Тема: Вправи на розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова.

Про матеріал
Мета: Вчити дітей розрізняти такі поняття, як „слова близькі за значенням” і „споріднені слова” і „форми одного й того ж слова”.
Перегляд файлу

Урок української мови

у 3 класі

 

Тема: Вправи на розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова.

 

Мета: Вчити дітей розрізняти такі поняття, як „слова близькі за значенням” і „споріднені слова” і „форми одного й того ж слова”.

 

Обладнання: предметні малюнки „Незнайко”, людина, слово „праця”, хліб, підручники, картки-опори.

 

Хід уроку

  1.   Організація класу до уроку.

 Будемо у світі знань мандрувати,

 Будемо мову рідну вивчати!

 Перед нами нелегкі задачі

 Тож побажаємо собі удачі.

 Терпеливості для нас

 За роботу, в добрий час.

 

  1.  Перевірка домашнього завдання.

 1. Вправа 172

  а) прочитати виписані споріднені слова;

  б) яке слово допомогло встановити в них корінь? (слово ліки)

 

 2. Гра „Незнайко”

     Незнайко, діти, не знає які слова споріднені (спільнокореневі).

     Допоможіть йому, будь-ласка.

 

  1. Актуалізація опорних знань.

 1. Діти, відгадайте загадку:

  Круглий, мов сонечко,

  Щедрий, мов сонечко.

  Люблять його їсти

  І дорослі й діти. (Хліб)

 

 2. Хвилинка каліграфії  Х хл хліб

 

 3. Звуко-буквений аналіз слова хліб.

     Доберіть споріднені слова до слова хліб.

              (робота в парах і на дошці)

    Хліб, хлібина, хлібний, хлібороб.

             (робота над лексичним значенням слів)

  • Виділіть корінь.
  • Яке слово допомогло визначити корінь?
  • Як називають ці слова?
  • Чому?

 

 4. Гра „Склади речення”.

     Складіть і запишіть речення про хліб.

  Хліб – усьому голова.

 

 5. Словниковий диктант.

  Веселка, райдуга, діти, дітвора, школярі, учні, друзі.

 

 6. Як називаються слова, близькі за значенням? (синоніми)

     А як називаються слова, які мають спільну частину? (коренем)

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми будемо розрізняти синоніми і споріднені слова;  спорідненні слова і різні форми одного й того ж слова. У цьому нам               допоможе наш вірний друг і порадник. Як ви думаєте хто?

 Гра „Крученики”.

 Вгадайте хто це? Лдюиан(людина)

 

  1.               Опрацювання нового матеріалу.

 1. Вправа 173 (в парах)

 

 2. Вправа 174 (колективно)

     - Прочитайте завдання.

     - Про що розповідається у тексті?

     - Яка головна думка?

     - Знайдіть і прочитайте спонукальне речення.

       А яке речення вимовляється з особливим почуттям?

 Людину праця величає.

 

 3. Робота в зошитах.

     - Спишіть текст. Підкреслить слова споріднені із словом „праця”.

     - Яке слово відрізняється від слова „праця” тільки закінченням.

 4. Гра „Хто більше”

     Назвати прислів’я про працю (Праця годує, а лінь марнує.                                       Працьовиті руки гори вернуть. Бджола мала, а й та працює.)

     Як ви їх розумієте?

 

 Фізкультхвилини.

 

 

 

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Вправа 175

     Чи споріднені слова: малий, невеликий.

      - Чому вони не споріднені?

      (Тому, що вони не мають спільної частини і не синоніми)

      - Доберіть до них спільнокореневі слова

      Малий – малюк, малеча.

      Невеликий – велетень, величатися.

      - Позначте корені.

 

 2. Гра „Сито”

     Назвати тільки спільнокореневі слова.

     Сова, совеня, совок, совиний.

     Син, синок, синій, синівський.

 

 3. Гра „Збери слово”:

 

 4. Розгадування загадки.

  Розвиток мовлення.

 

 5. Хвилинка фантазії.

     Діти, а яким ви уявляєте собі ліс взимку?

 

 6. Вправа 176.

     - Читання тексту.

     - Словникова робота.

     Брунатні – коричневі

     Верховіття – віти (верхні гілки)

     - Вибіркове списування.

 

  1 варіант

 Виписати слово зима з різними закінченнями (зима, зиму).

 

  2 варіант

 Виписати до слова зима споріднені слова (зима, зимовий, взимку)

 

 7. Гра „Чий ряд швидше”

     „Сходинки слів”

     Принесли Незнайко, людина і праця.

     Хто швидше і більше впише слів

 

Дуб

Вода

Ліс

Дубок

Водичка

Лісок

Дубочок

Водяний

Лісник

Дубовий

Підводний

Лісовий

 

  1.  Підсумок уроку

 Що нового дізналися на уроці?

 Чому навчилися сьогодні на уроці?

 

  1.  Домашнє завдання

 Вправа 177 (пояснити виконання вправи), повторити правила, параграф               16-17.

 

 

docx
Додано
12 січня 2020
Переглядів
3074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку