Квест для учнів 6-11 класів
(До Міжнародного дня рідної мови)
На лекції нудній про вічність мови
Бувальщина згадалась випадкова:
В старої жінки одібрало руки,
Але вона й не дума помирать,
ЇЇ годують з ложечки онуки,
Дочка купає, носить ліки зять.
В старої жінки одібрало ноги,
Але вона й не дума помирать,
Бо люблять в домі її всі онуки,
Дочка піклується, не кривдить зять.
В старої жінки мову одібрало –
І от вона зібралась помирать.
Ні крихти хліба кілька днів не брала,
Хоча просили всі: дочка, онуки, зять.
Померла тихо з розпачу німого,
Що не могла нічого їм сказать.
Слізьми прощальними слова скотились,
І чули їх дочка, онуки, зять.
Ми не випадково розпочали нашу зустріч саме цією поезією Дмитра Іванова. Адже ми знаємо, який важливий день прийшов до нас сьогодні – це Свято рідної мови. 21 лютого наша країна разом з усім світом відзначала День рідної мови. І я вірю, що ви саме ті діти, котрим небайдужа доля рідного слова.
- Чому ж саме 21 лютого ми відзначаємо це свято?
Історія цього свята йде з Пакистану, де 21 лютого 1952 року було вбито п’ятьох студентів, які мали зухвальство виступити за надання бенгальській мові статусу офіційної. Відтоді цей день у країні став Днем полеглих за рідну мову. Зрештою, після визвольної війни, в 1971 році, східна частина Пакистану виокремилась в незалежну державу Бангладеш зі своєю мовою. У жовтні 1999 року на 30 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО у пам'ять про цю подію було запроваджено Міжнародний день рідної мови, який тепер відзначають щорічно цього дня.
Міжнародний день рідної мови святкують з 2000 року. Саме так вчені-лінгвісти намагаються привернути увагу людей щодо володіння рідною мовою. За оцінками фахівців, із понад 6000 мов, які нині існують у світі, значна частина перебуває під загрозою зникнення у найближче десятиріччя. Щороку повністю перестають вживатися близько десяти мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ! Для того, щоб мова не зникла, за свідченням науковців, необхідно, щоб нею спілкувалися принаймні сто тисяч людей.
В Україні цей день відзначається з 2002 року, коли Президент України підписав відповідне розпорядження про відзначення Міжнародного дня рідної мови. Ми хочемо долучитися до урочистого відзначення цього свята, спробуємо переконати своїх ровесників, що мова – це безцінний дар, який треба шанувати, як батька і матір, родину і батьківщину.
- Чи можливо людям порозумітися між собою без словесної мови? Спробуйте уявити один день свого життя без мови: ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А тут?..
– Якою є школа без мови? Спробуйте уявити.
Мовчазні учні походжають широкими коридорами – і ні з ким не сперечаються, не розповідають про вчорашні пригоди...
Стоїть мертва тиша. Лунає дзвоник.
Вони тихенько заходять у клас, сідають за парту. А що далі?
Підручників у них немає, бо немає писемної мови.
Вчитель мовчить…
Чи змогли б діти в таких умовах стати лікарями, учителями, менеджерами, кваліфікованими працівниками?
Безумовно, ні.
Отже, мова — найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити неможливо, це «найбільше і найдорожче добро, кожного народу».
Сьогоднішній квест присвячений Міжнародному дню рідної мови, який відзначається щороку 21 лютого. Сподіваюсь, що ви дізнаєтеся багато нового, продемонструєте свої знання, вміння, навички, і звісно ж, отримаєте позитивні емоції від гри.
1. Завдання
1. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
2. Який відмінок називається прямим? (називний)
3. У якому словнику можна знайти значення слова? (тлумачному)
4. Коли відзначаємо День рідної мови? ( 21 лютого)
5. Граматична основа речення — це … (підмет і присудок)
6. Скільки всього є частин мови? (10)
7. У якому стилі мовлення пишеться газетна стаття? (публіцистичному)
8. Як підкреслюється додаток? (пунктиром)
9. Після яких букв ставиться апостроф? (б, п, в ,м, ф)
10. На які питання відповідає прикметник? ( який? чий?)
11.Які звуки позначає літера щ? (ш ч)
12.Чим поширюється речення? (другорядними членами речення)
13.Частина слова без закінчення – це… (основа)
14.Скільки звуків позначає я після голосного? (два)
15.У незмінних словах не буває …. (закінчення)
2. Мовні загадки-жарти
Які алфавіти складаються із 6 літер? (абетка, азбука)
Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (ви-ми-ти)
Який займенник у спорті може задовольнити суперників, але розчарувати болільників? (нічия)
Чим закінчується зима і весна? (літерою а)
Як написати слово «робота» 5 літерами? (праця)
4 літерами? (труд)
Це усі повинні знати:
Нас не можна роз’єднати,
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук – один. (дж, дз)
3. Гумористичні загадки
1. Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
2. Без чого не буває криниці? (Без дна)
3. З якого посуду не можна поїсти? (З порожнього)
4. Від чого плаває качка? (Від берега)
5. Чи може страус назвати себе птахом? (Ні, бо він не вміє говорити)
6. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
7. Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
8. Де є річка без води? (На карті)
9. Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало)
10. Як написати «суха трава» чотирма буквами? ( Сіно)
4. ЗАВДАННЯ
Мої помічники прикріплять ці букви на ваші груди, ваше завдання запам’ятати свої літери. Я вам ставитиму запитання, а ви слово-відповідь маєте скласти вишикувавшись, щоб ми могли прочитати. Пам’ятайте, що ми читаємо зліва направо. У вас на відповіді є 1 хвилина.
(букви: П, Т, Л, Р, Н, О, І, А).
(букви: П, В, Р, М, Л, А, А, О).
5. Завдання. Розставити прізвища в алфавітному порядку.
Гамалія, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте речення.
Відповідь:
Кухаренко,Мстиславець,Опанасюк,Січинський,Ухов,Чубинський .
6. Завдання: Із слова ЛЕКСИКОГРАФІЯ складіть та запишіть 10 нових слів, переставляючи букви.
Відповідь: лексика, коса, колесо, фіра, кора, рак, яр, гра, рис, сир.
7. Завдання: Відгадайте за назвами предмети
Ключ. У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.
Вислів В.Сосюри - «Мова – душа народу»
8. Завдання: З поданих частин слів утворіть нове слово.
Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка. (по+сад+ ка=посадка)
9. Завдання: дати відповіді на запитання
Державна мова України. (українська)
З якого знаку починається діалог? (з тире)
Наука, що вивчає знаки мови? (фонетика)
Назвіть головні члени речення? (підмет і присудок)
Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
Скільки букв «о» в слові молоко? (3)
Слово, що має багато значень? (багатозначне)
Остання буква у слові «сім»? («ем»)
Назвіть одним словом сталі словосполучення? (фразеологізми)
Найменша одиниця мови (звук)
Слова, що мають спільний корінь? (спільнокореневі)
Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
Яка буква не має звука? (м`який знак)
Словник, з якого дізнаємося значення слів? (тлумачний)
Сьомий відмінок нашої мови? ( Кличний)
Частина слова перед коренем? ( Префікс)
Які знаки ставляться при прямій мові? (Лапки)
Розмова двох осіб? (діалог)
10. Завдання:Підібрати до поданих тлумачень фразеологізми.