Урок розвитку зв язного мовлення на тему:"Письмовий переказ тексту “Протоптали стежку”"

Про матеріал
Урок розвитку зв’язного мовлення Письмовий переказ тексту “Протоптали стежку” (за В.Сухомлинським) Мета формувати вміння переказувати детально текст, збагачувати активний і пасивний словник учнів, розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, творче мислення, виховувати почуття емпатії, прагнення робити добро людям.
Перегляд файлу

Тема Урок  розвитку  зв’язного  мовлення  Письмовий  переказ  тексту “Протоптали  стежку” (за В.Сухомлинським)

Мета формувати вміння переказувати детально  текст, збагачувати  активний і пасивний  словник  учнів, розвивати увагу, пам’ять, спостережливість,  творче  мислення, виховувати почуття  емпатії, прагнення робити добро людям.

Обладнання: ілюстрації  про зиму,  аркуші  паперу

Стратегії:  розминка, мозкова  атака, крісло  автора

ХІД  УРОКУ

І Організація  класу

1 Привітання

Калинова, барвінкова

Наша  українська  мова.

Кожне  слово ─ це перлинка,

Мови  нашої  частинка.

А  хто  мову  гарно  знає,

Дивні  скарби відкриває,

Бо заховані  у мові

Диво-чари барвінкові.

А щоб  ці  чари відкрилися і нам, потрібно  гарно попрацювати на  уроці.

2 Розминка

─ Сьогодні  у нас урок розвитку зв’язного  мовлення. Завдання нашого уроку─ навчитися переказувати текст. З цим завданням  ви справитеся, якщо гарно  попрацюєте   на уроці.  Якими  ви хочете  бути на уроці  запишіть  на  аркушах  паперу .

у                           ( уважними, умілими…)

р                          ( розумними…)

о                          (організованими…)

к                           (кмітливими…)

ІІ Вивчення  нового  матеріалу

АКТУАЛІЗАЦІЯ

1 Слово  вчителя

За вікном  нашого  класу , здається, ніби  недавно про щось тихо перешіптувалися дерева, мов жовті метелики кружляли  останні листочки, а вітер їх підхоплював і ніс далеко-далеко. Посміхалися до нас печальними посмішками  останні  квіти,  а осіннє небо раз по раз плакало холодними дощами. Але  минув лише деякий  час ─ і картина  зовсім  змінилася, адже до нас завітала незвичайна  гостя.

Пролетіли  в  трійці коні – скакуни,

у санях повезли  дівчину вони.

Має біле  личко  дівчина чудова,

Рукавом  махнула ─ у дерев обнова.

У біленьких  шубках, в інеї  стоять,

Білосніжні  килими на землі  лежать,

Все навкруг  іскриться, все переливається,

Білокоса дівчина  дітям  усміхається.

Відгадайте, хто  вона, 

Ця  красуня чарівна?

                          (зима)

2 Складання асоціативного  куща

─Зиму  називають  по-різному: і красунею, і чарівницею. Що ж ви  уявляєте, коли  чуєте  слово «зима»?

 

 

зима

 

 

(Діти  працюють  індивідуально,  перевірка ─ фронтально) 

Ваші  асоціації  допомогли  всім  уявити  чудову  зиму  із  білою  заметіллю, тріскучими морозами, деревами, вбраними  в сніг та іній, веселими  зимовими святами. Погляньте  ще раз, яка прекрасна наша земля в зимовому вбранні.

(Учитель прикріплює  на  дошці  ілюстрації  з зимовими краєвидами.)

– Чи  всім  добре, що приходить  зима? 

3 Прийом  емпатії

─ Зараз ви розповіли  про своє бачення   приходу  зими: веселої, радісної, щасливої.  А тепер  давайте  подумаємо, чи всім зима  приносить  радощі,  чи, може, зима  приносить і певні проблеми? Уявіть, що ви ─ старенька бабуся чи дідусь.  Подумайте, що вони відчувають, коли  бачать, що вже прилітає  сніг.

(Діти працюють в парах, обговорюють дану  проблему, записують думки, що в них  з’явилися, далі ─ зачитування  та презентація роботи.)

УСВІДОМЛЕННЯ

1 Оголошення теми і мети роботи

─ Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати  детальний переказ тексту. Детальний  переказ  тексту ─ це  такий переказ, в якому передаються всі  моменти, які можуть запам’ятатися.  Коли ми пишемо такий  переказ, ми повинні зберегти  специфічні вирази, конструкції, звороти, зміст даного тексту.  Такий переказ  збагачує наше мовлення  новими словами та зворотами, зміцнює пам’ять, виробляє  уміння послідовно  та правильно  відтворювати текст.  А переказувати ми будемо текст В.О.Сухомлинського  “Протоптали  стежку”

2 Передбачення  за заголовком

Як  ви думаєте, про що може йти мова у цьому тексті?

(заслуховування передбачень дітей)

3 Ознайомлення учнів з текстом твору

Уночі була хуртовина. Намело кучугури снігу. Рано-вранці до школи йшло троє дітей ─ Юрко,  Михайлик і Ніна. Скрізь на подвір’ях  видно було людей,  які відкидали  лопатами  сніг, прокидали  стежки.

Ось хата  бабусі Марії. Вона живе  одна-однісінька. На подвір’ї  не  було нікого.діти подумали, що бабусі  дуже важко буде йти до колодязя,  адже на подвір’ї  стільки  снігу.  Тоді Юрко запропонував  протоптати  стежку  від хати до колодязя.

Діти пішли на подвір’я бабусі Марії по глибокому  снігу.  Від  воріт до хати йти було дуже важко.  А від хати  до воріт трохи легше.  Пройшли діти вдруге, втретє, вчетверте.  Протоптали  стежку від воріт до хати і від хати до колодязя.  Вони  уявляли, що бабуся вийшла на подвір’я, побачила  стежки і радіє. Раділи і діти.

4 Словникова робота і пояснення правопису слів

─ Значення яких  слів з переказу вам не зрозуміло ?

Пояснення правопису  слів рано-вранці,  сама-самісінька,  легше, вдруге, втретє, учетверте.

5 Відповіді на питання

 ─Яка  подія трапилася  вночі?

─ Що побачили  діти вранці?

─ А чому бабуся  Марія снігу не відкидала?

─ Що вирішили діти?

─ Чому діти були дуже задоволені?

─А як би  ви зробили на місці дітей?

6 Повторне  читання, складання плану

─ На скільки  частин можна поділити текст?

─ Про що буде йти мова у кожній частині?

─ Які пункти плану ми отримаємо?

(заслуховування варіантів, вибір  оптимального)

7 Переказ  за пунктами  плану.

(Діти працюють в парах, розповідають  один  одному  текст, доповнюють відповіді один одного)

8 Запис переказу  на  чернетці.

РЕФЛЕКСІЯ

1 Крісло  автора

Діти сідають в крісло автора, зачитують  свої  тексти, інші уважно слухають, висловлюють  свої  зауваження, побажання.

2 Відповіді  на запитання

─ Чи сподобався  вам вчинок  дітей?

─ Чим ще можна  допомогти  стареньким людям?

─ А як ви допомагаєте своїм  дідусям і бабусям?

─ Чого вчить нас В.Сухомлинський своїм  оповіданням?

2 Робота  в  групах

а)  Продовжте  історію  від  імені  бабусі  Марії.

б) Якими  людьми  виростуть діти?  Чому? Доведіть  свою думку.

в) Поясніть  думку  “Стравжня  доброта  повинна  бути дієвою”

Д⁄ з Переписати текст переказу  в зошит.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 січня 2020
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку