї.
  3. Наслідки Великої грецької колонізації

 

1.Причини та напрями колонізації.

Вчитель: Скажіть мені будь – ласка де ми вже зустрічалися з поняттям колонізація

(Слайд )Карта Фінікії та її колоній.

Що таке колонія, колонізація, метрополія?

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з даними поняттями

Як вам уже відомо, у Х—VIII ст. до н. е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах  Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.

У Греції казали: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації.

Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й вирушали до далеких заморських країв?

 

 

(Слайд  ) Велика грецька колонізація

Вчитель: Запишіть у зошит поняття « Велика грецька колонізація»

 

Практична робота.

  1. Причини та напрями колонізації.

 

 

 

- Якими були причини Великої грецької колонізації?

Повідомлення учнів-істориків

 

(Слайд ) Карта «Грецька колонізація»

Питання .

З’ясуйте  напрямок  грецької колонізації? (Робота з атласом та контурною картою.)

 

  • Куди ж переселялися греки?

Грецька колонізація відбувалась у трьох основних напрямках: (Слайд ) 

  • Західному;
  • Південному;
  • Північно-східному.

 

У VIII-VI ст. до н.е. греки заснували на берегах Середземного і Чорного морів багато нових поселень-колоній. Вільної землі в гористій Греції й островах було обмаль. Тож доводилося безземельним вирушати в далекий путь. Переселяючись греки рятувалися від бідності, голоду і рабства. Уже в VIII ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції. Потім, долаючи запеклий опір фінікійців, елліни осіли в західній частині Середземномор’я. Тепер вони могли дістатися до «Стовпів Геракла» (Гібралтарська протока) й далі в Атлантичний океан.

 

На берегах Понту Евксинського греки з’явилися близько VI ст. до н.е. Виникають поселення гирлі річки Буг, потім у Криму .

 

(На даному етапі уроку учні дають відповідь на проблемне питання , яке було поставлено на початку уроку.)

Звідки могли зявитися грецькі речі в Україні?

 

2. Колонії в Північному Причорномор’ї.

 

Повідомлення та презентації учнів греків-переселенців.

Коли і як виникли грецькі міста – держави.

Практична робота

Позначити у контурній карті міста – держави Північного Причорноморя

 

Виступ учнів з повідомленнями.

У Північному Причорномор’ї  греками було засновано 80 колоній. Найвідоміші серед них: Ольвія – в гирлі р. Буг, Херсонес – на півдні Кримського п-ова, Пантікапей – на сході Керченського п-ова.

Уявіть собі, як пристали до берега кораблі. Напружено вдивлялися мандрівники в далечінь – чи не з’явилися люті скіфські вершники? Ні, все спокійно. Кораблі заскреготали днищем по дну. Прибули! З інтересом досліджують греки берег, на якому вони збираються будувати місто. Ватажок колоністів сказав: «Подякуємо ж богам за те, що вони щасливо доправили нас у те благословенне місто. І назвемо наше місто Ольвія, тобто Щаслива. Це місце принесе нам щастя!»

Учнівська доповідь про життя в Ольвії

 

Учитель. Не всім вдалося освоїтися в даному місці. Ми знову сідаємо на корабель і вирушаємо в подорож вздовж берега, і через деякий час опиняємося на півострові. Місцевість нагадує нашу рідну. Ватажок пропонує нам залишитися тут. Місто ми називаємо Херсонес – «півострів».

Учнівська доповідь про життя в Херсонесі

 

Учитель. І знову не всім вдалося прижитися в даній місцевості. Більше нічого не залишається як знову вирушити на пошуки кращої долі. Продовжується плавання вздовж берега. Зправа – безкрає синє море, а зліва – високі гори, інколи з води виростає каміння, але досвідченим мореплавцям вдається уникнути лиха, а попереду – невідоме майбутнє і надія на краще. Аж ось, море починає звужуватися, і мандрівники опиняються у вузькому коридорі, але, по лівому борту – мальовнича місцина, і прямо тут вода кишить рибою. «Давайте залишимося тут, - говорить ватажок, - ми довго подорожуємо і всі втомилися. А тут чудова спокійна місцина і є чим прогодуватися. Ми осядемо тут і назвемо наше місто Пантікапей, тобто рибний шлях». 

Учнівська доповідь про життя в Пантікапеї

 

Мандрівники

Особливості господарства античних міст-колоній північного Причорномор’я

 

  1. Робота з візуальними джерелами. (Слайд )
  • Роздивіться пам’ятки з грецьких колоній Криму.
  • Доведіть, що мешканці цих колоній не втрачали зв’язку з материковою Грецією.
  • Порівняйте реконструкції забудов Греції та колоній.
  • Як ви гадаєте, чому грецькі переселенці будували копії своїх міст?
  • Пригадайте, як називається головна площа міста?
  1. Робота з історичною картою

 

  1. Наслідки Великої грецької колонізації

Історики

Практична робота

                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Установіть логічні пари.  (Слайд )
  1. Тіра
  2. Херсонес
  3. Тірас
  4. Пантикапей

А   Дністер

Б   Керч

В   Феодосія

Г   Севастополь

Д   Білгород-Дністровський

 

  1. Оберіть головні причини Великої грецької колонізації. (Слайд 22)
  1. Загострення відносин між демосом і аристократією
  2. Зменшення населення Греції внаслідок епідемій
  3. Бажання греків насаджувати релігію серед інших народів
  4. Нестача в Греції родючої й придатної для обробітку землі.
  5. Зацікавленість народів, які мешкали на берегах Середземного й Чорного морів, в існуванні грецьких колоній
  6. Пошук нових джерел сировини для роботи майстерень
  7. Войовничість греків, які бажали захопити нові території.
  1. Підсумок уроку.

Вправа «Три речення».

Трьома реченнями перекажіть, про що ви сьогодні дізналися.

 

Висновки

Грецька колонізація була викликана різними причинами: війнами, боротьбою між різними верствами населення, пошуком ринків збуту і джерел сировини.  Греки поселялися на узбережжях морів, засновуючи міста-поліси.  Інтенсивними темпами розвивалося сільське господарство, ремесла і торгівля, що сприяло існуванню тісних взаємин між самими містами-державами та метрополією, з місцевими племенами – скіфами, фракійцями та ін.

Отже, значення античних держав в історії давнього населення, яке проживало за межами Великої Греції, не вичерпується лише її взаєминами з навколишніми племенами. Епоха існування античної цивілізації глибоко відбилася на житті та культурі наступних поколінь.

Для всіх людей Батьківщина — це, перш за все, країна, яка дала їм життя. Тому давайте її берегти і вірними їй дочками й синами!

 

  1. Домашнє завдання.

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
4374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку