Мій професійний вибір

Про матеріал
Матеріал допоможе активізувати процес пізнання , свідомого професійного вибору старшокласників; розвивати навички самоаналізу, планування, поглиблювати уявлення про світ професій та їх особливості; виховувати людину, яка вміє ставити перед собою досяжні завдання, обирати оптимальний шлях їх розв’язання, аналізувати результати діяльності, брати на себе відповідальність за свої вчинки.
Перегляд файлу

Вовнянко Тетяна Сергіївна

Практичний психолог

 Прогресівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

Кіптівської сільської ради

Чернігівського району, Чернігівської області

Мій професійний вибір

Мета: активізувати процес пізнання , свідомого професійного вибору старшокласників; розвивати навички самоаналізу, планування, поглиблювати уявлення про світ професій та їх особливості; виховувати людину, яка вміє ставити перед собою досяжні завдання, обирати оптимальний шлях їх розв’язання, аналізувати результати діяльності, брати на себе відповідальність за свої вчинки.

Хід заняття

Вступ

  В українському суспільстві відбуваються інтенсивні зміни, що зумовлюють потребу у формуванні нового типу особистості професіонала із глибокими фаховими знаннями, сформованими професійними цінностями, позитивним емоційним ставленням до професії та професійної спільноти, розвиненою внутрішньою мотивацією до саморозвитку і творчої самореалізації.

 Професійна діяльність займає орієнтовно третю частину життя кожної людини. Це чимало. Особливо якщо враховувати те, що одну третину свого життя ми проводимо уві сні. Займатися стільки часу улюбленою і цікавою справою – щастя цілком досяжне. Щоб правильно вибрати професію, необхідно знати свої можливості, професійні інтереси й схильності, а також враховувати вимоги професії й ситуацію на ринку праці. Один, маючи невеликі здібності, цілком задоволений собою. Інший, незважаючи на високі досягнення, страждає від власної недосконалості. У стародавні часи вважали, що людина – мірило всіх речей. Отже скільки людей – стільки й вимірювальних приладів. Здатність оцінювати себе – найважливіше утворення людської психіки, що формується в ранньому дитинстві й накладає відбиток на все життя людини.

Знайомство. Вправа « Візитка»

Мета: сприяти знайомству учасників.

 Кожному учаснику необхідно зробити графічне зображення візитівки, на якій вказати ім’я та придумати на першу літеру імені слово, яке характеризує вас як людину ( особистість).

Притча

 Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало зрозуміло, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, розпочалась паніка, тоді люди звернулися до Господа і попросили:  « О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо й надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.

  •          У  чому ж полягає сутність притчі? ( Правильний вибір професії)

Вправа « Мої професійні бажання»

Мета: навчити учнів усвідомлювати свої професійні бажання, відповідність між власними професійними бажаннями та обраним місцем навчання; опанувати інструменти самоусвідомлення та самодіагностики.

Хід вправи. Зі списку незакінчених речень учням пропонується обрати будь які 5 та закінчити їх:

  •      Я збираюся….
  •      Я бачу свою професійну мету в тому, що…
  •      Я прагну…
  •      Я можу досягти успіху в…
  •      Мій вік є найкращим для…
  •      Я абсолютно впевнений, що я хочу…
  •      Мій успіх пов’язаний із…
  •      У мене є те, що необхідно для…
  •      Я знаю, що я буду…
  •      Я повістю впевнений…
  •      Мені добре було б мати…
  •      Мені добре бути..
  •      У роботі я задовольняю своє бажання…
  •      У мене є природне прагнення…
  •      Моє навчання дає мені змогу…Для мене зручно та вигідно…
  •      Я мрію…
  •      Мі професійний інтерес спрямований…
  •      У мене достатньо сил і бажання…
  •      Мій нинішній стан дає змогу…

Після завершення обраних речень дати відповідь на три питання:

А) чи пов’язані ваші професійні бажання з обраним місцем навчання та майбутнім місцем роботи?

Б) Чи існують інші можливості професійного навчання, кар’єри, які більше відповідають вашим бажанням?

В) Чи достатньо ви обізнані, як саме будуть задовольнятися ваші бажання в тих місцях навчання та роботи, які ви обрали)

Бесіда « Я обираю професію»

 Одним із найголовніших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, є однією з найважливіших умов відчуття життєвої повноцінності. Вибір навчального закладу, а згодом професії значною мірою впливає на подальше життя людини. Тут не можна покластися на випадковість, не можна квапитися. Необхідне  як найсерйозніше ставлення до цієї проблеми.

 Один мудрець казав: «Щастя – це коли хочеться вранці  йти на роботу, а у вечері йти додому». Просто, правда? Але це лише на перший погляд.

Ви, напевно, зустрічали людей, яким у ранці не хочеться йти на роботу. І далеко не всі вони ледарі. Вони чесно виконують те, що від них вимагається. Але для них понеділок – найгірший день. Вони навіть радіють, коли раптом захворіють: можна побути вдома і не ходити на роботу. Це вони іноді кажуть : « Швидше б пенсія».

 Ви вибираєте професію на все життя, щоб потім довгі роки кожного ранку хотілося йти на роботу….

 Професій існує дуже багато, понад шість тисяч. Хто може вам допомогти при виборі професії? Батьки. Ні, батьки можуть лише висловити власну думку, але вибір залишається за вами. Наші мрії багато у чому визначають наше життя, але не можна покладатися лише на своє «хочу», воно може підвести. Наприклад, ви хочете стати у майбутньому пілотом, а у вас погана реакція, або ви мрієте бути економістом, але погано знаєте математику. Що ж ще треба знати, щоб не помилитися у виборі професії? Треба вивчати особистісні якості, ураховувати стан здоров’я не менш важлива обставина: людина повинна робити те, до чого має хист і здібності. Таку працю вона виконуватиме залюбки і якнайкраще. Це принесе користь і людині і всьому суспільству.

Обираючи професію, потрібно враховувати й те, що трудова діяльність людини містить кілька видів:

  •          Фізична праця ( пов’язана з навантаженням  на м’язи та опорно-руховий апарат людини) – легка, середня, важка.
  •          Розумова праця ( пов’язана з нервово-емоційною напруженістю) – мало напружена, помірно напружена, напружена.
  •          Механізована праця ( вимагає менших витрат енергії та м’язових навантажень, ніж ручна, проте характеризується великою швидкістю рухів людини, що призводить до швидкої втомлюваності і зниження уваги).

Крім стану здоров’я, під час вибору професії важливо враховувати й темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота , пов’язана з посидючістю, монотонністю ( бухгалтер, оператор…) і тривалою монотонною напруженістю. Водночас флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія або шахтаря. Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про професії, яку можна отримати в центрі зайнятості, під час проведення днів відкритих дверей у навчальних закладах, ярмарках професій, у довідковій літературі…

Вправа « Експеримент»

Тепер давайте пограємо в гру « Влучити в ціль»

Вам потрібно паперовою кулькою влучити в «десятку» ( учні по черзі кидають кульку в мішень, не залишаючи своїх місць).

Чи було попередження про те, що кидати кульку можна лише з одного місця? Не рухаючись? Не підходячи ближче? Чи пропонувалося виконати лише одну спробу?

Часто ми самі ставимо собі неіснуючі обмеження, після перших невдач швидко залишаємо спроби досягти бажаного, а потім звинувачуємо у своїх проблемах людей, які нас оточують.

Отже, не достатньо мріяти, варто шукати шляхи для досягнення поставленої мети.. Ще давньогрецький філософ Платон зауважував: « Пізнай себе та виконай свою справу» .

Вправа « Хто я»

Протягом 5 хв. Десять разів по різному вам потрібно відповісти на запитання: « Хто ?». Озвучуйте ті думки, які першими спали на думку.

Відповідаючи на питання « Хто я?» , ви визначаєте місце , що займаєте в цьому світі, конструюєте особисте « Я». Якщо ви змогли вигадати собі не більше 5 характеристик, імовірно, ви або не маєте бажання розкриватися навіть перед собою, або рідко замислюєтеся, користуючись лише очевидними характеристиками ( «Я – людина, учень»,,,)

Вправа « Продовж казку « Хочу –можу –потрібно»» ( « Знімаємо кіно»)

Мета: драматично обіграти значення мотивів та здібностей у професійній спрямованості.

Хід вправи.

 Група поділяється на дві підгрупи. Ведучий пропонує початок казки, учасники повинні продовжити її. « Іде герой ( обирають самостійно) дорогою та бачить величезний камінь, на якому написано: «Ліворуч підеш – знайдеш те, що хочеш, прямо – знайдеш те, що  вмієш, а праворуч – те, що потрібно». Варто розіграти казку так, щоб «глядач» зрозумів думку авторів, як саме спосіб вибору професії впливає на подальшу професійну спрямованість.

Завершення тренінгу. Вправа « Побажання»

 Вийдіть на середину класу й створіть коло.

Ви йдете у світ. Не забувайте про те, що ви залишаєтеся однокласниками. Давайте утворимо зараз зв’язок, який буде поєднувати вас довгі роки. У яку б ситуацію ви не потрапили, варто пам’ятати, що ви завжди можете розраховувати на допомогу. Зафіксуйте нитку в руці та передайте клубок товаришу зліва з побажанням на майбутнє.

 Бажаю всім успіхів!

Список використаних джерел:

Кузьменко Л.  Чи готовий ти до вибору професій? // Психолог. – 2014.- № 22.- С.23-26.

Радзімовська О. Розвиток професійної ідентичності. // Психолог. – 2016.- № 3-4.- С. 4-20.

Титаренко О. Стояновська К. Цикл занять з вибору професії // Психолог .- 2013.- № 11-12.- С. 28-29.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Вовнянко Таня
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 липня
Переглядів
79
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку