Мнемотехніка як метод візуалізації навчального матеріалу.

Про матеріал
Мнемотехніка ( від грец. мнемоніка) – це спосіб покращення засвоєння нової інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів, що полегшують запам'ятовування й збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій.
Перегляд файлу

Мнемотехніка як метод візуалізації навчального матеріалу                                  

Мнемотехніка ( від грец. мнемоніка)   це спосіб покращення засвоєння нової інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів, що полегшують запам'ятовування й збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Заміна абстрактних об'єктів і фактів за допомогою понять та уявлень, які мають візуальне, аудіальне або кінестетичне представлення, об'єднання об'єктів з уже наявною інформацією в пам'яті різних типів для спрощення запам'ятовування. Також цим терміном позначають процес візуалізації (у вигляді зображення, символу) певного об’єкта, суб’єкта або явища, що полегшує його запам'ятовування або ідентифікацію. Мнемотехніка належить до здоров’язбережувальної технології, що забезпечує оптимізацію розумової діяльності в умовах сучасної освіти.

Проведення уроків з елементами використання мнемотехніки дають учням можливість набувати різні компетенції.:                                                             

Комунікативні – уміння спілкуватися з однокласниками та вчителем.   

Організаційні – уміння самостійно організовувати навчальний процес з обробки, зберігання та відтворення інформації.  

Творчі – самоаналіз, порівняння результатів, самовдосконалення при застосуванні різних видів творчої діяльності, гри.

Психологічні – подолання хвилювання, уникнення стресової ситуації під час відповіді, розвиток впевненості у власних силах

Освітні – формування вмінь та навичок з різних предметів.

Робота з мнемотехнологіями

-13-638 (2).jpgМнемотаблиця - це схема, в якій закладена певна інформація. Суть  мнемосхеми полягає в наступному: на кожне слово або маленьке словосполучення добирається картинка (зображення); таким чином весь текст замальовується схематично. Дивлячись на ці схеми- малюнки, дитина легко запам'ятовує інформацію.

Складання описових розповідей - найбільш важкий вид монологічного мовлення. Щоб описати предмет, його треба усвідомити, а усвідомлення - це аналіз. Що дитині дуже важко. Тут важливо навчити дитину спочатку виділяти ознаки предмета.

Слайд12.JPGВам подобається зима? А яка вона? Передаючи грудочку снігу, назвіть її ознаки (холодна, сніжна, морозна, красива, люта).     

Давайте складемо розповідь про зиму, використовуючи нашу таблицю.

  Що на ній зображено?
 Літера «З» позначає що? (настала зима)                                    Сніжинки часто йде холодний сніг.                                       – Які дерева? А ялинки?
 Що роблять тварини взимку? і т.д.
 

Мнемотаблиці особливо ефективні при розучуванні віршів. Дитина по пам'яті, використовуючи графічне зображення, відтворює вірш. На початковому етапі дорослий пропонує готову план - схему, а в міру навчання дитина також активно включається в процес створення своєї схеми, використовуючи піктограми (схематичні малюнки)      

Презен.jpgІ. Складаний  «Соняшник за тином»

Намалюю маму, намалюю тата.

Оце — наш садочок, а це — наша хата.

Біля хати — квіти: мальви та жоржини,

ніби сонце сходить — соняшник за тином.

 

Пре.jpgВоронько П. Зайчика злякались

Ми ходили по гриби,

Зайчика злякались,

Поховались за дуби,

Розгубили всі гриби,

Потім засміялись —

Зайчика злякались!

 

Алгоритм швидкого та ефективного вивчення віршів

1 етап – учні читають вірш і формують загальне  уявлення про його зміст.

2 етап – зображують  текст вірша у вигляді асоціативних малюнків та скорочених записів (прийоми «Піктограма», «Цифрообраз», «Перша буква»).

3 етап – читають вірш, спираючись на малюнок. Якщо треба, то роблять корекцію.

4 етап – читають вірш за асоціативним малюнком виразно, з інтонацією.

5 етап – запам’ятовують і читають вірш напам’ять, згадуючи асоціативні образи.

При переказі за допомогою мнемотаблиць, діти бачать всіх дійових осіб, і свою увагу концентрують на правильній побудові речень, на відтворенні в своєму висловлюванні необхідних виразів.

 

Народний фольклор в мнемотаблицях

Скоромовки, прислів’я, загадки, колискові

 

Загадка.jpg

 

 

Мнемотехніка в практичній діяльності

Ранкова зустріч

Піктограми для привітань в ранковому колі

Піктограми  для щоденних спостережень за погодою

погода.jpgранкові вітан.jpg

 

 

 

 

Українська мова

Робота над словниковими словами.

thumb_15.jpg1.За допомогою прийому трансформації діти створюють образну картинку, у якій зашифроване правильне написання слова.

Словникова робота.jpg2. Даний матеріал можна пропонувати учням вивчити за допомогою низки мнемотехнічних прийомів. Групувати словникові слова за спільним принципом правопису. Наприклад, слова з буквою Ґ. Створюємо асоціативний малюнок, який легко запам’ятовується і водночас несе інформацію про подане слово. Зі сформованої групи обираємо слово, яке є  опорним образом. Потім за допомогою прийомів «Послідовні асоціації» та «Синтез» навколо опорного образу розташовуємо зображення всіх інших слів групи. І, за допомогою прийому «Сюжет», складаємо історію з використанням  усіх  словникових слів цієї групи.

Під час написання диктанту зустріч зі словниковим словом викликає асоціацію, і діти  його запишуть правильно.

 

Мнемотаблиці для вивчення правил

ВІДМІНКИ.jpg

 

 

звуки.jpgзвуки букви.jpg

 

 

 

 

Мнемофрази для вивчення правил

Відмінки

На Родини Для Зими Осінь Мостить Килими (Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Кличний)

https://lh5.googleusercontent.com/proxy/jKvtslGq6Gi4YOk-t-qJ6sYaw7pxSOA1Vx-l9DPc4c_7PMZaObX8yteWbVHDwwb2nJ05J7T43fBKkpCirdmDp8LbRe0Q6j5mB2_l=s0-dБукви, після яких пишеться апостроф.

МаВПа БуФ (губні приголосні звуки)

https://lh6.googleusercontent.com/proxy/GJRiCszBLiKOKuziFFjfT7n8FK6d5FBeIIFZ57Mep9IeHzbbtQYzrlmd8EsBeFLoYdUNctMdukf8f07icKRNkWqitPTqUIlAOPULwvMSw1jj4v0TTExp7TWC=s0-dБукви, перед якими префікс з перетворюється на с.

КаФе «ПТаХ»

Фразеологизмі.jpgІгра «Вивчаємо фразеологізми»

На основі зберігаючого методу, призначеного для збільшення тривалості зберігання та ефективного відтворення інформації шляхом спеціальної активізації.

 

Я досліджую світ

Мнемотаблиці для вивчення органів чуття

За цими таблицями діти легко можуть розповісти про будову кожного органа почуттів, його призначення, про правила безпеки і гігієнічного догляду.  А створення таких таблиць разом з дітьми може бути результатом дослідницької діяльності  за цією темою.

Слайд4.JPGСлайд4.JPGСлайд5.JPGСлайд5.JPGСлайд4.JPG

 

 

 

Математика

ЦИФРИ.jpgПід час вивчення  таблиці «Склад числа»  та таблиці множення й ділення  можна використовувати прийом «Цифрообраз».  Це  прийом, при якому цифрову інформацію, що запам’ятовується, асоціативно пов’язують з певними образами або системами образів. При ознайомленні з  числами дітям пропонується звернути увагу на схожість цифри з певним предметом. Потім з цих образів складаються різні історії, які запам’ятовуються та відтворюються легше за звичайну цифрову інформацію.  Таке тренування розвиває уяву в дітей і формує навички роботи з точною інформацією.

 

Вивчення складу числа 6 (історія для запам’ятовування )

 

Джерела:

https://osvita.ua

Г.Чепурний. Мнемотехніка. Технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти. Навчально-методичний посібник

Чепурний Г.А., Палійчук Ю.В. «Як навчитися легко вчитися»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гордієнко Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шекмар Іванна Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
5790
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку